Gå til innhold

Norske barn anses som urene i Oslo?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

I Aftenposten mandag foreslo eksbyråd i Oslo, Robert Wright, å samle etnisk norske elever på innvandrerskoler i egne klasser.

Hans styrekollega Terje Stokke understreker at han er veldig fornøyd med skolen, og at 83 prosent minoritetsspråklige ikke er et problem i seg selv. –Men de må kunne møte noen andre norske barn i klassen, sier han, og forteller om mye frykt blant foreldre for at deres barn skal bli de eneste norske. Det handler like mye om det sosiale som det faglige.

- De leker fint sammen opp til 4.–5.klasse. Da deler de seg på fritiden, sier Stokke, som tror det i stor grad skyldes at foreldrene trekker barna til egne arenaer.

Men nå mener han grensen er nådd og tar med seg familien og flytter ut av Oslo. Dermed forsvinner ett av to etnisk norske barn i datterens klasse.

- Vi føler oss overhodet ikke hjemme lenger og klarer ikke mer. Ungene har ingen norske barn å leke med, vi kan ikke arrangere bursdager, for ingen kommer. Jeg føler at vi norske er blitt glemt helt og holdent...

- Våre barn opplever at innvandrerelevene alltid får mest oppmerksomhet. Og de får høre at de er dumme fordi de spiser gris og slike ting. Det er hele tiden vi som må forholde oss til deres regler. Det kan skape rasisme.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3713826.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var virkelig "urenhet" et tema i denne artikkelen? Jeg så at spørsmålet om sk "omvendt rasisme" var luftet et par steder, men det var ikke det som var det opplevde problemet for de foreldrene som var omtalt i artikkelen.

Det var mer sånne ting som at ungene syns at de blir forfordelt i fht oppmerksomhet, at de var redd for kvaliteten på undervisningen i klasser der mange av elevene ikke snakket godt nok norsk, og at det ikke fungerte noe videre med fritidsaktiviteter, og at de selv nesten ikke følte at de bodde i Norge. Det kan jeg godt skjønne, og hadde jeg bodd i Groruddalen hadde ikke jeg heller blitt boende om jeg hadde barn i skolepliktig alder.

"Omvendt rasisme" er forresten et merkelig ord. Akkurat som om det bare er når norske snakker nedvurderende om andre folkeslag, at det er rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo integrering på sitt verste.

Det er jo ille når etniske nordmenn (barn) føler ubehag ved å være på skole med flertall av ikke-etniske, og spesielt dersom trakassering og mobbing finner sted.

Selvfølgelig har jo politikerne forsømt jobben sin. De burde sett at dette skulle komme for 10 år siden. Men, neida. De "ser" problemet idag og da er det allerede litt for seint for noen.

Blir akkurat som med veiene det : "oj, her har det skjedd mange dødsulykker i det siste gitt. La oss bevilge penger til å bygge midtskillere" - too late.....

Tror ikke det er så artig for en liten etnisk nordmann å bli mobba for at han spiser grisekjøtt nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo integrering på sitt verste.

Det er jo ille når etniske nordmenn (barn) føler ubehag ved å være på skole med flertall av ikke-etniske, og spesielt dersom trakassering og mobbing finner sted.

Selvfølgelig har jo politikerne forsømt jobben sin. De burde sett at dette skulle komme for 10 år siden. Men, neida. De "ser" problemet idag og da er det allerede litt for seint for noen.

Blir akkurat som med veiene det : "oj, her har det skjedd mange dødsulykker i det siste gitt. La oss bevilge penger til å bygge midtskillere" - too late.....

Tror ikke det er så artig for en liten etnisk nordmann å bli mobba for at han spiser grisekjøtt nei....

Det er vel bare å kutte ut svinekjøtt i kosten; problem solved. Eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å kutte ut svinekjøtt i kosten; problem solved. Eller..?

Så svineribba til jul utgår fordi vi har fått nye landsmenn ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svineribba til jul utgår fordi vi har fått nye landsmenn ???

Et liv uten svinekjøtt er ikke noe fullverdig liv. Se hva det har gjort med muslimene. Terrorisme, kvinneundertrykkelse og almen galskap. A pork a day keeps the mullah away.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hei.

Jeg gikk på en skole som dette var akkurat problem.

Det dreier seg om videregående skole i Oslo, hvor etnisk norske var minoritet.

De ble ikke særlig mobbet pga det, men kalt poteter osv...

Selv er jeg utlending, som spiser grisekjøtt. Dermed tror ikke at jeg går inn i dette problemet...

Synes at de innvandrere som kommer fra Europa skiller seg ikke ut fra Nordmenn... Vi er like hvite, lever i samme kulturene, har lov til alt som nordmenn har...

Skillen finner sted i Afrika og Asia, synes ikke at de fra Europa bør engang bli kalt utlendinger/innvandrere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å kutte ut svinekjøtt i kosten; problem solved. Eller..?

Håper du kødder, det er ikke de som blir mobbet som skal henstille seg til mobberen.

Og omvendt rasisme er et idiotisk uttrykk. Rasisme er rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvis de har så store problemer med våre tradisjoner og kosthold så er det jo bare å pelle seg tilbake der de kom fra så slipper de å plages av det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp i groruddalen, hadde alselutt ingen problemer som dette i klassen eller på fritiden - men så var vi 70% utlendinger på skolen og ikke 95% eller hva som ser ut som er problemet nå. Jeg synes det er synd at det har blitt så konsentrerte miljøer rundt om i Oslo og selv om jeg liker min side av byen og alltid vil like Oslo uansett hva som skjer så ville jeg nok ikke flyttet hjem til Oslo øst med barn :(

Omvendt rasisme? rasisme er rasisme..

Husker når fattern var fotball trener for broderns lag, og en pakistansk gutt slang dritt til en etnisk norsk gutt - kalte han 'jævla potet' og sa at 'hvite folk ikke skjønte en dritt' osv - når pappa sa til han at det han sa var rasistisk fikk han som svar fra gutten (på ca 12) at ..Nei det var ikke rasisme fordi han var jo mørk selv..

Unger blir lært opp til at rasisme bare går en vei, ikke rart de bruker 'omvendt rasisme' - da viser det ikke til alle hullene i utdanningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo integrering på sitt verste.

Det er jo ille når etniske nordmenn (barn) føler ubehag ved å være på skole med flertall av ikke-etniske, og spesielt dersom trakassering og mobbing finner sted.

Selvfølgelig har jo politikerne forsømt jobben sin. De burde sett at dette skulle komme for 10 år siden. Men, neida. De "ser" problemet idag og da er det allerede litt for seint for noen.

Blir akkurat som med veiene det : "oj, her har det skjedd mange dødsulykker i det siste gitt. La oss bevilge penger til å bygge midtskillere" - too late.....

Eksempelets makt er enda verre, for en løser ikke dette problemet med å kaste penger på det. Gudene vet hvor mange milliarder som har gått med til feilslåtte integreringstiltak opp gjennom årene. Dette er permanente endringer i samfunnet som kommer til å bli - mye - verre før de forhåpentligvis kanskje blir bedre.

For noen år siden så syntes jeg de som omtalte dagens politikere som Quislinger var altfor ekstreme, men jeg opplever at jeg i stadig større grad nå er enig i slike karakteristikker. Det syntes tragikomisk at vi skal ha folkeavstemninger om EU-medlemskap når det ekstreme mulitkulturelle samfunnet, som medfører betraktlig større endringer uten mulighet for retrett, har blitt tvunget over hodene våres uten at debatt egentlig har vært tillatt.

Skillen finner sted i Afrika og Asia, synes ikke at de fra Europa bør engang bli kalt utlendinger/innvandrere...

Jeg er i all hovedsak enig med deg. Europeisk kultur er ganske ensrettet og det er først når kulturforskjellene blir for store og innvandringen for massiv at det blir et alvorlig problem.

Endret av Loewe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger blir lært opp til at rasisme bare går en vei, ikke rart de bruker 'omvendt rasisme' - da viser det ikke til alle hullene i utdanningen..

Skriv svartinger i en kronikk og du vil selvfølgelig aldri få publisert den. Vær utledning og kall utlendinger du ikke liker for kokosboller (riktig farge/"face value"-kultur utenpå, men feil hvit/norsk holdning inni) og det kommer på trykk.

Meeen det er jo en del av sosialistisk rasistiske Norge: svartinger (<-brukt som retorisk poeng) er stakkarslige og de må vi passe på (som barn). De må ikke stå til ansvar på samme måte, og vi kan ikke forvente det samme av dem som vi forventer av resten (de hvite = voksne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Omvendt rasisme? rasisme er rasisme..

Husker når fattern var fotball trener for broderns lag, og en pakistansk gutt slang dritt til en etnisk norsk gutt - kalte han 'jævla potet' og sa at 'hvite folk ikke skjønte en dritt' osv - når pappa sa til han at det han sa var rasistisk fikk han som svar fra gutten (på ca 12) at ..Nei det var ikke rasisme fordi han var jo mørk selv..

Unger blir lært opp til at rasisme bare går en vei, ikke rart de bruker 'omvendt rasisme' - da viser det ikke til alle hullene i utdanningen..

Jeg tror det er noe med at dem blir oppdratt i noen familier til å tenke på seg sjøl som et offer i verden- Og at foreldre og onkler/tanter/besteforeldere viser med eksempel og holdninger som dem har at "alle i verden ser ned på oss pga vi er mørk/feil religion/feil etnisk gruppe" i forhold til det som foreldrene syns dem sjøl blir behandla som underlegen for å være.

Og da mener dem rasisme kan bare ramme dem.Alle andre er jo så sterke og står i mot dem.

Men det er ikke sant.

Det er ren rasisme når dem sier at noen er mindre verdt pga at dem er etnisk norske og har norsk matkultur.

Og det er uvitende foreldre i noen miljøer som må lære seg å akseptere at dem sjøl er rasister- ikke bare mot hvite men mot andre mørke i tillegg.

At du er mørk er ikke noe forsvar når du er rasist.

Folk som blir satt ut av kommentarer bør lære seg en type svar de gir med en gang i sånne situasjoner- så dem ikke står der helt stum og bare ser på innvandreren.

Det er sikkert bra å lære svar om sånt til sine unger også.

Fex at "Ikke alle tror på at svin er uren mat. Kristne tror det ikke pga Jesus sa at all mat er ren og Norge er kristent."

Det går også an å spørre "Hvorfor er det dårlig å være potet? Hva er det med nordmenn som er så dårlig når foreldrene vil bo i Norge?"

Da må dem svare- og kan ikke bare føle at dem "vant" argumentet med å si rasistiske ting.

Omvendt rasisme er det som foreldre til disse barna gjør mot seg sjøl. Dem TROR på selv at dem er mindre verdig pga at dem er mørke- og lærer opp sine barn til å bruke hudblekemiddel,rette ut afrohår med middel, operere vekk asiatiske øyne og andre ting.

Når noen sier at dem IKKE er mindre verdig- får dem til svar noe om går ut på at "Jeg vet nok at du bare ljuger om å synes jeg er like bra som deg -for å virke høflig- men du er falsk for du mener jeg er mindre verdig. Pga jeg vet jo sjøl at jeg er det..."

Når hele skolen er full av barn fra andre kulturer- så barna faktisk ikke får en følelse med å faktisk bo i det norsk-kulturelle Norge.

Da må politikere bestemme hvor mange prosent utlandske kan gå på hver skole- og sette opp skolebuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym

Jeg tror det er noe med at dem blir oppdratt i noen familier til å tenke på seg sjøl som et offer i verden- Og at foreldre og onkler/tanter/besteforeldere viser med eksempel og holdninger som dem har at "alle i verden ser ned på oss pga vi er mørk/feil religion/feil etnisk gruppe" i forhold til det som foreldrene syns dem sjøl blir behandla som underlegen for å være.

Og da mener dem rasisme kan bare ramme dem.Alle andre er jo så sterke og står i mot dem.

Men det er ikke sant.

Det er ren rasisme når dem sier at noen er mindre verdt pga at dem er etnisk norske og har norsk matkultur.

Og det er uvitende foreldre i noen miljøer som må lære seg å akseptere at dem sjøl er rasister- ikke bare mot hvite men mot andre mørke i tillegg.

At du er mørk er ikke noe forsvar når du er rasist.

Folk som blir satt ut av kommentarer bør lære seg en type svar de gir med en gang i sånne situasjoner- så dem ikke står der helt stum og bare ser på innvandreren.

Det er sikkert bra å lære svar om sånt til sine unger også.

Fex at "Ikke alle tror på at svin er uren mat. Kristne tror det ikke pga Jesus sa at all mat er ren og Norge er kristent."

Det går også an å spørre "Hvorfor er det dårlig å være potet? Hva er det med nordmenn som er så dårlig når foreldrene vil bo i Norge?"

Da må dem svare- og kan ikke bare føle at dem "vant" argumentet med å si rasistiske ting.

Omvendt rasisme er det som foreldre til disse barna gjør mot seg sjøl. Dem TROR på selv at dem er mindre verdig pga at dem er mørke- og lærer opp sine barn til å bruke hudblekemiddel,rette ut afrohår med middel, operere vekk asiatiske øyne og andre ting.

Når noen sier at dem IKKE er mindre verdig- får dem til svar noe om går ut på at "Jeg vet nok at du bare ljuger om å synes jeg er like bra som deg -for å virke høflig- men du er falsk for du mener jeg er mindre verdig. Pga jeg vet jo sjøl at jeg er det..."

Når hele skolen er full av barn fra andre kulturer- så barna faktisk ikke får en følelse med å faktisk bo i det norsk-kulturelle Norge.

Da må politikere bestemme hvor mange prosent utlandske kan gå på hver skole- og sette opp skolebuss.

Dessuten så tror jeg ikke at norske barn anses som urene iOslo- man at nordmenn anses som urene av enkelte muslimske grupper i Oslo når nordmenn ikke lever som muslimer. Disse trenger egentlig ikke bo i Norge i det hele tatt når dem ikke liker seg her.

Det fins andre land dem kan bo i og flykte til. Og hvis dem savner Paksitan så innmari er det faktisk ikke krig der...Og det går fly ned dit hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Dessuten så tror jeg ikke at norske barn anses som urene iOslo- man at nordmenn anses som urene av enkelte muslimske grupper i Oslo når nordmenn ikke lever som muslimer. Disse trenger egentlig ikke bo i Norge i det hele tatt når dem ikke liker seg her.

Det fins andre land dem kan bo i og flykte til. Og hvis dem savner Paksitan så innmari er det faktisk ikke krig der...Og det går fly ned dit hver dag.

Og dem kommer til å få kultursjokk når dem går av flyet og oppdager at Pakistan har forandra seg på dem siste tretti år- og ikke er så konservativt som dem selv tror -når dem prøver å være mer pakistansk enn Pakistan -i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg kjenner godt til det som foreldrene beskriver i artikkelen siden jeg tidligere bodde i et område med veldig høy andel fremmespråklige. Jeg som voksen hadde det helt greit, men det var ikke greit for ungene mine som skulle vokse opp i et sånt miljø. Jeg gjorde som flere andre og flyttet. Skulle bare ønske at jeg hadde gjort det mange år før. De etnisk norske som har mulighet til det flytter og inn flytter det nye fremmespråklige. Ergo så blir det en negativ spiral.

Jeg har ingen løsninger eller ideer om hvordan vi skal få snudd dette. Jeg bare vet at mine barn ikke skal være forsøkskanin. Jeg fraråder også andre til å utsette ungene sine for et sånt miljø.

nn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...