Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Grunnen til at jeg starter denne debatten er at jeg rett og slett er sjokert.. Har somalske naboer og idag var barna mine ute og hennes.Jeg tilbød dem is siden jeg hadde tatt med til barna mine.Da sa moren nei neeeii det er svinefett på is så barna mine kan ikke spise is.Med svine fett mener hun noen av stoffene isen blir laget av er gelatin og da bruker de svinefett.Jeg er selv muslim,men så ekstrem er sykt spør du meg. Hun sa også alle goderi var forbudt og pølser av kalkun var blandet med svine kjøtt.De spiste kun halal pølser og annet mat. Da lurer jeg på hvordan disse stakars barna har det?Spessielt i barnahagen. Barna mine holder seg til kylliing og kalkun pølser får ha godis på lørdager osv Er jeg en dårlig muslim?
amusam Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 Nei, på ingen måte vil jeg tro. Du ønsket å gjøre en god gjerning, men naboen din overså dette. Hun kunne heller ha satt pris på tanken. Uansett virker dette veldig ekstremt og synd at det går utover barna hennes.
kat-e Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Ortodoks tolking i Islam tilser at man skal unngå gelantin. Man skal heller ikke tilberede mat på steder hvor gris har vært tilberedet før. Var på en tilstelling hvor det kom noen konservative muslimer. De hadde med egen grill i frykt for å få kontakt med mat som bestod av gris. Det er viktig å være klar over at gris har oppgjennom historien inneholdt trikiner. Får man i seg trikiner for man trikose. En sykdom som den gangen var garantert å gi en smertefull død. Derfor har det vært i en del kulturer (ikke bare Islam) forbud mot å spise gris. I dag er dette nesten helt utryddet og det er i tillegg kontroll av kjøttet. Samtidig om man steker kjøttet skikkelig, så er man trygg. Dette er et eksempel på at en gammel idologi ikke er i stand til å tilpasse seg. På et eller annet tidspunkt burde jo det tenkene menneske sette seg ned og stille spørsmålet: Hvorfor er det slik? Er dette hensiktsmessig, eller riktig? Men relgioner tillater ikke at man stiller egne spørsmål. I stedet så prøver man å tolke det som skjer i et hurtig endrende samfunn med tolking i ideologier som er mer en 1000 år gamle. Veldig trist.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå