Gå til innhold

Ferie eller mareritt?

Fremhevede innlegg

Gjest brutal_mann
Skrevet

I morgen skal vi på båttur, alle sammen.

vet at det er meget motvillig, men de blir med.

Poenget er at det er en smule utrivelig å ha det slik.

Ser jo den at barna er i ulik alder og har forskjellige behov; men npe må da være gøy utenom å spille, være på nett og se tv?

Ungene må lære å gi og ta i begge retninger. en er en FAMILIE og skal lære å ta hensyn til hverandre. Ergo, aktivitetene må fordeles noenlunde likt etter adlerstrinn, men alle skal delta for hverandre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med fiskestenger, og dine dameblader. Lei en hytte langt far away, og utstyr dere med myggstift, kortstokk og div. spill, god mat og oppgaver til alle. Hente ved, bære vann osv.

Under forutsetning at dere er friluftsmennesker selv?

Hva liker dere som foreldre å gjøre?

Synes det er en vesentlig ting, så lenge det også kan engasjere unger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ingen dere kan dra på ferie sammen med eller besøke? Hadde kanskje blitt morsommere både for ungene og enklere for deg. Unger har jo ofte sosiale antenner (selv tenåringer) og oppfører seg litt bedre når det er andre enn nærmeste familie til stede.

Skrevet

Det er godt mulig jeg er litt på villspor, men når jeg leser tråden lurer jeg på hvordan dere har det i hverdagen? Jeg får inntrykk av at de eldste barna skulle hatt mer ansvar og kanskje faste arbeidsoppgaver!? Det virker som om de må inkluderes mer i den "daglige driften" av et hjem.

Jeg tenker at alternativet til å være med på tur bør innebære oppgaver i hus eller hage. Kanskje du kan skrive en handleliste og få de til å gå i butikken for deg?

Jeg tenker bare at de er i en alder hvor det begynner å bli viktig å se flere sider av familietilværelsen. La dem få kjenne litt på alt mamma har å gjøre, så kanskje de heller kan glede seg over at du vil ta dem med på hyggelige aktiviteter?

Skrevet

Jeg ville heller ingenting da jeg var tenåring, men mamma slepte oss meg alikevel. Bare vi kom oss ut av huset så ble det stort sett gøy alikevel. Husk at selv om ungene har på en muggent fjes så kan det være at de innerst inne koser seg alikevel. Ikke alltid jeg ville vise at jeg faktisk syntes det var litt gøy på mammas utallige utflukter. Hun var entusiastisk og dro oss med, vi tre var nok en litt sarkastisk og spydig gjeng i baksetet, men jeg husker turene våre som fine når jeg ser tilbake.

Hvis eldstemann ikke vil noenting, så foreslår jeg at du forlanger at han eller hun får seg en liten sommerjobb i noen uker. Det hadde sikkert vært veldig bra. Vi jobbet fra ca 14-15 år. Min første sommerjobb varte bare en uke, men det lærte meg å sette pris på ferie, gitt. Året etter, da jeg var 15, jobbet jeg tre uker og var veldig stolt over å tjene egne penger.

Skrevet

Har ikke ungene venner????

Da jeg var liten (8-15 år)var jeg da sammen med venninnene mine i ferier og ikke mor!

Skrevet

Har ikke ungene venner????

Da jeg var liten (8-15 år)var jeg da sammen med venninnene mine i ferier og ikke mor!

jeg har en på 9 og en på 16 og forstår at det kan være vanskelig å finne på noe alle vil .

Men da reiser vi heller med minstemann f.eks og lar den eldste være hjemme .

En annen gang er det den eldste som blir med på tur , og noenganger begge .

En annen ting er at jeg ville blitt bekymra om 16 åringen satt inne å spilte hele sommeren .

Vi ser ikke så mye til vår 16 åring nå, men det er fordi venner ,festivaler og strandliv tar tiden hennes :)

Skrevet

jeg har en på 9 og en på 16 og forstår at det kan være vanskelig å finne på noe alle vil .

Men da reiser vi heller med minstemann f.eks og lar den eldste være hjemme .

En annen gang er det den eldste som blir med på tur , og noenganger begge .

En annen ting er at jeg ville blitt bekymra om 16 åringen satt inne å spilte hele sommeren .

Vi ser ikke så mye til vår 16 åring nå, men det er fordi venner ,festivaler og strandliv tar tiden hennes :)

Nettopp!Hvor er vennene, og det sosiale livet?

Gjest jomfrua
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i hva Sliten Mamma forklarer av hjemmesituasjon.

Jeg sier bare; hormoner, hormoner og atter hormoner.

Tenåringstiden er en løsrivelsesprosees for barn og voksen.

Mitt råd er:

Velg dine kamper med omhu for å prøve å ha en hyggelig tone....for jeg vet at en kan bli spinn vill i hodet av tiltaksløshet, gretne ungdommer og latskap.

Så kanskje du skal gå litt i deg selv og innse at de er på vei bort fra barndommen og det omsorgsbehovet de har hatt. De har egne viljer som de prøver ut, de har andre behov enn du har.

Du skal leve ditt liv med ditt yngste barn og sørge for dets behov. De andres behov har endret seg :)

Jeg var på ett foredrag om tenåringer og pubert: "Se på deg som en flygeleder i ett kontrolltårn. De må selv prøve ut vingene og lære seg å fly. Men du som voksenperson skal ha den overordnede kontrollen og rettlede når du ser det går mot fare".

Gjest Gjest
Skrevet

Kjenner meg igjen jeg og, har også fire stk. 15-6 år. Jeg ser at noe av problemet er at mamma er så sliten fordi hun forsøker å gjøre alle til lags. "Til lags åt alle kan ingen gjera".

Og at hun får lite støtte fra pappa som er opptatt hele tida, og ingen takk for alt hun faktisk gjør.

Her har vi rett og slett "dratt ut pluggen" på spill/data. Jeg betaler faktisk for nettet. Og da er det for )#(#&&#)? `meg som bestemmer over tidsbruken og. ;0) Enten forholder de seg til tilmålt tid, eller så kan de sitte og glo i veggen! Og det er ikke tema for diskusjon. De blir sure ja. Og det kan de gå og være et annet sted enn oppi fjeset mitt. Pappa står bak taus og stor og er HELT enig med meg. De kan prøve seg mot meg, men hvis han sier rolig nei, så blir det tyst. Gammeldags vil noen si, men det funker!

Dernest, selv om det klages og sutres når vi går på tur, så er det faktisk slik at de har det hyggelig alikevel....! De vil bare ikke vise oss det...hormoner hormoner..

Og så har de faste oppgaver som SKAL gjøres. De må bidra ellers går det bare ikke rundt i huset her.

I skrivende stund driver de eldste med maling, luking og gressklipp. Vanning, vask og pusling er for de små (under oppsyn av meg) osv. Jeg betaler dem godt, "timelønn" er en god gulrot.

Man må bare orke å "stå i det" når konfrontasjonene er som verst. Så går det seg til. Bare bit i deg og vær "slem", de har godt av det! ;0)

Gjest Constanze
Skrevet

Reis på storbyferie, København, f.eks. der finner man noe for enhver smak. Mine unger har elsket denne typen reiser i tenårene og de ble med til eldstemann var over 20 år. Var det dager de ikke gadd å bli med oss så var de enten på rommet og så TV, på nettcafè, eller rundt omkring på egen hånd.

Skrevet

Å være borte fra barna en dag eller to: det går fint.

Men å være borte en hel uke: det ville jeg ikke hatt samvittighet til.

Men ok: kanskje er samvittighet nøkkelordet her? :sjenert:

Jammen, hvis far jobber, så er vel han hjemme hos barna en del av tiden iallfall? Reis med minstemann og kos dere og la de to eldste være hjemme med far.

Gjest finally harkness
Skrevet

Bade = kjedelig

Tur = kjedelig

Kino = ja: kjedelig

Hoppe på trampolinen= utrolig kjedelig

Dra på sydentur: for varmt og kjedelig

På fjelltur i telt eller hytte: hvorfor ikke bare være hjemme

Tivoli:

da jeg var 13 og eldre, syntes jeg alt dette var kjedelig. Kanskje de rett og slett har blitt for store for sånne ting...

Da må vel jeg være svært merkelig som gjerne gjør alle disse tingene og nærmer meg 30 år.. :lur:

Gjest Constanze
Skrevet

Da må vel jeg være svært merkelig som gjerne gjør alle disse tingene og nærmer meg 30 år.. :lur:

Nå er ikke jeg akkurat telt- og fiskestangtypen, men mor og far hadde aldri i livet fått meg på slike turer i tenårene - uaktuelt. Jeg ville være steder hvor jeg traff ungdom på min alder som jeg kunne ta en cola og prate med. Derfor reiste vi steder hvor lillebroren min kunne være barn, mens søsteren min og jeg kunne være tenåringsjenter og gjøre endel ting på våre premisser, f.eks bading og soling. I Danmark finnes mange kjekke feriehotell med badebasseng, lekeplasser, strand og butikker - det er noe for enhver smak der.

Gjest Blondie65
Skrevet

Å være borte fra barna en dag eller to: det går fint.

Men å være borte en hel uke: det ville jeg ikke hatt samvittighet til.

Men ok: kanskje er samvittighet nøkkelordet her? :sjenert:

Du må gjøre noe med samvittigheten din. Du er ikke en dårlig mor fordi om du ikke står på pinne for ungene dine i 8 uker midt på sommeren. Skulle forstått det dersom du dro og ungene ble overlatt helt til seg selv hjemme uten faren til å ta seg av de. Men slik er det ikke.

Støtter den som sa: be dem komme opp med noe hele familien kan gjøre som de har lyst til selv. Gjør det klart at det er å anse som forslag og ikke vedtatte sannheter.

Det er ikke det minste rart om du er sliten dersom du skal stå for underholdningen 24/7. Ansvarliggjør dem også og la mammahjertet brukes med god samvittighet der det hører hjemme, og drep samvittigheten når den forteller deg at det ikke er deg forunt å ha ferie når de vitterlig har fått tilbud om å være med og foretrekker heimen med spill.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt hva du mener TS. Selvfølgelig ønsker man gjerne å gi eldre barn noen "skikkelige" opplevelser eller minner i fra ferien, gjerne med hele familien.

Men når det er sagt, så skjønner jeg ungdommene også. Hvis du f.eks. drar dem med på sydentur i en uke, selv om de har gjort det klart og tydelig at de absolutt ikke vil, kan du egentlig ikke forvente at de skal være glade og fornøyde hele uken. Og da blir de gjerne sure hele uken, noe som sikkert påvirker ferien for resten av familien også. Men da er det jo faktisk foreldrene som har tvingt dem med på noe de ikke vil, og kan man egentlig forvente noe godvilje da?

Personlig synes jeg det hørtes veldig trasig ut å sitte i 2 måneder foran en PC el. TV, men vi er alle forskjellige. Det er viktig å huske på at ferie er en tid hvor man skal slappe av, kose seg og nyte litt frihet. Når barna er såpass gamle, burde de ikke da kunne definere gøy og kos på sin måte?

Når det kommer til din situasjon, kan aldersforskjeller være et problem, kanskje? Om alle sammen skal på kino, så gjør minstemann at man gjerne ikke kan se filmen som 15-åringen vil se. Med mindre man da drar på forskjellige filmer, men da blir gjerne litt av poenget med å gå på kino sammen borte.

Kan det være en mulighet å gjøre forskjellige ting med barna? Ta eldstemann med på shopping, ut på kafé, etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...