Gå til innhold

Brille/ linsestøtte

Fremhevede innlegg

Gjest goodtwin
Skrevet

Kom akkurat hjem fra optikeren med sjokkbeskjeden om at jeg plutselig har -9 på begge øynene (har tidligere hatt -6). Dette betyr dermed at jeg trenger alt av nye briller og linser etc. Det er jo helt greit det, men jeg lurte på om det er noe sted man kan søke om støtte til utgifter med briller eller linser? man er jo ganske avhengig av det når man har så mange minus, og når man lever på studentbudsjett er detjo ikke akkurat så veldig billig heller (det er forsåvidt ikke så billig for dem som ikke er studenter heller).

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, det finnes ingen steder å få støtte når man har vanlige synsfeil. Mine briller koster 9000 kr og det var bare å betale. Skjønner godt at det for mange ikke bare er å hoste opp de kronene. Jeg gikk med feil styrke på glassene i over 1 år fordi jeg ikke hadde penger til nye.

De ulike optikerkjedene tilbyr avbetaling uten renter når det gjelder briller. Jeg kunne velge mellom 1 eller 2 år. Er et øvre beløp. Tror det er ca. 5-6000 kr.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor dere betaler så mye for optikerbriller, når dere kan få de samme styrkene til en fjerdedel av prisen på nett.

Kikk på favoptic.com Der får dere flotte briller til under tusenlappen. Her i huset kjøper alle brillebrukerne briller på favoptic, og kvaliteten er like god som hos en ordinær optiker.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du studerer på høgskole kan det være at studentsamskipnaden din kan støtte deg noe.

Skrevet

Kom akkurat hjem fra optikeren med sjokkbeskjeden om at jeg plutselig har -9 på begge øynene (har tidligere hatt -6). Dette betyr dermed at jeg trenger alt av nye briller og linser etc. Det er jo helt greit det, men jeg lurte på om det er noe sted man kan søke om støtte til utgifter med briller eller linser? man er jo ganske avhengig av det når man har så mange minus, og når man lever på studentbudsjett er detjo ikke akkurat så veldig billig heller (det er forsåvidt ikke så billig for dem som ikke er studenter heller).

Synes du skal være glad du har lik styrke på begge øyne, og dersom du ikke har andre synskomplikasjoner, skjeve hornhinner osv. For du kan jo få briller med glass hos specsavers fra 250 og oppover.

Jeg har bare -1, men jeg må jo likefullt bytte alle brilleglass/briller og linser omtrent hver gang jeg er hos optikeren. Slik er det for dem som har -2, -3, -4, -5 og -9. Med mindre du har større komplikasjoner enn kun svaksynthet, tror jeg ikke du får noe støtte, rett og slett fordi man kan skaffe enstyrkebriller og linser så billig i dag. - Og hva skulle vært den magiske grensen for når man kvalifiserer for støtte?

Gjest goodtwin
Skrevet

syns ikke det nødvendigvis trenger å være noe magisk grense for at du får støtte hvis du har -2, men ikke hvis du har 1,75 eller noe. (selv om det er klart at en person som har -9 har mer behov for briller/linser i hverdagen enn en med -1...

Syns heller det burde være en slags "frikort"løsing, at når du må betale mer enn, ja la oss f.eks si frikortgrensa da som jeg ikke er sikker på hva er, så blir det dekket. På samme måte syns jeg tannlege også burde være noe man kan få støtte til.. men det er vel egentlig en annen diskusjon...

Skrevet

Jeg vil også anbafale favoptic. Måtte nettopp kjøpe nye briller selv da styrken hadde endret seg, og kjøpte fra favoptic igjen. Like fornøyd alle gangene :) Betalte 500 for solbriller med styrke, og 700 for vanlige briller. Skal kjøpe enda et par vanlige briller nå, så jeg slipper å ta med ut hver gang jeg skal kjøre bil.

Gjest Blondie65
Skrevet

I andre land har man løst dette ved å ha en trygdebrille - dvs. at man får kr X til innfatning og kr Y til glass. Dersom man har "luksus" behov som litt fjongere innfatning eller dyrere glass kan man legge til dette som egenandel.

Det er helt sykt at vi som er helt avhengige av synskorrigering ikke får noen form for støtte til dette. Hadde vi måttet ha protese for fot eller arm da hadde vi fått det. Briller er vel ikke noe mer enn en synsprotese? Hva er logikken.

Gjest Pucifer
Skrevet

Jobber du som yrkessjåfør så kan du få støtte

Gjest Lolly
Skrevet

"For du kan jo få briller med glass hos specsavers fra 250 og oppover. "

Prøvd, og failet. Jeg har "bare" -8,5 på begge øynene (i forhold til TS). Har lett forgjeves i et halvt år etter en optiker som faktisk vil gi meg de fantastiske tilbudene de averterer med, men når man ser så dårlig så "gjelder ikke tilbudet". Det står visst med liten skrift....

Gjest Gjest
Skrevet

"For du kan jo få briller med glass hos specsavers fra 250 og oppover. "

Prøvd, og failet. Jeg har "bare" -8,5 på begge øynene (i forhold til TS). Har lett forgjeves i et halvt år etter en optiker som faktisk vil gi meg de fantastiske tilbudene de averterer med, men når man ser så dårlig så "gjelder ikke tilbudet". Det står visst med liten skrift....

Jeg tror faktisk ikke du ville gått med de billigste brillene, for glassene blir veldig tykke og tunge. Med en slik styrke bør en alle fall kjøpe brilleglassene til kr 2000,-. Og ja da koster brillene dessverre fort 3000 til 4000 kr.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror faktisk ikke du ville gått med de billigste brillene, for glassene blir veldig tykke og tunge. Med en slik styrke bør en alle fall kjøpe brilleglassene til kr 2000,-. Og ja da koster brillene dessverre fort 3000 til 4000 kr.

Det er bare tull å kaste bort så mye penger på briller. Jeg bruker selv +5 og jeg kjøpte meg akkurat briller for 199,- inkludert styrke hos ExtraOptical.no. Det er en norsk nettbutikk for briller, og det starter så lavt som 79,-

Hvis man kjøper de tynneste glassene der, er man fortsatt under 1000,- for et par briller.

Skrevet

Ikke at det hjelper så mye, men du trenger jo bare nye glass, ikke nye briller. Antar det er glassene som koster mest når du har -9, men man sparer jo iallfall litt på å bruke den gamle innfatningen.

Gjest Katee
Skrevet

Synes du skal være glad du har lik styrke på begge øyne, og dersom du ikke har andre synskomplikasjoner, skjeve hornhinner osv. For du kan jo få briller med glass hos specsavers fra 250 og oppover.

Minus 9 i styrke med Specsavers sine 1,5 glass blir ikke bare lite pent... Pga av tyngden på glassene blir de også tunge og ukomfortable å ha på nesen.

Skal du ha tynnere glass hos Spec blir de fort noen par tusen lapper dyrere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...