Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Jeg har en kompis som gjerne vil studere noe å komme seg videre i livet. I dag jobber han på bensistasjon. Problemet er at han ikke har studiekompetanse. Han har mange ganger prøvd å ta opp matten som han mangler, men stryker desverre hver gang Jeg vil gjerne hjelpe han å finne noe han kan studere allikevel.. Jeg vet man kan ta ulike kurs på udanningshuset uten studiekompetanse, men det er ingenting der som passer for han. Er det noen andre steder man kan ta kurs eller lignene uten studiekompetanse slik at man får en slags utdanning? Han er forrsten 24 år hvis det hjelper noe
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Kan man ta kurs på utdanningshuset uten studiekompetanse? det var nytt! Hm
Nadina Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Hva med kreativ fagskole? eller nettkurs på NKI?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 Kan man ta kurs på utdanningshuset uten studiekompetanse? det var nytt! Hm Utdanningshuset er en privatskole, man trenger ikke studiekompetanse for det, bare penger. Hvis han ikke har noen utdanning fra før, så finnes det jo mange vgs utdanninger, de krever ikke studiekompetanse.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 Utdanningshuset er en privatskole, man trenger ikke studiekompetanse for det, bare penger. Hvis han ikke har noen utdanning fra før, så finnes det jo mange vgs utdanninger, de krever ikke studiekompetanse. Ja studiekompetanse er jo nettopp det man får på vgs. Så det vaet jeg. Men er det ikke rettningslinjer for private skoler også? Men det står jo gitte krav om studiekompetanse eller realkompetanse på utdanningshuset. Er det bare noe dem skriver?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #6 Skrevet 30. juni 2010 Siden han er 24 kan han ta fag etter 23/5 regelen. Da trenger han bare å ta enkel matte, engelsk, norsk, naturfag, historie og samfunslære for å få studiekompetanse. Hvilken matte er det han stryker på? Er det 1. 2. eller 3. klasse?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 Han kan ved visse studier vurderes ut i fra realkompetanse. Dette kan f.eks være sosiologi eller andre samfunnsvitenskapelige fag. Et årsstudium kan være et springbrett til videre studier. Han kan jo dra til nærmeste høyskole/universitet og snakke med en rådgiver der! Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #8 Skrevet 30. juni 2010 Lurer også på dette... Mangler et språkfag, som jeg valgte ut pga sykdom. Har ikke tatt opp dette enda, men går det an å få begynne på studier dersom man skal ta eksamen i dette faget første halvår av studiet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå