Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 2 år, og har sittet i bakovervendt bilsete hele tiden. Han har kastet opp noen ganger når vi har kjørt langt, eller på svingete veier, men i hverdagen har det gått veldig bra. Nå har vi vært på ferie, og det ble en del bilkjøring. Vi endte til slutt med å snu bilsetet fordi han bare kastet opp. Da vi snudde det har han ikke blitt bilsyk en eneste gang til tross for svingete veier. Prøvde å snu det igjen da vi kom hjem - og han kastet opp!!

Hadde egentlig tenkt til å ha han bakovervendt frem til 4 år, som anbefalt, men det er jo ikke noe trivelig når ungen blir bilsyk... Har lest i foreldre og barn at det står at så små barn ikke blir bilsyke, så det er bare en dårlig unnskyldning. Det stemmer ikke med hva vi opplever... Synes dere vi allikevel skal ha bilsetet bakover?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker som så at bilsyke er bedre enn nakkeskader, men dere må jo selvsagt bestemme dette selv. Jeg leste forøvrig det samme som deg i foreldre og barn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet selv voldsomt med bilsyke som liten. Det var så ille at jeg ville aldri ha utsatt et barn for noe lignende. Man kan alltids si at nakkeskader er verre enn kvalme, men skal man da kaste opp gjennom lange bilturer hele barndommen gjennom, bare for å forsikre seg mot eventuelle ulykker? Dvs lide seg gjennom samtlige bilturer mot å være litt tryggere? Har vanskelig for å forstå hvorfor et mindre barn skulle være "immun" mot bilsyke, i deres tilfelle tyder jo alt på at så ikke er tilfelle. Beste er vel å unngå bilturer i det hele tatt så lenge valget er som det er.

Skrevet

Jeg slet selv voldsomt med bilsyke som liten. Det var så ille at jeg ville aldri ha utsatt et barn for noe lignende. Man kan alltids si at nakkeskader er verre enn kvalme, men skal man da kaste opp gjennom lange bilturer hele barndommen gjennom, bare for å forsikre seg mot eventuelle ulykker? Dvs lide seg gjennom samtlige bilturer mot å være litt tryggere? Har vanskelig for å forstå hvorfor et mindre barn skulle være "immun" mot bilsyke, i deres tilfelle tyder jo alt på at så ikke er tilfelle. Beste er vel å unngå bilturer i det hele tatt så lenge valget er som det er.

Nå sto det i det første innlegget at han hadde kastet opp noen ganger på lange turer, men at det i hverdagen gikk veldig bra da, så du overdriver kanskje litt? Det er ikke snakk om gjennom hele barndommen heller, bare i halvannet til to år til.

Skrevet

Jeg vil først understreke at jeg ikke er noen ekspert på nakkeskader, og jeg vet hva som anbefales, nemlig at små barn sitter bakovervendt. Men som h*n over, slet jeg også mye med bilsyke i barndommen, og det er faktisk ingen lek det heller. Om barnet skal forbinde bil med kvalme og ikke klare å holde nede mat, høres ikke det helt greit ut, syns jeg. En annen sak er jo at man kan prøve Postafen og se om det funker. Eller rett og slett droppe langturer.

Skrevet (endret)

Huff, jeg vet hvordan det er med bilsyke :/ Har dere godt med frisk luft i bilen? Ingen røyk? Ingen røykere som røyker og setter seg i bilen sekunder etter siste trekk? Har dere prøvd med bilsyketabletter, eller sånne armbånd dere får kjøpt på apoteket?

Endret av Jade
Skrevet

Viss han kastar opp uansett om det er lange eller korte turar, ville eg ha snudd setet framover. Ein kan ikkje la ungen lide seg gjennom kvar einaste biltur (i alle fall ikkje viss han kjøyrer bil kvar dag) pga sjangsen for nakkeskadar ved frontkollisjon. Risikoen for kollisjon er tross alt liten, ein må tenkje på barnets helse og!

Skrevet

Huff, jeg vet hvordan det er med bilsyke :/ Har dere godt med frisk luft i bilen? Ingen røyk? Ingen røykere som røyker og setter seg i bilen sekunder etter siste trekk? Har dere prøvd med bilsyketabletter, eller sånne armbånd dere får kjøpt på apoteket?

Da jeg jobbet i barnehage var det i alle fall en mor som mente dette fungerte veldig bra på hennes fire barn, den yngste 3 år. Verd et forsøk?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis han kaster opp på lengre turer, kan man jo snu setet når man skal kjøre langt?

Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage var det i alle fall en mor som mente dette fungerte veldig bra på hennes fire barn, den yngste 3 år. Verd et forsøk?

Hva slags armbånd er det?

Skrevet

Kjenner jeg blir litt irritert på mange som ikke tenker på og tar individuelle hensyn. Snakker ikke om dere i denne tråden, men en betraktning jeg har gjort mer over tid på kg-

Jeg er fullt klar over sikkerheten med å sitte bakovervendt. Men for noen av oss er det faktisk ikke mulig. Ja, det er sikkert bedre med kvalme og oppkast enn med nakkeskader, men når ungen kaster opp i den korte bilturen til barnehagen og man aldri kan gjøre noe som helst uten spying! Og når man er alene på tur med barnet så blir det utallige stopper, man må skru fra hverandre barnesetet for å vaske og tørke spy på uante steder og ungen som selvfølgelig blir voldsomt urolig og skriker mye og blir helt krakilsk i setet.

Tror ikke de som er steile på bakovervendtvalget har forsøkt å ha en VIRKELIG bilsyk unge.

Noen har faktisk ikke valg.

Vi har løst dette problemet med å ha forovervendt til vanlig og gi bilsyketabletter så fort turen er over 15 minutter. Kan ikke gi bilsyketabletter hver eneste dag for å ha henne bakovervendt.

Skrevet (endret)

Hva slags armbånd er det?

SeaBand

Koster ca 150,- på apoteket (iallfall i voksenstørrelse) da jeg brukte det under graviditeten. Det virket ikke på meg, men det kan vært at jeg ikke plasserte det helt riktig?

Jeg vil forøvrig si meg enig med de andre: om det er slik at barnet blir syk hver gang h*n kjører bil, og man kjører bil daglig vil jeg heller snu setet enn å risikere oppkast på hver tur, men alt annet bør være prøvd først: seaband, reisesyketablett ++.

Jeg er en av de som gjennom hele livet har blitt bil-, båt-, buss- og flysyk veldig lett, så jeg vet hvor grusomt det er å være kvalm ... Føler med deg!

Endret av Knøttet
Skrevet (endret)

Uten å legge meg inn i diskusjonen om hvor farlig det er å snu setet;

Korte kjøreturer vs. lange kjøreturer - man kan faktisk kræsje på korte kjøreturer også. Det er ikke slik at det kun er på lange kjøreturer at ulykker skjer!

Forresten; når jeg var yngre, ble jeg lett bilsyk. Det hjalp faktisk å ikke ha sele på (selv om det var mest pga røyking i bilen)! (det var på den tiden hvor det ikke var påbudt med bilsele)

Endret av Jade
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er uforsvarlig å snu setet når man vet hvor stor forskjell dette utgjør på sikkerheten til barna. Her er det snakk om liv og død, istedet for kvalme og oppkast. Dersom det går bra i hverdagen med vanlig bilkjøring, ville jeg valgt andre reisemåter dersom småen sliter med bilsyke, eller holdt meg mer hjemme i ro til barnet er litt større. Jeg mener dere må ta hensyn til barnes sikkerhet her.

Dere kan også teste ut hva barnet spiser. Min erfaring er dersom barnet f.eks. drikker mye melk før turen, eller under turen, kaster lettere opp. Spis noe lite kvalmende før turen, og ikke ha i barnet mat og drikke mens dere kjører, stopp heller, ta lengre pauser hvor dere spiser og drikker sunne ukvalmende ting. Det kan jo hjelpe også.

Det finnes forresten film av testing av sikkerhet på bakovervendt vs forovervendt, jeg husker ikke hvor, men ser du dette tror jeg dere raskt beslutter å følge anbefalingene. Det er STOR forskjell!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Finnes masse sånne filmer, ja. Jeg er enig med #14, ville i hvert fall ha prøvd alle kjerringråd og tatt en prat med legen ang. kvalmestille før jeg snudde setet.

Skrevet

Gutten vår er 2 år, og har sittet i bakovervendt bilsete hele tiden. Han har kastet opp noen ganger når vi har kjørt langt, eller på svingete veier, men i hverdagen har det gått veldig bra. Nå har vi vært på ferie, og det ble en del bilkjøring. Vi endte til slutt med å snu bilsetet fordi han bare kastet opp. Da vi snudde det har han ikke blitt bilsyk en eneste gang til tross for svingete veier. Prøvde å snu det igjen da vi kom hjem - og han kastet opp!!

Hadde egentlig tenkt til å ha han bakovervendt frem til 4 år, som anbefalt, men det er jo ikke noe trivelig når ungen blir bilsyk... Har lest i foreldre og barn at det står at så små barn ikke blir bilsyke, så det er bare en dårlig unnskyldning. Det stemmer ikke med hva vi opplever... Synes dere vi allikevel skal ha bilsetet bakover?

Herregud, snu nå sete. Man overlevde før i tiden også, selv uten barnesete. Om barnet har det vondt og spyr som fy så er jo ikke det akkurat med på å få foreldrene til å følge med på trafikken heller.

Alle jeg kjenner snur jo barnesete lenge før barnet er 4, klart noen få klarer det, flott for dem, men de fleste barn er enten fysisk for store eller blir bilsyke lenge før dette.

Nei, hold ungene lykkelige i baksete så mor og far faktisk kan følge med på trafikken.

Og til alle som leser i ett eller annet magasin at man skal ha barnet gale veien må begynne å tenke selv, det er lov å tilpasse hverdagen slik at det fungerer som foreldre uten å løpe rundt med dårlig samvittighet for at en eller annen har funnet ut at det er maks sikkert å sitte gale veien til 4 år.

Det er vel i utganspunktet tryggest og ikke kjøre bil så neste anbefaling er vel å holde barna hjemme til de er 4 år.

*oppgitt*

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Herregud, snu nå sete. Man overlevde før i tiden også, selv uten barnesete. Om barnet har det vondt og spyr som fy så er jo ikke det akkurat med på å få foreldrene til å følge med på trafikken heller.

Ærlig talt, dette er det dummeste argumentet jeg vet om og det kommer opp hver eneste gang man gjør noe som ikke ble gjort før i tiden!

Hvor mange flere tullinger er det ikke i trafikken nå til dags, kontra for flere år siden?

Hvor mange av disse kjører ikke i beruset tilstand, kontra for mange år siden?

Man vet aldri hva man møter bak neste sving, det kan være alt fra en beruset sjåfør eller en person som snakker i mobil/skriver SMS mens h*n kjører.

Da min tante var liten, brukte mine besteforeldre å ha henne i en lav eske i baksetet, skal vi heller begynne med det, sånn at vi sparer masse penger på å ikke kjøpe bilstol?

Mitt barns sikkerhet er det absolutt viktigste for meg og snuing før 4 år er uaktuellt.

Hvis h*n blir bilsyk, så prøver vi med reisesyketabletter og sea bands på korte strekninger, så lar vi heller langturene vente til det blir gammelt nok til å sitte forovervendt.

Skrevet

Hvis alle alternativer er prøvd hadde jeg snudd bilsetet. Hvis det blir veldig urolig i bilen med den konsekvens at du er en mer uoppmerksom sjåfør er det bedre å få det rolig i bilen og ha barna forovervendt, etter min mening.

En venninne av meg slet med til dels samme problem. Barna ble bilsyke og veldig urolige. De snuudde bilsetene og det ble drmed en roligere atmosfære i bilen og sjåføren kunne konsentrere seg om bilkjøringa.

Klart det er ønskelig med bakovervendt sete, men jeg tror ikke det alltid er ideelt.

Skrevet

Man gambler ikke med sikkerheten til barna sine!!!Dropp langturer og finn på noe annet!!!!Blir så jævlig provosert når jeg hører sånt. Jeg kjenner opp til flere voksne som har blitt påkjørt og fått wiplash skader, så påkjøringer og lykker skjer jo hver dag!

Skrevet

Herregud, snu nå sete. Man overlevde før i tiden også, selv uten barnesete.

Hva med alle de som IKKE overlevde? Dette argumentet holder ikke mål! Det er en grunn til at nye retningslinjer blir lagt. Verden forandrer seg! Det er en grunn for at det ble oppfunnet barnesete. Det er en grunn for at man gi retningslinjer om sikkerhet i bil. Fordi det er RISIKO forbundet med å kjøre bil.

Jeg tror ingen som ikke har kresjet selv kan innbille seg hvor fort det skjer. Hvor uforutsigbart. Du får ingen forhåndsvarsel, ingen tegn. Det handler ikke om korte eller lange turer, eller god og dårlig sjåfør. Plutselig får du en elg i bilen, eller en fyllekjører i sida.

Ikke kom med et argument om at man overlevde før i tiden. Du aner virkelig ikke hva du snakker om.

En snakker om det mest dyrebare en har, barnet sitt, hvorfor ta risikoen før det absolutt er nødvendig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...