Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #81 Skrevet 6. juli 2010 Røyk er jo så farlig, men det selges i Norge likevel.. Latterligste argumentet jeg har hørt..
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #82 Skrevet 10. juli 2010 Dette blir kanskje litt OT, men etter å ha kjørt fra Sørlandet til Oslo i ferien, har jeg tenkt mye på hvor utrolig trafikkfarlig det er å ha barn i bil generelt. Barna våre sitter SELVFØLGELIG bakovervendt , og det akter jeg å la dem gjøre så lenge som mulig, men FY FAEN så upraktisk og trafikkfarlig det er. Nå har vi heldigvis klart å eliminere oppkast - vår eldste spydde så det sprutet på alle lengre bilturer tidligere, men nå klarer vi å få i dem Postafen, så da har det blitt borte. Men vi har en liten hissigpropp som hyler og protesterer hele tiden. Så har vi en litt gammel og litt bråkete bil, og det er utrolig vanskelig å høre hva eldstejenta sier når hun begynner å klynke. Må hun tisse, må hun spy, eller er hun bare varm? Det ender som regel opp med at den som sitter i passasjersetet tar av sitt eget sikkerhetsbelte for å krabbe bak for å tilby vann, hente smokker som er kastet vekk, lytte til fortvilede tissetrengte treåringer som ikke klarer å rope ut sine behov høyt og tydelig. Jeg tror at mannen min var usikret 80% av tiden på denne kjøreturen. Jeg som sjåfør blir også utrolig distrahert, blikket dras opp i bakspeilet for å se i det bittelille sladrespeilet på nakkestøtten hvorfor minstemann hyler som en stukket gris (selv om det er mannen som er passasjer og har ansvaret for å beverte dem). Man blir også en utrolig sliten og ukonsentrert sjåfør av all hylingen og kommunikasjonsproblemene med barna som sitter bakovervendt. Mange av disse små utfordringene hadde blitt løst dersom barna satt forovervendt... og summa summarum tror jeg at vi hadde vært tryggere trafikanter både for oss selv og alle andre. Men da hadde våre barn fått en bitteliten økt risiko for større skade ved kollisjon eller påkjørsel forfra. Jeg synes ofte forovervendt/bakovervendt-diskusjonen blir litt i overkant svart-hvitt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #83 Skrevet 10. juli 2010 Dette blir kanskje litt OT, men etter å ha kjørt fra Sørlandet til Oslo i ferien, har jeg tenkt mye på hvor utrolig trafikkfarlig det er å ha barn i bil generelt. Barna våre sitter SELVFØLGELIG bakovervendt , og det akter jeg å la dem gjøre så lenge som mulig, men FY FAEN så upraktisk og trafikkfarlig det er. Nå har vi heldigvis klart å eliminere oppkast - vår eldste spydde så det sprutet på alle lengre bilturer tidligere, men nå klarer vi å få i dem Postafen, så da har det blitt borte. Men vi har en liten hissigpropp som hyler og protesterer hele tiden. Så har vi en litt gammel og litt bråkete bil, og det er utrolig vanskelig å høre hva eldstejenta sier når hun begynner å klynke. Må hun tisse, må hun spy, eller er hun bare varm? Det ender som regel opp med at den som sitter i passasjersetet tar av sitt eget sikkerhetsbelte for å krabbe bak for å tilby vann, hente smokker som er kastet vekk, lytte til fortvilede tissetrengte treåringer som ikke klarer å rope ut sine behov høyt og tydelig. Jeg tror at mannen min var usikret 80% av tiden på denne kjøreturen. Jeg som sjåfør blir også utrolig distrahert, blikket dras opp i bakspeilet for å se i det bittelille sladrespeilet på nakkestøtten hvorfor minstemann hyler som en stukket gris (selv om det er mannen som er passasjer og har ansvaret for å beverte dem). Man blir også en utrolig sliten og ukonsentrert sjåfør av all hylingen og kommunikasjonsproblemene med barna som sitter bakovervendt. Mange av disse små utfordringene hadde blitt løst dersom barna satt forovervendt... og summa summarum tror jeg at vi hadde vært tryggere trafikanter både for oss selv og alle andre. Men da hadde våre barn fått en bitteliten økt risiko for større skade ved kollisjon eller påkjørsel forfra. Jeg synes ofte forovervendt/bakovervendt-diskusjonen blir litt i overkant svart-hvitt. Men hvis dere er to som voksne, og den ene uansett tidvis krabbet bak for å ordne.. da kunne dere jo løst problematikken enkelt ved at den ene voksne satt i midten bak hele veien, da. Nei, ikke komfortabelt for den voksne kanskje. Men tryggheten burde vel komme først - og da hadde jo det vært en grei løsning på problemet. Så svart-hvitt er det ikke i den situasjonen heller.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #84 Skrevet 10. juli 2010 Dette blir kanskje litt OT, men etter å ha kjørt fra Sørlandet til Oslo i ferien, har jeg tenkt mye på hvor utrolig trafikkfarlig det er å ha barn i bil generelt. Barna våre sitter SELVFØLGELIG bakovervendt , og det akter jeg å la dem gjøre så lenge som mulig, men FY FAEN så upraktisk og trafikkfarlig det er. Nå har vi heldigvis klart å eliminere oppkast - vår eldste spydde så det sprutet på alle lengre bilturer tidligere, men nå klarer vi å få i dem Postafen, så da har det blitt borte. Men vi har en liten hissigpropp som hyler og protesterer hele tiden. Så har vi en litt gammel og litt bråkete bil, og det er utrolig vanskelig å høre hva eldstejenta sier når hun begynner å klynke. Må hun tisse, må hun spy, eller er hun bare varm? Det ender som regel opp med at den som sitter i passasjersetet tar av sitt eget sikkerhetsbelte for å krabbe bak for å tilby vann, hente smokker som er kastet vekk, lytte til fortvilede tissetrengte treåringer som ikke klarer å rope ut sine behov høyt og tydelig. Jeg tror at mannen min var usikret 80% av tiden på denne kjøreturen. Jeg som sjåfør blir også utrolig distrahert, blikket dras opp i bakspeilet for å se i det bittelille sladrespeilet på nakkestøtten hvorfor minstemann hyler som en stukket gris (selv om det er mannen som er passasjer og har ansvaret for å beverte dem). Man blir også en utrolig sliten og ukonsentrert sjåfør av all hylingen og kommunikasjonsproblemene med barna som sitter bakovervendt. Mange av disse små utfordringene hadde blitt løst dersom barna satt forovervendt... og summa summarum tror jeg at vi hadde vært tryggere trafikanter både for oss selv og alle andre. Men da hadde våre barn fått en bitteliten økt risiko for større skade ved kollisjon eller påkjørsel forfra. Jeg synes ofte forovervendt/bakovervendt-diskusjonen blir litt i overkant svart-hvitt. Dette høres jo helt absurd ut. Det høres jo ut som du er villig til å øke risken for en uylkke kraftig, mot at ungene skal ha litt mindre sjanse til å bli alvorlig skadet i den ulykken. Helt vilt, første prioritet må jo være å hindre en ulykke så langt det lar seg gjøre. Og hvorfor lar du mannen din være usikret?
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #85 Skrevet 10. juli 2010 Men hvis dere er to som voksne, og den ene uansett tidvis krabbet bak for å ordne.. da kunne dere jo løst problematikken enkelt ved at den ene voksne satt i midten bak hele veien, da. Ikke plass.... Dette høres jo helt absurd ut. Det høres jo ut som du er villig til å øke risken for en uylkke kraftig, mot at ungene skal ha litt mindre sjanse til å bli alvorlig skadet i den ulykken. Helt vilt, første prioritet må jo være å hindre en ulykke så langt det lar seg gjøre. Og hvorfor lar du mannen din være usikret? Hæ? Dette er jo realiteten for mange småbarnsforeldre som kjører bil. Jeg LAR ikke mannen mine være usikret, han løsner beltet selv for å hjelpe de bakovervendte barna med å løse små og store problemer. Stoppe bilen, sier dere vel da. Jada... kjempelett å stoppe hvert femte minutt på en europavei. Da kommer vi jo ingen vei. Hva mener du med at jeg er villig til å øke risken for en ulykke? Fordi jeg velger å ha barna bakovervendt? Tja, kanskje. Poenget mitt var vel egentlig å nyansere det sterke "barna-skal-være-bakovervendt-hvis-ikke-er-det-livsfarlig"-synet. Ja - det er tryggest for barna å sitte bakovervendt. Men det er fryktelig tungvint og upraktisk, og man blir kanskje mer trafikkfarlig på grunn av avstanden til barna.
Leanne Skrevet 10. juli 2010 #86 Skrevet 10. juli 2010 Dette blir kanskje litt OT, men etter å ha kjørt fra Sørlandet til Oslo i ferien, har jeg tenkt mye på hvor utrolig trafikkfarlig det er å ha barn i bil generelt. Barna våre sitter SELVFØLGELIG bakovervendt , og det akter jeg å la dem gjøre så lenge som mulig, men FY FAEN så upraktisk og trafikkfarlig det er. Nå har vi heldigvis klart å eliminere oppkast - vår eldste spydde så det sprutet på alle lengre bilturer tidligere, men nå klarer vi å få i dem Postafen, så da har det blitt borte. Men vi har en liten hissigpropp som hyler og protesterer hele tiden. Så har vi en litt gammel og litt bråkete bil, og det er utrolig vanskelig å høre hva eldstejenta sier når hun begynner å klynke. Må hun tisse, må hun spy, eller er hun bare varm? Det ender som regel opp med at den som sitter i passasjersetet tar av sitt eget sikkerhetsbelte for å krabbe bak for å tilby vann, hente smokker som er kastet vekk, lytte til fortvilede tissetrengte treåringer som ikke klarer å rope ut sine behov høyt og tydelig. Jeg tror at mannen min var usikret 80% av tiden på denne kjøreturen. Jeg som sjåfør blir også utrolig distrahert, blikket dras opp i bakspeilet for å se i det bittelille sladrespeilet på nakkestøtten hvorfor minstemann hyler som en stukket gris (selv om det er mannen som er passasjer og har ansvaret for å beverte dem). Man blir også en utrolig sliten og ukonsentrert sjåfør av all hylingen og kommunikasjonsproblemene med barna som sitter bakovervendt. Mange av disse små utfordringene hadde blitt løst dersom barna satt forovervendt... og summa summarum tror jeg at vi hadde vært tryggere trafikanter både for oss selv og alle andre. Men da hadde våre barn fått en bitteliten økt risiko for større skade ved kollisjon eller påkjørsel forfra. Jeg synes ofte forovervendt/bakovervendt-diskusjonen blir litt i overkant svart-hvitt. Seriøst???? Folk som dere burde ta toget, eller vente til barna er voksne før dere legger dere ut på lang tur med bil igjen... Mine barn har lært seg hva "mamma kjører bil" betyr, det betyr at mamma ikke har anledning til å snakke med de i baksetet om alt mulig. Jeg er forøvrig redd for leker og andre ting som flakser rundt i baksetet når/hvis man må bråbremse, så barna får ikke ha noen ting i bilen. Er de tørste får de vente til vi skal stoppe. Jeg kjører ofte rundt 3,5 time med mine barn. Da stopper vi en gang, det er den gangen det er anledning til å spise, drikke, leke litt på en lekeplass og gå på do. (Klart må de veldig på do flere ganger så vil jeg jo stoppe, men det har enda ikke skjedd..)
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #87 Skrevet 11. juli 2010 Folk som dere burde ta toget, eller vente til barna er voksne før dere legger dere ut på lang tur med bil igjen... Evt. vente til minstemann er blitt ca. ett år eldre, slik at hun skjønner at hun ikke skal bli fastspent i en bil for resten av livet. Mine barn har lært seg hva "mamma kjører bil" betyr, det betyr at mamma ikke har anledning til å snakke med de i baksetet om alt mulig. Jeg er forøvrig redd for leker og andre ting som flakser rundt i baksetet når/hvis man må bråbremse, så barna får ikke ha noen ting i bilen. Er de tørste får de vente til vi skal stoppe. Jeg kjører ofte rundt 3,5 time med mine barn. Da stopper vi en gang, det er den gangen det er anledning til å spise, drikke, leke litt på en lekeplass og gå på do. (Klart må de veldig på do flere ganger så vil jeg jo stoppe, men det har enda ikke skjedd..) Åååå så flink supermamma du er, da . Du har åpenbart ikke en rasende og hysterisk halvannetåring i bilen. Og du er åpenbart velsignet med barn som synes det er helt greit å kjøre bil, som ikke blir bilsyke og som nå er blitt store nok til å forstå hva en biltur innebærer. Piece of cake å være supermamma da.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #88 Skrevet 11. juli 2010 Hæ? Dette er jo realiteten for mange småbarnsforeldre som kjører bil. Jeg LAR ikke mannen mine være usikret, han løsner beltet selv for å hjelpe de bakovervendte barna med å løse små og store problemer. Stoppe bilen, sier dere vel da. Jada... kjempelett å stoppe hvert femte minutt på en europavei. Da kommer vi jo ingen vei. Hva mener du med at jeg er villig til å øke risken for en ulykke? Fordi jeg velger å ha barna bakovervendt? Tja, kanskje. Poenget mitt var vel egentlig å nyansere det sterke "barna-skal-være-bakovervendt-hvis-ikke-er-det-livsfarlig"-synet. Ja - det er tryggest for barna å sitte bakovervendt. Men det er fryktelig tungvint og upraktisk, og man blir kanskje mer trafikkfarlig på grunn av avstanden til barna. Du svarer på ditt eget spørsmål, selvsagt er det trafikkfarlig å holde på sånn som du beskriver. Mannen din kan jo ikke holde på sånn. Jeg skulle ønske politiet hadde ressurser til å følge med mer på sånne ting. Klart det øker risikoen for en ulykke, og for han ville den kanskje blitt fatal.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #89 Skrevet 11. juli 2010 Jeg synes det er håpløst at så mange bruker sammenligningen mellom kvalme og nakkebrudd, og vil godta det ene for å unngå det andre. Det finnes jo nyanser her. Skal man ha plager i lange perioder hele barndommen, for å unngå en ekstra risiko ved en ulykke? Ut fra den samme tankegangen vil det jo være totalt uansvarlig å kjøre i det hele tatt, siden en ulykke kan skje.
Leanne Skrevet 11. juli 2010 #90 Skrevet 11. juli 2010 Åååå så flink supermamma du er, da . Du har åpenbart ikke en rasende og hysterisk halvannetåring i bilen. Og du er åpenbart velsignet med barn som synes det er helt greit å kjøre bil, som ikke blir bilsyke og som nå er blitt store nok til å forstå hva en biltur innebærer. Piece of cake å være supermamma da. Er ingen super mamma jeg nei, men jeg har lagt opp klare retningslinjer for hvordan vi har det i bilen. Jeg har hatt en rasende og hysterisk halvannetåring i bilen jeg, men når man ikke gir etter og snur seg rundt i bilen for å trøste osv - så skjønner barnet fort at det bare er å gi seg. Så setter vi på litt musikk og så er det over. Det verste som kan skje med en unge som skriker i en bil er jo at den skriker og skriker - den eksploderer ikke... Det verste som kan skje når en forelder tar av seg belte og kryper over i baksetet mens man kjører er jo at man kræsjer og ender opp som aleneforelder.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #91 Skrevet 11. juli 2010 Du svarer på ditt eget spørsmål, selvsagt er det trafikkfarlig å holde på sånn som du beskriver. Ja, jeg vet jo det, det var jo derfor jeg svarte på mitt eget spørsmål... Og som jeg sa, og som jo du også poengterer - det øker risikoen for ulykker. Dermed er det ikke automatisk slik at bakovervendte barn sitter så mye tryggere, dersom foreldrene er mer trafikkfarlige enn hvis barna sitter forovervendt. Er ingen super mamma jeg nei, men jeg har lagt opp klare retningslinjer for hvordan vi har det i bilen. Jeg har hatt en rasende og hysterisk halvannetåring i bilen jeg, men når man ikke gir etter og snur seg rundt i bilen for å trøste osv - så skjønner barnet fort at det bare er å gi seg. Så setter vi på litt musikk og så er det over. Jeg gjentar - du har åpenbart ikke hatt en rasende og hysterisk halvannetåring i bilen . Bare å gi seg, liksom. Sette på litt musikk og så er det over, liksom. Det verste som kan skje med en unge som skriker i en bil er jo at den skriker og skriker - den eksploderer ikke... Eehhh... det var jo nettopp det som var poenget mitt. Det verste som kan skje, ikke med, men NÅR en unge skriker og skriker i en bil, er at sjåføren blir sliten, ukonsentrert og distrahert og dermed blir mer trafikkfarlig!
Gjest Husfrua Skrevet 11. juli 2010 #92 Skrevet 11. juli 2010 Vi kjøpte nettopp det setet som kom best ut i test og det skal stå forover. Det fikk en 4 på frontkollisjon og 5 på sidekollisjon. Det ser jeg på som sikkert nok, og sønnen min får forhåpentligvis mere tålmodighet i bilen håper jeg
Susan Sto Helit Skrevet 12. juli 2010 #93 Skrevet 12. juli 2010 Vi kjøpte nettopp det setet som kom best ut i test og det skal stå forover. Det fikk en 4 på frontkollisjon og 5 på sidekollisjon. Det ser jeg på som sikkert nok, og sønnen min får forhåpentligvis mere tålmodighet i bilen håper jeg Nå gir gjerne de testene bakovervendte seter dårlige karakterer, hvis de i det hele tatt er med i testen. Og årsaken er at de nedover i europa som er vant med forovervendte seter kan finne på å montere et bakovervendt sete feil. Så best i test er ikke nødvendigvis best. Sorry! Har du lest hele testen du kjøpte setet etter, eller gikk du bare ut ifra at best i test var det beste? (I så fall bør du lese litt på sidene til trygg trafikk.) Ikke at hverken ditt eller mitt svar er særlig relevant i denne tråden.
Gjest ja jøss Skrevet 12. juli 2010 #94 Skrevet 12. juli 2010 Jeg hadde snudd setet - tror man øker risikoen for at en ulykke skjer betraktelig når man har mye styr og uroligheter i bil. Det er jo ikke sånn at hvis barnet sitter forskriftsmessig korrekt - så er det 100% sikkert. Kommer man ut for en ulykke, så har man ingen garantier, uansett hvordan man sitter. Jeg mener det derfor er viktig å gjøre turen mest mulig rolig og behagelig for alle. Med en unge som konstant er kvalm og spyr - går fokus fort over på ungen - ikke på veien der den burde være. En kollega som jobber som politi fortalte om en ulykke hvor en bil hadde kjørt utfor veien, og både mor og barn omkom. Barnet satt forskiftsmessig bakovervendt - mor satt med den ene hånden strakt bak mot barnet i baksetet. Vel, kollegaen din juger så det renner. Det finnes ikke den mor i verden som er sterk nok til å ha handa utstrakt mot ungen i baksetet gjennom en utforkjøring. Han kollegaen vil sikkert gjerne underbygge sin egen mening, som jo later til å være at bakovervendt ikke nødvendigvis er sikrere, og så har han kokt sammen noe jug som støtter det. Sett deg på sykkelen, finn en bratt utforbakke og sikt på noe hardt nederst i bakken. Strekk handa bakover og se om den ikke plutselig kommer framover når det blir bråstopp. For noen år siden skulle jeg og kjæresten sitte barnevakt på en to år gammel nabogutt. Bilen han satt i kjørte utfor uten engang å treffe noe veldig hardt, bare en jordvoll. Han ble likevel kastet ut av det fremovervendte barnesetet og ut gjennom frontruta. Han ble bare to. Jeg skjønner at det ikke er uproblematisk å ha barna bakovervendt, men hva om det skjer? Hvordan forteller du deg selv etterpå at det var til det beste å snu setet framover hvis konsekvensene blir fatale? Forskjellen er
Gjest ikke-argument Skrevet 12. juli 2010 #95 Skrevet 12. juli 2010 Akkurat dette tenkte jeg også på. Det kan jo være veldig farlig fordi det er vanskelig å få med seg. Og som nevnt ovenfor; å bli påkjørt bakfra er jo faktisk verre med bakovervendt sete. Er det påkjørsel bakfra som gir de største skadene, tror du? Som det er viktigst å sikre barnet mot?
Gjest rima Skrevet 12. juli 2010 #96 Skrevet 12. juli 2010 La meg gjette - ungane dine blir ikkje bilsjuke? Alle får ha si meining, men det er lov å setje seg litt inn i andres situasjon før ein kjem med slike oppgulp... Oppgulp? Hun skriver at de som snur setet ganbler med sikkerheten til ungene. Det gjør de jo helt uten tvil, om du liker å høre det eller ikke. Om noen sier til meg at røyking er farlig, skal jeg kalle det oppgulp bare fordi jeg selv røyker?
Gjest Blush Skrevet 12. juli 2010 #97 Skrevet 12. juli 2010 Oppgulp? Hun skriver at de som snur setet ganbler med sikkerheten til ungene. Det gjør de jo helt uten tvil, om du liker å høre det eller ikke. Ehm, det er jo ikke bare de som har forovervendte seter som "gambler" med sikkerheten til ungene da, det er jo sånn at det å sitte i en bil i trafikken kan ende med skade og død uansett hvordan man sitter sikret. Men de fleste av oss kjører bil likevel, fordi det er forferdelig upraktisk å la være. Synes også denne debatten er altfor svart-hvitt, det er jo ikke akkurat som noen har ungene hoppende rundt usikret i bilen...
Gjest I_AM_DAD Skrevet 12. juli 2010 #98 Skrevet 12. juli 2010 Man driter jo ikke i ungen når man snur setet fordi BARNET ble bilsyk!Du er tydligvis ikke pappa selv,for da hadde du forstått at foreldre gjør ALT for at barnet ikke skal ha det vondt. Enkelte må bare kverulere! Jeg er pappa til to. Jenta på to blir syk, gutten på tre blir det ikke. Vi bor i distriktet, og må ta en stopp på tur til og fra barnehagen. Turen tar ti minutter lenger, og det synes vi er greit. Tida bruker vi etterhvert effektivt på for eksempel forberedelse til jobb eller kaffe og avis mens vi lufter i bilen (det hjelper). Vi har valgt vekk bilferie, og tar som regel tog eller hurtigrute hvis vi skal særlig langt (båt går fint for begge). Vi tar mindre ferie enn andre, men har en Disneylandkonto vi fyller på i stedet. Vi synes det er leit at det skal være så vanskelig å ta litt lengre turer, men vi skjønner at det er noe vi må leve med. Vi er uansett heldige, for barna er ellers friske som fisk. Vi får mye besøk, vår omgangskrets har tilpasset seg at vi ikke er så mobile. Bilsetet snur vi uansett aldri. Jeg skal aldri stå foran kisten eller sykesengen til et av mine barn og beklage at jeg ikke valgte sikreste alternativ i trafikken.
Gjest parenting class? Skrevet 12. juli 2010 #99 Skrevet 12. juli 2010 Ja, jeg vet jo det, det var jo derfor jeg svarte på mitt eget spørsmål... Og som jeg sa, og som jo du også poengterer - det øker risikoen for ulykker. Dermed er det ikke automatisk slik at bakovervendte barn sitter så mye tryggere, dersom foreldrene er mer trafikkfarlige enn hvis barna sitter forovervendt. Jeg gjentar - du har åpenbart ikke hatt en rasende og hysterisk halvannetåring i bilen . Bare å gi seg, liksom. Sette på litt musikk og så er det over, liksom. Eehhh... det var jo nettopp det som var poenget mitt. Det verste som kan skje, ikke med, men NÅR en unge skriker og skriker i en bil, er at sjåføren blir sliten, ukonsentrert og distrahert og dermed blir mer trafikkfarlig! Unger skal ikke føyes bare fordi de skriker. Unger som remjer og herjer på trass kan man fint overse til de skjønner hvem som bestemmer. Uansett hvor lang tid det tar.
Jade Skrevet 12. juli 2010 #100 Skrevet 12. juli 2010 Og som nevnt ovenfor; å bli påkjørt bakfra er jo faktisk verre med bakovervendt sete. Ja; hvis du rygger... To bilder som kjører mot hverandre i høy fart (altså påkjørsel forfra), gir et sterkere sammenstøt, enn hvis en bil kommer bakfra i høy fart og treffer bilen din som står stille, eller som kjører litt senere enn bilen bak.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå