Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at å ha et lite barn som brekker seg, kaster opp og hylgriner i baksetet er meget trafikkfarlig, kanskje særlig når man ikke kan se barnet og vite om det har fått oppkast i luftrøret eller lignende. Det påvirker trolig konsentrasjonen til den som kjører i høy grad og gjør faren for en ulykke mye større.

Det finnes speil som man kan sette foran barnet, på hodestøtten til bilens sete, da ser man barnet veldig bra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sissan sitt argument om at det går bra med en isboks til å kaste opp i, fordi hun har vært mye på avdelinger og sett syke og skadde barn var mildt sagt tullete, sett fra en annen helsearbeiders ståsted...

Jeg er usikker på hva du mener her, men jeg kan gjerne oppklare noen misforståelser. Jeg foreslo isboks fordi jeg har praktisk erfaring med at det er det beste for å fange spy i bil i fart. I motsetning til poser o.l. som barna ikke treffer. Det er faktisk et nyttig verktøy også for større barn som blir kvalme i riktig kjøreretning, og der det ikke er annet å gjøre enn å prøve å unngå langturer, samt å samle spyet for å slippe vask og lukt...

Videre er jeg absolutt ikke helsearbeider (du sier fra en ANNEN helsearbeiders ståsted, så jeg antar du misforstod meg). Jeg har derimot hatt barn på slik avdeling, og har fått et altfor nært forhold til det at barn faktisk kan bli alvorlig syke/skadde. Jeg tror ikke lenger at verken ungene eller jeg er udødelige/usårbare, og nettopp derfor føler jeg sterkt for det med sikring der det faktisk er mulig. Og å skille mellom ubehag som spy, og potensielle skader som ikke lar seg rette opp.

Hvilken oppkastferdig, utmattet, kvalm, gråtende og redd ettåring klarer forresten selv å styre med en isboks til å kaste opp i, mens mor sitter langt unna i forsetet og kjører??

Leste du innlegget mitt? Der det stod at jeg ville plassert den lille i passasjersetet FORAN?

Og siden du er helsearbeider, har du glemt aktsomheten din, siden du har svart meg på en relativt lite empatisk måte? Har du lyst til å høre om plager med å tørke spy (fra eget barn, ikke de andre "stakkars allerede skadde barna", som du kaller dem), så er det bare å melde meg. Jeg har en god del erfaring, utover gjennomsnittet av befolkningen. Dessverre.

Skrevet

Jeg ville ha snudd setet, om ingen andre løsninger fungerer. jeg synes ikke det er uansvarlig av foreldre som gjør dette som en veloverveid avgjørelse, fordi de rett og slett ikke har noe annet valg. Å bare la barnet sitte der og være kvalm og kaste opp, synes jeg ikke er et alternativ, ei heller å aldri kjøre bil før barnet blir fire. Det blir rett og slett for korttenkt.

Gjest gjest
Skrevet

Og siden du er helsearbeider, har du glemt aktsomheten din, siden du har svart meg på en relativt lite empatisk måte? Har du lyst til å høre om plager med å tørke spy (fra eget barn, ikke de andre "stakkars allerede skadde barna", som du kaller dem), så er det bare å melde meg. Jeg har en god del erfaring, utover gjennomsnittet av befolkningen. Dessverre.

Sånt forstår du at jeg bare ikke kan ta alvorlig. Jeg etterlyser empati fra deg. Du svarer med å prøve å få det til å framstå som om det er meg som mangler den.

At du er vant til syke barn, og derfor ikke bryr deg med å prøve å unngå å utsette et barn for ting du vet vil utløse ubehagelig kvalme- det ser jeg ikke på som fornuftig uansett hvor erfaren du påstår du er.

Jeg ser heller ikke for meg en kvalm ettåring klare å håndtere en isboks uansett hvor han/hun sitter i bilen. Jeg har ved selvsyn sett voksne mennesker som ikke klarer dette...

Å plassere stolen i førersetet skal man uansett ikke gjøre på grunn av at en air-bag kan kutte hodet av et lite barn når den løses ut.

På korte turer i nærmiljøet sier jeg foreldrene bør vise skjønn selv. På lengre turer ville jeg prøvd midler mot reisesyke.

Derfor skal stolen i baksetet.

Gjest gjest
Skrevet

Sånt forstår du at jeg bare ikke kan ta alvorlig. Jeg etterlyser empati fra deg. Du svarer med å prøve å få det til å framstå som om det er meg som mangler den.

At du er vant til syke barn, og derfor ikke bryr deg med å prøve å unngå å utsette et barn for ting du vet vil utløse ubehagelig kvalme- det ser jeg ikke på som fornuftig uansett hvor erfaren du påstår du er.

Jeg ser heller ikke for meg en kvalm ettåring klare å håndtere en isboks uansett hvor han/hun sitter i bilen. Jeg har ved selvsyn sett voksne mennesker som ikke klarer dette...

Å plassere stolen i førersetet skal man uansett ikke gjøre på grunn av at en air-bag kan kutte hodet av et lite barn når den løses ut.

Derfor skal stolen i baksetet.

På korte turer i nærmiljøet sier jeg foreldrene bør vise skjønn selv. På lengre turer ville jeg prøvd midler mot reisesyke.

I det forrige innlegget ble noen linjer byttet om på ved et uhell. Beklager.

Skrevet

Du manglet jo empati i innlegget jeg refererte til. Jeg er ikke helsearbeider, og har ikke påberopt meg å verken ha eller prøve å ha empati.

Jeg prøver gjerne å unngå å utsette barn for ting jeg vet vil være ubehagelige for dem. Men ikke dersom forutsetningen er lavere sikkerhet. At du syns det er fornuftig å fire på kravene for å unngå ubehag, er jo flott for deg. Jeg er uenig.

Og når ettåringen sitter i forsetet, er det lettere for mor å følge med, stoppe bilen og håntere isboksen.

Det er IKKE NOE PROBLEM å ha stolen i forsetet. Man kobler ut airbagen først. På mange nyere biler gjøres dette enkelt, i andre modeller kan man få hjelp på et verksted. Dette er faktisk anbefalt fra bl.a. Trygg Trafikk for foreldre der barna blir urolige i baksetet.

Man blir forøvrig aldri vant til syke barn.

Skrevet (endret)

Se hva som skjer forovervendt i frontkollisjon

"Sitter barn bakovervendt, reduseres risikoen for alvorlig skade eller død med 90% ved en frontkollisjon"

Endret av Sissan
Gjest gjest
Skrevet

Jeg ville ha snudd setet, om ingen andre løsninger fungerer. jeg synes ikke det er uansvarlig av foreldre som gjør dette som en veloverveid avgjørelse, fordi de rett og slett ikke har noe annet valg. Å bare la barnet sitte der og være kvalm og kaste opp, synes jeg ikke er et alternativ, ei heller å aldri kjøre bil før barnet blir fire. Det blir rett og slett for korttenkt.

Det er jo nemlig ikke alle i Norge som bor sør for Sinsenkrysset og kan trille barnet i vogn til lege,helsestasjon, bank og butikk.

Noen aleneforeldre bor en time unna butikken. Skal barnet kaste opp hver gang du drar for å handle- som jeg har vært med på- da snur man heller barnesetet i kjøreretningen så barnet slipper å ha det vondt. Nakkeskade er en risiko som vil oppstå med en liten sannsynlighet. Det skjer ikke med alle barn i bil. Oppkast skjer med stoor sannsynlighet, samt at du får et to år gammelt barn som er så dårlig av bilsyke at han ikke kan stå på egne bein når du er framme ved butikken. Et barn som gråter og som må bæres og trøstes til kvalmen har gitt seg, og du skal sette barnet inn igjen i bilen, og kjøre samme strekning en gang til tilbake hjem.

Tenk selv...

Gjest gjest
Skrevet

Du manglet jo empati i innlegget jeg refererte til. Jeg er ikke helsearbeider, og har ikke påberopt meg å verken ha eller prøve å ha empati.

Jeg prøver gjerne å unngå å utsette barn for ting jeg vet vil være ubehagelige for dem. Men ikke dersom forutsetningen er lavere sikkerhet. At du syns det er fornuftig å fire på kravene for å unngå ubehag, er jo flott for deg. Jeg er uenig.

Og når ettåringen sitter i forsetet, er det lettere for mor å følge med, stoppe bilen og håntere isboksen.

Det er IKKE NOE PROBLEM å ha stolen i forsetet. Man kobler ut airbagen først. På mange nyere biler gjøres dette enkelt, i andre modeller kan man få hjelp på et verksted. Dette er faktisk anbefalt fra bl.a. Trygg Trafikk for foreldre der barna blir urolige i baksetet.

Man blir forøvrig aldri vant til syke barn.

Jeg mangler empati fordi jeg ikke duller med deg i en tråd der du ber folk å skru av følelsene sine i forhold til bilsyke barn?

Vel, angrep er som kjent det beste forsvar...

Skrevet

Jeg mangler empati fordi jeg ikke duller med deg i en tråd der du ber folk å skru av følelsene sine i forhold til bilsyke barn?

Vel, angrep er som kjent det beste forsvar...

For det første ber jeg ikke folk skru av følelsene sine. Jeg ber dem tenke mer på å unngå varige alvorlige skader, til tross for at det medfører kortsiktig ubehag.

Når det gjelder empati, var det dette (se klipp under) jeg siktet til, ikke det faktum at du er uenig med meg (heller ikke angrepene på meg...)

Sissan sitt argument om at det går bra med en isboks til å kaste opp i, fordi hun har vært mye på avdelinger og sett syke og skadde barn var mildt sagt tullete, sett fra en annen helsearbeiders ståsted... Kanskje på tide å forstå at barn på en avdeling desverre må igjennom uønskede ting på grunn av sykdom og skader de uheldigvis har fått.

[...]

Og fordi Sissan har sett mye oppkast og blitt nummen for barnas lidelser betyr ikke det at kvalme hos små barn er helt greit... (Det verste er å bli syk selv når mor er sykepleier og ikke kunne brydd seg mindre, fordi pasientene på sykehuset alltid er mer alvorlig syke, så derfor er det ikke farlig når du har det vondt...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men man har faktisk et valg. Valget er å gjøre slik som er anbefalt, og redusere faren med 90%, eller la være å kjøre bil.

Skrevet (endret)

Men man har faktisk et valg. Valget er å gjøre slik som er anbefalt, og redusere faren med 90%, eller la være å kjøre bil.

Det synes ikke jeg er et reelt valg. Man må faktisk sørge for at hverdagen går opp også.

Endret av Harlekin
Skrevet

Skulle jo tru forovervendt sete var lik knekt nakke når ein leser enkelte innlegg her inne. Det er liten sjangs for å bli skada, uansett. Forovervendt er fullt godkjent, sjølv om bakovervendt er anbefalt. Ein kan ikkje sammenlikne forover vs bakover med å la ver å ha på sikkerheitssele feks. Har aldri høyrt om nokon som har spydd pga sikkerheitssele... Dessutan er det kun i fronkollisjon at bakovervendt er så bra. Blir ein påkjøyrt bakfrå, er jo framovervent sikrare... Dessutan har ikkje alle bilar plass til bakovervendte seter, i alle fall ikkje to ( greit nok i setet bak passasjersetet, men førarsetet treng litt meir plass).

Gjest gjesten
Skrevet

merker jeg blir litt provosert over diskusjonem. Ja jeg burde nok ikke lest den i utganspunktet.

Sønnen og mannen til ei venninne døde nylig han var 4 og satt bakovervendt taket på bilen skjerte seg langt inni hodet hans.

Bakovervendt er best men selvsagt ikke for en hver pris om det forstyrrer den som skal kjøre at barnet kater opp er det like greit at setet er snudd.

en annen ting er at om barnet er såpas lite at det ikke klarer og følge med på veien er det nok lite vits i å snu setet.

Det er foreldrenes valg og ts valg. Så lenge foreldrene velger det som passer best for dem og sammtidig tenker på sikkerhet skjønner jeg ikke problemet?

Skrevet

Jeg ble kvalmere når jeg hadde sele på, når jeg var liten.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skulle jo tru forovervendt sete var lik knekt nakke når ein leser enkelte innlegg her inne. Det er liten sjangs for å bli skada, uansett. Forovervendt er fullt godkjent, sjølv om bakovervendt er anbefalt. Ein kan ikkje sammenlikne forover vs bakover med å la ver å ha på sikkerheitssele feks. Har aldri høyrt om nokon som har spydd pga sikkerheitssele... Dessutan er det kun i fronkollisjon at bakovervendt er så bra. Blir ein påkjøyrt bakfrå, er jo framovervent sikrare... Dessutan har ikkje alle bilar plass til bakovervendte seter, i alle fall ikkje to ( greit nok i setet bak passasjersetet, men førarsetet treng litt meir plass).

Det er ikke sjansen for å bli skadet som avgjør hvorvidt man teffer sikkerthetstiltak i trafikken, det er de forebyggende tiltakene der det er mulighet for skade som hindrer skaden og reduserer omfanget når skaden først skjer. Å si at man ikke trenger å tenke etter fordi det "ikke hender meg", er en fullstendig tåpelig påstand.

Jeg satt forovervedt med sikkerhetssele hele det glade åttitall og sydde hver gang vi skulle kjøre mer en et kvarter, så det er fult mulig.

Det stemmer ikke at bakeovervendt kun er tryggest ved frontkollisjoner, det er også tryggest ved påkjørsel bakfra, som faktisk er en gangske vanlig skade i trafikken. Å påstå noe annet vitner om manglende kompetanse på området, da forstår du rett og slett ikke begrunnelsen for at små barn skal sitte bakovervendt.

TS, jeg vil anbefale deg å prøve absolutt alt før du evt snur setet. Kanskje vil du kjøre hele ditt liv og aldri krasje, og kanskje kolliderer du i morgen, det vet man aldri. Det jeg i midlertid er rimelig sikker på er at den dagen du befinner deg på akuttmottaket med et alvorlig skadet eller dødt barn etter en kollisjon, og barnet satt forovervendt fordi det var lettest for deg, så vil skyldfølelsen følge deg til evig tid. Syns derfor det er verdt å prøve andre løsninger som skissert her inne.

Og til dere som mener alt er overdramatisert, jeg er av de som dessverre har sett røntgenbilde av et barn med dødelig nakkeskade etter kollisjon, og det var ikke pent. Barnet satt forovervendt og hodet hadde "hoppet av" øverste nakkevirvelen fordi hodet ble tungt og stort i forhold til resten av kroppen, og nakken klarte ikke holde hodet tilbake...Trist

Skrevet

Blir ein påkjøyrt bakfrå, er jo framovervent sikrare...

Det blir ikke utløst samme krefter ved kollisjon bakfra som ved front-mot-front kollisjon, fordi begge bilene har fart i samme retning/bare en av bilene har fart. Har aldri hørt at fremovervendt er mer sikkert enn bakovervendt i slike situasjoner, men ser prinsippet.

Jeg ble kvalmere når jeg hadde sele på, når jeg var liten.

Jeg også. Og man er ikke garantert å bli drept av å sitte uten sele heller, så jeg syns det er litt sammenlignbart, bare for eksempelets skyld. Men det er selvsagt myyyyye sikrere å sitte forovervendt i sete enn uten sele.

Jeg syns folk få gjøre som de vil med barna sine, og om TS velger å snu barnet, er det hennes valg. Men når man starter en tråd på et diskusjonsforum for å høre hva andre syns, er det vel meningen at alle synspunkter skal komme frem, ikke bare de som er enige?

Jeg bryr meg ikke med andres kjøring og sikring om de ikke spør. Jeg stusser over foreldre som kjører hjem fra barnehagen med ungen på fanget (det er jo bare 300 meter, og de skal bare ut på traffikert vei en gang, og det går jo så fort.....), men jeg sier jo ikke noe. Jeg bare sørger for å frakte ungene mine selv om de skal på besøk til den familien ;-)

Skrevet (endret)

Eg påstod ikkje at ein skulle tenkje "det hender ikkje meg", men at trafikkuhell med alvorleg skade eller dødeleg utgang faktisk er ganske skjeldent. Dette skriver eg ikkje for å bagatellisere, men for å få litt perspektiv på ting. Enkelte her inne skriv jo som om minst halvparten av alle ungar kjem til å få alvorleg nakkeskade i løpet av livet.

Endret av imli
Skrevet (endret)

Hva i alle dager er "ganske sjeldent"?

Jeg var i trafikksikkerhethallen i Stavanger i forbindelse med et førstehjelpskurs jeg tok, og der hadde de stilt opp en rekke sko som symboliserte alle som hadde dødd i trafikken i Rogaland siden et eller annet år for ikke så lenge siden. Det var helt grusomt å se alle de bittesmå barneskoene..

Om dødsulykker er noe som skjer sjelden eller ikke, kommer helt anpå definisjonen. I mine øyne er det ikke noe som skjer sjelden, 212 døde i trafikkulykker i 2009. Det betyr faktisk at vi hadde en dødsulykke oftere enn annenhver dag, dersom man antok at kun én person per ulykke omkom, slik er det selvsagt ikke. Samtidig ble 751 hardt skadet.

Og ett dødt eller hardt skadet barn er ett for mye..

Endret av Iril
Skrevet (endret)

Eg påstod ikkje at ein skulle tenkje "det hender ikkje meg", men at trafikkuhell med alvorleg skade eller dødeleg utgang faktisk er ganske skjeldent. Dette skriver eg ikkje for å bagatellisere, men for å få litt perspektiv på ting. Enkelte her inne skriv jo som om minst halvparten av alle ungar kjem til å få alvorleg nakkeskade i løpet av livet.

Er ikke dette en selvmotsigelse (kursiven). Jeg mener - at det ikke er så mange som blir skadet eller drept i trafikken spiller jo VELDIG liten rolle for familien til de som faktisk blir det. Og om man ikke tenker "det hender ikke meg", så må man jo ta forholdsreglene som er tilgjengelige?

Jeg vet at ikke sannsynligheten er stor. Men jeg har også lært at det spiller liten rolle, for tilfeldighetene rammer meg like hardt (eller ikke) som hvem som helst andre. Det gjør meg ikke redd, og jeg krisemaksimerer ikke, men jeg tar forholdsregler. Slik at hvis det skjer meg, går det så bra som det er mulig at det kan gjøre.

Jeg syns det er uforståelig at man ikke vil beskytte barna mot noe, fordi ikke "minst halvparten" av ungene kommer til å oppleve det. Når det er så enkelt og helt uten kostnad (økonomisk) som det er for TS. Selv om det medfører ubehag for barnet, og det syns jeg virkelig er ille, jeg skjønner godt at det er plagsomt for både liten og stor.

Endret av Sissan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...