Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #1 Skrevet 3. juli 2010 Jeg har merket at en god venn av meg har begynt å lukte ganske vondt i det siste. Kan ikke huske at han har luktet noe spesiellt vondt tidligere. Jeg vet ikke hvordan eller hvor ofte han vasker seg, og det føles litt for privat å spørre om det, til tross for at han er en nær venn av meg. Det er rett og slett ubehagelig å stå ved siden av ham nå for tiden. Han lukter ektremt surt, og han lukter selv når jeg står flere meter unna Sannsynligvis merker han ikke dette selv. Han gir jo av og til uttrykk for at han vasker seg, og vil nok at jeg skal tro på det. Men han kan umulig være særlig aktiv i dusjen, siden han lukter slik. Til tross for urensligheten, er han en svært god venn, så jeg ønsker jo å få sagt dette på en slik måte at jeg unngår at han blir sint eller fornærmet på meg. Men hvordan skal jeg få sagt/nærme meg dette temaet, uten å ødelegge vennskapet? Noen tips?
Antlers Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 Kanskje du er gravid og har fått skarpere luktesans? ..Neida Du sier ikke noe om hva slags type lukt det er. Vet mange gutter sliter med rumpesvette nå om sommeren, og det kan lukte lang vei. Ekstra ille blir det i silkeboxer. Trenger ikke være at han ikke har vasket seg heller, noen har veldig intens svettelukt (også mulig å ha dette periodevis). Det kan jo også hende at han faktisk ikke er så nøye på hygienen. Til en god kamerat ville jeg sagt det rett ut. "Fy søren, nå lukter du ganske stramt". Du kan jo også forsøke å ta brodden av det ved å si "Har du spist gatekjøkkenmat i dag eller?" eller andre ting som får ham til å forstå at han ikke lukter helt optimalt
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #3 Skrevet 3. juli 2010 Kanskje du er gravid og har fått skarpere luktesans? ..Neida Du sier ikke noe om hva slags type lukt det er. Vet mange gutter sliter med rumpesvette nå om sommeren, og det kan lukte lang vei. Ekstra ille blir det i silkeboxer. Trenger ikke være at han ikke har vasket seg heller, noen har veldig intens svettelukt (også mulig å ha dette periodevis). Det kan jo også hende at han faktisk ikke er så nøye på hygienen. Til en god kamerat ville jeg sagt det rett ut. "Fy søren, nå lukter du ganske stramt". Du kan jo også forsøke å ta brodden av det ved å si "Har du spist gatekjøkkenmat i dag eller?" eller andre ting som får ham til å forstå at han ikke lukter helt optimalt TS Takk for svar Hehe, nei jeg er ikke gravid Det er vanskelig å beskrive en lukt da. Men han lukter ikke bare svette, som jo lukter litt som løk. Jeg vil heller beskrive lukten som en blanding av gammel sigarettlukt (han røyker), gammel gubbe, sur kuk og gammelost, pluss (eld)gammel svette. Det lukter i allefall skikkelig intenst! Såpass at jeg blir uvel. Og jeg tåler en god del før jeg blir det... Det kan godt hende at han lukter rumpesvette også, så det var ikke noe dårlig forslag. Vet ikke helt hvordan rumpesvette lukter. Hvordan lukter det? Vet i allefall at han bruker silkeboxer av og til. Jeg tror ikke jeg tar sjangsen på å være så direkte som det du foreslår. I allefall ikke sånn i første omgang. Andre forslag til hvordan jeg kan si det?
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2010 #4 Skrevet 3. juli 2010 Kan problemet ligge i klærene? Jeg har selv vært borte i dette. Hadde god hygene og rene klær, men det luktet av meg. Fant ut at dette satt i klær som hadde fått svetten i seg, og som vask ikke lengre kunne ta bort, så når klærene ble brukt så satt det seg en ubehagelig lukt. Det er ikke lett å gi beskjed om slikt, men det er rett å gjøre det. Ikke pakk det inn, bare si det som det er, og foreslå gjerne at skjorter eller hva han bruker, byttes ut med nye plagg. Jeg satt selv pris på at jeg fikk det direkte, uten innpakking den gang det gjalt meg.
Avalon Skrevet 3. juli 2010 #5 Skrevet 3. juli 2010 Tenkte også at det kan være klærna, men mer i at han kanskje ikke henter ut klærna fra vaskemaskinen når den er ferdig? Slik at klærna blir sure, den lukta er skikkelig ille.... hadde ei venninne som gjerne lot klærna ligge i vaskemaskinen en uke før hun tok det ut.... med andre ord, hun luktet ikke godt
Antlers Skrevet 3. juli 2010 #6 Skrevet 3. juli 2010 Det kan godt hende at han lukter rumpesvette også, så det var ikke noe dårlig forslag. Vet ikke helt hvordan rumpesvette lukter. Hvordan lukter det? Vet i allefall at han bruker silkeboxer av og til. Jeg tror ikke jeg tar sjangsen på å være så direkte som det du foreslår. I allefall ikke sånn i første omgang. Andre forslag til hvordan jeg kan si det? Koselig tema dette Rumpesvette lukter omtrent som en blanding av tortilla chips med ost og ostepop. To menn jeg kjenner har dette problemet i stor grad om sommeren. De kan vaske seg - grundig - det vet jeg, siden den ene tross alt var kjæresten min før (hehe), men etter kort tid lukter det igjen. Vi fant ut at silkeboxer var uaktuelt på sommeren, for da satt lukten (og svetten) seg i hele boxeren. Å fjerne håret der bak dempet lukten litt, men det ble også mye mer klamt. Kanskje du kan kjøpe noen hvite bomullsboxere og en litt sterk dusjsåpe (kanskje slenge med noen andre hygieneprodukter også) i gave til vennen din, men jeg ville virkelig vurdert å bare si det som det er på en høflig måte
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #7 Skrevet 3. juli 2010 Kan det være at han spiser mye krydder? Det kan lukte ille uansett hvor ofte han dusjer eller hvor renslig han skulle være.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 En fyr jeg kjente begynte å lukte sært, sakte men sikkert. En merkelig lukt, ikke svette egentlig. Dette var en stund etter at han flyttet ut fra moren sitt hus, og inn i egen leilighet. Jeg skjønte hva det var en gang jeg kom inn på soverommet hans for å hjelpe ham med å henge opp nye gardiner. Der inne var det en veldig kraftig variant av kroppslukta hans. Jeg sa at jeg syntes det var varmt der, og spurte om jeg kunne lukke opp vinduet. Men det gikk ikke opp, sa han. Så han fikk aldri luftet der inne! Ikke rart det blir rar lukt da, siden han både tørket og oppbevarte alle klærne sine i det rommet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #9 Skrevet 4. juli 2010 Tror det kan ligge i klærne hans. En venninne av meg begynte plutselig å lukte svette hver gang jeg møtte henne. En gang spurte hun meg om jeg hadde deodorant med meg, men det har jeg ikke når jeg går på forelesning. Dama ser som regel fresh ut i forhold til å ha dusjet, og noen ganger kan man jo tenke utifra fett hår, soveansikt etc, men det var nok klærne hennes som stinket. Det værste er vel at hun har merket det selv, fordi jeg har sett henne lukte i armhulene og klærne flere ganger, men som om hun kanskje ikke har forstått at det var henne. Hun er ingen nær venninne, men kun via skolen, så kan ikke si noe heller. Om det var en veldig nær venn hadde jeg nok prøvd å gjøre noe.. F.eks gå på butikken sammen og slenge deodorant i kurven, eller gi en liten gave-greie til 100 kr :
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #10 Skrevet 4. juli 2010 Koselig tema dette Rumpesvette lukter omtrent som en blanding av tortilla chips med ost og ostepop. To menn jeg kjenner har dette problemet i stor grad om sommeren. De kan vaske seg - grundig - det vet jeg, siden den ene tross alt var kjæresten min før (hehe), men etter kort tid lukter det igjen. Vi fant ut at silkeboxer var uaktuelt på sommeren, for da satt lukten (og svetten) seg i hele boxeren. Å fjerne håret der bak dempet lukten litt, men det ble også mye mer klamt. Kanskje du kan kjøpe noen hvite bomullsboxere og en litt sterk dusjsåpe (kanskje slenge med noen andre hygieneprodukter også) i gave til vennen din, men jeg ville virkelig vurdert å bare si det som det er på en høflig måte TS her. Jeg tror nok at rumpesvettelukta du beskriver,kan likne litt på det jeg snakker om. I tilegg lukter han "gammelt", som om lukten har satt seg, på en måte. Men jeg har en mistanke om at han slurver en smule med hygienen. Han er generellt litt "shabby", det har han alltid vært. Men den sure kroppslukta han har nå, har jeg ikke merket tidligere... Delikat tema dette ja.
Suzy Skrevet 4. juli 2010 #11 Skrevet 4. juli 2010 Jeg tenker umiddelbart på klær som har ligget for lenge i vaskemaskina før de ble hengt opp jeg... Er man ikke påpasselig med å henge klær til tørk umiddelbart så setter det seg en sur og fæl lukt i dem, som først kommer frem når man har på seg klærne igjen og de blir varmet opp av kroppsvarmen. Jeg har en kollega som har dette problemet og det kan virkelig lukte intenst til tider.
FrøkenFjong Skrevet 4. juli 2010 #12 Skrevet 4. juli 2010 (endret) Hehe, delikat tema ja. Jeg vet i hvertfall at hvis jeg hadde luktet vondt, om det så var klærne mine, dårlig ånde, eller fra kroppen generelt ville jeg satt stor pris på om noen sa det til meg! Det er jo veldig ubehagelig å ta opp noe slikt, men uansett synes jeg det vitner om at man vil vedkommende det gjelder vel. Er vel ikke noe vits i å legge så mye mellom heller, men si det/spørre på en ordentlig måte. Hvis denne kompisen ikke alltid har luktet vondt, så vil jeg tro det er noe han kan påvirke. Derimot, har jeg vært borti folk som rett og slett bare lukter forferdelig svette (har en naturlig dårlig kroppslukt), og det hjelper ikke hvor mye de dusjer eller hvilken deodorant de bruker, eller hvor rene klær de har. En bekjent er smertlig klar over dette selv - så han ber ofte om at vinduer blir åpnet i rom han oppholder seg, fordi han nok kjenner lukta selv. Det må være kjipt... Og han lukter mye og har visstnok vært sånn hele livet. Og i et slikt tilfelle er det jo ikke lett/riktig å skulle si noe... Endret 4. juli 2010 av FrøkenFjong
pittie Skrevet 4. juli 2010 #13 Skrevet 4. juli 2010 Svetten min lukter løk når jeg spiser det (spiser kun rødløk). Slår nesten K.O på meg selv når jeg trener Så om han også spiser det kan jo det være en faktor. En ting er sikkert, han vil nok være evig glad for at du sier ifra til ham slik at han får gjort noe med det, istedet for å gjøre folk rundt seg kvalme.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #14 Skrevet 4. juli 2010 Hehe, delikat tema ja. Jeg vet i hvertfall at hvis jeg hadde luktet vondt, om det så var klærne mine, dårlig ånde, eller fra kroppen generelt ville jeg satt stor pris på om noen sa det til meg! Det er jo veldig ubehagelig å ta opp noe slikt, men uansett synes jeg det vitner om at man vil vedkommende det gjelder vel. Er vel ikke noe vits i å legge så mye mellom heller, men si det/spørre på en ordentlig måte. Hvis denne kompisen ikke alltid har luktet vondt, så vil jeg tro det er noe han kan påvirke. Derimot, har jeg vært borti folk som rett og slett bare lukter forferdelig svette (har en naturlig dårlig kroppslukt), og det hjelper ikke hvor mye de dusjer eller hvilken deodorant de bruker, eller hvor rene klær de har. En bekjent er smertlig klar over dette selv - så han ber ofte om at vinduer blir åpnet i rom han oppholder seg, fordi han nok kjenner lukta selv. Det må være kjipt... Og han lukter mye og har visstnok vært sånn hele livet. Og i et slikt tilfelle er det jo ikke lett/riktig å skulle si noe... Kjenner til folk som har naturlig dårlig kroppslukt jeg også. Eksen min hadde det, samme hvor mye han dusjet og parfyrmerte seg, så kjente jeg den stramme eimen gjennom all slags såpe og parfymelukt. Han luktet ikke svette, men en stram, litt udefinerbar lukt. Litt som muggen ost kanskje.. Litt rart at kroppslukten til og med kan overdøyve parfyme egentlig, siden det tross alt lukter ganske mye av parfyme. Det var faktisk litt problematisk når det kom til den intime delen av samlivet. Syntes det ble litt turn off, så jeg mistet ofte lysten av det. Litt kjedelig for ham da, men jeg fikset bare ikke den lukta. Men jeg lurer jo på hvorfor noen har så sterk kroppslukt, mens andre ikke har det. Eksen min og jeg spiste jo stort sett den samme maten.
Gjest mie Skrevet 4. juli 2010 #15 Skrevet 4. juli 2010 Jeg tenker umiddelbart på klær som har ligget for lenge i vaskemaskina før de ble hengt opp jeg... Er man ikke påpasselig med å henge klær til tørk umiddelbart så setter det seg en sur og fæl lukt i dem, som først kommer frem når man har på seg klærne igjen og de blir varmet opp av kroppsvarmen. Jeg har en kollega som har dette problemet og det kan virkelig lukte intenst til tider. Det har jeg og. Grusomt når vi sitter f.eks. i møter og jeg vurderer hver eneste dag om, og i så fall hvordan, jeg kan/skal si fra om dette. Er så plagsomt at jeg snart ikke kan la være lenger. Så da lurer jeg på om du har funnet noen god løsning på dette i f.t. din kollega eller om du, som flere av oss i tråden, fortsatt "plages"?
Suzy Skrevet 4. juli 2010 #16 Skrevet 4. juli 2010 Det har jeg og. Grusomt når vi sitter f.eks. i møter og jeg vurderer hver eneste dag om, og i så fall hvordan, jeg kan/skal si fra om dette. Er så plagsomt at jeg snart ikke kan la være lenger. Så da lurer jeg på om du har funnet noen god løsning på dette i f.t. din kollega eller om du, som flere av oss i tråden, fortsatt "plages"? Jeg har faktisk sagt til sjefen at det bør tas opp med kollegaen min - og det er mulig at det er gjort for det har blitt mindre av det. Vi jobber i et yrke der vi har med folk å gjøre hele tiden og da er det håpløst med folk som lukter - utover det er kollegaen et veldig flott menneske på alle vis og jeg vet ikke hvordan jeg skulle begynne for å få sagt det... Jeg ville foreslå at du tar det med sjefen - så kan h*n bringe det videre på en ok måte.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #17 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har en kompis som jeg også jar lagt merke til at siste 6 mnd kanskje har luktet en del (så kan ikke bare være en sommer ting). Han har overnattet et par ganger hos meg - maks vært hos meg i 3 sager (to netter) og lagt merke til at han ikke dusjer da heller. prøvde å hinte til det sist med 'skal du dusje først eller skal jeg?' men da endte det med at jeg dusja og så dreit han i det eller noe og bare så på tv til vi skulle dra. Jeg synes det faktisk er fryktelig ubehagelig, bare tanken på å ta det opp med han gjør meg litt uvel også, såpass mye at jeg velger å poste dette som anonym i tilfelle noen skulle vite hvem jeg var her og kjenne han og legge to og to sammen. Det er utrolig kjipt :s
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #18 Skrevet 5. juli 2010 Vel, noen får ekstremt dårlig kroppslukt av det de spiser. Jeg er jente, og jeg får en forferdelig forsvettelukt når jeg spiser noe feil(f.eks matvarer som inneholder hvitt mel og kumelk), og ja, (hvit)LØK, i tillegg får jeg dårlig ånde ... uff... Dette har jeg kuttet helt ut nå, og spiser mer grønnsaker og fisk og drikker mye vann siden det renser ut dritten i kroppen, og det lukter ikke vondt av meg lenger.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #19 Skrevet 5. juli 2010 Kjenner til folk som har naturlig dårlig kroppslukt jeg også. Eksen min hadde det, samme hvor mye han dusjet og parfyrmerte seg, så kjente jeg den stramme eimen gjennom all slags såpe og parfymelukt. Han luktet ikke svette, men en stram, litt udefinerbar lukt. Litt som muggen ost kanskje.. Litt rart at kroppslukten til og med kan overdøyve parfyme egentlig, siden det tross alt lukter ganske mye av parfyme. Det var faktisk litt problematisk når det kom til den intime delen av samlivet. Syntes det ble litt turn off, så jeg mistet ofte lysten av det. Litt kjedelig for ham da, men jeg fikset bare ikke den lukta. Men jeg lurer jo på hvorfor noen har så sterk kroppslukt, mens andre ikke har det. Eksen min og jeg spiste jo stort sett den samme maten. Kjenner en fyr som hadde kroppslukt som minnet om mugg ... utrolig ekkelt. Han var jo renslig, men det gikk ikke bort. Så jeg konkluderte med at det var noe han spiste feil i forhold til det kroppen hans godtok. Det at du og eksen din spiste samme mat, og at du hadde bra kroppslukt, mens han ikke hadde god kroppslukt, tyder jo på at han ikke tålte maten som dere spiste. Alle mennesker er kjemisk satt sammen forskjellig og reagerer forskjellig på mat, så dessverre, så får noen en grusom kroppslukt når de spiser mat de ikke burde spise ... noen får fotsvette og noen får dårlig ånde ... jaja ... Produkter med Kumelk og hvitt mel, og hvitløk og gul løk er de største synderene ...
¤Pernille¤ Skrevet 5. juli 2010 #20 Skrevet 5. juli 2010 Produkter med Kumelk og hvitt mel, og hvitløk og gul løk er de største synderene ... Dette stemmer nok. Har ei venninne som hadde en veldig "tydelig" kroppslukt før hun sluttet med alt av melkeprodukter. Det hadde ingenting å si om hun dusjet ofte, lukta kom krypende tilbake uansett. Nå luktet hun altså ikke vondt lengre I tillegg mener jeg å ha hørt at rødhårede kan ha sur kroppslukt, er han rødhåret? Handler vel om typen hud.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå