Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #1 Skrevet 1. juli 2010 1 Hvor gammel er din datter og har hun guttesykkel eller jentesykkel? Hvis guttesykkel, hva er grunnen? 2 Ville du kjøpt guttesykkel til din datter hvis hun ønsket det? Hvis ikke, hvorfor ikke? Har alderen noe å si? 3 Kunne du kjøpt guttesykkel til din datter bare sånn helt uten videre? Eller ville det blitt automatisk jentesykkel om du ikke viste hva hun ville ha?
Gjest Mysticgirl Skrevet 2. juli 2010 #2 Skrevet 2. juli 2010 Jeg har ei jente som ville ha guttesykkel selv , så da fikk hun det
fruBeist Skrevet 12. juli 2010 #3 Skrevet 12. juli 2010 Hvorfor skal ikke en jente få guttesykkel om hun har lyst på det? Og hvorfor skulle ikke en gutt få rosa jentesykkel om han vil? Just asking
Gjesten Skrevet 12. juli 2010 #4 Skrevet 12. juli 2010 1 Hvor gammel er din datter og har hun guttesykkel eller jentesykkel? Hvis guttesykkel, hva er grunnen? 2 Ville du kjøpt guttesykkel til din datter hvis hun ønsket det? Hvis ikke, hvorfor ikke? Har alderen noe å si? 3 Kunne du kjøpt guttesykkel til din datter bare sånn helt uten videre? Eller ville det blitt automatisk jentesykkel om du ikke viste hva hun ville ha? Hvorfor i all verden skulle dette være et problem?
ViljaH Skrevet 12. juli 2010 #5 Skrevet 12. juli 2010 Har ingen datter, men kunne absolutt kjøpt "gutte"sykkel om jeg hadde en! Er så drit lei av denne kjønningen av absolutt alt. Jeg hadde tatt henne med til butikken og latt henne velge fritt. Og hadde hun villet ha blå sykkel, så hadde det vært helt greit, selvfølgelig. Jeg hadde kaldt det blå sykkel, ikke guttesykkel. Jeg hadde helst ikke villet at hun skulle hatt sånn teit rosa sykkel med blomsterkurv og glitter...
Gjest fireflies Skrevet 13. juli 2010 #6 Skrevet 13. juli 2010 Jeg hadde guttesykkel og lekte med biler da jeg var mindre. Jeg gikk ikke i kjoler, bare joggebukser og snekkerbukser. Vet du hva? Jeg er ikke lesbisk i dag, og har heller ikke utviklet meg skjeivt på noen som helst måte. Tenke seg til..
Lvly Skrevet 13. juli 2010 #7 Skrevet 13. juli 2010 Har ikke barn enda, men ser ikke noe problem. Forskjellen på jente og gutte sykler er vel, utenom fargen, stangen i midten. På jentesyklene har de vel tatt vekk den rett under sete og mot styret for at de i gamle dager hadde skjørt og ikke skulle løfte benet så høyt? Men forstår ikke helt hvorfor den stanga er der, man får jo så inn i helv*** vondt om man skulle klare å få den i skrittet, om du er gutt eller jente. Husker jeg klarte det da jeg lånte broren min sin sykkel da jeg var litt yngre. Var vondt å gå etterpå da ja..
Chiyo Skrevet 13. juli 2010 #8 Skrevet 13. juli 2010 Jeg fikk min første sykkel d jeg gikk i barnehagen og det var en skikkelig guttesykkel med grove dekk til skikkelig terreng. Ikke hdde jeg støttehjul heller. Husker jeg vsr då stolt og alle var misunnelig. Rosa jente dykkel er ikke noe for alle jenter. Om jentungen vil ha gutte sykkel, bør hun få det.
fruBeist Skrevet 13. juli 2010 #9 Skrevet 13. juli 2010 (endret) Jeg hadde guttesykkel og lekte med biler da jeg var mindre. Jeg gikk ikke i kjoler, bare joggebukser og snekkerbukser. Vet du hva? Jeg er ikke lesbisk i dag, og har heller ikke utviklet meg skjeivt på noen som helst måte. Tenke seg til.. Jeg hadde jentesykkel, elska å pynte meg, lekte med Barbie og andre "jenteting" Og vet du hva? Jeg er lesbisk Hva man leker med som liten har nok ikke noen invirkning på hvem man forelsker seg i senere i livet Endret 13. juli 2010 av fruBeist
Gjest fireflies Skrevet 14. juli 2010 #10 Skrevet 14. juli 2010 Hva man leker med som liten har nok ikke noen invirkning på hvem man forelsker seg i senere i livet Nettopp. Det var det som var poenget mitt
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2010 #11 Skrevet 14. juli 2010 En sykkel er en sykkel. Akkurat som at en lekebil er en lekebil og en dukke er en dukke. Å si at noe er en "gutte-leke" og noe er en "jente-leke" er å sette barn i bås og utelukke de fra enkelte ting de har lyst til, "fordi det er en gutte-greie og det er en jente-greie". Hvis det var så enkelt som at gutter som leker med dukker blir homofile og jenter som leker med lekebiler blir lesbiske så ville det "problemet" (som foreldre mente det var i sin tid) ha vært løst for lenge siden, for så mange lesbiske (og homofile) som er blitt tvunget til å leke med "riktige" leker som barn så ville de aldri ha blitt lesbiske eller homofile. Nå er det en gang slik at du kan ikke klippe en gutt homofil eller la en jente leke seg lesbisk. Det er ikke slik det fungerer. Derimot kan du tvinge gutter og jenter til å tenke at "nei, den må jeg ikke leke med, fordi den er rosa/blå og rosa/blå er en jente-/guttefarge". Et spor de ubevisst går videre i som større barn og ikke tør å utdanne seg på den linjen de ønsker fordi det egentlig er en jente-/guttelinje. For "gutter må ikke gå på Helse og Sos, for det er jo rent feil, det vet jo alle det". Og "jenter må ikke gå på tekniske fag, det er jo rent feil, det vet jo alle det". La barn være barn. Liker barnet å leke med blå lekebiler og/eller rosa dukker, så so what? La barn få leke som de selv vil. Så vil de også vokse opp og bli de personer de selv vil og ønsker heller enn å bli de personer kultur og samfunn krever at de skal bli, selv om de egentlig ikke ønsker det. Mvh --en barnefar som selv ikke er redd for å la sønnen (når han blir større) leke med det gutten selv vil
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juli 2010 #12 Skrevet 14. juli 2010 Det virker som en del har missforstått forskjellen på en jente- og guttesykkel. Hvertfall voksenmodellene er forskjellen i stangen i midten, ikke fargen
Berentsens Skrevet 14. juli 2010 #13 Skrevet 14. juli 2010 Hvorfor er det fremdeles forskjell på stangen i midten på dame- og herresykler?
Furstina Skrevet 14. juli 2010 #14 Skrevet 14. juli 2010 Hvorfor er det fremdeles forskjell på stangen i midten på dame- og herresykler? Det är väl tradition. Jag har svårt att se att min mamma eller någon av hennes väninnor skulle vara bekväma med att svänga benet över stången i mitten. Själv har jag en mountainbike av "herrmodell", jag föredrar herrcyklarna för de är i mina ögon mer stabila. jag är en så kjipp mamma att jag nekar bägge mina barn så där överdrivna könsmarkerade saker. En blå cykel, javisst; men inte med dödskallar och flammor på (och högre pris), inte heller en rooosa cykel med blommor. Vill de smycka sina enkla cyklar får de göra det själva.
fruBeist Skrevet 14. juli 2010 #15 Skrevet 14. juli 2010 Nettopp. Det var det som var poenget mitt Var det jeg regna med. Måtte bare understreke det enda en gang
Gjest imli Skrevet 14. juli 2010 #16 Skrevet 14. juli 2010 Syns ungane får velge det sjølv Heilt OK at syklar er ulike (dame- og herresykkel), men syns ungane skal få velge kva slags sykkel dei vil ha uavhengig av kjønn. Difor der det veldig dumt fabrikkantane bestemmer det på førehand ved å lage dei små damesyklane rosa og dei små herresyklane blå. Kvifor ikkje berre ha mange ulike fargar på alle modellar og la ungane ta det dei syns er finast? Huff, blir så irritert på sånt...
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2010 #17 Skrevet 14. juli 2010 Syns ungane får velge det sjølv Heilt OK at syklar er ulike (dame- og herresykkel), men syns ungane skal få velge kva slags sykkel dei vil ha uavhengig av kjønn. Difor der det veldig dumt fabrikkantane bestemmer det på førehand ved å lage dei små damesyklane rosa og dei små herresyklane blå. Kvifor ikkje berre ha mange ulike fargar på alle modellar og la ungane ta det dei syns er finast? Huff, blir så irritert på sånt... Fordi fabrikantene ikke har råd til å spraye syklene i ørten forskjellige farger. Så da blir det rosa og blå. Og drfor blir guttesyklene malt blå mens jentesyklene blir malt rosa. Det er trass alt slik at gutter flest liker blå og jenter flest liker rosa.
Gjest imli Skrevet 14. juli 2010 #18 Skrevet 14. juli 2010 Eg forstår jo det, eg og då. Men at jenter likar rosa og gutar blått, er berre påverkning frå omgivelsar. Fargepreferanser er ikkje medfødt... Uansett hadde dei ikkje trengt å lage jentesyklane så "jentete" med kurv osv... Kvifor treng jentene kurv meir enn gutane? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2010 #19 Skrevet 14. juli 2010 Eg forstår jo det, eg og då. Men at jenter likar rosa og gutar blått, er berre påverkning frå omgivelsar. Fargepreferanser er ikkje medfødt... Uansett hadde dei ikkje trengt å lage jentesyklane så "jentete" med kurv osv... Kvifor treng jentene kurv meir enn gutane? :klø: Fordi jenter sykler rundt med dukker?
Gjest imli Skrevet 14. juli 2010 #20 Skrevet 14. juli 2010 Fordi jenter sykler rundt med dukker? Alle jenter gjer vel ikkje det. Dessutan kan vel gutar og sykle rundt med dokker eller andre leiker som treng plass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå