suzie Skrevet 30. juni 2010 #21 Skrevet 30. juni 2010 Jeg hadde snudd setet - tror man øker risikoen for at en ulykke skjer betraktelig når man har mye styr og uroligheter i bil. Det er jo ikke sånn at hvis barnet sitter forskriftsmessig korrekt - så er det 100% sikkert. Kommer man ut for en ulykke, så har man ingen garantier, uansett hvordan man sitter. Jeg mener det derfor er viktig å gjøre turen mest mulig rolig og behagelig for alle. Med en unge som konstant er kvalm og spyr - går fokus fort over på ungen - ikke på veien der den burde være. En kollega som jobber som politi fortalte om en ulykke hvor en bil hadde kjørt utfor veien, og både mor og barn omkom. Barnet satt forskiftsmessig bakovervendt - mor satt med den ene hånden strakt bak mot barnet i baksetet.
Jens Skrevet 30. juni 2010 #22 Skrevet 30. juni 2010 Det skal ikke mer til enn at du bremser for ett rødt lys, og bilen bak ikke gjør det. Versegod, barnet ditt har ødelgat nakken, og i verstefall dødd..Men, for guds skyld, det er jo mor og far som bestemmer at ferien på død og liv må være bil ferie...drit i ungen..
Gjest Pappa Skrevet 30. juni 2010 #23 Skrevet 30. juni 2010 Hva med alle de som IKKE overlevde? Dette argumentet holder ikke mål! Det er en grunn til at nye retningslinjer blir lagt. Verden forandrer seg! Det er en grunn for at det ble oppfunnet barnesete. Det er en grunn for at man gi retningslinjer om sikkerhet i bil. Fordi det er RISIKO forbundet med å kjøre bil. Jeg tror ingen som ikke har kresjet selv kan innbille seg hvor fort det skjer. Hvor uforutsigbart. Du får ingen forhåndsvarsel, ingen tegn. Det handler ikke om korte eller lange turer, eller god og dårlig sjåfør. Plutselig får du en elg i bilen, eller en fyllekjører i sida. Ikke kom med et argument om at man overlevde før i tiden. Du aner virkelig ikke hva du snakker om. En snakker om det mest dyrebare en har, barnet sitt, hvorfor ta risikoen før det absolutt er nødvendig? Enig. Har nettopp lest boken Frittgående barn av Lenore Skenazy, der hun tar et oppgjør med mye av det hysteriet som råder og hele multimilliard-industrien som er bygget opp rundt å gjøre foreldre livredde for alt mulig. I tillegg til at barna svekkes av å aldri få lov å bevege seg utenfor mammas synsfelt, aldri lære å falle og slå seg eller takle små utfordringer i hverdagen på egenhånd slik barn har gjort til alle tider, det som før var en del av barndommen. Men: Selv om Skenazy er skeptisk til deler av industrien som profitterer rått på engstelige foreldres redsel for alt mellom himmel og jord, nevner hun barneseter i bil som eksempel på sikkerhetstiltak vi har veldig god nytte av. I motsetning til mange av de "farene" barnesikkerhetsindustrien har oppkonstruert, er bilulykker en reell og dødelig fare. Så her tror jeg det er lurt å ta sine forholdsregler. Heller litt bilsyke for at barnet skal sitte trygt.
Rime Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #24 Skrevet 30. juni 2010 Det skal ikke mer til enn at du bremser for ett rødt lys, og bilen bak ikke gjør det. Versegod, barnet ditt har ødelgat nakken, og i verstefall dødd..Men, for guds skyld, det er jo mor og far som bestemmer at ferien på død og liv må være bil ferie...drit i ungen.. Ved påkjørsel bakfra er det vel tryggere om ungen sitter fremovervendt... Men i frontkollisjon er det tryggest om han sitter bakover ja. Vi har snudd setet igjen, og prøver litt til Har vært veldig opptatt av dette med sikkerhet i bil og å ha bilsetet bakovervendt hele tiden. Men synes jo det er kjedelig at ungen skal kaste opp i bilen hver gang vi kjører et lite stykke
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #25 Skrevet 30. juni 2010 Oppkast i bil er helt JÆVLIG! Det er rett og slett så pyton at jeg godt kan forstå at man heller vil ha bilsetet forovervendt for å slippe det. Det er spy overalt, alle klærne til barnet er utspydd, bilsetet er utspydd (og må en runde i vaskemaskinen før man kan bruke det igjen), bilens egne seter er utspydd, det stinker overalt og resten av bilturen er noe dritt. Så hvis dette er hverdagen, er det ikke bare å si at "litt spy er bedre enn nakkeskade". Jeg personlig hadde nok likevel strekt meg svært langt for å holde barnet bakovervendt. Vi har et barn som kaster opp, og vi unngår langturene og velger tog i stedet, hvis det er mulig. Vi har også brukt Postafen med god effekt, men det bruker vi bare på langturer.
Jens Skrevet 30. juni 2010 #26 Skrevet 30. juni 2010 Ved påkjørsel bakfra er det vel tryggere om ungen sitter fremovervendt... Men i frontkollisjon er det tryggest om han sitter bakover ja. Vi har snudd setet igjen, og prøver litt til Har vært veldig opptatt av dette med sikkerhet i bil og å ha bilsetet bakovervendt hele tiden. Men synes jo det er kjedelig at ungen skal kaste opp i bilen hver gang vi kjører et lite stykke Ungen kaster vell ikke opp bare dere kjører ett lite stykke??Isafall må det være noe annet galt med barnet, og da hadde jeg prøvd å finne ut av det.
lille katt Skrevet 30. juni 2010 #27 Skrevet 30. juni 2010 Ungen kaster vell ikke opp bare dere kjører ett lite stykke??Isafall må det være noe annet galt med barnet, og da hadde jeg prøvd å finne ut av det. Jeg var ekstremt bilsyk som barn, og husker svært godt at jeg kunne bli utrolig kvalm bare av en tur til nærmeste sentrum (i underkant av 3 kilometer). Så det er absolutt mulig å kaste opp på korte strekninger.
Gjest Elfrida Skrevet 30. juni 2010 #28 Skrevet 30. juni 2010 Jeg vil si at å ha et lite barn som brekker seg, kaster opp og hylgriner i baksetet er meget trafikkfarlig, kanskje særlig når man ikke kan se barnet og vite om det har fått oppkast i luftrøret eller lignende. Det påvirker trolig konsentrasjonen til den som kjører i høy grad og gjør faren for en ulykke mye større.
Jens Skrevet 30. juni 2010 #29 Skrevet 30. juni 2010 Men, kan man ikke sette bilsetet i forsetet og ta ut airbaggen?
fink Skrevet 30. juni 2010 #30 Skrevet 30. juni 2010 Uten å legge meg inn i diskusjonen om hvor farlig det er å snu setet; Korte kjøreturer vs. lange kjøreturer - man kan faktisk kræsje på korte kjøreturer også. Det er ikke slik at det kun er på lange kjøreturer at ulykker skjer! Forresten; når jeg var yngre, ble jeg lett bilsyk. Det hjalp faktisk å ikke ha sele på (selv om det var mest pga røyking i bilen)! (det var på den tiden hvor det ikke var påbudt med bilsele) Det er selvsagt helt riktig, ulykker kan oppstå når som helst. Men én innvending er jo at man skjelden kjører i 80-90 km i timen på slike småturer, ihvertfall om man bor i by.
#Angel# Skrevet 30. juni 2010 #31 Skrevet 30. juni 2010 Jeg vil si at å ha et lite barn som brekker seg, kaster opp og hylgriner i baksetet er meget trafikkfarlig, kanskje særlig når man ikke kan se barnet og vite om det har fått oppkast i luftrøret eller lignende. Det påvirker trolig konsentrasjonen til den som kjører i høy grad og gjør faren for en ulykke mye større. Akkurat dette tenkte jeg også på. Det kan jo være veldig farlig fordi det er vanskelig å få med seg. Og som nevnt ovenfor; å bli påkjørt bakfra er jo faktisk verre med bakovervendt sete.
Sissan Skrevet 30. juni 2010 #32 Skrevet 30. juni 2010 Jeg ville plassert barnet bakovervendt i passasjersetet foran. Jeg ville kjørt så lite som mulig. Og brukt en stor boks fra Diplomis til å kaste opp i. Men jeg ville ikke snudd setet. Kanskje fordi jeg har tilbragt en del tid på en småbarnsavdeling med alvorlig syke og skadde barn... Det er klart det er fælt for både små og store om noen kaster opp hver gang man skrur om tenningen. Og for enkelte er det dessverre slik. Har en venninne der barnet kaster opp nesten før de er ute av utkjørselen, også nå som h*n er blitt stor nok til å sitte forovervendt. Jeg reagerer på å utsette barnet for lavere sikkerhetstiltak. Bakovervendt er viktig. Ville dere tenkt på å la et barn sitte UTEN sikring, dersom sikkerhetsbeltet voldet ubehag? Ville dere latt noen sitte i forsetet uten sikkerhetsbeltet for at de skulle unngå ubehag? For meg er svaret nei på alle spørsmålene. Og jeg syns det er sammenlignbart.
leirbål Skrevet 30. juni 2010 #33 Skrevet 30. juni 2010 Seaband kan kjøpes på Nille til en veldig mye lavere sum enn på apoteket, for de som vil prøve dette. Når det gjelder å holde øye med barnet i baksetet har jo de aller fleste barneutstyrsbutikker speil til å feste på nakkestøtten, laget for å holde et øye med barnet uten å måtte snu seg.
Bing Skrevet 30. juni 2010 #34 Skrevet 30. juni 2010 Jeg ville ikke ha kjørt bil. DET ER FARLIG !!! Det var ment ironisk, med det er helt sant. Men jeg må bare si at jeg slutter aldri å forundre meg over hvor formanende og belærende enkelte svarer her inne. Alle vet at det er tryggest å sitte bakovervendt, man trenger ingen leksjoner på det. Men det er også tryggest at mor er oppmerksom i trafikken og ikke blir forstyrret av barn som kaster opp. Det er heller ikke noe særlig kos for barnet selv å være kvalm. Det er også tryggest å kjøre en god og sikker bil, men ikke alle har råd til det.... Vi vil alle det beste for våre barn, men noen ganger må man ta en avveining og velge det en mener er den beste løsningen i den enkelte situasjon. Jeg ville snudd setet.
Gjest imli Skrevet 30. juni 2010 #35 Skrevet 30. juni 2010 Man gambler ikke med sikkerheten til barna sine!!!Dropp langturer og finn på noe annet!!!!Blir så jævlig provosert når jeg hører sånt. Jeg kjenner opp til flere voksne som har blitt påkjørt og fått wiplash skader, så påkjøringer og lykker skjer jo hver dag! La meg gjette - ungane dine blir ikkje bilsjuke? Alle får ha si meining, men det er lov å setje seg litt inn i andres situasjon før ein kjem med slike oppgulp...
#Angel# Skrevet 30. juni 2010 #36 Skrevet 30. juni 2010 Jeg ville ikke ha kjørt bil. DET ER FARLIG !!! Det var ment ironisk, med det er helt sant. Men jeg må bare si at jeg slutter aldri å forundre meg over hvor formanende og belærende enkelte svarer her inne. Alle vet at det er tryggest å sitte bakovervendt, man trenger ingen leksjoner på det. Men det er også tryggest at mor er oppmerksom i trafikken og ikke blir forstyrret av barn som kaster opp. Det er heller ikke noe særlig kos for barnet selv å være kvalm. Det er også tryggest å kjøre en god og sikker bil, men ikke alle har råd til det.... Vi vil alle det beste for våre barn, men noen ganger må man ta en avveining og velge det en mener er den beste løsningen i den enkelte situasjon. Jeg ville snudd setet. Signerer denne
Gjest SmallTalk Skrevet 30. juni 2010 #37 Skrevet 30. juni 2010 Ungen kaster vell ikke opp bare dere kjører ett lite stykke??Isafall må det være noe annet galt med barnet, og da hadde jeg prøvd å finne ut av det. Du har tydeligvis ikke lett for å bli bilsyk. Jeg er 21 år og fortsatt i kategorien som kan bli bilsyk på 10 min på en dårlig dag. Unntaket er når jeg kjører selv. Små barn kan uten tvil klare å bli bilsyke på denne tiden de også.
Gjest gjest Skrevet 30. juni 2010 #38 Skrevet 30. juni 2010 At små barn ikke blir bilsyke så de kan sitte bakovervendt er jo bare tull. Bilsyken kommer jo av at de små krystallene i balanseorganet i barnets øre beveger seg fordi barnet og bilen er i bevegelse. Mens lillehjernen til barnet forteller det at det tvert i mot sitter helt stille. Da reagerer kroppen med kvalme på de motstridende signalene. Noen større barn, og voksne, kan bli bedre av å se ut av bilvinduet og overbevise lillehjernen om at- jo de beveger seg faktisk slik som krystallene i øret sier. De kan se det med øynene. De minste barna kan ikke instrueres i dette, eller forstå det. Derfor vil jeg tro de blir bilsyke uten tvil. Det er også sånn at når man erfarer at man blilr kvalm av å jkøre i bil, så kan man bli nervøs for å bli kvalm hevr gang man kommer inn i en bil. Da utløses kvalmen fordi man er redd for å bli kvalm i tilleg til at man beveger seg samtidig som man sitter i ro. Dette kan være fryktelig for barnet. Derfor tror jeg foreldrene som kjenner sine barn skal bruke litt fornuft og vurdere hva som blir best for barnet. Sissan sitt argument om at det går bra med en isboks til å kaste opp i, fordi hun har vært mye på avdelinger og sett syke og skadde barn var mildt sagt tullete, sett fra en annen helsearbeiders ståsted... Kanskje på tide å forstå at barn på en avdeling desverre må igjennom uønskede ting på grunn av sykdom og skader de uheldigvis har fått. Barn du plasserer i en bli blir syke fordi du har plassert dem der med hensikt. Og fordi Sissan har sett mye oppkast og blitt nummen for barnas lidelser betyr ikke det at kvalme hos små barn er helt greit... (Det verste er å bli syk selv når mor er sykepleier og ikke kunne brydd seg mindre, fordi pasientene på sykehuset alltid er mer alvorlig syke, så derfor er det ikke farlig når du har det vondt... Det har jeg opplved selv i barndommen...Heldigvis hadde jeg en far som hadde evne til empati og hentet meg på skolen når jeg hadde feber og kastet opp i klasserommet etter at mor hadde sendt meg til skolen på morgenen...) Hvilken oppkastferdig, utmattet, kvalm, gråtende og redd ettåring klarer forresten selv å styre med en isboks til å kaste opp i, mens mor sitter langt unna i forsetet og kjører?? Skal mor kræsje inni bilen foran, fordi hodet er vridd bakover mot den lille som brekker seg og kaster opp i baksetet? Da er det vel også noen som får whip-lash kan jeg tenke meg...I bilen foran... Nei, bruk fornuft. Jeg ville nok snudd setet hvis barnet ble helt utslått av kvalme på korte kjøreturer, og hvis reisesyketabletter ikke hjalp på de lange turene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #39 Skrevet 30. juni 2010 La meg gjette - ungane dine blir ikkje bilsjuke? Alle får ha si meining, men det er lov å setje seg litt inn i andres situasjon før ein kjem med slike oppgulp... Prøv å sette det inn i situasjonen til noen som snur bilsetet, og barnet dør i ulykken, fordi mor og far syns det var ubehagelig med kvalme..! Sett deg ned og les litt om faktisk forskning på bilulykker, og så kan du selv velge hva som er værst, kvalme eller død. Deter ikke oppgulp, det er kalde fakta. Dersom bilsyken er så alvorlig, noe TS ikke skriver den er (korte bilturer går bra!), så bør de avskaffe bilbruken og sykle, gå, fly, toge osv. Jeg har hørt folk argumentere med at det er ubehagelig å ha på bilsele også, er det da ok å droppe den? Bare for korte bilturer kanskje? Eller bare på langturer? Alvorlig talt, man tøyser ikke med bilsikkerhet. Jeg er sjokkert over at det finnes så mange uansvarlige foreldre som det kommer frem her i diskusjonen.
Gjest imli Skrevet 30. juni 2010 #40 Skrevet 30. juni 2010 Tydelegvis ein del mennesker som ikkje har prøvd seg på småbarnskvardagslogistikk Det er jo berre å la ver å kjøyre bil! For veldig mange er det faktisk ikkje det. Eg kjøyrer ikkje bil sjølv av medisinske grunnar, så ungane mine sit verken framover eller bakovervendt til kvardags (kjøyrer kun bil med besteforeldre i blant), og eg veit i alle fall at det det er ikkje "berre å la ver å kjøyre bil". Det er utruleg vanskeleg å få til logistikken med to små ungar når ein ikkje kjøyrer bil, i alle fall når ein ikkje bur i ein stor by.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå