Snop Skrevet 27. juni 2010 #1 Skrevet 27. juni 2010 Bare for å gjøre én ting klart før jeg skriver dette, jeg er hverken en helsefrik eller en tynn spiker selv. Jeg har en del ekstravekt som jeg konstant må holde i sjakk, og har grenset til å bli stor etter sykdom og medisiner, jeg har i tillegg vokset opp med en overvektig mor - jeg vet hva det vil si å slite med vekta. Så dette menes ikke som et angrep eller for å fornærme noen. Etter å ha sett flere tv-programmer (spesielt how to look good naked) og lest magasinartikler har jeg sett hvordan stadig flere prøver å få fram budskapet om at former er flott, for å hviske ut det usunne kroppsidealet vi har hatt så veldig lenge nå. Det er vel og bra, men da lurer jeg på, når overvektige (og da mener jeg tjukke, ikke bare smålubne) går fram som et eksempel, og de sender ut et budskap om at "det er ingenting galt med dette!", er det virkelig sunnere? Ifølge WHO er overvekt skyldig i 10–13% av dødsfall i store deler av Europa... Jeg sier ikke at store jenter ikke er vakre. Jeg bare stiller spørsmål til om det er helt greit og helt flott at overvektige menn og kvinner skal være fornøyde med vekten sin når den er direkte helsefarlig. Er det et riktig signal å sende ut, at vi kan fortsette å spise hva vi vil, og gjerne fortsette å vokse, fordi vi er vakre uansett? Hvorfor er det greit å stille opp 30 overvektige damer (igjen, stort sett ikke bare lubne) på tv-programmet How To Look Good Naked og si "this is BEAUTIFUL", mens undervektige kalles usunne? Burde vi ikke heller strebe etter sunnhet, en mellomting? Si til oss selv "jeg er vakker, selv med disse ekstra kiloene, men jeg innser at disse kiloene også representerer noe feil jeg har tilført kroppen min"?
Gjest brutal_mann Skrevet 27. juni 2010 #2 Skrevet 27. juni 2010 Det ER usunt å være fwit! Men det er og usunt å være radmager. I stede for å henge oss opp i hvordan kroppenser ut, bør vi heller e å hva vi kan bruke kroppen vårs til. Kan vi løpe over lengre avstander? Kan vi gå hurtig op og ned ett fjell? Kan vi hoppe på ski? Kan vi spille ballsoill i en time uten å føle det som om vi dør? DER burde fokuset vært.Ikke på kilo og BMI.
Gjest Emera Skrevet 27. juni 2010 #3 Skrevet 27. juni 2010 Det ER usunt å være fwit! Men det er og usunt å være radmager. I stede for å henge oss opp i hvordan kroppenser ut, bør vi heller e å hva vi kan bruke kroppen vårs til. Kan vi løpe over lengre avstander? Kan vi gå hurtig op og ned ett fjell? Kan vi hoppe på ski? Kan vi spille ballsoill i en time uten å føle det som om vi dør? DER burde fokuset vært.Ikke på kilo og BMI. Dette er jeg enig i. Vi har vel aldri hatt så mye fokus på kilo og BMI som nå. Før var det stort sett dameblader som bød på den ene slankekuren mer idiotisk enn den andre (eggekuren, ananaskuren, mens man satt og lepjet i seg Tab fordi man var så skrubbsulten..). Nå er myndighetene sterkt inne og prøver å legge føringer for hvordan folk skal leve. Men overvektsproblematikken bare øker. Så dermed kan vi vel snart fastslå at denne fremgangsmåten ikke virker etter hensikten? I tillegg så har det kommet stadig flere kostholdsanbefalinger. Lavkarbo, Atkins (ikkekarbo..?), blodtypediett osv osv. Mens norske kostholdsmyndigheter snurper munnen i fornærmelse over at noen våger å kritisere grovbrød med brunost. Og for ikke å nevne alle de ulike treningsmetodene som markedsføres. Alle hevder å være "den beste." Jeg tror folk blir stressede og forvirrede av dette. Og stresset nok er vi fra før i dette landet.
Gjest brutal_mann Skrevet 27. juni 2010 #4 Skrevet 27. juni 2010 Det enkle er ofte det beste. Spill fotball, håndball, innebandy, hockey, gå i fjellet eller driv med dans på konkuransenivå. Poenget er å bruke kroppen og kjenne at den kan brukes. Hysterisk forhold til mat er bare tullete. Med mitt kostohold burde jeg i følge alle disse moderene diettene vert smellfeit. >det er jeg ikke... Ergo, det er ikke vanlig mat det er et problem med, det er alt rælet folk spiser.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #5 Skrevet 27. juni 2010 Det ER usunt å være fwit! Men det er og usunt å være radmager. I stede for å henge oss opp i hvordan kroppenser ut, bør vi heller e å hva vi kan bruke kroppen vårs til. Kan vi løpe over lengre avstander? Kan vi gå hurtig op og ned ett fjell? Kan vi hoppe på ski? Kan vi spille ballsoill i en time uten å føle det som om vi dør? DER burde fokuset vært.Ikke på kilo og BMI. Helsemessig er det faktisk her fokuset skal ligge. Dersom man er overvektig, men likevel har god fysisk kapasitet og trener regelmessig, så har man ikke noen større fare for sykdommer enn tynne mennesker som ikke trener. Å ha riktig vekt og BMI er altså ingen garanti for å være sunn! (Og ja - det går an å faktisk ha BMI/KMI som tilsvarer fedme, og fortsatt være i stand til å gjøre det bra på fysiske tester. Jeg er en sånn en.)
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 27. juni 2010 #6 Skrevet 27. juni 2010 Helt enig med Brutal Mann. Det er like jævlig om man ikke kan gå opp en bakke fordi man er for sulten av anoreksia, eller fordi man har alt for mange kilo på kroppen.
Snop Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 27. juni 2010 Helt enig med Brutal Mann. Det er like jævlig om man ikke kan gå opp en bakke fordi man er for sulten av anoreksia, eller fordi man har alt for mange kilo på kroppen. Ja, det var vel egentlig det som var hele poenget mitt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå