Leanne Skrevet 7. juli 2010 #21 Skrevet 7. juli 2010 Jeg lager en fantastisk lakserett! Den er vanvittig enkel, og likevel smaker den så godt! S Handleliste (Middag for 2): 4 stk 125g laksefilet uten skinn (Kjøper den billigste i frysedisken, og tar av skinnet etter den har tinet) 1 boks creme fraiche Fiskekrydder (Jeg bruker Fiskekrydder fra Santa Maria, men Jacobs funker også fint, men man burde kanskje finknuse det litt) Helmelk Purreløk Poteter/Ris/Pasta (Hva du nå enn føler for å spise ved siden av fisken). evnt. grønnsaker -- Aller først lager jeg sausen, som er kald. Da slenger jeg creme fraiche i en bolle, heller i relativt mye fiskekrydder ( du må prøvesmake deg litt fram), og rører sammen. Hell i helmelk (som sagt, prøv deg fram igjen) til sausen er ALT FOR rennende. Legg laksen i en ildfastform ved siden av hverandre, og helt sausen over, så den dekker laksen fullstendig. Hakk purreløk og strø over. Stekes i ca 20 minutter på 200 grader. Mens laksen stekes så lager du tilbehøret. Etter 20 minutter så tar du en spade å legger laksen på tallerken, mens du heller sausen (Som nå (forhåpentligvis) har blitt fin og "sausete" i en sausskål). Sleng på tilbehør, og sett sausen på bordet så gjesten/-e kan ta mer selv. Jeg lover at de kommer til å elske sausen! Så laksen kokes i saus, og blir vanvittig god. Som sagt, det tar 5 minutter og skjære vekk skinnet, lage sausen og slenge dette i en ildfastform. Du bruker lite tid, og lite ingredienser, men folk blir helt hekta. Jeg laget dette til svigerforeldrene mine, og de sluttet ikke å spise før det var tomt. Det tar jeg absolutt som et kompliment! PS: Melken trengs EGENTLIG ikke, det er bare at sausen ser mye mer delikat ut når den er flytende. Jeg lager en nesten like lakserett som deg.. Men jeg bruker ikke fiskekrydder, men et krydder som heter "kryddersmørkrydder" (http://rafens.no/produkter/cemo/kryddersmorkrydder), dette gir fisken en veldig god smak
cilipili Skrevet 8. juli 2010 #22 Skrevet 8. juli 2010 Jeg lager en fantastisk vegetarlasagne (alt fra bunn av), salat med rista pinjekjerner, bruschetta, grønn pesto og foccacia. Til drikke passer en Valpolicella perfekt! Særlig liker jeg godt Domini Veneti til denne retten.
tineline Skrevet 8. juli 2010 #23 Skrevet 8. juli 2010 Hva har du i lasagnen, cilipili? Jeg er så utrolig glad i vegetarlasagne, men trenger inspirasjon! Det høres ut som et måltid rett i min gate.
cilipili Skrevet 9. juli 2010 #24 Skrevet 9. juli 2010 (endret) Hva har du i lasagnen, cilipili? Jeg er så utrolig glad i vegetarlasagne, men trenger inspirasjon! Det høres ut som et måltid rett i min gate. Jeg lager tomatsausen av løk, hvitløk, gulrøtter, stangselleri, tomater, grønnsaksbuljongterning, litt tomatpuré og diverse urter. Ostesaus av smør, mel, h-melk, norvegia og cheddar. Selvfølgelig er alt smaket til med salt og pepper. Hvis du ikke lager lasagneplatene selv er det viktig å bruke gode plater. Billige som First Price og Xtra er ikke godt. I vanlige butikker finnes i allefall Barilla som er ganske bra. Veldig enkel lasagne, men faktisk veldig god! Skal jeg ha gjester så "bestiller" de ofte denne på forhånd Endret 9. juli 2010 av cilipili
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #26 Skrevet 11. juli 2010 Jeg lager tomatsausen av løk, hvitløk, gulrøtter, stangselleri, tomater, grønnsaksbuljongterning, litt tomatpuré og diverse urter. Ostesaus av smør, mel, h-melk, norvegia og cheddar. Selvfølgelig er alt smaket til med salt og pepper. Hvis du ikke lager lasagneplatene selv er det viktig å bruke gode plater. Billige som First Price og Xtra er ikke godt. I vanlige butikker finnes i allefall Barilla som er ganske bra. Veldig enkel lasagne, men faktisk veldig god! Skal jeg ha gjester så "bestiller" de ofte denne på forhånd Å dette hørtes godt ut! Er det noen mulighet for at du kunne være så snill og legge ut hele oppskriften med ca blandingsforhold også?
cilipili Skrevet 15. juli 2010 #28 Skrevet 15. juli 2010 (endret) Å dette hørtes godt ut! Er det noen mulighet for at du kunne være så snill og legge ut hele oppskriften med ca blandingsforhold også? Har bare en ca.oppskrift. 1 løk 3 fedd hvitløk 2-3 gulrøtter hakket i biter 2 stenger stangselleri i små biter 2 bokser tomater 1 terning grønnsaksbuljong Oregano Basilikum Kokes til gulrøttene er passe. (Skal stå inni ovnen en stund også, så de må ikke være for myke.) Smakes til med tomatpuré, salt og pepper. Ostesaus: Her er jeg ikke sikker på blandingsforhold. Lager iallefall en god del ganske tykk hvit saus. River cheddar og norvegia. Smaker til hvor mye ost det trengs. Bruker resten til topping. Smaker også til med salt og pepper. Det er bedre å lage for mye enn for lite av denne sausen. Blir det for mye så kan en alltids bruke restene til å lage macaroni and cheese dagen etter. Endret 15. juli 2010 av cilipili
Gjest Skrevet 23. juli 2010 #29 Skrevet 23. juli 2010 Jeg lager en fantastisk lakserett! Den er vanvittig enkel, og likevel smaker den så godt! S Handleliste (Middag for 2): 4 stk 125g laksefilet uten skinn (Kjøper den billigste i frysedisken, og tar av skinnet etter den har tinet) 1 boks creme fraiche Fiskekrydder (Jeg bruker Fiskekrydder fra Santa Maria, men Jacobs funker også fint, men man burde kanskje finknuse det litt) Helmelk Purreløk Poteter/Ris/Pasta (Hva du nå enn føler for å spise ved siden av fisken). evnt. grønnsaker -- Aller først lager jeg sausen, som er kald. Da slenger jeg creme fraiche i en bolle, heller i relativt mye fiskekrydder ( du må prøvesmake deg litt fram), og rører sammen. Hell i helmelk (som sagt, prøv deg fram igjen) til sausen er ALT FOR rennende. Legg laksen i en ildfastform ved siden av hverandre, og helt sausen over, så den dekker laksen fullstendig. Hakk purreløk og strø over. Stekes i ca 20 minutter på 200 grader. Mens laksen stekes så lager du tilbehøret. Etter 20 minutter så tar du en spade å legger laksen på tallerken, mens du heller sausen (Som nå (forhåpentligvis) har blitt fin og "sausete" i en sausskål). Sleng på tilbehør, og sett sausen på bordet så gjesten/-e kan ta mer selv. Jeg lover at de kommer til å elske sausen! Så laksen kokes i saus, og blir vanvittig god. Som sagt, det tar 5 minutter og skjære vekk skinnet, lage sausen og slenge dette i en ildfastform. Du bruker lite tid, og lite ingredienser, men folk blir helt hekta. Jeg laget dette til svigerforeldrene mine, og de sluttet ikke å spise før det var tomt. Det tar jeg absolutt som et kompliment! PS: Melken trengs EGENTLIG ikke, det er bare at sausen ser mye mer delikat ut når den er flytende. Denne laget jeg tidligere i uken,og den var kjempegod Brukte nok litt mye melk i sausen,for jeg måtte tykne den litt i en gryte før servering, men det gikk veldig fort
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå