Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Min svigermor er skilt og har etablert seg med en ny mann. De har til sammen 5 barn. Da den ene kom å spurte om de kunne kausjonere for dem, sa min svigermor nei, fordi hun ville ikke havne i den situasjonen at hun ikke kunne hjelpe alle, greit nok. Nå har vi solgt med tap, og for å kunne kjøpe noe igjen er vi avhengig av å ha kausjonist som kausjonerer for gjelda + 10 % av kjøpesum. Vi har derfor hørt med min manns mormor, som har sagt ja til dette. Problemet er at hun er gammel og forstår seg ikke så mye på det, derfor sa hun bare at vi fikk ordne alt med hennes datter, altså min sivigermor, som er enearving. Men min svigermor sier nei, fordi dette blir hennes problem når hennes mor dør, og fordi de har sagt nei før. Vi syns dette blir veldig feil, fordi vi har ikke spurt dem, men hennes mor, og så lenge hun lever, står hun fritt til å gjøre som hun vil med pengene/formuen sin. Det er jo ikke hans barn som skal arve min manns mormor? Samtidig har min manns ene søster nytt hus som de ikke trengte kausjonist på, så der er det greit. Vi har også fått tilbud fra banken om å dele opp lånet i to, huslånet kunne vi få avdragsfritt i noen år, mens vi betaler ned gjelda på 5 år. Antageligvis lever min manns mormor fortsatt om 5 årdermed påvirker dette aldri min svigermor. men man vet selvfølgelig aldri.. Jeg syns min svigermor er både slem og vanskelig mot oss nå. Dette gjør at vi må på leiemarkedet. Vi måtte selge pga plassmangel (har barn). Jeg er både skuffet og lei meg, for jeg forstår ikke hvorfor ikke hun bryr seg om oss og barnebarna ifht dette. Jeg tror dette egentlig handler om at hun ikke vil bli ansvarlig for noe. Jeg kjenner at jeg ikke orker å treffe min svigermor på en stund, og syns hun har ødelagt en del av vårt forhold. Hadde det ikke vært krise for oss, så hadde vi selvfølgelig aldri spurt om hjelp. Syns dere jeg er fryktelig urimelig?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Dere har vist klart at dere ikke klarer å ha kontroll på økonomien deres, og lurer på hvorfor hun ikke vil kausjonere? (hint: At dere trenger 10% egenkapital burde dere ærlig talt visst) Jammen sa jeg smør. Føler ellers jeg har sett dette før et sted..
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Ja jeg syntes du er urimelig. Det er et stort ansvar å være kausjonist. Dersom det skulle gå galt,noe som fort kan skje,vil hun bli skadelidende. I tillegg er det forståelig at når hun førat har sagt nei før, hvorfor skal hun si ja til dere? Det er ikke rettferdig. Spør heller om det kan tas pant i boligen isteden. Dersom det da går galt ville banken bare kunne kreve det som er tatt pantent på og banken går gjerne langt i å finne løsninger før det skjer. I tillegg kan svigermor legge til rette for at flere søsken får samme mulighet. Med den forutsetning at dere prøver å få nok egenkapital, ordner ny takst etter f.eks oppussing for å slette panten fra boligen. Jeg syntes ikke svigermor gjør noe galt her og at det skal ødelegge forholdet er litt vel dratisk. Det er mange som har brent seg på å være kausjonister og har måtte betale for andres ufornuftighet i f.h til økonomi.
Illuminati Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 Du er selv ansvarlig for din økonomi og kan ikke kreve at andre skal ordne opp for deg. Høres nesten ut som du mener det er en menneskerett med større leilighet bare fordi man har barn. Som man reder ligger mann...
Gjest Serena Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 "Jeg er både skuffet og lei meg, for jeg forstår ikke hvorfor ikke hun bryr seg om oss og barnebarna ifht dette. Jeg tror dette egentlig handler om at hun ikke vil bli ansvarlig for noe." I korte trekk; ja du er urimelig.Å ikke stille opp som kausjonist for to personer som ikke ser ut til å beherske grunnleggende økonomi er ikke det samme som å ikke være glad i dere og ungene deres. Hun er glad i dere, og jeg syns faktisk hun gjør dere en tjeneste ved å få dere til å være ansvarlige for deres egen økonomi og dermed liv. "Jeg tror dette egentlig handler om at hun ikke vil bli ansvarlig for noe" Det samme kan sies om deg, du viser at du ikke engang har jobbet for å være ansvarlig for din egen økonomi. Jeg syns du er frekk, urimelig, egoistisk, barnslig, og mangler forståelse for økonomi og andre mennesker.
Shade Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 Jeg synes og at du er urimelig og denne setningene her "for jeg forstår ikke hvorfor ikke hun bryr seg om oss og barnebarna ifht dette" fikk meg nesten til å le høyt. Hvis dere mener dere trenger et større sted pga barn, burde dere enten tenkt på det før dere fikk dem eller leve med plassmangel til dere har plass til noe større. Som en Illuminati sa, som man reder ligger man.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #8 Skrevet 30. juni 2010 Saken er den at vi spør ikke henne om å være kausjonist, men hennes mor. Hennes mor er ikke umyndiggjort og ved sine fulle fem. og hun sier ja..
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #9 Skrevet 30. juni 2010 Jeg synes og at du er urimelig og denne setningene her "for jeg forstår ikke hvorfor ikke hun bryr seg om oss og barnebarna ifht dette" fikk meg nesten til å le høyt. Hvis dere mener dere trenger et større sted pga barn, burde dere enten tenkt på det før dere fikk dem eller leve med plassmangel til dere har plass til noe større. Som en Illuminati sa, som man reder ligger man. Hva mener du nå?? Vi har ikke pådratt oss gjeld fordi vi har vært uøkonomisk, men fordi vi har en leilighet med høy fellesgjeld og lavt innskudd. Leiligheten har ligget til salgs lenge og da vi fikk bud, til tross for tap, så godtok vi det. Vi tenkte ikke dette var et problem, siden hans mormor hadde sagt ja. Men nå sier min svigermor nei i ettertid, noe jeg mener hun ikke har noe rett til.
Shade Skrevet 30. juni 2010 #10 Skrevet 30. juni 2010 Da må dere ta det opp med hennes mor igjen. Hvis hun virkelig vil være kausjonist er hun det selv om ikke datteren ikke vil hjelpe til.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #11 Skrevet 30. juni 2010 Hva mener du nå?? Vi har ikke pådratt oss gjeld fordi vi har vært uøkonomisk, men fordi vi har en leilighet med høy fellesgjeld og lavt innskudd. Leiligheten har ligget til salgs lenge og da vi fikk bud, til tross for tap, så godtok vi det. Vi tenkte ikke dette var et problem, siden hans mormor hadde sagt ja. Men nå sier min svigermor nei i ettertid, noe jeg mener hun ikke har noe rett til. Hvorfor solgte dere da? Pågrunn av fellesgjelden? Da har dere for dårlig økonomi uansett til å håndtere et annet lån. Å forvente at andre hjelper deg er nok problemet her. Dersom mormoren er ved sine fulle 5, bør ikke det være et problem at hun er kausjonuist. Datteren har da ingen ting å si da. Med mindre hun egentlig ikke er ved sine fulle 5 og datteren er verge? Eller tør egentlig ikke mormor å si nei og henviser til datteren for å slippe å ta støyten selv? For ellers kan jeg ikke forstå problemet, om hun har sagt ja, har det ingen ting å si hva datteren mener.
Gjest Prøvekandidat Skrevet 30. juni 2010 #12 Skrevet 30. juni 2010 Jeg tror dette egentlig handler om at hun ikke vil bli ansvarlig for noe. Selvfølgelig handler det om at hun ikke vil bli ansvarlig for deres lån! Hun er voksen, og barna er voksne og har flyttet ut av redet og skal klare seg selv økonomisk- hun ønsker ikke å få en uttrygg økonomi i den alderen hun er nå. Å være kausjonist er en alvorlig ting, hun er ansvarlig for den biten det blir kausjonert for hvis dere ikke skulle klare å betale den. Siden hun har sagt nei til en av din manns søsken så ønsker hun vel heller ikke å gjøre forskjell på sine barn og sier derfor nei til din mann også. Og det kan jeg forstå, selv om det gjør det vanskelig for dere. Hvis mormoren er oppegående, klar i hodet og SKJØNNER hva hun begir seg inn på så må hun gjerne kausjonere for dere og det uten at hennes datter kan gjøre noe. Men det forutsetter at hun vet hva hun gjør, og ut fra det du skriver så er jeg jammen meg ikke sikker på at hun skjønner hva hun begir seg inn på.
Illuminati Skrevet 30. juni 2010 #13 Skrevet 30. juni 2010 Uansett: får dere lån selv med kausjonist? Som jeg ser det vil dere ha behov for over 100 % finansiering. Og du må påregne at banken fraråder mormor å kausjonere. Hun skal selv fysisk inn til rådgiver hvor det skal gis info ang. forpliktelsen hun påtar seg.
Gjest Serena Skrevet 30. juni 2010 #14 Skrevet 30. juni 2010 Hva mener du nå?? Vi har ikke pådratt oss gjeld fordi vi har vært uøkonomisk, men fordi vi har en leilighet med høy fellesgjeld og lavt innskudd. Hallo?? Noen hjemme i luka . Snakk om oxymoron. Leilighet med høy fellesgeld og lavt innskudd er nettopp uøkonomisk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #15 Skrevet 30. juni 2010 Hallo?? Noen hjemme i luka . Snakk om oxymoron. Leilighet med høy fellesgeld og lavt innskudd er nettopp uøkonomisk. Min mann kjøpte denne før min tid, den gang folk fortsatt kjøpte sånne leiligheter. Etter det har vi fått et barn og trengte ekstra soverom. Vi skjønte det ville bli vanskelig å selge, men ikke at det skulle vært så ille at vi nesten måtte gi den bort
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #16 Skrevet 30. juni 2010 Hvorfor solgte dere da? Pågrunn av fellesgjelden? Da har dere for dårlig økonomi uansett til å håndtere et annet lån. Å forvente at andre hjelper deg er nok problemet her. Dersom mormoren er ved sine fulle 5, bør ikke det være et problem at hun er kausjonuist. Datteren har da ingen ting å si da. Med mindre hun egentlig ikke er ved sine fulle 5 og datteren er verge? Eller tør egentlig ikke mormor å si nei og henviser til datteren for å slippe å ta støyten selv? For ellers kan jeg ikke forstå problemet, om hun har sagt ja, har det ingen ting å si hva datteren mener. Dette er en liten leilighet som min mann hadde før min tid. Nå har vi fått barn og trenger større plass og et ekstra soverom. Mormor er ved sine fulle fem, men forstår seg overhodet ikke på sånne ting som kausjonist osv (forståelig nok). Vi har ordnet med alt ifht banken, fått papirer fra mormor og alt var klart. Så ville vi bare ringe henne for å fortelle at vi har funnet bolig og hvor mye summen blir. Da sier hun at hun ikke forstår seg så mye på sånt noe, så vi kan bare ta det formelle med hennes datter. Problemet for oss er nå at mormor hører på alt hennes datter sier, hun går aldri i mot hennes vilje, til tross for at hun gjerne hjelper til.. Jeg har full forståelse for at svigermor ikke ønsker å være kausjonist, det reagerer vi ikke på. Men vi forstår ikke hvorfor hun sier nei på sin mors vegne..
Rosenrød Skrevet 30. juni 2010 #17 Skrevet 30. juni 2010 Men du sier jo selv at mormor ikke forstår seg på slike ting. Jeg vil jo mene at det er uhyre viktig at hun vet hva hun går til når hun skal værekausjonist!
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #18 Skrevet 30. juni 2010 Men du sier jo selv at mormor ikke forstår seg på slike ting. Jeg vil jo mene at det er uhyre viktig at hun vet hva hun går til når hun skal værekausjonist! hun forstår at hun er medansvarlig for deler av gjelda, men det er også det hele tenker jeg. Er enig i at det er viktig at hun vet hva hun går til. Men da syns jeg det hadde vært mere riktig av svigermor å forklart henne det istedet for å si nei på hennes vegne, i tilfelle hun skulle gå bort før vi kan slette kausjonistansvaret. Men det ser heldigvis ut for at det ordner seg for oss allikevel. Mine foreldre er kausjonister til min bror, men tror de har litt mere å gå på Syns vel bare det er litt synd at de må ha kausjonistansvar helt opp til pipa..
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #19 Skrevet 30. juni 2010 Dette er en liten leilighet som min mann hadde før min tid. Nå har vi fått barn og trenger større plass og et ekstra soverom. Mormor er ved sine fulle fem, men forstår seg overhodet ikke på sånne ting som kausjonist osv (forståelig nok). Vi har ordnet med alt ifht banken, fått papirer fra mormor og alt var klart. Så ville vi bare ringe henne for å fortelle at vi har funnet bolig og hvor mye summen blir. Da sier hun at hun ikke forstår seg så mye på sånt noe, så vi kan bare ta det formelle med hennes datter. Problemet for oss er nå at mormor hører på alt hennes datter sier, hun går aldri i mot hennes vilje, til tross for at hun gjerne hjelper til.. Jeg har full forståelse for at svigermor ikke ønsker å være kausjonist, det reagerer vi ikke på. Men vi forstår ikke hvorfor hun sier nei på sin mors vegne.. Dere kunne jo ventet og sett om dere fikk et høyere bud etterhvert, det er vel bedre å bo trangt ei stund i egen bolig istedet for å måtte leie fordi dere ikke får lån? Hva med dine foreldre - kan de være kausjonister? Når du vet at mormoren hans ikke har innsikt i hva det vil si å være kausjonist, hvordan kan du da med dette i bakhodet likevel ønske at hun skal signere en slik kontrakt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #20 Skrevet 30. juni 2010 Dere kunne jo ventet og sett om dere fikk et høyere bud etterhvert, det er vel bedre å bo trangt ei stund i egen bolig istedet for å måtte leie fordi dere ikke får lån? Hva med dine foreldre - kan de være kausjonister? Når du vet at mormoren hans ikke har innsikt i hva det vil si å være kausjonist, hvordan kan du da med dette i bakhodet likevel ønske at hun skal signere en slik kontrakt? Fordi hans mormor hadde sagt ja før salget.. Vi antok at hun visste nok om dette da siden hun har vært kausjonist for hans søster tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå