Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Til dere som har barn som er på facebook: Hvordan kan dere som foreldre la barna deres være der? Aldersgrensen for å være på facebook er 13 år, og for å registrere seg der må man taste inn fødselsdato. Jeg vet om flere som har hjulpet barna sine til å registrere seg der, og undrer meg over hvordan dere da oppfordrer barnet til å lyve om alderen? Alle burde også vite at facebook ikke er et egnet sted for barn, da det bugner over av ulike grupper om f.eks fyll og sex, og ikke minst hører vi ofte om folk som blir lurt der inne. Og når det er lagt opp til at man skal skrive på profilen hvilket kjønn man tenner på, så sier det seg vel selv at det ikke er noe passende sted for barn. Håper jeg kan få noen syn på saken, for dette har jeg grublet over i lang tid.
Gjest WendyClear Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Samfunnet forandres hele tiden og barn er også med på det. Jeg har små fettere og "ste"søstre som er på facebook, deres profiler er sperret for de som ikke er venner. Foreldre som bekymrer seg sånn for at barna skal bli lurt der inne kan bare si det til dem som det er og hjelpe dem å endre på instillingene slik at ikke alle kan se bildene deres og annen informasjon.
Gjest imli Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Eg syns i alle fall ikkje barn under 13 år skal vere på FB, når dette faktisk er aldersgrensa. At samfunnet forandras er ikkje noko argument for å kutte ut alle grenser og slippe ungane inn i ein verd for vaksne?
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 Min niese er der, hun er 11 og har lagt ut hauger av bilder av seg selv. Fullt navn og adresse ligger også ute. Noen er ikke bilder man skulle tror man fant av en 11-åring. Jeg nevnte det for hennes mor og fikk en skyllebøtte tilbake av en annen verden. Jeg kjenner jeg blir sjokkert når jeg tenker på det nå, for jeg måtte bare dytter det unna, mentalt. Så svar til TS - nei, jeg forstår det ikke.
Piper Skrevet 1. juli 2010 #5 Skrevet 1. juli 2010 Eg syns i alle fall ikkje barn under 13 år skal vere på FB, når dette faktisk er aldersgrensa. At samfunnet forandras er ikkje noko argument for å kutte ut alle grenser og slippe ungane inn i ein verd for vaksne? Er man virkelig voksen som 13 åring? Og tåler en 13 åring mer enn en 12 åring? Når det er en aldersgrense på 13 år, vil jeg si at det er en så langt i fra en verden for voksne som en kan få det, så kanskje de voksne burde ta hensyn til at det faktisk er mindreårige der, i stedet for å forvente at barna skal ta hensyn? Nå har ikke jeg små barn på fb, men små barn i dag kan faktisk mer enn mange voksne. Derfor tror jeg at barna fint klarer å oppgi feil fødsesår, og at det ikke er så mange foreldre som hjelper de til dette. Men det er aldri bra å lære barna å lyge, så ingen foreldre burde hjelpe barna sine til dette. Men så tror ikke ejg de fleste foreldre gjør dette, for barna klarer det fint selv. Og kanskje fb burde tatt litt mer ansvar, med tanke på at det ikke er alle 13 åringer som er moden for å fortelle om hvilket kjønn de tenner på eller ikke. Aldersgrensen burde kanskje vært mye høyere, selv om jeg tviler på at det ville vært til hjelp. Det er ingen som virkelig sjekekr om de er så gamle som de er, så derfor burde kanskje de voksne på fb ta en stor del av ansvaret for det som faktisk finnes av sider på fb.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2010 #6 Skrevet 1. juli 2010 Så Facebook skal endre seg, fremfor at unger blir oppdratt?
Gjest kaffeavtalen Skrevet 1. juli 2010 #7 Skrevet 1. juli 2010 Jeg ser ikke problemet med at min 10 åring er på FB. Hun er ikke 13 ennå,men det betyr lite. Hun er der for spillene, og hennes profil er sperret mot alt den kan sperres mot. Hun har kun sine venner og familie som venner, og de anser jeg som trygge. Hun vet hun ikke skal godkjenne nye venner uten min tillatelse og det fungerer greit. Jeg har i tillegg hennes brukernavn og passord, og kan gå inn ved behov og endre innstillinger.
Piper Skrevet 1. juli 2010 #8 Skrevet 1. juli 2010 Så Facebook skal endre seg, fremfor at unger blir oppdratt? Om de nå skal ha 13 års grense på fb, bør de også tenke over hva som er akseptabelt for en 13 åring. Fyll, sex ol er ikke akskeptabelt for en 13 åring, så ja da må fb endre seg, enten ved å ikke akseptere slikt, eller sette høyere aldersgrense.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2010 #9 Skrevet 1. juli 2010 FB driver butikk, ikke barneoppdragelse. Dette må virkelig foreldre ta grep om selv. dessverre et veldig vanlig problem at de ikke gjør det. Noen skal kanskje ikke på FB før de er 15... Men foreldre må slutte å være kompiser og begynne å oppdra. Det er IKKE FB sin oppgave. Ærlig talt!
Piper Skrevet 1. juli 2010 #10 Skrevet 1. juli 2010 FB driver butikk, ikke barneoppdragelse. Dette må virkelig foreldre ta grep om selv. dessverre et veldig vanlig problem at de ikke gjør det. Noen skal kanskje ikke på FB før de er 15... Men foreldre må slutte å være kompiser og begynne å oppdra. Det er IKKE FB sin oppgave. Ærlig talt! Og selv de som driver butikk har et ansvar å sørge for at lover og regler blir holdt, og en kan ikke bare frita fb for alt slikt bare fordi de driver butikk. Har man satt en aldersgrense på 13 år, før man også sørge for at det er en plass 13 åringer kan være. Selv om de driver butikk
Gjest jomfrua Skrevet 1. juli 2010 #11 Skrevet 1. juli 2010 Piper - man kan ikke fysisk kontrollere hva folk driver med i sitt eget hus. Dette er da ett foreldreansvar og ha kontroll på sine barn.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #12 Skrevet 1. juli 2010 Jeg synes det er en uting at foreldre lar barn være på fb før de er 13 år. Da viser man for barna at det er lov å ljuge om alderen. Når det er sagt så er min 12 åring på fb. Jeg har regler om hvilke bilder hun får legge ut, har gjort innstillingene slik at det bare er venner som kan se status, bilder etc, og har passord slik at jeg kan innpå og se. Ser jeg noe hun har skrevet eller lagt ut som jeg ikke synes noe om så tar vi en prat om dette. Jeg skulle absoluttt ønsket at jeg hadde greid å stå imot "presset" om å la henne få facebook. Men nå har det seg slik at faktisk alle utenom ei i klassen er på facebook (helt sant, men vet at alle andre ikke er noe argument...!)Så da valgte jeg å la henne få lov, og gjøre det beste ut av det. Hadde hun vært 8 år, så ville jeg sikkert vært kjempekritiske til de som bukker under for presset og lar barna få være på facebook så tidlig!! Og sånn går dagene
Piper Skrevet 1. juli 2010 #13 Skrevet 1. juli 2010 Piper - man kan ikke fysisk kontrollere hva folk driver med i sitt eget hus. Dette er da ett foreldreansvar og ha kontroll på sine barn. Men da er jo alt lov på Internett, siden det er foreldrenes ansvar å kontrollere barna sine. Alle voksne mennesker er herved fritatt for alt, siden det er foreldrene som skal ha kontroll på barna sine. Fb kan gjøre som de vil, og andre nettsider, for man skal dømme foreldrene om barna blir utsatt for noe ulovlig. Det er jo foreldrene som skal ha kontroll på barna. og det er ikke alle somd river med dette i deres hus, for noen jeg kjenner er aldri på fb hjemmefra. Hvem ahr da ansvaret? Blir for dumt å frita alle andre, fordi man tror at alt kan kontrolleres av foreldre. Når man faktisk kan gå på det offentlige biblioteket for å låne pc der, eller hvilken som helst Internettcafe, er det faktisk ikke bare foreldres oppgave å sørge for at barna er trygg på internett.
Gjest jomfrua Skrevet 1. juli 2010 #14 Skrevet 1. juli 2010 Men da er jo alt lov på Internett, siden det er foreldrenes ansvar å kontrollere barna sine. Alle voksne mennesker er herved fritatt for alt, siden det er foreldrene som skal ha kontroll på barna sine. Fb kan gjøre som de vil, og andre nettsider, for man skal dømme foreldrene om barna blir utsatt for noe ulovlig. Det er jo foreldrene som skal ha kontroll på barna. og det er ikke alle somd river med dette i deres hus, for noen jeg kjenner er aldri på fb hjemmefra. Hvem ahr da ansvaret? Blir for dumt å frita alle andre, fordi man tror at alt kan kontrolleres av foreldre. Når man faktisk kan gå på det offentlige biblioteket for å låne pc der, eller hvilken som helst Internettcafe, er det faktisk ikke bare foreldres oppgave å sørge for at barna er trygg på internett. Seriøst?? Som foreldre har du ansvar for ditt barn. Mye i verden er lett tilgjengelig selvom det er ulovlig. Det handler om oppdragelse/foreldreansvar og omsorg.
Gjest jomfrua Skrevet 1. juli 2010 #15 Skrevet 1. juli 2010 Tenk deg at du går og leier en voldelig/sex film eller whatever med aldersgrense 18 år. Du drar på jobb. Barnet ditt har "smygtittet" på denne filmen. Hvem sin skyld er det? Staten, filmselskapet eller deg?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #16 Skrevet 1. juli 2010 Dette er kun foreldrenes ansvar, ikke Facebook. Syns også det ligger mye der som barn ikke burde se, men det gjelder hele nettet generelt. Jeg har flere barn som venner og det tar jeg hensyn til. Man kan bestemme hvem som skal se statusen din og hva du legger ut på veggen. Hvis jeg skriver noe som kan være upassende for barn så skjuler jeg det for dem. Akkurat som jeg har lister med de nærmeste vennene som får se alt jeg gjør. Faboook har hvertfall jobbet med det og gjort det mulig å velge hvem som kan se hva.
Meridian Skrevet 1. juli 2010 #17 Skrevet 1. juli 2010 Om de nå skal ha 13 års grense på fb, bør de også tenke over hva som er akseptabelt for en 13 åring. Fyll, sex ol er ikke akskeptabelt for en 13 åring, så ja da må fb endre seg, enten ved å ikke akseptere slikt, eller sette høyere aldersgrense. Når jeg var 13 visste jeg veldig godt om fyll og sex, og om jeg så det så tenkte jeg ikke så mye på det. Og veldig mange på ungdomsskolen drakk i helgene og noen hadde sex, det var noe alle visste på skolen. Jeg valgte å ikke delta på dette, men jeg var vel heller ikke moden for det da. Og jeg har ikke tatt skade av det, og det har ikke påvirket meg i noen negativ retning. Syns det er bedre at barn vet ting enn at de ikke vet noe. De som ikke vet noe tar mer skade av det, etter det jeg har erfart og sett. Når FB har 13 års grense, så har de vel opprettet det slik at ingen skal gå til sak mot de. Så er det opp til hver enkelt å følge denne regelen. Syns det ikke gjør noe at barn er på FB, det er det dummeste jeg har hørt. Foreldrene tar vel ansvar der, så det er opp ti foreldrene å godta dette eller ikke. Om barn klarer å gå inn på facebook og ordne med ting selv, så er de da gamle nok. Noen er mer modne enn andre. Jeg har alltid vørt veldig umoden i forhold til andre. Om en 7 åring er på facebook vil jeg tro at foreldrene har hjulpet til og iallfall sperret for uvedkommende. Ser ikke noen grunn til å lage hysteri om en 10 åring vil opprette ny bruker på facebook for å ha kontakt med klasse og venner. Og det går an å sperre for uvedkommende. Når det gjelder bilder, så kan forldrene sørge for at det blir sperret for uvedkommende slik at bare FB-vennene ser dette. Forledrene har et ansvar her, altså ... Og en 13 åring er ikke et lite barn lenger, det er en tenåring. Husk på at for 50 - 60 år siden, da var man voksen når man var 14 og mange ble sendt hjemmefra for å jobbe og måtte klare seg på egenhånd og ta ansvar for seg selv og passe seg for farer...
lille_lam Skrevet 1. juli 2010 #18 Skrevet 1. juli 2010 Til dere som har barn som er på facebook: Hvordan kan dere som foreldre la barna deres være der? Aldersgrensen for å være på facebook er 13 år, og for å registrere seg der må man taste inn fødselsdato. Jeg vet om flere som har hjulpet barna sine til å registrere seg der, og undrer meg over hvordan dere da oppfordrer barnet til å lyve om alderen? Alle burde også vite at facebook ikke er et egnet sted for barn, da det bugner over av ulike grupper om f.eks fyll og sex, og ikke minst hører vi ofte om folk som blir lurt der inne. Og når det er lagt opp til at man skal skrive på profilen hvilket kjønn man tenner på, så sier det seg vel selv at det ikke er noe passende sted for barn. Håper jeg kan få noen syn på saken, for dette har jeg grublet over i lang tid. Er så enig meg deg! Forstår det ikke selv..Har veldig problemer med de som legger ut bilder av barna sine som er for små til egentlig å kunne si om det er greit eller ikke.. Vet det er mange som gjør det, kunne selv ikke ha gjort det. De som absolutt vil se barnet mitt for heller komme på besøk, og er det folk som ikke kommer på besøk siden jeg ikke kjenner de godt, så ser jeg heller ikke vitsen med å vise dem bilder av barnet mitt på FB!
skandale Skrevet 2. juli 2010 #19 Skrevet 2. juli 2010 Husk på at for 50 - 60 år siden, da var man voksen når man var 14 og mange ble sendt hjemmefra for å jobbe og måtte klare seg på egenhånd og ta ansvar for seg selv og passe seg for farer... Husk på at mange av dagens 14-åringer ikke har opplevd vanskeligheter, reelle konflikter eller har fått smake SKIKKELIGE konsekvenser av alt de gjør. Det hadde de før, og blei dermed voksne fortere. Nå om dagen tar foreldrene ansvar for alt til de er atten, minst. Før bekymra 14-åringene seg om å tjene nok til å få mat på bordet, nå er den største bekymringen gutter, magefett eller hvordan de skal få tak i den nyeste kule buksa. Ergo er ikke argumentet ditt LITT relevant engang. (Og dette gjelder naturligvis ikke alle, så du trenger ikke si at DITT barn "faktisk er ganske modent for alderen" osv.)
akina82 Skrevet 2. juli 2010 #20 Skrevet 2. juli 2010 Jeg er av den oppfatningen at barn under 13 år ikke skal være på FB. Ble temmelig irritert da jeg oppdaget at bestemoren til min 10 åring hadde opprettet en profil til h*n. Jeg snakket da med 10 åringen min om at det faktisk er 13 årsgrense og at det er ulovlig å lyve på alderen, og vi slettet profilen. Det er så mye snusk som skjer på nettet, både på FB, Nettby og div andre nettsamfunn. Ønsker ikke at barnet mitt blir utsatt for det. Virker som om enkelte foreldre er litt for naive i forhold til hva barna holder på med på nettet, de kan og vet mer enn vi tror....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå