Gå til innhold

Flyskrekk

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvordan takler dere flyskrekk?

Jeg har ikke flydd på 8 år, før det flydde jeg endel sammen med foreldrene mine.

Men etter barna kom og jeg har blitt eldre tør jeg rett og slett ikke fly lengre.

Vi bestilte en reise i desember som vil skulle reise på nå i juni, men måtte avbestille pga. at jeg rett og slett ikke takler..

Jeg er ikke redd for å falle ned, ikke redd for å at det skal skje noe galt med flyet.

Men jeg liker ikke alle kroppslige symtomer jeg får når jeg flyr(svimmelhet, sug i mage etc).

Huff nå høres jeg veldig pinglete ut...og det er jeg tydeligvis :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette ubehaget du sier du føler i kroppen da, er det verdt det? Om dere f.eks skal på storby-tur tar reisen kanskje halvannen time til flere byner, 2 timer kanskje men en reise til et varmere strøk er normalt 4-6 timer hvis man tenker på de vanligste feriestedene..

Kan det være at du inbiller deg at du blir dårlig? Sug i magen får jo alle under avgang, og litt propper i ørene men det er jo det eneste jeg får. Når jeg kommer ut av flyet har jeg allerede glemt det.

Trist at du går glipp av flotte reiser og minner pga dette da. Hva med barna dine som vil på tur? En deilig uke på kreta f.eks, skal de dra med far da?

Skrevet

Sorry altså, men syntes ikke veldig synd på deg. :P

Jeg har flyskrekk. Da mener jeg fly SKREKK. Og det er fryktelig smertefullt. Likevel flyr jeg... Og av og til skjønner jeg ikke hvorfor. For det er ren tortur for meg. Og jeg skal ut å fly snart og blir helt kvalm av tanken. Uff, noen som har noen tips mot DET?

Til deg, disse ubehagene.. Det er ikke en form for klaustrofobi? Min mor liker heller ikke å fly sier, og det av samme grunner som deg, pluss at hun syntes det er trangt og klamt osv.

Prøv å beveg deg så ofte du kan, selvom det ikke er så enkelt i de smale gangene. Men gå mye på do, drikk mye vann, ta deg kanskje litt rødvin, det roer litt på om det er litt nerver i allefall.

Jeg ødelgger ikke en gang mine ferier pga flyskrekk, så da syntes jeg du virkelig skal bite tenna sammen for dette! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også flyskrekk, men dette er mer det at jeg er redd det skal skje noe når det tar av eller når vi er i luften. Jo nærmere vi kommer desinasjonen, jo roligere blir jeg. Og når vi skal lande er jeg helt i ekstase og kan ikke komme meg fort nok av flyet for å kysse bakken :)

Det som mange gjør, det er å bruke noen dager på å kjøre til frankrike, spania, italia eller hvor du skal. Da må man ta det med i beregningen og bruke noen dager på det frem og tilbake.

Skal selv på ferie i sommer, og vi vet ikke om vi skal kjøre bil eller fly. Kanskje ta toget :)

Men fly er tryggere enn bil, så det er bare å ta sjansen :)

Skrevet

Jeg har også flyskrekk, men dette er mer det at jeg er redd det skal skje noe når det tar av eller når vi er i luften. Jo nærmere vi kommer desinasjonen, jo roligere blir jeg. Og når vi skal lande er jeg helt i ekstase og kan ikke komme meg fort nok av flyet for å kysse bakken :)

Hehe, just like me! Jeg er også roligere når vi er på vei ned, selvom jeg ikke kan puste helt ut selvsagt før vi er på bakken. Og jo lengre flyturen er jo verre. De sier jo at det er vanskeligere å lande enn å lette, så burde vært motsatt. Men nei, ikke for meg gitt... :P

Uff, hva skal man gjøre... Det finnes jo kurs mot dette da. Noe jeg vurderer. Men det koster, og det er jo litt tiltak. Og jeg får ikke tatt det før jeg skal ut å fly igjen nå uansett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hehe, just like me! Jeg er også roligere når vi er på vei ned, selvom jeg ikke kan puste helt ut selvsagt før vi er på bakken. Og jo lengre flyturen er jo verre. De sier jo at det er vanskeligere å lande enn å lette, så burde vært motsatt. Men nei, ikke for meg gitt... :P

Uff, hva skal man gjøre... Det finnes jo kurs mot dette da. Noe jeg vurderer. Men det koster, og det er jo litt tiltak. Og jeg får ikke tatt det før jeg skal ut å fly igjen nå uansett.

Haha, så rart, jeg er også helt nervevrak når vi letter, og føler jeg blir trykket flat, men syns det er SÅ behagelig når vi går inn for landing :D

Jeg skulle gjerne hatt et sånt flyskrekk-kurs, for når jeg blir forklart hvordan ting fungerer i detalj, så blir jeg ikke så redd lenger. Hvor finner man sånne kurs? Kanskje jeg burde ta fly-sertifikatet ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sorry altså, men syntes ikke veldig synd på deg. :P

Jeg har flyskrekk. Da mener jeg fly SKREKK. Og det er fryktelig smertefullt. Likevel flyr jeg... Og av og til skjønner jeg ikke hvorfor. For det er ren tortur for meg. Og jeg skal ut å fly snart og blir helt kvalm av tanken. Uff, noen som har noen tips mot DET?

Til deg, disse ubehagene.. Det er ikke en form for klaustrofobi? Min mor liker heller ikke å fly sier, og det av samme grunner som deg, pluss at hun syntes det er trangt og klamt osv.

Prøv å beveg deg så ofte du kan, selvom det ikke er så enkelt i de smale gangene. Men gå mye på do, drikk mye vann, ta deg kanskje litt rødvin, det roer litt på om det er litt nerver i allefall.

Jeg ødelgger ikke en gang mine ferier pga flyskrekk, så da syntes jeg du virkelig skal bite tenna sammen for dette! :)

Det der synes jeg var et totalt meningsløst innlegg fra deg.

Da har du ikke forstått hvordan jeg har det, siden jeg faktisk IKKE flyr.

Hva gjør din flyskrekk verre enn min? Er det grader av det?

Skrevet (endret)

:enig: akkurat som om jeg skulle ha skrevet det selv... de lengste flyturene er verst, i fjor måtte vi nødlande da flyet ikke klarte å lande etter to forsøk på Rygge Flystasjon, flyet ristet og det var null sikt... jeg var kjemperedd, og lovet meg selv at jeg ALDRI skulle fly igjen, det endte med at vi fløy til Gardermoen, der var det heldigvis gode værforhold, det var en fryd å lande... jeg omfavnet nesten kapteinen da jeg skulle ut av flyet...så glad var jeg for å sette mine bein på landejorda igjen :rødme:

Endret av Emelie
Skrevet

Glemte å si en ting... jeg er ganske nervøs siste natten før vi skal ut og fly, jeg kaster gjerne opp, og går som en zombie rundt i huset uten at jeg klarer å sove... :natti: mens min mann sover som en stein - heldiggrisen... når han står opp glad og utvhilt, står jeg der som et vrak, helt utslitt. Da er det godt når han gir meg en god klem og sier dette går bra... Jeg nekter å fly uten at han er med... Er litt irritert på meg selv fordi jeg er redd for å fly... :sukk:

Skrevet

Det der synes jeg var et totalt meningsløst innlegg fra deg.

Da har du ikke forstått hvordan jeg har det, siden jeg faktisk IKKE flyr.

Hva gjør din flyskrekk verre enn min? Er det grader av det?

Da må du udype deg litt mere... På meg så virket det som du fikk mer ubehag, og du skrev jo selv at du ikke var redd for at det skulle skje noe med flyet e.l. Og det er jo det flyskrekk innebærer. For min del, så blir jeg helt hysterisk innevendig, jeg begynner å svette, jeg blir rastløs, jeg blir så redd at jeg tror jeg skal svime av. Frykt er en helt grusom følelse. Jeg beklager hvis jeg tok litt for lett på ditt ubehag..

Hva får deg til å føle denne ubehagen da tror du, for du er jo ikke redd for selve det å fly?

Skrevet

Haha, så rart, jeg er også helt nervevrak når vi letter, og føler jeg blir trykket flat, men syns det er SÅ behagelig når vi går inn for landing :D

Jeg skulle gjerne hatt et sånt flyskrekk-kurs, for når jeg blir forklart hvordan ting fungerer i detalj, så blir jeg ikke så redd lenger. Hvor finner man sånne kurs? Kanskje jeg burde ta fly-sertifikatet ;)

Jeg tror du kan finne det ved forskjellige flyplasser. Men ikke helt sikker! Går jo an å ringe til nærmeste flyplass å høre. :)

Fly sertifikatet er nok en hakke dyrere løsning, men funker sikkert! Skal du se at du ikke gjør annet enn å fly! :))

Skrevet (endret)

Hvordan takler dere flyskrekk?

Jeg er ikke redd for å falle ned, ikke redd for å at det skal skje noe galt med flyet.

:jepp: Det er nettopp dette jeg er redd for, jeg har høydeskrekk og synes det er helt forferdelig når alt der nede er små prikker... da er det litt bedre når vi flyr over skyene, da ser jeg ikke bakken og kan bedømme avstanden...er livredd for at vi skal falle ned...

Er dessuten bekymret for det tekniske i flyet, skulle ønske alle fly var splitter nye...

Har opplevd turbulens noen ganger da var jeg ikke høy i hatten... hører bare kapteinen gir følgende beskjed til crewet; "fasten seatbelts" - jeg sitter med ørene på stilk for å få med meg alt som blir sagt, det er slitsomt... :sjenert:

Endret av Emelie
Skrevet

Det som mange gjør, det er å bruke noen dager på å kjøre til frankrike, spania, italia eller hvor du skal. Da må man ta det med i beregningen og bruke noen dager på det frem og tilbake.

Skal selv på ferie i sommer, og vi vet ikke om vi skal kjøre bil eller fly. Kanskje ta toget :)

Men fly er tryggere enn bil, så det er bare å ta sjansen :)

Huff ble helt kvalm av å lese dette innlegget fordi jeg skal ut å fly om 15 dager :P Har slik flyskrekk jeg også, men jeg flyr likevel for jeg vil jo oppleve verden :) Jeg gråter bestandig ved take off, men som dere blir jeg roligere jo nærmere vi kommer ferieplassen. Sitter med hjertebank, og svetter og er generelt veldig urolig. Jeg tørr ikke å reise meg opp under flyturen, så do besøk blir gjort unna før reise, i flyet sitter jeg med belte på hele veien :pNår jeg reiser i norge tar jeg bestandig toget :P Men nei, jeg er kanskje redd, men jeg sitter ikke hjemme forde.. Såå glad hver gang jeg lander i syden og flyturen er fort glemt :)

Skrevet

Huff ble helt kvalm av å lese dette innlegget fordi jeg skal ut å fly om 15 dager :P Har slik flyskrekk jeg også, men jeg flyr likevel for jeg vil jo oppleve verden :) Jeg gråter bestandig ved take off, men som dere blir jeg roligere jo nærmere vi kommer ferieplassen. Sitter med hjertebank, og svetter og er generelt veldig urolig. Jeg tørr ikke å reise meg opp under flyturen, så do besøk blir gjort unna før reise, i flyet sitter jeg med belte på hele veien :pNår jeg reiser i norge tar jeg bestandig toget :P Men nei, jeg er kanskje redd, men jeg sitter ikke hjemme forde.. Såå glad hver gang jeg lander i syden og flyturen er fort glemt :)

Jeg turdte heller aldri reise meg i flyet før. Men min venninne anbefalte meg å gjøre det, og til slutt måtte jeg bare. Problemet nå er at jeg helst vil gå på do hele tida! :P For når du bare sitter der, så tenker du og hører etter alt mulig. Når du er på do, så gjør man i allefall no... Men uff, jeg skal også fly igjen snart og jeg ligger å tenker på det om natten. Helt grusomt. På nippet til angst anfall... Uff, men ingen som har noen råd mot dette? Jeg har ofte blitt sagt at jeg burde ta en valium før jeg reiser. Men jeg er litt redd for piller også....

Skrevet

SAS har tilbudt slike kurs på Gardermoen tidligere i alle fall, for 5-6 år siden var jeg i lokalene de har der og fikk opplyst det. Aner ikke hva de gjennomgår, men vet at de i løpet av kurset kjører en "flystyrt" i simulator hvor man bl.a. må bruke sklie for å komme seg ut av flyet.

Skrevet

Jeg turdte heller aldri reise meg i flyet før. Men min venninne anbefalte meg å gjøre det, og til slutt måtte jeg bare. Problemet nå er at jeg helst vil gå på do hele tida! :P For når du bare sitter der, så tenker du og hører etter alt mulig. Når du er på do, så gjør man i allefall no... Men uff, jeg skal også fly igjen snart og jeg ligger å tenker på det om natten. Helt grusomt. På nippet til angst anfall... Uff, men ingen som har noen råd mot dette? Jeg har ofte blitt sagt at jeg burde ta en valium før jeg reiser. Men jeg er litt redd for piller også....

Jeg har også blitt anbefalt å ta en valium før take off... som mannen min sier, vi kan dope deg ned... jeg er heller ikke så glad i piller... tror jeg skal melde meg på et flykurs...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...