Gå til innhold

Mer pirk


tuji

Anbefalte innlegg

Nettopp! Og derfor ønsker jeg meg etymologisk ordbok! Men alle synes det er så nerdete og teit, samt at de tror jeg tuller, så jeg får det aldri.

.. da får du kjøpe en selv da... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har legimitasjon???

Suz :ler:

Fryser på ryggen hver gang jeg hører det...

Men synes også sammenblanding av de og dem og ikke minst DEMSES er helt skrekkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klassikere fra barndomshjemmet:

Video

Salami

Stereo

Med trykk på uthevede bokstaver. Kjemepeirriterende...umulig å plukke av foreldre slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med den gode gode gamle feilen - ennå en gang og jeg kommer ikke enda

Etymologiske ordbøker - jeg tror nesten alle som har en jobb hvor en er nødt til å skrive, kan få det gjennom jobb - hvis ikke finnes det alltid en eller annen versjon på salg - jeg har både en dansk og en norsk - bruker de jo også ofte da - men mest til research -

Har noen gagner lurt på om det er en sykdom å si feil ord og uttrykk - klumper i magen og sommerfugler i halsen - har venner som nesten konsekvent ikke sier riktig -

Hytt betyr noe sånt som *ute i det blå* - det finnes forresten ingen idiomordbok på norsk - det er synd... Erlend Loe har et eller flere idiomer på annehver side i sine bøker -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idiom er vel - et uttrykk? "notere seg bak øret", "gjøre rent bord", "brikkene faller på plass", "bli tatt med buksa nede" - det er veldig språkavhengig, de er nesten alltid umulige å oversette, i motsetning til aforismer, som er mer preget av innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Hva er idiom?

Faste talemåter, gjerne preposisjonsuttrykk.

Og som den ordbokelsker jeg er, så har jeg et par av den sorten også... Britiske rett nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...