Gå til innhold

Gammelt dialektord

hjertesukka

Anbefalte innlegg

Det går en konkurranse i min lokalavis vedrørende gamle dialektord og hva de betyr. Jeg greidde alle, unntatt dette: staurbidde

Jeg har aldri hørt det og vet ikke om det er verb, adjektiv eller substantiv. Har også googlet rundt for muligens å finne det i andre dialekter.

Er det noen av dere som har peiling? Kanskje det ligner på noe i din egen dialekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Det går en konkurranse i min lokalavis vedrørende gamle dialektord og hva de betyr. Jeg greidde alle, unntatt dette: staurbidde

Jeg har aldri hørt det og vet ikke om det er verb, adjektiv eller substantiv. Har også googlet rundt for muligens å finne det i andre dialekter.

Er det noen av dere som har peiling? Kanskje det ligner på noe i din egen dialekt?

Jeg har aldri hørt dette ordet og vet ikke hva det betyr, men umiddelbart tenker jeg å binde (bidde, bitte, binde) på staur. Jeg er vokst opp på landet i nærheten av bondegårder og ser for meg hesjestaur. Kan det være dette, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rimelig ut. Jeg tenkte også på hesjestaur. Da har det kanskje noe med å binde fast å gjøre? Fastbundet?

Riktig svar kommer i august :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet er denne dialekten fra? Det har mye å si for å skjønne betydningen.

Jeg er selv sørlending, og der jeg kommer fra kan "bidde" bety bit eller stykke. For eksempel kan eldre folk bruke ordet bidde om en bit eller et stykke av ei kake.

Kanskje dette ordet betyr et stykke av en staur? I så fall høres dette ut som et lite logisk ord og ganske merkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet er denne dialekten fra? Det har mye å si for å skjønne betydningen.

Nord-Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Rogaland.

Ok, jeg tenkte det måtte være Rogaland eller et av Agderfylkene.

Uansett så er jeg ikke mye klokere, dette var et merkelig ord :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...