mado Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Jeg og samboeren har fått tak i tomt og legger nå planer om å bygge hus Men jeg ser på mine venninner som har bygget at det ikke er alt en klarer å komme på i den store prosessen. Derfor spør jeg dere: Hva ville dere gjort anderledes om du skulle bygd om igjen? Er det noe du er spesielt fornøyd med i huset ditt som gjør det perfekt? Alle innspill, både om de store tingene og de små detaljene, tas imot med STOR takk!!
Lovebird Skrevet 1. juli 2010 #3 Skrevet 1. juli 2010 Skal igang med å bygge så har ingen tips enda... Ellers så vet jeg at det finnes tidligere tråder ang dette. Og så kan du også sjekke byggebolig.no for litt informasjon
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 Ville lagd kjeller under tilbygget. Har for få lagerrom......
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #5 Skrevet 1. juli 2010 Jeg har også nettopp kjøpt tomt, og følger med på byggebolig.no, der er mye å hente. Ellers er jeg veldig opptatt av husets plassering på tomta i forhold til vær og vind, og ikke minst sol. Her må man tenke seg litt om. Hvis man har mulighet til det, så tenk over plassering i forhold til solforhold. Dårlig forklart, men de det gjelder skjønner sikkert hva jeg mener. Jeg har besøkt hus som har stue som en bakerovn om kvelden fordi sola har stått på hele dagen. Hjelper litt med markiser, men dog. Hvis stuen ligger mot sør, så får man det litt mer behagelig om kvelden. Soverom bør også legges på den sida av huset der det er mørkest om kveldene. En annen ting, er vinduer høyt oppe. Det har jeg hatt en gang, og det så veldig flott ut, men pyton når man skulle rengjøre. Spesielt på kjøkkenet samler det seg fort fett og småkryp i slike vinduer. Jeg har også tenkt å ha inngangen lett synlig fra stue og kjøkken - og slik at feks folk må gå inn i hagen for å ringe på. Da er terskelen litt høyere for dørselgere osv.- innbiller jeg meg, hvertfall. Og så skal jeg ha varmepumpe. Alle jeg snakker med som har det, skryter veldig. Skal også ha et ekstra lagerrom i garasjen.
LynetmcQueen Skrevet 1. juli 2010 #6 Skrevet 1. juli 2010 Vi bygget for 8 år siden, og her er de "feilene" vi irriterer oss over. Garderoben er ALTFOR liten. Sørg for at du har plass til et skap, ganske uryddig når alt henger fremme. Videre savner jeg sårt et sted å henge opp våte klær, både regntøy og vintertøy. Ønsker meg mest en grovgarderobe i tillegg. Barnerom, dersom du har eller vil ha barn. Pass på at de er store, og for all del, like store. Sparer deg for masse gnål. Ellers er jo et stort vaskerom også kjekt å ha, samt rikelig med bodplass. Ellers er vi godt fornøyd.
LynetmcQueen Skrevet 1. juli 2010 #7 Skrevet 1. juli 2010 ---og til deg som vil ha inngangsdør via hagen. Tenk deg nøye om. Hagen er ditt fristed, ikke der alle ungene i nabolaget reker forbi når de skal på besøk. Dørselgere eier ikke hemninger likevel, så de kommer uansett. En hund hjelper godt på det problemet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #8 Skrevet 1. juli 2010 ---og til deg som vil ha inngangsdør via hagen. Tenk deg nøye om. Hagen er ditt fristed, ikke der alle ungene i nabolaget reker forbi når de skal på besøk. Dørselgere eier ikke hemninger likevel, så de kommer uansett. En hund hjelper godt på det problemet. Jeg ser den. Men nå er mine barn voksne, så da blir det muligens litt annerledes. Man har litt andre behov og rutiner når man har små barn - og ikke. Og hund er av andre årsaker ikke aktuelt.:-) Men skal tenke grundig gjennom den løsningen. (Antakelig er jeg litt farget av at vi bodde et sted der vi var en del plaget av "ring-på-og-spring"! ) Og så skal jeg ha mest mulig glatte flater på kjøkkenet. Dumt med kakao som renner nedover og legger seg i alle kriker og kroker.
Oktobermamma Skrevet 1. juli 2010 #9 Skrevet 1. juli 2010 Det jeg er mest fornøyd med er at vi har skittentøysjakt fra badet i 2 etg til vaskerommet i 1 etg. Det jeg angrer på er at jeg ikke bygde større veranda i utgangspunktet.
Timian Skrevet 2. juli 2010 #10 Skrevet 2. juli 2010 Hvis jeg skulle bygge ville jeg hatt en stooooor gang med god skapplass og gjerne vaskerom i forbindelse med denne gangen! Jeg ville hatt to vasker på badet - praktisk med små barn! Speil som er integrert i flisene, vegghemgt toalett og innebygd badekar i tillegg til dusj. Alt med tanke på små barn og rengjøring. Jeg ville hatt sentralstøvsuger og sånn "smulelist/feielist" på kjøkkenet som jeg ser en del nevne. Det er ikke akkurat byggtekniske ting, men jeg tar det med likevel... På kjøkken ville jeg også hatt stekeovn i benkehøyde, skuff(er) i sokkelen og mye skuffer generelt da jeg foretrekker å ha ting i skuffer fremfor skap. Skyvedørsgarderober på soverom fordi det sparer gulvplass. Ikke alt for mye bod/oppbevaringsplass - heller være flink til å gi bort/selge/kaste da boder bare fylles opp med skrot uansett. Varmepumpe har jeg god erfaring med, men jeg hadde nok vurdert vannbåren gulvvarme om jeg skulle bygge nytt nå. Genialt med regulering av temperatur i alle rom.
Gjest Stapler Skrevet 5. juli 2010 #11 Skrevet 5. juli 2010 Vi har vannbåren varme i gulvene og er superfornøyd med det! Så det anbefales absolutt! Ellers er jeg veldig fornøyd med de store vinduene vi har fra gulv til tak både i stue og loftstue! Det gir masse lys og fin utsikt (vi bor heldigvis slik at vi ikke har innsyn fra andre). En annen ting jeg vil anbefale er nok bodplass!! Vi har mye lagringsplass både på loft og i garasje! Andre jeg kjenner som har bygd har bare 1 bod i første etasje som de har som disponibel bodplass. De har verken kjeller eller garasje (enda). Jeg tror ikke de tenkte gjennom hvor mye bodplass de trengte før de bygde... Lykke til med husbygging! Det er en slitsom prosess, men absolutt verdt det til slutt!
hjertesukka Skrevet 6. juli 2010 #12 Skrevet 6. juli 2010 (endret) Og så skal jeg passe på at den hetta m/glasskjold over komfyren ikke er i en slik stilling at man dunker pannen inn i den hver gang man lager mat! (Slik jeg har gjort siste dagene på besøk hos noen). Endret 6. juli 2010 av hjertesukka
mado Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #13 Skrevet 7. juli 2010 Mange gode tips her! Har begynt å følge med på byggebolig.no og er mye mer oppmerksom på tilfeldige hus som jeg liker. Prøver å merke meg hvilke detaljer som gjør at jeg liker husene. Følgende punkter har jeg kommet frem til er viktige for meg: - 4 soverom, med mulighet for å slå ned en av veggene senere slik at det blir 3 rom - Sentralstøvsuger med smulelist på kjøkken (og kanskje i gangen?) - Godt vaskerom med egen inngang - Stor terrasse Det blir et STORT hus da vi også vil ha 2 utleieleiligheter i kjelleren. Men vi har stor tomt og banken støtter oss så der er det ikke noe problem. Gubben ønsker å tegne huset selv og har allerede laget noen utdrag. Får bare håpe han ikke har oversett noen regler Men flere erfaringer og tips tas imot med glede
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #14 Skrevet 8. juli 2010 En ting som var avgjørende for meg var at alle viktige rom i huset ble bygd på samme plan. Tenker på at jeg ønsker å bo i huset også når jeg blir gammel og dårlig til bens. Derfor er adkomst, bad, vaskerom, kjøkken og stue på samme plan. En del av stua kan gjøres om til soverom dersom det blir nødvendig (soverommet vi bruker i dag er i 2. etasje). Syns også det er viktig at hus og hage spiller på lag, slik at man utnytter hele tomta.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #15 Skrevet 8. juli 2010 STORT vaskerom med egen utgang på baksiden/siden av huset i kontakt med kjøkkenet- veldig greit når man har våte barn med skitne klær da kan alt bare kles av her og henges til tørk/vaskes og de kan løpe rett inn. Bad/dusj og toalett i hver etasje. Utrolig utrivelig med do kø på morningen. Bra størrelse på soverom, ikke for smått. God størrelse på terrassen. At hagen blir startet på rimelig kjapt etter byggeslutt, evt hjelp fra en hagedesigner/gartner til planløsning- god investering i det lange løp.
Christiane_W Skrevet 8. juli 2010 #16 Skrevet 8. juli 2010 Mange gode tips her! Har begynt å følge med på byggebolig.no og er mye mer oppmerksom på tilfeldige hus som jeg liker. Prøver å merke meg hvilke detaljer som gjør at jeg liker husene. Følgende punkter har jeg kommet frem til er viktige for meg: - 4 soverom, med mulighet for å slå ned en av veggene senere slik at det blir 3 rom - Sentralstøvsuger med smulelist på kjøkken (og kanskje i gangen?) - Godt vaskerom med egen inngang - Stor terrasse Det blir et STORT hus da vi også vil ha 2 utleieleiligheter i kjelleren. Men vi har stor tomt og banken støtter oss så der er det ikke noe problem. Gubben ønsker å tegne huset selv og har allerede laget noen utdrag. Får bare håpe han ikke har oversett noen regler Men flere erfaringer og tips tas imot med glede Jeg vil absolutt anbefale dere å få med en arkitekt på laget. Det koster, men min erfaring er at det er verdt det. Pappa liker også å tegne selv, og tegnet både påbygg til hytta vår og han tegnet om huset til foreldrene mine da de skulle totalrenovere. Han har en venn som er arkitekt og han bidro med mange ting som pappa ikke hadde tenkt på, både i form av praktiske ting og gode løsninger, og ikke minst i forhold til lover og regler. Det er MYE å ta hensyn til. Påbygget til hytta flyttet han f.eks. til motsatt side av hva pappa hadde tenkt og det har blitt utrolig mye penere enn det pappa hadde tegnet OG løsningen er mer praktisk. Det er jo kjempefint å lage en del utkast selv og at dere har en klar ide om hva dere ønsker før dere møter arkitekten, det gjør jo jobben hans/hennes enklere enn om dere er helt blanke.
Gjest Pippelipp Skrevet 8. juli 2010 #17 Skrevet 8. juli 2010 Separat do! Da kan du legge deg i badekaret uten at noen MÅ noe pluss at du slipper at noen nettopp har gjort noe stort akkurat når du skal til å legge deg i badekaret. Småtteri, men dolukta på badet er noe jeg ikke akkurat digger... Svogeren og svigerinna mi har bygd hus med eget vaskerom og sentralstøvsuger. Genialt!
Dark Star Skrevet 9. juli 2010 #18 Skrevet 9. juli 2010 Er utrolig fornøyd med huset og løsningene vi valgte, selv etter 6 år. Det jeg er aller mest fornøyd med er den vannbårne gulvvarmen. En stor investering der og da, men en kilde til et sterkt redusert energiforbruk,et bra inneklima og ikke minst en lettvint løsning som mer eller mindre "lever sitt eget liv" (slipper å styre med fyring, opp og nedskruing av termostater osv).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå