Vera Vinge Skrevet 30. juni 2010 #61 Skrevet 30. juni 2010 TS, jeg vil anbefale deg å prøve absolutt alt før du evt snur setet. Kanskje vil du kjøre hele ditt liv og aldri krasje, og kanskje kolliderer du i morgen, det vet man aldri. Det jeg i midlertid er rimelig sikker på er at den dagen du befinner deg på akuttmottaket med et alvorlig skadet eller dødt barn etter en kollisjon, og barnet satt forovervendt fordi det var lettest for deg, så vil skyldfølelsen følge deg til evig tid. Syns derfor det er verdt å prøve andre løsninger som skissert her inne. Jeg vil ikke ha noen veldig bastant mening i denne saken, men jeg vil likevel påpeke at jeg ikke bare oppfatter det som en ulempe primært for mor. Jeg syns det er ganske dramatisk med en unge som kaster opp og er kvalm hver gang man er ute og kjører bil. Jeg blir selv veldig fort kvalm, og for et mareritt det hadde vært om jeg skulle kjørt selv ganske korte strekninger sittende bakovervent. Jeg ville synes det var vanskelig å utsette et barn for noe sånt. Jeg ville selvsagt vært villig til å prøve alt som prøves kunne og unngått langkjøring så langt det lot seg gjøre (selv om ulykker også kan skje på korte strekninger så klart), men jeg ser også situasjoner med spesielt bilsyke barn hvor det blir vanskelig å gjennomføre bakovervending. Ellers syns jeg sammenligningen som har blitt nevnt med å ikke bruke bilbelte fordi det også kan være ubehagelig, blir temmelig søkt. Man blir verken såpass mye mer kvalm med belte enn uten, sammenlignet med hvilken vei man sitter. Det er dessuten påbudt med bilbelte - så vidt jeg vet er det ikke påbudt å ha barnet bakovervendt til fire års alder, selv om det er anbefalt.
lille katt Skrevet 30. juni 2010 #62 Skrevet 30. juni 2010 eller la være å kjøre bil. Hvordan skal man da komme seg på jobb og få levert barnet i barnehagen....?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #63 Skrevet 1. juli 2010 så vidt jeg vet er det ikke påbudt å ha barnet bakovervendt til fire års alder, selv om det er anbefalt. Så det du sier er altså at foreldre ikke skal måtte ta noe ansvar for dette selv, men gjøre som det passer dem fordi noe ikke er påbudt? Det er ganske mye man kan forsøke for å lindre kvalme, f.eks. reisesyketabletter, sea band, drikke osv. Men virker som mange ikke gidder å prøve engang, fordi de ikke forstår alvoret i dette.. Burde vært forbudt å selge barneseter som kan settes fremover frem til fireårsalder, så hadde man sluppet hele denne diskusjonen..
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2010 #64 Skrevet 1. juli 2010 Til alle dere som tror at "dette er noe alle vet" så tar dere feil. Alle forholder seg i hvert fall ikke til det. Jeg har venner som snudde det da ungen var to fordi "broren satt forovervendt og da ville han også". Eller "vi synes hun er stor jente nå". Det var også en toåring. Jeg har en kollega som kjører sin to-tre og snart fireåring hjem fra barnehagen i forsetet uten sete - men voksenbelte, "det er jo bare noen hundre meter og 30-sone". Jeg kan ikke forstå det. Virkelig ikke. Dette er snakk om sentrale Østland og handler om foreldres ufattelige sløvhet, manglende evne til å ta innover seg en virkelighet, animasjonen til Sissan godt viser. Jeg lette også etter den. Nei, jeg har ikke hatt overspysjuke unger i bil, selv. Broren min har. Og de har tørket spy og tørket spy og tørket spy. De bor ikke sentralt, men har skift liggende i bilen og begrenser langkjøring og forholder seg til at sånn er det. Setet blir ikke snudd. Jeg forstår ikke at folk ikke kjører bakovervendt til ungen er fire. Hva andre velger - får de gjøre. Men jeg kommer aldri til å slutte å kommentere det, snakke om det og selge inn normale sikkerhetsrutiner.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #65 Skrevet 1. juli 2010 Er det noe bra å proppe små barn fulle av tabletter??
Gjest Skrevet 1. juli 2010 #66 Skrevet 1. juli 2010 Dette med forover/bakoverlent tror jeg ikke alle vet om nei. Vennina mi har nå setet foroverog han er ikke to år engang enda.
Gjest Iril Skrevet 1. juli 2010 #67 Skrevet 1. juli 2010 Er det noe bra å proppe små barn fulle av tabletter?? Bedre det enn at de knekker nakken.
Jade Skrevet 1. juli 2010 #68 Skrevet 1. juli 2010 Man stapper ikke barna fulle av tabletter. De får en halv tablett en sjelden gang når man skal på langtur! Det er uansett (som Iril sier) et bedre alternativ enn å snu setet!
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #69 Skrevet 2. juli 2010 Nå tenkte jeg på de som mener at det skal brukes tabletter hver dag til og fra barnehagen, og ikke på langtur.
Gjest molte Skrevet 2. juli 2010 #70 Skrevet 2. juli 2010 Dette med forover/bakoverlent tror jeg ikke alle vet om nei. Vennina mi har nå setet foroverog han er ikke to år engang enda. Enig. Leser i Foreldre&Barn at ifølge en undersøkelse gjort av Trygg Trafikk i 2009, er en tredel av alle barn i alderen 1-3 år sikret fremovervendt. Da blir det underlig å gjøre dette til en sak om oppkast eller ikke oppkast.
Susan Sto Helit Skrevet 2. juli 2010 #71 Skrevet 2. juli 2010 Jeg er enig med de andre som sier at først prøver man alle råd mot kvalme. Og hjelper ikke det, så får man heller snu setet. I mine øyne er et barn som blir bilsyk av å kjøre bil, uansett, en god grunn for å snu barnet framover tidligere enn man hadde tenkt. Det finnes så altfor mange andre som har dårligere grunner. Som at barnet er for "stort", eller "barnet hadde lyst til å sitte fremover". Desverre tror jeg oftere at løsningen er en av følgende: "de anbefalte et fremmovervendt sete i butikken" eller " Vi kjøpte setet som var best i test" Det er veldig mange som mener det er bedre med et bra forovervendt sete, enn ett dårlig bakovervendt. (Og det er mulig, men de fleste seter på markedet er faktisk ikke dårlige.)
Vera Vinge Skrevet 2. juli 2010 #72 Skrevet 2. juli 2010 Så det du sier er altså at foreldre ikke skal måtte ta noe ansvar for dette selv, men gjøre som det passer dem fordi noe ikke er påbudt? Har jeg sagt at jeg mener det? Jeg sier at så lenge det ikke er et påbud (som også ofte sier noe om hvor absolutt alltid viktig og riktig det er), så fins det ekstremtilfeller hvor foreldre kanskje rett og slett må gjøre det som i hverdagen er best for barnet. Men som sagt, jeg ville prøvd mye annet først, ettersom det høres ut som eksperter er entydige på hva som er sikrest, under normale forhold vel og merke.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #73 Skrevet 2. juli 2010 Jeg sier at så lenge det ikke er et påbud (som også ofte sier noe om hvor absolutt alltid viktig og riktig det er), Typisk at det må påbud eller forbud til før folk forstår hva som er viktig. Det er heller ikke forbudt å røyke i Norge, men man er rimelig dum om man gjør det for det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #74 Skrevet 2. juli 2010 Synes det er utrolig hvor mye tid og energi som blir brukt på å argumentere for å unngå å sikre barna sine på den beste måten.
Jade Skrevet 2. juli 2010 #75 Skrevet 2. juli 2010 Nå tenkte jeg på de som mener at det skal brukes tabletter hver dag til og fra barnehagen, og ikke på langtur. Ja, da er jeg med. Det/de innlegget/ene må jeg ha oversett
Rime Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #76 Skrevet 4. juli 2010 Herregud som folk tar av Jeg har nå snudd setet igjen for lenge siden jeg da... som jeg også skrev her.
Gjest Katrine Skrevet 4. juli 2010 #77 Skrevet 4. juli 2010 Det skal ikke mer til enn at du bremser for ett rødt lys, og bilen bak ikke gjør det. Versegod, barnet ditt har ødelgat nakken, og i verstefall dødd..Men, for guds skyld, det er jo mor og far som bestemmer at ferien på død og liv må være bil ferie...drit i ungen.. Man driter jo ikke i ungen når man snur setet fordi BARNET ble bilsyk!Du er tydligvis ikke pappa selv,for da hadde du forstått at foreldre gjør ALT for at barnet ikke skal ha det vondt. Enkelte må bare kverulere!
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #78 Skrevet 4. juli 2010 Men når man må velge mellom to onder - knekt nakke eller kvalme - da velger man selvsagt det som ikke er dødelig..
Sissan Skrevet 4. juli 2010 #79 Skrevet 4. juli 2010 Hehe, Jens er jo ikke pappa nei. Hun er mamma...
Gjest Katrine Skrevet 6. juli 2010 #80 Skrevet 6. juli 2010 Men når man må velge mellom to onder - knekt nakke eller kvalme - da velger man selvsagt det som ikke er dødelig.. Når kvalmen er garantert og komme,og kræsjen har minimale sjanser for å komme,så går jeg for å fikse kvalmen jeg..! Hadde fremover seter vært så "farlig",Så hadde de ikke blitt solgt lenger vet dere...vi bor tross alt i norge!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå