Gjest goodtwin Skrevet 28. juni 2010 #1 Skrevet 28. juni 2010 Hele denne uken jobber jeg og samboeren sent. Vi er begge ferdige på jobb kl 22, og da er ingen av oss så veldig gira på å lage lange tunge middager. Men samtidig synes vi det er veldig godt å få i oss et eller annet, som blir en avveksling til de brødmåltidene vi spiser resten av dagen. Så jeg lurte på om noen har noen gode forslag til middag/kveldsmat som smaker godt og er lett og raskt å lage? (hvis ikke er jeg redd for at vi havner i grandiosafella )
Pingting Skrevet 28. juni 2010 #2 Skrevet 28. juni 2010 Hva med ostesmørbrød? Trenger ikke være så kjedelig som det er kjent for å være, med spekeskinke, grov sennep og en god ost med masse smak er det kjempegodt! Har dere grovt brød, ikke så mye ost og en salat ved siden av så blir det heller ikke vannvittig usunt. men det blir kanskje litt kjedelig om dere spiser mye brød ellers? Wok kan lages på 10 min om dere bruker frossen/hermetisk grønnsaksmiks og ferdig strimlet kjøtt. Eventuelt går det an å lage av ferske grønnsaker, det tar ikke lang tid det heller. Spinatsuppe: kok opp kyllingbuljong (terning + vann) og litt hvitløk, ha i frossen spinat når det koker, og en liten dæsj med fløte. Når spinatputene har tint og suppa har kokt opp, er den ferdig. Også godt med egg og/eller sprøstekt bacon.
ejoty Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 Jeg foreslår omelett. Eller fiskekaker (hvis de er litt store kan dere ha de i hamburgerbrød og få en "fiskeburger"). Hvis det skal være ferdigmat er vel noen av disse Findus-posene sunnere enn Grandiosa.
Såpeboble Skrevet 29. juni 2010 #4 Skrevet 29. juni 2010 Wraps med tunfisk/ferdiggrillet kylling/ bønner, salat og salsa og kesam. Kjapt, godt og ganske sunt Pitapizza med sunt fyll Kyllingsalat med ferdiggrillet kylling, bønner/linser, salat og kanskje bacon? Div. supper tilsatt litt ekstra kjøtt og/eller grønnsaker.
LineGourmet Skrevet 29. juni 2010 #5 Skrevet 29. juni 2010 Eller bare en skikkelig god brødskiv (eller 2) med roast beef, remulade, rå løk og sylteagurk
Gjest Pucifer Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 Lag mat på forhånd som dere kan varme opp når dere kommer hjem. Eller iallefall gjøre i stand en del så det ikke er så mye å gjøre. T.ex. om du kutter kyllingfileter i biter og pakker det inn til dere kommer hjem. Ris kan du også koke på forhånd. Grønnsaker kan du kutte opp (t.ex. purre, vårløk, hvitløk, vannkastanjer, chili etc) Når dere kommer hjem, så kan du steke kyllingbitene, ha oppi grønnsakene og risen og til slutt helle over currysaus. Slik mat er også veldig godt når man lager hele retten (bare ha sausen ved siden av), og bare varmer den opp igjen når dere kommer hjem.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #7 Skrevet 29. juni 2010 En par gode stykker fiskefilet (laks eller hva som helst av hvit fisk), bakt i ovnen ved 180 g i 10-12 min, gjerne med tynne sitronskiver på om dere liker det. Mens fisken er i ovnen gir man en pose frosne erter et oppkok, heller fra vannet og moser med stavmikser sammen med 2-3 ss crème fraîche, litt hakket frisk mynte og gjerne litt revet parmesan om dere liker det. Ha noen ekstra sitronbåter på tallerkenen, og middagen er klar. Enkelt, lett og godt. Dessuten: Mange tenker ikke på at noe av den raskeste man kan lage, er en medium stekt biff. Se bare her! Fastfood på sitt beste.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #8 Skrevet 29. juni 2010 Noen idéer til: - Enkle pastaretter av typen som ikke tar lenger tid enn det tar å koke pastaen, feks klassisk carbonara, eller puttanesca - her en sommerlig variant. - Salat med basis i sånne ferdige pakker med grønn og rød bladsalat av ulike typer. Tilsett ting som varmrøkt laks/spekeskinke/roastbeef, avokado, bønner/kikerter fra boks, tomatbåter, oliven, feta i terninger, pinjekjerner/valnøtter, vårløk/rødløkringer. Endeløse variasjonsmuligheter. - Couscoussalat, et eksempel, med skiver av stekt halloumi til.
Leanne Skrevet 29. juni 2010 #9 Skrevet 29. juni 2010 - Karbonadedeig og makaroni. Raskt og godt. Jeg steker ofte med en løk sammen med karbonadedeigen og krydrer den med tacokrydder. Litt salsa på er også godt - Kjøttkaker, potetmos, brunsaus og grønnsaker. Lag brunsaus varm kjøttkakene i den, lag potetmos og kok opp noen grønnsaker. Middag på 15 min. Men er kanskje litt mettende med potetmos så sent på kvelden? - Finnes mange gode posesupper som du kan lage, har du i litt ekstra blir det ekstra godt. Ekstra blomkål i blomkålsuppa, strimlet kylling i kyllingsuppa osv.. - Finnes det en butikk i nærheten som er åpent til sent på kvelden? Kanskje dere får kjøpt varm grillet kylling enda? Serveres med litt loff og salat.
Gjest CandyPanty Skrevet 29. juni 2010 #10 Skrevet 29. juni 2010 Ferdigsalat, pitabrød, noe kjøtt/fisk/fugl, saus/dressing er alt du trenger for å lage noe godt. Tar deg maks 15 min, og smaker godt uten å være alt for tyngende for magen... Evt. som andre sier her, at du lager noe dagen før, eller lager litt ekstra mye gryterett el. som du kan legge i fryseren og varme i kjele
Gjest goodtwin Skrevet 29. juni 2010 #11 Skrevet 29. juni 2010 mange gode forslag her ja =) takker og bukker!
Gjest SmallTalk Skrevet 3. juli 2010 #12 Skrevet 3. juli 2010 Varm suppe av ymse slag og grovt brød til. Pizza. Lag den ferdig før du reiser på jobb, dekk den med plast og stek den når du kommer hjem. Middag ferdig på 15 min.
Gjest fireflies Skrevet 4. juli 2010 #13 Skrevet 4. juli 2010 Pasta Carbonara. Kjøp en posepakke, og det eneste du egentlig trenger å tilsette er melk og vann.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #14 Skrevet 4. juli 2010 Pasta Carbonara. Kjøp en posepakke, og det eneste du egentlig trenger å tilsette er melk og vann. Det du trenger for å lage carbonara, er bacon, eggeplommer, revet parmesan og nykvernet pepper, evt en fløteskvett i tillegg. http://www.bbcgoodfood.com/search.do;jsessionid=4D1FA7F45A67090D5D23BCF25758FAD0?keywords=carbonara&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&x=24&y=13 Pasta carbonara er blant de aller enkleste og raskeste klassiske pastaretter som finnes. Er det en gang det er bortkastet og unødvendig å bruke pose, så er det her.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #15 Skrevet 4. juli 2010 Det du trenger for å lage carbonara, er bacon, eggeplommer, revet parmesan og nykvernet pepper, evt en fløteskvett i tillegg. http://www.bbcgoodfood.com/search.do;jsessionid=4D1FA7F45A67090D5D23BCF25758FAD0?keywords=carbonara&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&x=24&y=13 Pasta carbonara er blant de aller enkleste og raskeste klassiske pastaretter som finnes. Er det en gang det er bortkastet og unødvendig å bruke pose, så er det her. Beste jeg vet som er fort å lage er ostesmørbrød. Loff med pizzafyll (den med tomat og løk fra toro) salami, en skive tomat, ost og krydder.. Syns faktisk det er bedre enn pizza hihi Ellers syns jeg det går ganske fort å lage kyllingstrimler stekt sammens med rødløk og ananas, serves med nudler. Pleier å kryddre når det fremdeles er smør i panna slik at jeg får en slags saus sammens med kyllingen,rødløken og ananasen. Blir hvertfall ikke tørt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå