kosejentaa Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 Jeg sliter litt med prevensjon og trenger noen gode råd! Er 20 år, og har prøvd flere ulike p-piller de siste årene... problemet er bare at ingen av dem fungerer slik de skal! Sånn som p-pillene mine fungerer nå, har jeg en uke uten mensen eller noe form for blødning eller rar utflod, og deretter to tre uker med rød-brun utflod, før jeg til sist har vanlig menstrasjon. Er det noen av dere som har opplevd dette? Det er utrooolig kjedelig å gå sånn, og jeg har lyst til å bytte prevensjonsmiddel men er usikker på om dette kommer til å fungere. Alt jeg vil ha er tre uker uten noe rar utflod og så en uke med mensen..! Er det noen som har opplevd dette eller noe lignende, og som fikk til en bedre løsnning?
Gjest Elyssa Skrevet 25. juni 2010 #2 Skrevet 25. juni 2010 Jeg sliter litt med prevensjon og trenger noen gode råd! Er 20 år, og har prøvd flere ulike p-piller de siste årene... problemet er bare at ingen av dem fungerer slik de skal! Sånn som p-pillene mine fungerer nå, har jeg en uke uten mensen eller noe form for blødning eller rar utflod, og deretter to tre uker med rød-brun utflod, før jeg til sist har vanlig menstrasjon. Er det noen av dere som har opplevd dette? Det er utrooolig kjedelig å gå sånn, og jeg har lyst til å bytte prevensjonsmiddel men er usikker på om dette kommer til å fungere. Alt jeg vil ha er tre uker uten noe rar utflod og så en uke med mensen..! Er det noen som har opplevd dette eller noe lignende, og som fikk til en bedre løsnning? Jeg hadde det sånn lenge, og da sa legen til meg at jeg antagelig hadde p-piller med for lite østrogen. Det er jo litt forskjellig hvordan kroppen reagerer på sånt. Jeg kunne til og med ha mensen i opp til 3 uker. Legen min satte meg på p-pillene Diane som inneholder mye østrogen, som fungerte kjempefint! Nå er ikke Diane så bra å bruke i lengden, så etter litt utredning landet vi på noe sånn midt i mellom som heter Yasmine. Det har jeg gått på lenge nå, og fungerer kjempefint. Kan fortsatt ikke 'hoppe over' noen mensen, mens noen av venninnene mine kanskje ikke trenger å ha mensen på 1 år. Må vel bare innse at vi er forskjellig :gjeiper: Kan jo hende det er det med østrogenet som er problemet for deg også
Gjest ThatWoodcut Skrevet 25. juni 2010 #3 Skrevet 25. juni 2010 (endret) Jeg går på en minipille som heter Cerazette. Det er min første pille så jeg vet ikke om andre hadde fungert bedre, men jeg er veldig fornøyd til nå Haken med Cerazette er at man kan gå lenge uten mensen for så å få den for fullt, eller man kan få bittelitt mensen som er borte om man går på do. Jeg synes dette er utrolig deilig egentlig, jeg har ikke hatt mensen siden september-oktober Hvis det er noe du ikke har noe imot så prøv Cerazette? Edit: I Cerazette er det mindre østrogen, men mer gestagen. Så vet du det Endret 25. juni 2010 av ThatWoodcut
Gjest Siri Skrevet 25. juni 2010 #4 Skrevet 25. juni 2010 Du skriver ikke hvilken pille eller hvordan du tar den, men ofte kan det være verd et forsøk å ta den på nøyaktig samme klokkeslett hver dag... Og selvfølgelig ikke bruke f.eks kosttilskudd som nedsetter virkningen av p-pillen (eks 30days, johannesurt osv). Lykke til!
kosejentaa Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. juni 2010 Tusen takk for svar jenter! Jeg har prøvd både Yasmine og Diane, den siste er den jeg går på nå. Trodde den kom til å fungere, ettersom gynekologen min foreslo den etter mye strev - en mann med doktorgrad innenfor gynekologi! Men neida, ikke den heller. Har snakket med venninnene mine om p-stav, noe som de skryter veldig av, men jeg er ikke sikker på det heller. Men takk for tips alle sammen! Jeg skal prøve å ta pillene mine mer nøyaktig og se om det hjelper. Tar ikke noe kosttilskudd heller forresten, så tror ikke det har noe med det å gjøre.
Gjest Siri Skrevet 26. juni 2010 #6 Skrevet 26. juni 2010 Du nevner p-stav, men den opereres jo inn og gir jevn mengde hormoner så du kan risikere mange flere blødningsdager. Samme med p-sprøyte. Ingenting du kan gjøre med det da. Og kroppen bruker lang tid på å komme inn i en rytme når du slutter. Snakker av erfaring mht sprøyta; mener jeg hadde "mensen" av og på 24 av 30 dager første måned etter at jeg sluttet, så avtok det noe men måtte til slutt over på pillen for å få normale perioder. Tror det enkleste kan være å ta pillen punktlig. For å huske det kan du stille mobilen på ringing samme tid hver dag, slik at du kommer i en jevn rytme. Lykke til vertfall, gi det 2-3 måneder så går det nok bra
kosejentaa Skrevet 26. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 26. juni 2010 Ja, det er jo veldig sant. Jeg skal prøve det, håper virkelig det hjelper å ta den mer punktlig. Har så lyst at alt skal fungere normalt!
yoga Skrevet 27. juni 2010 #8 Skrevet 27. juni 2010 (endret) Har du vurdert p-ring? Jeg bruker den og er kjempefornøyd! Endret 27. juni 2010 av yoga
kosejentaa Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 27. juni 2010 Har du vurdert p-ring? Jeg bruker den og er kjempefornøyd! Så bra! Jo, jeg har tenkt litt på det også, men venninna mi har brukt den, og mistet den flere ganger mens hun hadde sex, så følte at det kanskje ble litt styrete? Er det vanskelig å sette den på riktig plass, for man gjør det vel selv? Og hvordan er den i forhold til hormoner?
yoga Skrevet 27. juni 2010 #10 Skrevet 27. juni 2010 Mistet den? Det har jeg aldri opplevd. En kan ta den ut under sex hvis en ønsker. Den kan være ute i opptil 2 timer av gangen. Etter litt "øvelse" er det ikke vanskelig å sette den på plass. Er samme konseptet som en tampong bortsett fra at det er en ring som en må presse sammen. Jeg brukte lavhormon p-piller før, men måtte bytte fordi jeg reagerte så på hormonene, men av p-ringen merker jeg ingenting.
kosejentaa Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 27. juni 2010 Jøss, det hørtes jo veldig greit ut! Men hvor ofte må man bytte? Og hvordan fungerer mensen, har du opplved småblødninger?
yoga Skrevet 27. juni 2010 #12 Skrevet 27. juni 2010 En tar ut ringen etter 3 uker, etter noen dager (sikkert individuelt) kommer mensen. Deretter settes en ny ring inn når en har vært uten i en uke. Veldig greit, jeg har på alarmen på mobilen sånn at jeg slipper å gå rundt å huske på datoene. Jeg har aldri opplevd småblødninger på den, men kan ikke garantere for at alle har vært like heldige som meg.
kosejentaa Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #13 Skrevet 27. juni 2010 Ok, men kanskje jeg skal prøve p-ring. Bare lurer på om hormonene er de samme som i mini-pillen, og isåfall kan det hende hormonene er for svake for meg. Skal uansett til legen på fredag, og da skal jeg spørre han hva han syns. Tusen takk for hjelp yoga!
Gjest Iah Skrevet 27. juni 2010 #14 Skrevet 27. juni 2010 Mistet den? Det har jeg aldri opplevd. En kan ta den ut under sex hvis en ønsker. Den kan være ute i opptil 2 timer av gangen. Må bare rette deg litt. P-ringen kan være ute i opptil 2 timer i løpet av et døgn, ikke om gangen.
yoga Skrevet 27. juni 2010 #15 Skrevet 27. juni 2010 Må bare rette deg litt. P-ringen kan være ute i opptil 2 timer i løpet av et døgn, ikke om gangen. Stemmer, takk for at du rettet opp.
yoga Skrevet 27. juni 2010 #16 Skrevet 27. juni 2010 Bare hyggelig å kunne være til hjelp, kosejentaa.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #17 Skrevet 27. juni 2010 Jeg har faktisk opplev å bli gravid fire ganger på p-piller og p-sprøyte, og forklaringen jeg har fått er at jeg er "immun" mot noen av stoffene som finnes i akkurat de merkene jeg har brukt. Noen av tegnene var uregelmessige blødninger, men det kan jo skje alle. Har fått beskjed om at jeg burde operere inn en p-stav i armen for å være sikker. Få legen din til å sjekke deg, det er ikke sikkert at det er din feil.
kosejentaa Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #18 Skrevet 28. juni 2010 Jeg har faktisk opplev å bli gravid fire ganger på p-piller og p-sprøyte, og forklaringen jeg har fått er at jeg er "immun" mot noen av stoffene som finnes i akkurat de merkene jeg har brukt. Noen av tegnene var uregelmessige blødninger, men det kan jo skje alle. Har fått beskjed om at jeg burde operere inn en p-stav i armen for å være sikker. Få legen din til å sjekke deg, det er ikke sikkert at det er din feil. Jøss, hele fire ganger! :O Det var jo veldig mange! Hadde du noen andre tegn på graviditet enn småblødninger når det skjedde? Skal spørre legen om p-stav også, han har sikkert noen meninger om hva som passer best. Får litt noia av selve inngrepet, men det er kanskje verdt det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå