Gjest Sobril Skrevet 28. juni 2010 #21 Skrevet 28. juni 2010 (endret) Han røyker UTE!!! Dere har klart å jage alle røykere ut, men fortsetter jammen å klage! Har vanskelig for å tro at det siver så mye røyk inn at TS blir syk av det. Selvsagt har du vanskelig for å tro det - ihvertfall hvis du er røyker selv. Det er ei på kontoret mitt som røyker (dvs. vi har separate kontorer). Hun røyker så og si aldri når hun er på jobb, men her en dag hadde hun tatt seg en røyk ute. Jeg går forbi kontoret hennes etter at hun har kommet inn (jeg visste ikke hun hadde vært ute i første omgang), kjenner røyklukta i gangen, og sier i en spøkefull tone "har du røyka nå?". Da fikk jeg kontrabeskjed at "du må JAMMEN ha god luktesans". Ingen røykere kan jo forstå at røyk merkes. Jeg husker da jeg røkte selv for mange år siden og var kjempeforelsket i en ikke-røyker. Den første tiden smugrøkte jeg... Gikk ut en tur med bikkja, røkte, kom inn, vasket hender, drakk vann, pusset tenner og tok tyggis. Fikk selvsagt "har du røyka nå?" som første spørsmål da vi omsider begynte å kline. Jeg kunne ikke fatte og begripe at han kunne merke dét. Men, jo: noen er svært ømtåelige mot røyk. Det er mange andre ting i lufta også som gjør at noen tåler ting dårligere enn andre. Da topper ikke akkurat røyk det som renser opp i luftveiene! Endret 28. juni 2010 av Sobril
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #22 Skrevet 28. juni 2010 Selvsagt har du vanskelig for å tro det - ihvertfall hvis du er røyker selv. Det er ei på kontoret mitt som røyker (dvs. vi har separate kontorer). Hun røyker så og si aldri når hun er på jobb, men her en dag hadde hun tatt seg en røyk ute. Jeg går forbi kontoret hennes etter at hun har kommet inn (jeg visste ikke hun hadde vært ute i første omgang), kjenner røyklukta i gangen, og sier i en spøkefull tone "har du røyka nå?". Da fikk jeg kontrabeskjed at "du må JAMMEN ha god luktesans". Ingen røykere kan jo forstå at røyk merkes. Jeg husker da jeg røkte selv for mange år siden og var kjempeforelsket i en ikke-røyker. Den første tiden smugrøkte jeg... Gikk ut en tur med bikkja, røkte, kom inn, vasket hender, drakk vann, pusset tenner og tok tyggis. Fikk selvsagt "har du røyka nå?" som første spørsmål da vi omsider begynte å kline. Jeg kunne ikke fatte og begripe at han kunne merke dét. Men, jo: noen er svært ømtåelige mot røyk. Det er mange andre ting i lufta også som gjør at noen tåler ting dårligere enn andre. Da topper ikke akkurat røyk det som renser opp i luftveiene! Ja, da har du god luktesans. Jeg har vært på samme arbeidsplass i noen å nå. Vi er 80 stykker med kontorer veldig tett. Jeg har tatt tre røyker hver eneste arbeidsdag. Dette har de andre ikke sett og jeg har heller ikke sagt noe. De fikk først vite det da jeg tok en røyk på en utflukt. Fikk flere overraskede blikk og flere som sa, "Jøss, røyker du?" Syns bare den klagingen går litt over styr. For 15 år siden satt ikkerøykere helt frivillig inne på røykfylte diskotek i flere timer og nå er det galt at vi røyker ute. Det henger ikke helt på greip.
Shade Skrevet 28. juni 2010 #23 Skrevet 28. juni 2010 Ikke så veldig stor forskjell syns jeg. Nå er det moren sin leietaker vet du, ikke TS sin Da er vi vel uenige om hvorvidt det er herskerett å spørre morens leieboer om han kan røyke på andre siden av huset om kvelden eller ikke
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #24 Skrevet 28. juni 2010 Ja, da har du god luktesans. Jeg har vært på samme arbeidsplass i noen å nå. Vi er 80 stykker med kontorer veldig tett. Jeg har tatt tre røyker hver eneste arbeidsdag. Dette har de andre ikke sett og jeg har heller ikke sagt noe. De fikk først vite det da jeg tok en røyk på en utflukt. Fikk flere overraskede blikk og flere som sa, "Jøss, røyker du?" Syns bare den klagingen går litt over styr. For 15 år siden satt ikkerøykere helt frivillig inne på røykfylte diskotek i flere timer og nå er det galt at vi røyker ute. Det henger ikke helt på greip. Tviler jeg på. Røyklukt kjennes ganske godt, særlig når man nettopp har røyka. Og det sier jeg som røyker selv. De er vel vant til at det ofte henger litt røyklukt i lufta fra andre som går forbi da, og knytter det ikke direkte til deg? Uansett for dumt å dra "dere fant dere i det før"-argumentet inn i en tråd som handler spesifikt om en ung jente som er allergisk. Hun hang ikke på røykfylte diskotek for 20 år siden og ville definitivt ikke gjort det i dag, om de fantes. Den klagingen du selv kommer med her bidrar ikke akkurat til sympati for oss "stakkars" røykere. Det går da an å bruke vett og ta hensyn til omverdenen. At mange fant seg i det før er bare fordi det var noe man hadde rundt seg overalt, dels var man vant til det og dels virket det håpløst å gjøre noe med. Selv er jeg glad jeg kan oppholde meg i offentlige rom uten å få kvelningsfornemmelser og gjennomstinkende klær, da finner jeg meg heller i å måtte ut for å ta en røyk. At du synes det er hysteri får du heller lage en egen tråd og diskutere om du vil.
Siiw Skrevet 28. juni 2010 #25 Skrevet 28. juni 2010 Ja det får da være måte på Eller du kan be han stå under vifta på kjøkkenet;-)
Gjest SmallTalk Skrevet 28. juni 2010 #26 Skrevet 28. juni 2010 Så lenge du spør pent og forklarer på en skikkelig måte at du faktisk blir syk av røyken, så burde det gå bra. De fleste er villige til å gjøre endringer så lenge de får en skikkelig forklaring på hvorfor.
Jade Skrevet 28. juni 2010 #27 Skrevet 28. juni 2010 Kan ikke moren din ta dette opp med han? Han synes gjerne ikke noe om å bli irettesatt av niesen sin.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #28 Skrevet 28. juni 2010 Hun har jo et eget sted å bo, hjemme hos seg selv Onkelen får leie billig hos de. Selvfølgelig kan du gi beskjed til onkelen din, kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å røyke på andre siden av huset. Du sa at du allerede har sagt det til han, sluttet han da? Ja, han sluttet med en gang jeg sa ifra. Han er en gammel mann på 70, så måtte manne meg opp når jeg skulle si det til han. Røyke har han gjort hele livet, og vet det er et sårt tema for han om noen sier at de ikke liker at han røyker, så jeg sa det på en veldig fin måte. Men han blir litt snurt på en måte, for det, for det er vel ingen røykere som liker at de ikke får lov å røyke her og der ...
Colargol Skrevet 28. juni 2010 #29 Skrevet 28. juni 2010 (endret) Han røyker UTE!!! Dere har klart å jage alle røykere ut, men fortsetter jammen å klage! Har vanskelig for å tro at det siver så mye røyk inn at TS blir syk av det. Det virker som om du snakker på vegne av alle røykere, noe som er litt merkelig når jeg som røyker så absolutt ikke er enig med deg. Du vet det at det er uhorvelig mange røykere der ute som er FOR røykeloven sant? -og jeg er en av dem! Det var ingen som "kasta meg ut", jeg gikk mer en frivillig. Og nå kan jeg gå på byen med venner og kjente som sliter med allerigi/astma, jeg slipper å dusje av meg lukta og sette på en vaskemaskin når jeg kommer hjem. At jeg er teit som ikke har slutta å røyke enda det er en sannhet, men dæven heller om jeg synes at min dumskap skal gå utover andre hver gang jeg tar meg en pinne! Ingen røykere kan jo forstå at røyk merkes. Jeg husker da jeg røkte selv for mange år siden og var kjempeforelsket i en ikke-røyker. Den første tiden smugrøkte jeg... Gikk ut en tur med bikkja, røkte, kom inn, vasket hender, drakk vann, pusset tenner og tok tyggis. Fikk selvsagt "har du røyka nå?" som første spørsmål da vi omsider begynte å kline. Jeg kunne ikke fatte og begripe at han kunne merke dét. Og derfor så synes jeg alltid det er så moro å se Hollywood teenage-filmer der 16åringen røyker på rommet i vinduet, og når mamma banker på så er det en kjapp tyggis, litt spraying med parfyme og vifting med armer -vips så er lukta borte, og mamma er like clueless som alltid. Men til TS -om dette hadde vært meg så hadde jeg sagt noe, iallefall foreslått et alternativ. Han sitter sikkert der fordi det er lettest for ham eller fordi det står møbler der som han kan slappa av i? Hva med å snakke med moren din og finne en løsning med f.eks. en stol og et lite bord på en annen side av huset? Om han er en eldre mann så jeg skjønner godt at han at han har vanskelig for å legge av seg en fast rutine, men om du gjør noe så han føler seg bekvem med forandringen så blir han sikkert mer medgjørlig! Endret 28. juni 2010 av Colargol
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #30 Skrevet 28. juni 2010 Hva sier moren din da TS? Har du prøvd å ta dette opp med henne? Det er kanskje mest riktig at hun sier fra siden det er hennes hus og hun som leier ut til han? Ja, moren min tåler heller ikke røyk, hun får vondt i hodet og tett i bihulene også, så hun forstår meg godt. Vi er en allergiker familie, tåler ikke pollen, eller røyk, eller mat Men jeg er jo voksen, og jeg har et godt forhold til han, og han er veldig snill, bare veldig sårbar med denne røyken.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #31 Skrevet 28. juni 2010 Selvfølgelig er det ikke frekt. Bor man i samme hus må man ta hensyn til hverandre. Om han ikke forstår, eller bare er vrien, uansett hva årsaken er til at han ble sur så har du ihvertfall oppnådd det du ville, ettersom jeg forstår? (min utheving) Da trenger du jo ikke gruble mer på dette. Bare la ham være sur, mest sannsynlig går det over Ja, han tar som sagt hensyn, nå
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #32 Skrevet 28. juni 2010 Syns røyking er et veeeldig sårt tema for ikkerøykere i motsetning til 15 år siden! Da sa dere ikke noe. Da var det ingen som var allergiske. Det er visst den mye moderne folkesykdommen som poppet opp sammen med Høybråten. Merkelig det der. Ts du kan bestemme over folk når du får deg et eget sted å bo! Jeg har alltid vært plaget av røyk. Helt fra jeg var liten, baby/1år. Hver gang vi hadde besøk av røykere som røyket inne, så ble jeg helt rød og våt i øynene og ble veldig slapp og dårlig, og en av røykerene sa til moren min at jeg reagerte på røyken. Da ble det helt slutt på røyk inne hos oss. Faren min begynte å snuse istedenfor å røyke. Så da satt besøket alltid ute å røykte. Mange var sur på moren min som nektet de å røyke inne hos oss, men moren min likte heller ikke røyk, dette var på 80-tallet. Alle jeg kjenner liker ikke røyk, og alle tanter og onkler som røyket sluttet, unntatt onkelen min, han er den eneste i slekta som røyker, som jeg vet om. Når det gjelder røyking for 15 år siden, så var det ingen som likte det da heller, men det var bare sånn, så man fant det i seg. Men da man fant ut hvor farlig det var, så var det lettere å si, at nå er det nok!
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #33 Skrevet 28. juni 2010 Ja, da har du god luktesans. Jeg har vært på samme arbeidsplass i noen å nå. Vi er 80 stykker med kontorer veldig tett. Jeg har tatt tre røyker hver eneste arbeidsdag. Dette har de andre ikke sett og jeg har heller ikke sagt noe. De fikk først vite det da jeg tok en røyk på en utflukt. Fikk flere overraskede blikk og flere som sa, "Jøss, røyker du?" Syns bare den klagingen går litt over styr. For 15 år siden satt ikkerøykere helt frivillig inne på røykfylte diskotek i flere timer og nå er det galt at vi røyker ute. Det henger ikke helt på greip. Greit, noen merker det ikke, jeg har en tante som syns det lukter godt og bryr seg ikke, men på meg svir det i lungene. På diskotek for 15 år siden, så var det bare sånn, man holdt ut noen timer, men husker alle venninnene mine klagde veldig på det. De håpte det skulle bli forbudt å røyke inne snart. Hår luktet, klær luktet og mange følte seg litt dårlig. Så er det de som ikke bryr seg eller merker det...
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #34 Skrevet 28. juni 2010 Det virker som om du snakker på vegne av alle røykere, noe som er litt merkelig når jeg som røyker så absolutt ikke er enig med deg. Du vet det at det er uhorvelig mange røykere der ute som er FOR røykeloven sant? -og jeg er en av dem! Det var ingen som "kasta meg ut", jeg gikk mer en frivillig. Og nå kan jeg gå på byen med venner og kjente som sliter med allerigi/astma, jeg slipper å dusje av meg lukta og sette på en vaskemaskin når jeg kommer hjem. At jeg er teit som ikke har slutta å røyke enda det er en sannhet, men dæven heller om jeg synes at min dumskap skal gå utover andre hver gang jeg tar meg en pinne! Og derfor så synes jeg alltid det er så moro å se Hollywood teenage-filmer der 16åringen røyker på rommet i vinduet, og når mamma banker på så er det en kjapp tyggis, litt spraying med parfyme og vifting med armer -vips så er lukta borte, og mamma er like clueless som alltid. Men til TS -om dette hadde vært meg så hadde jeg sagt noe, iallefall foreslått et alternativ. Han sitter sikkert der fordi det er lettest for ham eller fordi det står møbler der som han kan slappa av i? Hva med å snakke med moren din og finne en løsning med f.eks. en stol og et lite bord på en annen side av huset? Om han er en eldre mann så jeg skjønner godt at han at han har vanskelig for å legge av seg en fast rutine, men om du gjør noe så han føler seg bekvem med forandringen så blir han sikkert mer medgjørlig! Haha, morsomt å lese innlegget ditt. ja, nå sitter onkelen min på en god stol bak huset og kan kose seg med røyk hele natta, om han vil. Ser det damper bak hjørnet, så jeg kan iallfall sove godt inatt
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #35 Skrevet 28. juni 2010 Dere har sikkert hørt, haha, eller luktet om den berømte asparges lukten fra urin? Noen mennesker lukter den, mens andre kan ikke lukte den. Jeg lukter det veldig godt, men kjæresten min lukter det ikke i det hele tatt. Det er vel sånn med røyk og, at noen merker det bare ikke, men så er det de som merker det i mer eller mindre grad. Og alle jeg kjenner som har sluttet å røyke, sier at de visste ikke at det luktet så vondt ...
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #36 Skrevet 28. juni 2010 Godt det ordnet seg Ts..Det er klart at du skal få være i god form i ditt eget hjem. Det er en selvfølge at man skal ta hensyn til hverandre, og det å sitte et annet sted å røyke er ikke mye å ofre for at noen andre skal ha det bra. De som skulle mene noe annet kan jeg ikke forstå meg på ihvertfall.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #37 Skrevet 28. juni 2010 Han røyker UTE!!! Dere har klart å jage alle røykere ut, men fortsetter jammen å klage! Har vanskelig for å tro at det siver så mye røyk inn at TS blir syk av det. Jo, jeg reagerer veldig på det, det er ikke noe jeg finner på. Jeg tok bussen hjem engang under russetiden iår, og det var MYE russ på bussen. Selvfølgelig var den stappfull, klokka var midnatt og jeg skulle hjem, og en full russ stod å røykte rett ved siden av meg. Da jeg omsider kom ut av bussen, var jeg helt sår i halsen. Og da jeg kom hjem hadde jeg så vondt i hodet, så la meg med en gang. Neste morgen våknet jeg sår hals, tett nese, vondt i ørene, tett i bihulene og var varm. Da ble jeg litt sint på russen som røkte på bussen... Vet om flere som har astma og allergi som reagerer veldig på røyk. Og det er mange med immunsykdommer som sliter veldig med røyk. Så, ja, mange blir så dårlige. Før i tiden forstod man ikke sammenhengen, så da gikk mange barn og voksne rundt på luftveisplager uten å få gjort noe med det. Da røykeloven kom var det mange som ble glade. Jeg tror ikke dere røkere vil ikke røkere så vondt at vi må holde oss borte fra sosialt liv for at dere må ta en røyk. I en del av USA må røkere stå under store vifter å røyke. Husker ikke hvor dette var, men det var en eks-røyker som fortalte det, og etter denne hendelsen stumpet hun røyken for godt
Colargol Skrevet 28. juni 2010 #38 Skrevet 28. juni 2010 (endret) Haha, morsomt å lese innlegget ditt. ja, nå sitter onkelen min på en god stol bak huset og kan kose seg med røyk hele natta, om han vil. Ser det damper bak hjørnet, så jeg kan iallfall sove godt inatt Hehe! Men så bra da! Sikkert digg å endelig få sove natta igjennom uten å bli dårlig. Jeg bor i bofelleskap og selv om flere av oss røyker her, så røyker vi ikke inne og hadde noen sittet utenfor mitt vindu så hadde jeg kjefta jeg også. Verre var det da jeg en periode bodde såpass på landet at jeg kjente kumøkklukt gjennom vinduet -kunne liksom ikke be bonden om å fjerne kyrne sine heller, bah! Kos deg med ren luft du! Natta! Endret 28. juni 2010 av Colargol
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå