Gå til innhold

Ferie eller mareritt?

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten mamma
Skrevet

Så er det atter ferietid; eller kan jeg kalle ferien det?

Mannen min jobber (denne sommeren, som de foregående somrene) og jeg har ferie: dyrbar opptjent tid jeg verdsetter, men hvert år ender jeg opp like skuffet og nærmest gleder meg til ungene er tilbake på skolen og jeg i jobb.

Vi har 4 barn i alderen 8 - 15 år.

Yngstemann er lettere å ha med å gjøre enn de tre eldste, men jeg kan jo ikke bare finne på ting med et barn heller.

På en måte føler jeg ikke at jeg har ferie: barna er sure, late og storforlangende.

Alt de vil er å spille X-box, nintendo ds (om vi er på tur.....), Playstation, surfe på nettet og spille nettspill.

Lar jeg dem holde på, er de tilsynelatende fornøyde.

Men stopper jeg dem for å eks spise: = sure under måltidet.

Sier jeg: nå tar vi en tur på stranden/tur/kino: = sure miner.

Spør jeg hva de har lyst til: spille.....

Lar jeg dem få spille så lenge de vil: enda mer sure dagen etter.

Stopper jeg dem og sier nå er det natt: litt mindre sure dagen etter, men helvete der og da.

Er det flere som har det slik, eller har alle en ferieidyll som varmer langt inn i høstmørket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det høyrtes skikkeleg trist ut :(

Må seie eg sitter igjen med ein tanke om at du og mannen din burde ha vore meir restriktive på data/spill for ungane for veldig lenge sida, for dette kan vel ikkje vere heilt normalt? Spelar dei mykje i kvardagen og?

Eg trur rett og slett du må setje nokon grenser, det er du som bestemmer. Slik det er no, gjer ungane akkurat som dei vil, med di velsignelse.

Gjest Sliten mamma
Skrevet

Takk for innspill.

Vi har alltid vært restriktive på spilling, men etterhvert som ungene har blitt eldre, har de mer meninger om hva de vil. Her fpr de ikke spille så mye de vil: og dette resulterer altså i disse sure minene. Alt annet er kjeeedelig.....

Bade = kjedelig

Tur = kjedelig

Kino = ja: kjedelig

Hoppe på trampolinen= utrolig kjedelig

Dra på sydentur: for varmt og kjedelig

På fjelltur i telt eller hytte: hvorfor ikke bare være hjemme

Tivoli: ok en dag, men ikke langt bort da det er kjedelig å reise

Kunne vært fristende å ta med yngstemann og gjøre noe hyggelig, men klarer ikke dra fra de eldste heller (selv om pappan kommer jo hjem om ettermiddagene).

Kjenner at jeg blir trist og lei meg av hele situasjonen.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Sånn går det når ungene får bestemme...

Skrevet

Hvis de ikke gjør noe annet enn å spille, så får de ikke sjans til å få seg andre interesser. Vi har begrenset tid med spilling. Om han kjeder seg når han ikke spiller, så må han rett og slett bruke fantasien sin, og finne på noe. Og det gjør han :)

Skrevet

Som Jade skriv - med begrensa speletid er ungane rett og slett nødt til å finne på noko anna. Syns det er trist med ungar som syns alt anna enn data/tv-spel er kjedeleg... :(

Gjest Sliten mamma
Skrevet

Sånn går det når ungene får bestemme...

Barna ønsker å bestemme, men får ikke lov. Resultat: sure unger.

Gjest Sliten mamma
Skrevet

Hvis de ikke gjør noe annet enn å spille, så får de ikke sjans til å få seg andre interesser. Vi har begrenset tid med spilling. Om han kjeder seg når han ikke spiller, så må han rett og slett bruke fantasien sin, og finne på noe. Og det gjør han :)

Hvor gammel er ditt barn?

Det VAR lettere å få gehør da barna var yngre: men ser at tenåringer er mer "standhaftige" og krever sin rett til å få gjøre som de selv ønsker.

Når vi foreldre har blitt enige om hvor mye de får spille og legger opp til aktivitieter og barna forsurer dem: hva skal vi gjøre da?

Skrevet

Bade = kjedelig

Tur = kjedelig

Tivoli:

da jeg var 13 og eldre, syntes jeg alt dette var kjedelig. Kanskje de rett og slett har blitt for store for sånne ting...

Gjest Sliten mamma
Skrevet

Bade = kjedelig

Tur = kjedelig

Tivoli:

da jeg var 13 og eldre, syntes jeg alt dette var kjedelig. Kanskje de rett og slett har blitt for store for sånne ting...

Men hva var IKKE kjedelig?

Her drar jeg med meg motvillige barn på opplevelser.

Når jeg spør hva de vil: at du slutter å mase på at vi skal finne på noe.....

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er veldig vanlig at alt er kjedelig i en viss alder.

Det virker som du tilpasser ALT til at det skal passe for alle aldersgrupper og da bommer du. Du er nødt til å ta inn over deg at du har unger i forskjellig alder.

Hvis du har lyst å dra til syden så er det vel ikke en nesevis 15 åring som skal bestemme hva resten av familien skal gjøre? Det er du og faren som bestemmer dette, ikke de.

Har du spurt dem hva vennene deres gjør - og hvis svaret er "sitter på rommet og spiller spill" så får du svare "utenom dette".

Kanskje du rett og slett skal legge det frem slik: JEG har tenkt å ta med meg småtten og gjøre X - de som vil kan være med. Hvis din drøm er en uke i varmere strøk så gjør du nettopp det.

De tre halvvoksne ungene klarer helt fint å være hjemme og selvstendig til faren kommer hjem, hvis de ikke er vant med det så er det jammen meg på høy tid.

Skrevet

Ho-ho! Enkel løsning. Inndra alt av spill og la dem være sure så lenge de gidder. Til slutt er alt bedre enn å sitte å se i veggen.

Skrevet

Da hadde jeg nok bare latt de sitte inne med spillene sine, og reist ut og nytt ferien slik jeg ville det. Bare fordi de ikke vil bli med på noe behøver vel ikke du sitte inne og rive deg i håret?

Gjest Eurodice
Skrevet

Det virker som du tilpasser ALT til at det skal passe for alle aldersgrupper og da bommer du. Du er nødt til å ta inn over deg at du har unger i forskjellig alder.

Hvis du har lyst å dra til syden så er det vel ikke en nesevis 15 åring som skal bestemme hva resten av familien skal gjøre? Det er du og faren som bestemmer dette, ikke de.

Har du spurt dem hva vennene deres gjør - og hvis svaret er "sitter på rommet og spiller spill" så får du svare "utenom dette".

Kanskje du rett og slett skal legge det frem slik: JEG har tenkt å ta med meg småtten og gjøre X - de som vil kan være med. Hvis din drøm er en uke i varmere strøk så gjør du nettopp det.

De tre halvvoksne ungene klarer helt fint å være hjemme og selvstendig til faren kommer hjem, hvis de ikke er vant med det så er det jammen meg på høy tid.

Applauderer deg, Blondie. Og du, slitne mamma, ta med deg minsten og la de andre barna være hjemme hos faren. Når de alltid skal være så sure og trumpete, fortjener de ikke å være med på ferie og ødelegge for deg.

Gjest Sliten mamma
Skrevet

Mye fornuftig i det du skriver; og kanskje jeg bare burde sette fram alternativ om å bli med eller være hjemme.

Men så er det mammahjertet som ikke har samvittighet til å bare dra. *tygge litt på det*

I dag har jeg hatt med meg minstemann og bestekameraten i svømmehall; vi koste oss alle tre.

De eldste var hjemme og spilte spill.

I morgen skal vi alle sammen på en båttur: motvillig for de tre eldste, men de blir nå med. Fasiten har jeg i morgen kveld. ;)

Gjest Sliten mamma
Skrevet

Ho-ho! Enkel løsning. Inndra alt av spill og la dem være sure så lenge de gidder. Til slutt er alt bedre enn å sitte å se i veggen.

Da ville det ikke blitt levelig her for å si det mildt. ;)

Gjest Sliten mamma
Skrevet

Da hadde jeg nok bare latt de sitte inne med spillene sine, og reist ut og nytt ferien slik jeg ville det. Bare fordi de ikke vil bli med på noe behøver vel ikke du sitte inne og rive deg i håret?

Men da blir det ikke mye opplevelser for dem; bleke og "firkantede" kommer de tilbake etter endt ferie? Trist synes jeg......

Men du har et poeng i at de ødelegger mye for alle. ;)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hvor gammel er ditt barn?

Det VAR lettere å få gehør da barna var yngre: men ser at tenåringer er mer "standhaftige" og krever sin rett til å få gjøre som de selv ønsker.

Når vi foreldre har blitt enige om hvor mye de får spille og legger opp til aktivitieter og barna forsurer dem: hva skal vi gjøre da?

Sier at enten får de finne på noe for alle som IKKE inkluderer TV på noe som helst vis, eller så får de finne seg i at mor bestemmer!

Gjest Sliten mamma
Skrevet

Applauderer deg, Blondie. Og du, slitne mamma, ta med deg minsten og la de andre barna være hjemme hos faren. Når de alltid skal være så sure og trumpete, fortjener de ikke å være med på ferie og ødelegge for deg.

Å være borte fra barna en dag eller to: det går fint.

Men å være borte en hel uke: det ville jeg ikke hatt samvittighet til.

Men ok: kanskje er samvittighet nøkkelordet her? :sjenert:

Gjest Sliten mamma
Skrevet

Sier at enten får de finne på noe for alle som IKKE inkluderer TV på noe som helst vis, eller så får de finne seg i at mor bestemmer!

I morgen skal vi på båttur, alle sammen.

vet at det er meget motvillig, men de blir med.

Poenget er at det er en smule utrivelig å ha det slik.

Ser jo den at barna er i ulik alder og har forskjellige behov; men npe må da være gøy utenom å spille, være på nett og se tv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...