Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2010 #21 Skrevet 3. juli 2010 Jeg har rett og slett sagt nei til min 11 åring - selv om jeg har kompiser av han på min venneliste (da kan jeg sniktitte nå hva de bruker facebook til...) Han får chatte med dem via facebook når jeg og dem er online samtidig. Dette har han etterhvert godtatt. Sammenlignet det med å kjøpe øl til han - og da ble det stilt i den diskusjonen Ellers har han nøyd seg med flickr (flickrfamilie), der han er veldig nøye med tilatelse fra dem som er på bildet og egne bildekommentarer, og chatting via it`s learnin. Han har ikke en gang msn - som det føles som alle andre har...
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #22 Skrevet 3. juli 2010 Jeg er av den oppfatningen at barn under 13 år ikke skal være på FB. Ble temmelig irritert da jeg oppdaget at bestemoren til min 10 åring hadde opprettet en profil til h*n. Jeg snakket da med 10 åringen min om at det faktisk er 13 årsgrense og at det er ulovlig å lyve på alderen, og vi slettet profilen. Det er så mye snusk som skjer på nettet, både på FB, Nettby og div andre nettsamfunn. Ønsker ikke at barnet mitt blir utsatt for det. Virker som om enkelte foreldre er litt for naive i forhold til hva barna holder på med på nettet, de kan og vet mer enn vi tror.... Det er jo faktisk foreldregenerasjonen som gjør blemmene på nett. Det viser undersøkelser foretatt av folks omgang med sosiale medier. Jeg er mer beskymret for at foreldre faktisk ikke tar seg tiden til å oppdatere seg på hva som skjer jeg, enn at min 10-åring bruker internett.
Milly:) Skrevet 4. juli 2010 #23 Skrevet 4. juli 2010 Må si jeg blir overrasket over alle her som tror det hjelper å stenge barna ute fra Facebook. De klarer helt fint å melde seg inn og lyve om fødselsår på en hvilken som helst PC, og de kan finne fyll og sex og hva de vil på internett. Er det ikke bedre å ha åpenhet rundt nettbruken i stedet for å prøve å skåne dem fra verden?
Jade Skrevet 5. juli 2010 #24 Skrevet 5. juli 2010 Hva er vitsen med å melde seg inn på Facebook for å spille spill? Det finnes da mengder av spillsider for barn hvor man ikke trenger å registrere seg?
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #25 Skrevet 5. juli 2010 Så lenge barna bare adder venner og familie og stenger profilen sin for resten skjønner jeg ikke helt hva som er så farlig med det. Hva så om noen voksne skriver et par setninger om fyll og fest akkuratt. Kan aldri si jeg har sett noen statusoppdateringer som handler direkte om sex heller egentlig. Jeg vil tvert i mot si det er en fordel jeg. Du kan jo følge ekstra med på hva barnet ditt og venner driver med.
kakemonsteret Skrevet 6. juli 2010 #26 Skrevet 6. juli 2010 Jeg ser ikke problemet med at min 10 åring er på FB. Hun er ikke 13 ennå,men det betyr lite. Hun er der for spillene, og hennes profil er sperret mot alt den kan sperres mot. Hun har kun sine venner og familie som venner, og de anser jeg som trygge. Hun vet hun ikke skal godkjenne nye venner uten min tillatelse og det fungerer greit. Jeg har i tillegg hennes brukernavn og passord, og kan gå inn ved behov og endre innstillinger. Så lenge barna bare adder venner og familie og stenger profilen sin for resten skjønner jeg ikke helt hva som er så farlig med det. Hva så om noen voksne skriver et par setninger om fyll og fest akkuratt. Kan aldri si jeg har sett noen statusoppdateringer som handler direkte om sex heller egentlig. Jeg vil tvert i mot si det er en fordel jeg. Du kan jo følge ekstra med på hva barnet ditt og venner driver med. Min 10-åring har også spurt om å få lage facebookprofil, og jeg har sagt NEI. Jeg ser heller ikke det store problemet med det om hun hadde hatt profil der, ihvertfall ikke med tanke på fyll og sex og sånn. Men, det er ikke det som er poenget. Poenget er at facebookledelsen har bestemt at det er 13-årsgrense, og da er det 13-årsgrense. Jeg har vist henne inne på facebook at det står at aldersgrensen er 13 år. Ved å si nei, så lærer jeg jenta mi (jeg prøver hvertfall) at vi skal respektere gjeldene normer og regler, og at vi skal være ærlige. Det var heller ikke vanskelig for henne å godta dette nei'et da hun så at dette faktisk ikke var noe jeg hadde bestemt, men at det bare er sånn. Selvfølgelig kom spørsmålet "men hvorfor har XXX facebookprofil da, hun er jo 11 år". Da svarte jeg bare at da vet sikkert ikke foreldrene til XXX at det er 13-årsgrense da. Og siden har det ikke vært noe mas om facebook. Heldigvis har ikke klassekompisene kommet på facebook ennå, men den dagen kommer vel i gooood tid før de fyller 13, og da kommer vel maset igjen. Da er det bare å stå imot presset. Frem til de er 13, så får de kommunisere via msn (har ikke sett noen aldersgrense der). Det jeg er skeptisk til med tanke på facebook og barn har ikke noe med fyll og sex å gjøre, men er rett og slett avhengigheten det kan skape. Når jeg ser hvor "avhengig" av facebook jeg som er i 30-åra, har blitt, så vil jeg tro det ikke er noe mindre avhengighetsskapende for 13-åringer. Jeg har ikke noe problem med å være lenge bortreist uten tilgang til nettet og facebook, men hvis jeg er hjemme, så MÅ jeg bare inn å se mange ganger daglig.
Gjest Kaffeavtalen Skrevet 7. juli 2010 #27 Skrevet 7. juli 2010 Min 10-åring har også spurt om å få lage facebookprofil, og jeg har sagt NEI. Jeg ser heller ikke det store problemet med det om hun hadde hatt profil der, ihvertfall ikke med tanke på fyll og sex og sånn. Men, det er ikke det som er poenget. Poenget er at facebookledelsen har bestemt at det er 13-årsgrense, og da er det 13-årsgrense. Jeg har vist henne inne på facebook at det står at aldersgrensen er 13 år. Ved å si nei, så lærer jeg jenta mi (jeg prøver hvertfall) at vi skal respektere gjeldene normer og regler, og at vi skal være ærlige. Det var heller ikke vanskelig for henne å godta dette nei'et da hun så at dette faktisk ikke var noe jeg hadde bestemt, men at det bare er sånn. Selvfølgelig kom spørsmålet "men hvorfor har XXX facebookprofil da, hun er jo 11 år". Da svarte jeg bare at da vet sikkert ikke foreldrene til XXX at det er 13-årsgrense da. Og siden har det ikke vært noe mas om facebook. Heldigvis har ikke klassekompisene kommet på facebook ennå, men den dagen kommer vel i gooood tid før de fyller 13, og da kommer vel maset igjen. Da er det bare å stå imot presset. Frem til de er 13, så får de kommunisere via msn (har ikke sett noen aldersgrense der). Det jeg er skeptisk til med tanke på facebook og barn har ikke noe med fyll og sex å gjøre, men er rett og slett avhengigheten det kan skape. Når jeg ser hvor "avhengig" av facebook jeg som er i 30-åra, har blitt, så vil jeg tro det ikke er noe mindre avhengighetsskapende for 13-åringer. Jeg har ikke noe problem med å være lenge bortreist uten tilgang til nettet og facebook, men hvis jeg er hjemme, så MÅ jeg bare inn å se mange ganger daglig. Slik jeg ser det så er det to forskjellige måter å bruke FB når det gjelder meg og min datter. Jeg bruker det for å holde meg oppdatert på mine "venner" og holde kontakten. Hun bruker det kun for spillene som hun spiller sammen med sine venner. Oppdateringene som gjøres har hun aldri brydd seg om. Tidligere i år var det en slektning av oss som drev regelrett skittkasting av en annen slektning. Min datter og mine sønner (som er gamle nok til lovlig å ha egne profiler) hadde ikke sett dette, selv om det pågikk over en periode. Dette viser at vi bruker FB på forskjellige måter. At du er redd at din datter skal bli avhengig fordi du selv er det, sier vel mest om deg selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå