Gå til innhold

Bunad fra mannens hjemsted


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg får sydd bunad fra der min ektemann kommer fra. Etternavnet hans (som nå også er mitt etternavn) har røtter der, og vi har mange gode minner fra dette stedet. Sånn sett har jeg tilknytningen til bunaden i orden. Men i det siste har det dessverre gått litt opp og ned med forholdet vårt, noe som får meg til å tenke: hva hvis dette ekteskapet ikke holder? Er det da veldig dumt å ha bunad fra mannens hjemsted? Kan jeg i det hele tatt bruke den hvis vi skulle skilles en gang? Dette høres sikkert litt teit ut, men bare noe jeg kom til å tenke på. Ønsker jo for all del at det skal være oss to for alltid, men en vet jo aldri.. Er det noen som har råd eller erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt tankegangen din. Har ingen erfaringer med dette selv. Det første jeg tenker er likevel at det er jo vanlig å ha bunad fra mannens hjemsted, og det er umulig å si på forhånd om et ekteskap vil holde i lengden eller ikke, det gjelder jo alle. Du skriver at du håper det blir deg og din mann for alltid. Så lenge du ikke faktisk tror at dere kommer til å gå fra hverandre snart i og med det har gått litt opp og ned i det siste, så synes jeg ikke du skal bekymre deg for dette med bunaden. Dersom det mot formodning skulle bli slutt mellom deg og din mann en gang i fremtiden har du jo fortsatt en flott bunad fra et sted som du faktisk har hatt tilknytning til og har mange gode minner fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Om forholdet ryker så kan du vel bare selge bunaden om du ikkje vil bruke den lengre og evt få sydd ein ny fra der du kommer fra.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sef ikke, du har tilknyttnig. Det er slekt, og de skal gå slekters gang vettu. Men ha alle delene av bunaden, ikke velg bort sjal eller lue, forkle...Ha den komplett.

Går du på smell, ja så selg den på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...