Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke noen tilhenger av å ha dyr i bur, og føler ikke at noen dyr hører hjemme der. Men nå har det seg slik at jeg har en hund, en bull terrier, som spiser på absolutt ALT. Vi har latt henne være hjemme alene mange ganger, men har da funnet både halve sko og ødelagte madrasser. Nå er det ikke våres ting som er det verste, men tanken på at hun kan spise på noe og sette det i halsen. Derfor har vi hatt henne i et stort hundebur (er vel noe av det største man kan få tak i) når hun er hjemme alene. Dette føles både riktig og galt på samme tid. Det som føles riktig er at hun er på et trygt det hvor hun ikke kan tygge på ting og sette det i halsen. I tillegg så går hun alltid å legger seg i buret sitt hvis hun vil slappe av, flere ganger daglig, på eget initinativ. Så jeg antar at hun liker og trives der. Men det som føles galt er at jeg ser jo når jeg er hjemme og hun sover, så bytter hun soveplasser hele tiden. Og det er jo begrensa hvor mye det går an å flytte på seg, selvom buret er veldig stort. Vil veldig gjerne ha henne uten bur, men vet ikke helt hva jeg skal finne på.

Hvis noen vil komme med kommentarer som at hunden har seperasjonsangst eller lignende, vil jeg bare avklare med en gang at det har hun ikke. Det er heller det at det er en kjent ting at bull terriere tror at alt er spiselig, og gjerne prøver seg på det meste. Det er dessverre ikke uvanlig at bull terriere må opereres fordi de f. eks. har svelget en klut e.l. Hun er heller ikke understimulert, får både mental og fysisk trening flere ganger om dagen.

Vi har en liten lielighet, og ingen mulighet til å ha henne på et eget rom (bor på 45 kvm). Vi tenkte muligens å sette opp barnegrind i gangen, så hun kan være der, men er redd hun tygger istykker barnegrinden.

Noen som har tips og som selv har løst problemet med buller (eller andre raser) som spiser på alt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt første spørsmål til deg blir da; Har du noen gang hørt om en hund som har satt fast noe i halsen og blitt kvalt mens den var hjemme alene? Selvfølgelig,det KAN skje,men sjansen for det er nok ikke så fryktelig stor.

Jeg tenker i samme baner som deg,en hund(eller andre dyr for den del)hører ikke hjemme i bur. Jeg ville først og fremst blitt skikkelig god på å rydde vekk ting dere er redde for. Og steng inn ting dere ikke får flyttet med grinder. Litt tungvindt kanskje,men forhåpentligvis blir det bare for en periode og det er mye bedre for hunden å få rørt seg normalt. Du slipper å slite med dårlig samvittighet og hunden har det bra :)

Legg igjen masse rariteter som hunden får lov til å ødelegge.

Skrevet

Takk for svar :) Ja, blant rasen har jeg dessverre hørt om nok tilfeller av ting som settes fast i halsen til at jeg passer ekstra godt på. Jeg er veldig ryddig av meg, så lar ikke klær og sko og andre ting ligge og slenge på gulvet. Problemet er jo at når hun ikke har ting å ødelegge, går hun løs på f. eks. madrassen (har ikke dør inn til soverommet). Tenkte det kanskje var en mulighet å smøre litt eddikk eller et eller annet annet ufarlig på en barnegrind, slik at hun ikke vil tygge på den.

Akkurat nå ligger hun og sover i buret sitt (med døren oppe), så tror ikke hun misliker buret. Men det er nok uansett å foretrekke at døren er oppe. Kanskje jeg kan fjerne døren, slik at hun fortsatt kan bruke den som seng? :) Får håpe jeg finner noen billige grinder (har lest det koster fra 400 og oppover :S )

Skrevet

Har hunden nok av andre tyggeleker?

Det hender at hvis et dyr har nok av andre ting å tygge på, vil den heller velge det fremfor møbler eller skadelige materialer.

Du har ikke mulighet til å sette opp en hundegård ute da? :)

Skrevet

Jo, hun har tre tyggeleker/solide leker. Har en del tennisballer også. Problemet med disse, er at hun "skreller" tennisballene, og driter neongrønn bæsj hele dagen etterpå. Så tør ikke la henne ha de når hun er alene. Vi har en kong. Vi kan prøve å fylle den med noe godt, sånn at hun har litt å gjøre. Får bare prøve oss frem :)

I går kjøpte og monterte vi to barnegrinder i stål (så hun ikke skal kunne tygge over de). Så nå gjelder det bare å finne et sted å gjemme alle sko, så kan buret taes vekk. Gleder meg! Å sitte én time i bur, er vel greit nok, men åtte timer hver dag... nei, jeg synes det er altfor mye jeg. Hunden vår har i det minste et veldig stort bur, så hun kan bytte soveplasser og bevege seg litt, men vet om større hunder som har mye mindre bur en henne. Det er så trist :( Virker som om hund i bur har blitt en ny mote. "Sliten av bikkja? - putt den i buret."

Tror det er en lov i Sverige som sier at hund ikke skal være i bur mere enn én time i strekk. Synes det burde være en slik lov her også! (Ja, man kan jo spørre seg hvem som går hvem og sjekker dette hos enhver, men...)

Har forresten dessverre ingen hage til å ha løpegård i. Men forhåpentligvis får vi det en gang :) Da skal vi la henne ha et eget hunderom med tilgang til stooor løpegård når hun er hjemme alene ^^

Skrevet

Vi har en valpegrind til vår hund, vi (disse kan fåes ganske solide). Oppi den har hun en bamse, noen tepper, mat og drikke, og et bein som hun kun får lov til å kose seg med nå hun er oppi der. Dermed har hun et stort avgrenset område som hun og vi kan føle oss trygg med.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En hund som tygger i stykker mange ting kan også få problemer med at tøy/gjenstander setter seg fast i tarmen-og dette vil være livstruende for hunden.

Hvor gammel er hunden?

De fleste av mine hunder har hatt perioder i valpe eller unghundsstiden der de har ødelagt endel, men har etterhvert vokst det av seg :) I periodene det har stått på som verst har jeg brukt bur.

Skrevet

Ikke optimalt, men jeg synes ikke det er galt å ha hunden i bur mens man er borte, forutsatt at den har tilgang på vann, at buret er stort nok, og at den blir aktivisert og mosjonert når man er hjemme. Jeg lurer også på alder på hunden.

Det er mye du kan forsøke, som f.eks å spraye eddik eller sitrusspray på spesielt utsatte gjenstander, sørge for at hunden får godt med mosjon slik at den har mest lyst til å hvile når du har reist, en solid godbitball (hvor en godtbit faller ut av et hull når hunden dytter på den) slik at hunden får litt hjernetrim og noe å gjøre. Om du ser at hunden rører ting den ikke skal er det viktig å reagere med en gang med et skarpt nei, selv om det ikke er fare for at noe skal gå galt, siden du har oppsyn. Du kan lure hunden til å tro at du har reist, for så å ta henne på fersk gjerning og korrigere henne. Skal du virkelig slå på stortrommen kan du sette opp et webcam og kjøpe halsbånd med vannsprut eller opptaker for å korrigere på den måten. Er sikkert mulig å finne på rimeligere varianter også, som å låne babycall av en venn :)

Skrevet

En hund som tygger i stykker mange ting kan også få problemer med at tøy/gjenstander setter seg fast i tarmen-og dette vil være livstruende for hunden.

Hvor gammel er hunden?

De fleste av mine hunder har hatt perioder i valpe eller unghundsstiden der de har ødelagt endel, men har etterhvert vokst det av seg :) I periodene det har stått på som verst har jeg brukt bur.

Ja, selvfølgelig, det er jo også noe som kan skje. Er dessverre vanlig for rasen at de tygger på ting. Hun er 1 1/2 år nå. Hun var hjemme alene i tre timer i gangen i går, og hadde ikke gjort noe ugang da. Jippi! Men hadde vært en drøm å kunne la henne være løs i hele leiligheten...

Skrevet

Ikke optimalt, men jeg synes ikke det er galt å ha hunden i bur mens man er borte, forutsatt at den har tilgang på vann, at buret er stort nok, og at den blir aktivisert og mosjonert når man er hjemme. Jeg lurer også på alder på hunden.

Det er mye du kan forsøke, som f.eks å spraye eddik eller sitrusspray på spesielt utsatte gjenstander, sørge for at hunden får godt med mosjon slik at den har mest lyst til å hvile når du har reist, en solid godbitball (hvor en godtbit faller ut av et hull når hunden dytter på den) slik at hunden får litt hjernetrim og noe å gjøre. Om du ser at hunden rører ting den ikke skal er det viktig å reagere med en gang med et skarpt nei, selv om det ikke er fare for at noe skal gå galt, siden du har oppsyn. Du kan lure hunden til å tro at du har reist, for så å ta henne på fersk gjerning og korrigere henne. Skal du virkelig slå på stortrommen kan du sette opp et webcam og kjøpe halsbånd med vannsprut eller opptaker for å korrigere på den måten. Er sikkert mulig å finne på rimeligere varianter også, som å låne babycall av en venn :)

Jeg synes ikke bur er optimalt i det hele tatt, og jeg begynte å få ordentlig vondt i magen hver gang jeg satte henne i buret. Et par timer går jo greit, men 8-9 timer hver eneste dag, synes jeg er feil. Det blir jo halve livet til hunden. Hun veier kun 18 kg, og buret var av de største man får tak i (tidligere brukt på Boxer), men allikevel føltes det feil :(

Nå ser det ut som om gangen med barnegrinder oppsatt fungerer bra. Er heller ikke kjempestor plass, men mye bedre enn i buret :)

Spraye eddik osv. er jo egentlig smart, bortsett fra at da måtte hele senga vår blitt synket i eddik. Er nemlig veldig godt å tygge på putetrekk, dyner og madrasser. Tviler på at jeg hadde sovet på godt i den lukten der :P

Skrevet

Som en liten oppdatering, for de som lurer, vil jeg bare si at hun i dag hadde knagd av store deler av en list på veggen. Fliser overalt. Jaja... Hehe.

Skrevet

Uffda :fnise:

Sånn er det å ha hund..

Dere får ta opp lån og kjøpe et svæææært hus på landet :)

Skrevet (endret)

Hunden var i et stort bur de første årene, da hun sluttet med det fikk hun hele soverommet for seg selv og er fornøyd med det... hvis hun er alene hjemme litt kortere stunder har hun hele huset for seg selv...da har hun en egen lekekasse hun kan hente masse leker fra... :):)

Endret av Emelie
Skrevet

MissMas: Hehe, ja det er jo den store drømmen :P

Emelie: Så heldig du er da, men hjelper ikke meg stort.. :P

Gjest fireflies
Skrevet

Jeg hadde samme problemet da jeg fikk valpen min i fjor sommer. Ledninger, sko og det meste annet som var mulig å gnage i stykker, ble gnagd i stykker når han var alene hjemme. Han hadde nok av leker, så det var absolutt ikke det som var problemet. Etter noen uker, begynte jeg å sette han inn på badet mens jeg var på jobb. Jeg la inn pledd, puter, mat, drikke og andre nødvendigheter til han. Etter et par måneder tenkte jeg det var på tide å la han prøve seg alene i stua igjen. Det gikk supert, og han har aldri gnagd i stykker noe som helst etter dette (bortsett fra sokker, hehe). :ler:

Er selv helt i mot å ha hunden min i bur. Selv om veldig mange sier at det er helt greit for hunden og at den faktisk kan finne trygghet i å ha en plass som er "sin egen", så føler ikke jeg at en slik plass skal være et bur. Da er det bedre med en kurv, en pute eller noe annet.

Skrevet

Jeg hadde samme problemet da jeg fikk valpen min i fjor sommer. Ledninger, sko og det meste annet som var mulig å gnage i stykker, ble gnagd i stykker når han var alene hjemme. Han hadde nok av leker, så det var absolutt ikke det som var problemet. Etter noen uker, begynte jeg å sette han inn på badet mens jeg var på jobb. Jeg la inn pledd, puter, mat, drikke og andre nødvendigheter til han. Etter et par måneder tenkte jeg det var på tide å la han prøve seg alene i stua igjen. Det gikk supert, og han har aldri gnagd i stykker noe som helst etter dette (bortsett fra sokker, hehe). :ler:

Er selv helt i mot å ha hunden min i bur. Selv om veldig mange sier at det er helt greit for hunden og at den faktisk kan finne trygghet i å ha en plass som er "sin egen", så føler ikke jeg at en slik plass skal være et bur. Da er det bedre med en kurv, en pute eller noe annet.

Så bra det "gikk over" hos dere :) Hadde vært en drøm om det skjedde her også.

Jeg kan til dels skjønne når folk sier at buret er et trygt sted for hunden osv. men den tryggheten tror jeg man ødelegger ved å sperre den inne i buret. Et hundebur uten dør med et teppe over, tror jeg kan være både fint og trygt for en hund. Men man kan jo også spørre seg hvorfor en hund skal måtte søke "tilflukt" i et bur for å få være i fred og får å slappe av? Her lar jeg hunden være i fred om hun ligger og sover/slapper av. Tvangskoser henne ikke, så hun kan fint slappe av ved siden av meg (slik hun gjør akkurat nå, hehe :P). Hunder som stadig blir mast på og som ikke får være i fred, kan jeg godt tenke meg vil søke etter et bur.

• 2 uker senere...
Skrevet

Argh! Bikkja fortsetter å tygge på den jævla lista! Har prøvd både tabasco og eddik. Har noen noen andre tips?

Skrevet

Jeg har heller aldri lært opp hunden min til å være i bur inne i leiligheten, derimot å ligge flere timer i bilen går helt fint!

Hadde store problemer det første året, hun prøvde ut alt. Tror det gikk på kjedsomhet egentlig. Legger ut god biter i gangen når jeg går nå, og det funker veldig bra. Funker kanskje ikke så bra på lister, men vi brukte pepper i sko osv når hu var mindre.. kanskje du kan prøve ut dette?

Jeg har en australian shepherd, og alt går greit når hu ikke har for stor plass å boltre seg på, og har noe å bryne hode på. Hun må heller ikke være for oppgira når jeg skal dra, da pleier det som regel å gå me en sko eller to:)

Kan være frykelig slitsomt til tider, håper det går seg til etterhvert, og lykke til!!

Skrevet (endret)

Jeg har hørt at hunder ikke liker lukten av appelsin, men det kan kanskje være en myte? Jeg er ikke sikker på det, men kanskje du kunne prøvd å få tak i en eller annen appelsinlukt og sprayet på det hunden kan tenke seg å tygge på?

Min hund er i hvertfall livredd for appelsiner.

Hadde en sofa han tisset ned, men da vi hadde appelsinlukt der, holdt han seg unna.

Kan være at det bare var han som var sær da, men kanskje verdt et forsøk :fnise:

Endret av MissMas
Skrevet

Sitronella olje som du får på apotek.

Mine 3 bikkjer skyr den lukta som pesten selv

Bruker oljen for å forhindre flått og tuneflue bitt.Disse liker heller ikke sitronella olje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...