Gå til innhold

Garpegenitiv en masse


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Lest nylig på Barn og familie: ...Det er vel ikke din sin feil...

Ellers har jeg sett flere ganger annen merkelig bruk av eiendomspronomener, han sin, hun sin, de sin osv. Hvor kommer denne bruken fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Garpegenitiv er mye brukt i en del vestlandsdialekter, så dette kan i alle fall delvis forklare det lekre eksemplet du gav ;) Ellers fant jeg en temmelig utfyllende (og ganske interessant, faktisk) artikkel om garpegenitivet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Lest nylig på Barn og familie: ...Det er vel ikke din sin feil...

Dette er vel strengt tatt ikke garpegenitiv? I hvertfall, sånn jeg kjenner dette begrepet, så brukes det om "sin"-genitiv i tilfeller hvor "sin" plasseres etter et substantiv (e.g. "Berit sin", "klokkeren sin"), og ikke om tilfeller med dobbelt eiendomspronomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Garpegenitiv er mye brukt i en del vestlandsdialekter, så dette kan i alle fall delvis forklare det lekre eksemplet du gav ;) Ellers fant jeg en temmelig utfyllende (og ganske interessant, faktisk) artikkel om garpegenitivet her.

Vi sier "honnes" og "hannes" om henholdsvis hennes og hans. Ikke hun / han sin. "Dokkes" om deres og "dies" om deres (de andre sin).

... men vi skriver det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Vi sier "honnes" og "hannes" om henholdsvis hennes og hans. Ikke hun / han sin. "Dokkes" om deres og "dies" om deres (de andre sin).

... men vi skriver det ikke.

Og da kan det i hvertfall ikke betegnes som garpegenitiv. :)

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Vi sier "honnes" og "hannes" om henholdsvis hennes og hans. Ikke hun / han sin. "Dokkes" om deres og "dies" om deres (de andre sin).

... men vi skriver det ikke.

Der var det en garp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Der var det en garp ;)

JA da. Det var for å forklare forskjellen på den første "deres" og den andre. Men jeg kunne jo faktisk ha skrevet "de andres". Hm ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest nylig på Barn og familie: ...Det er vel ikke din sin feil...

Ellers har jeg sett flere ganger annen merkelig bruk av eiendomspronomener, han sin, hun sin, de sin osv. Hvor kommer denne bruken fra?

Mitt sitt svar er:

Barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier "honnes" og "hannes" om henholdsvis hennes og hans. Ikke hun / han sin. "Dokkes" om deres og "dies" om deres (de andre sin).

... men vi skriver det ikke.

Joda, vi seier han sin og hennar si..;) Litt lenger nord på vestlandet.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...