Gå til innhold

Psykolog - andre yrkesretninger?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Noen som vet noe om hvilke retninger man kan gå etter å ha studert psykologi profesjon? Vet om foreksempel sexolog men er det andre?

Dårlig forklart, men håper dere skjønner hva jeg mener! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Hmmm jeg er litt usikker på hva du spør om. Det er nemlig forskjell på om man har studert profesjon psykologi eller om man har tatt bachelor eller master innen psykologi. Jeg kjenner ikke så mye til de forskjellige bachelorene.

Innen profesjon kan man velge tradisjonell klinisk behandling hvor man kan velge seg inn i felt som sexologi, familieterapi, terapi med voksne, terapi med barn, terapi med eldre etc. Anre retninger er organisasjonspsykologi hvor man jobber med orgnasjoner, hvordan disse er bygd opp, de forskjellige forholdene innad i organisasjonen, nedbrytende lederstrukturer etc. (det finnes også bachoelog og master innen dette feltet, som stiller like sterkt om ikke sterkere på jobbmarkedet). Det finnes noe som heter samfunnspsykologi hvor man jobber med stat og kommune og er med på å abalysere hvor man skal sette inn tiltak, hvilket tiltak som skal settes inn og man er med på å innføre disse tiltakene på et større nivå (altså, man er ikke nødvendigivs den som skal sitte å ha terapien, utføre oppgavene selv, men man ermed på å bruke psykologisk kunndkap for hvordan man best skal bygge opp tilbudet for å nå ut til dem som trenger det mest). Jeg har hørt om noen som er byggningspsykologer som jobber med hvordan bygg best kan tilpasses forskjellige behov (feks trenger forskjellige psykiske lidelser forskjellig form for tilretelegging av boenhetene sine, autister feks trenger sine omgivelser for å fugnere optimalt, mens shizofrene har helt andre behov) men disse jobber også med hvordan man bygger industribygg for best arbeidsmiljø, hvordan man bygger salgsområder for å best promotere et proukt etc. Andre jobber i reklame og har kunnskap om hvordan mennesker tenker som de bruker for å tilpasse reklamene best mulig.

Andre fagområder som psykologer jobber innen er rus, traumer fra krig, seksuelle overgrep, pasienter med kroniske smerter, kreftpasienter, osv osv osv.

Er man psykolog kan man jobbe med de aller fleste emner som sex, samliv, liv, død, helse, arbeid, fritid, omgivelser, men jeg kan ikke nødvendigvis navn på disse retningene slik som sexologi fordi det ligger litt i selve psykologifeltet at man da kan jobbe med alle de forskellige retningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Noen som vet noe om hvilke retninger man kan gå etter å ha studert psykologi profesjon? Vet om foreksempel sexolog men er det andre?

Dårlig forklart, men håper dere skjønner hva jeg mener! :)

Ja, du tenker på hva man kan spesialisere seg i etter å ha tatt profesjonsstudiet i psykologi?

det blir vel som Anonym Bruker skriver over her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de ulike spesialiseringsretningene for psykologer:

http://psykologforeningen.no/pf/Kurs-og-utdanning/Hvordan-bli-spesialist/Spesialiteten-i-klinisk-psykologi

Spesialiseringen for psykologer og spesialiseringen for leger (til f.eks å bli psykiater) er ganske lik. Man går 6 år på universitetet, (deretter turnustjeneste for leger), deretter søker man en jobb hvor man får lønn (som henholdsvis lege eller psykolog) og jobber ca 5 år (og går på noen kurs betalt av arbeidsgiver + psykologforeningen/legeforeningen) og er så enten legespesialist (barnelege, psykiater osv) eller psykologspesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...