Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2003 #61 Skrevet 26. september 2003 Har ingenting til overs for å få barn utenfor ekteskap. Ekteskapet er den mest utprøvde, og juridisk sett mest vanntette institusjonen vi har, -særlig viktig når vi bringer barn inn i forholdet! Forøvrig kan folk skille seg så mye de vil for meg, men har de barn bør det ikke engang være et alternativ!!!! La Flaca
Gjest Tex Skrevet 26. september 2003 #62 Skrevet 26. september 2003 er du enig i det?? du som har to barn utenfor ekteskap selv?? mankan til dobbletmoral skal du lete lenge etter Hva vet du om jeg ble voldtatt og gravid, og er motstander av abort? Hva vet du om jeg har levd flere år fanget i et samboerskap med en psykotisk galning?? Pass munnen din du kjære gjest.....
Gjest Poirot Skrevet 26. september 2003 #63 Skrevet 26. september 2003 Forøvrig kan folk skille seg så mye de vil for meg, men har de barn bør det ikke engang være et alternativ!!!! Det kommer vel ann på hvordan ekteskapet fungerer...? Eller mener du man skal være nødt til å leve med en partner som kun slenger dritt/er notorisk utro/ikke bor på samme sted/slår deg/forfaller på alle mulige måter?
monja Skrevet 26. september 2003 #64 Skrevet 26. september 2003 Det er mulig det er for lett å gifte seg, men bør ikke det egentlig være dem det gjelder sitt valg? Om man er 18, 23, 27 eller 34 når man gifter seg bør ikke ha noe å si - for vi er alle ulike i de alderstrinnene. Noen er mer modne, og da burde jo ikke de "straffes" fordi de ikke er gamle nok til å gifte seg!?! Og sånn som jeg ser det er det MYE mer alvorlig å sette barn til verden enn å gå for presten/skriveren og si "JA". Men det virker ikke alltid som det er det, for unge jenter setter jo barn til verden hver dag. Og skal vi øke "aldersgrensen" for å føde barn til samme grense som den for å gifte seg? Hva gjør vi i såfall med dem som bryter denne regelen og blir gravide når de er 20? Tvangsaborterer dem? Setter ungen i fosterhjem? Nei, i dette landet er vi myndige når vi blir 18 år og da står vi fritt til om vi gifter oss eller ikke. Dette bør det ikke bli forandringer på. Vi måtte forresten skrive under på papirer der det sto at vi godtok en evt skilsmisse for å få ekteskapet godkjent :-? Og er det ikke greit at det ikke koster skjorta å skille seg da? Hva med de landene der man må i retten for å få opphevet ekteskap, der det koster masse penger for advokat etc? Hadde det vært bedre? At to mennesker som er ulykkelige sammen er tvunget til å bo sammen i ekteskap fordi de kanskje ikke har råd til å skilles? Det gjør nok ikke verden et bedre sted å bo akkurat.
Pusekatt Skrevet 26. september 2003 #65 Skrevet 26. september 2003 Vi måtte forresten skrive under på papirer der det sto at vi godtok en evt skilsmisse for å få ekteskapet godkjent :-? Hæ? Dette må du forklare litt nærmere, Monja
monja Skrevet 26. september 2003 #66 Skrevet 26. september 2003 Norge har innført en ny del i ekteskapsloven der "Hver av brudefolkene skal hver for seg erklære på ære og samvittighet at ekteskapet blir inngått av egen fri vilje, og at de anerkjenner hverandres like rett til skilsmisse.". Da sa hun berta på kirkekontoret at det var en godkjenning av en evt skilsmisse, altså kan ikke jeg nekte mannen min å skilles i morgen om han føler for det. Hadde vi ikke skrevet under på dette hadde vi ikke fått godkjent ekteskapet. § 7. Bevis for at ekteskapsvilkårene er oppfylt. Til bruk for prøvingen av om ekteskapvilkårene er oppfylt, skal brudefolkene skaffe følgende bevis: a. Hver av dem skal legge fram fødselsattest fra folkeregisteret. Er det vanskelig å skaffe slik attest innen rimelig tid, kan annet tilfredsstillende bevis for navn og alder godtas. b. Er noen av brudefolkene under 18 år, skal det godtgjøres at det er gitt samtykke og tillatelse til ekteskapet etter § 1. c. Er noen av brudefolkene umyndiggjort, skal det godtgjøres at det er gitt samtykke eller tillatelse til ekteskapet etter § 2 første punktum, jf tredje punktum. Det samme gjelder hvis noen av brudefolkene har fått oppnevnt hjelpeverge og samtykke fra hjelpevergen er et krav etter § 2 andre punktum. d. Brudefolkene skal begge erklære skriftlig på ære og samvittighet at de ikke er så nær beslektet som nevnt i § 3. Ved ekteskap mellom adoptivbarn og en av de opprinnelige adoptivforeldrene eller dennes slektning skal brudefolkene i tilfelle legge fram tillatelse av fylkesmannen som nevnt i § 3 andre ledd andre punktum. e. Hver av brudefolkene skal erklære skriftlig på ære og samvittighet om han eller hun har inngått ekteskap eller registrert partnerskap tidligere. I tilfelle skal det legges fram bevis for at det tidligere ekteskapet eller det registrerte partnerskapet er opphørt ved død eller ved skilsmisse, eller oppløst etter § 24. Bevis for at den tidligere ektefellen eller den registrerte partneren er død, føres som regel ved attest fra en innenlandsk eller utenlandsk offentlig myndighet. Kan slik attest ikke skaffes, kan partene legge sine opplysninger og bevis fram for vedkommende tingrettsdommer, jf skifteloven § 8 andre jf første ledd. Hører skiftet ikke under norsk tingrett, kan spørsmålet bringes inn for tingrettsdommeren på det stedet der ekteskapsvilkårene prøves. Retten avgjør ved kjennelse om bevisene skal godtas. Kjennelsen kan påkjæres av den som avgjørelsen går mot. Er bevisene godtatt, skal retten gi melding til fylkesmannen, som kan påkjære kjennelsen. Bevis for at ekteskapet eller det registrerte partnerskapet er opphørt ved skilsmisse eller oppløst etter § 24, føres ved å legge fram bevillingen eller dommen med attest for at den er endelig. Hvorvidt en utenlandsk skilsmisse skal legges til grunn ved inngåelse av ekteskap her i landet, avgjøres av departementet etter reglene i lov 2. juni 1978 nr. 38 § 4. f. Hver av brudefolkene skal erklære skriftlig på ære og samvittighet om han eller hun lider av en smittefarlig sykdom som kan overføres ved seksuell omgang. I tilfelle skal det godtgjøres at den andre parten er gjort kjent med sykdommen, og at begge parter har fått veiledning av lege om farene ved sykdommen. g. Hver av brudefolkene skal erklære skriftlig på ære og samvittighet om han eller hun har eller venter barn med noen annen eller har adoptivbarn. Opplysningsplikten gjelder ikke barn som er adoptert bort. h. En utenlandsk statsborger som ikke er fast bosatt i Norge, skal legge fram dokumentasjon fra myndighetene i sitt hjemland om at det ikke er noe til hinder for at han eller hun inngår ekteskap i Norge. Vigsleren kan gjøre unntak fra kravet i første punktum når særlige grunner taler for det. Departementet gir forskrift om når en utenlandsk statsborger skal anses for å være fast bosatt i Norge. i. Har noen av brudefolkene svart bekreftende på spørsmål som nevnt i bokstav e, f eller g, skal det godtgjøres at den andre av brudefolkene er gjort kjent med dette. j. Hver av brudefolkene skal stille en forlover som skal erklære på ære og samvittighet at han eller hun kjenner parten, og opplyse om parten tidligere har inngått ekteskap eller registrert partnerskap og om brudefolkene er beslektet slik som nevnt i § 3. Forloverne må være myndige. I særlige tilfeller kan fylkesmannen gi samtykke til at ekteskap blir inngått uten forlovere, eller at det bare er én forlover for begge partene. k. Utenlandsk statsborger som skal inngå ekteskap i Norge, må legge fram dokumentasjon som viser at vedkommende har lovlig opphold i riket. l) Hver av brudefolkene skal hver for seg erklære på ære og samvittighet at ekteskapet blir inngått av egen fri vilje, og at de anerkjenner hverandres like rett til skilsmisse. Endret ved lover 30 april 1993 nr. 40, 24 juni 1994 nr. 24 (i kraft 1 jan 1995), 30 aug 2002 nr. 67 (kraft 1 jan 2003 iflg. res. 30 aug 2002 nr. 938), 4 juli 2003 nr. 72. Her står det litt mer
Arwen Skrevet 26. september 2003 #67 Skrevet 26. september 2003 Vi måtte forresten skrive under på papirer der det sto at vi godtok en evt skilsmisse for å få ekteskapet godkjent :-? Tror dette har noe med innvandrere å gjøre. (Tvangsekteskap) Vet jeg har lest om det, men husker ikke hvor desverre.
Gjest Kittybride-ulogget nå Skrevet 26. september 2003 #68 Skrevet 26. september 2003 Ville bare komme med en liten opplysning til de som sier at man bør bo sammen før man gifter seg - statistisk sett har ekteskapet bedre sjanser for å overleve om man ikke gjør det! Har ikke tallene her, men har lest det flere steder! hilsen Kitty
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2003 #69 Skrevet 26. september 2003 Ville bare komme med en liten opplysning til de som sier at man bør bo sammen før man gifter seg - statistisk sett har ekteskapet bedre sjanser for å overleve om man ikke gjør det! Har ikke tallene her, men har lest det flere steder! hilsen Kitty som sagt så er det funnet en statistisk sammenheng mellom det i ikke bo sammen før ekteskap og lave skilsmisserater, men dette er ikke en kausal sammenheng!! ingen forsker med hodet rett påskrudd ville finne på å påstå at ditt ekteskap har større sjanse for å lykkes av at du ikke bor sammen først.. det har derimot noe med hvem som velger å ikke være samboere (verdier, tro osv). disse menneskene har generelt også større sperrer for å skille seg enn andre.. (vet om flere eldre kristne par som ikke lengere bor sammen, men som er gift fordi de ikke vil skille seg av religiøse grunner)
monja Skrevet 26. september 2003 #70 Skrevet 26. september 2003 Tror dette har noe med innvandrere å gjøre. (Tvangsekteskap) Vet jeg har lest om det, men husker ikke hvor desverre. Det stemmer at denne loven ble innført for å forhindre (iallefall prøve å forhindre) tvangsekteskap i Norge, men det sto likevel på de papirene vi måtte skrive på, og de sa alle måtte skrive under på det også. Spiller ingen rolle for meg - for jeg skal jo ikke skilles likevel Fakrisk synes jeg det er flott at det er gjort et sånt tiltak - selv om den katolske kirken er imot det.
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2003 #71 Skrevet 26. september 2003 Det kommer vel ann på hvordan ekteskapet fungerer...? Eller mener du man skal være nødt til å leve med en partner som kun slenger dritt/er notorisk utro/ikke bor på samme sted/slår deg/forfaller på alle mulige måter? Jeg reknet med at det var unødvendig å presisere at jeg selvfølgelig ser bort fra slike ytterligheter som du snakker om, som vold og psykisk mishandling. Men noe slikt som at man "ikke bor på samme sted" er da et eksempel man klart kan unngå???? Og at ektefellen plutselig skal bli fullstendig ufyselig og "slenge dritt", har jeg vanskelig for å tro at man ikke har en mulighet til å forutse FØR man giftet seg. Da er vi tilbake til sakens kjerne: folk er for snare til å gifte seg, og stifte familie!! La Flaca
Gjest Poirot Skrevet 26. september 2003 #73 Skrevet 26. september 2003 Jeg reknet med at det var unødvendig å presisere at jeg selvfølgelig ser bort fra slike ytterligheter som du snakker om, som vold og psykisk mishandling. Men noe slikt som at man "ikke bor på samme sted" er da et eksempel man klart kan unngå???? Og at ektefellen plutselig skal bli fullstendig ufyselig og "slenge dritt", har jeg vanskelig for å tro at man ikke har en mulighet til å forutse FØR man giftet seg. Da er vi tilbake til sakens kjerne: folk er for snare til å gifte seg, og stifte familie!! OK. Med ikke bor... mente jeg de tilfeller hvor en flytter og den andre ikke vet hvor dne blir av. Skjer ofte, jeg abonerer på norsk lysningsblad og der kunngjøres det slike skilsmisser hele tiden der adresse er ukjent. Svææært mange med utenlandske navn. men enig med deg; folk er for raske. La Flaca
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 26. september 2003 #74 Skrevet 26. september 2003 Jeg er sjeleglad at jeg ikke har noen av dere som veninner!!! makan til fordømmende, bedrevitende gjeng skal man lete lenge etter (med noen unntak) Her skrives det side opp og side ned om umodne 20-åringer, men makan til umodenhet er det lenge siden jeg har sett på ett sted. En del av det å være voksen/moden er jo nettopp å se at det er forskjell på folk, å respektere at andre har andre meninger, å innse, om enn ikke forstå, at livet kan leves på forskjellig vis uten at "andres" måte å leve på /andres valg er gale! Jeg forstår ikke hvordan det går an å dømme "alle" som har blitt skilt for at de går for raskt. Det er for lettvint. Hva i h**** vet dere om det? Hvordan kan dere sitte å si at det er for lettvint, når dere aldri kan vite hvordan et forhold fungerer i virkeligheten? Det er kun de to som lever i forholdet som kan avgjøre om det er bra eller dårlig. "alle" her skal jo "jobbe med forholde" og ikke gi seg. Neivel. Det betyr altså at uansett hvor lite partneren er villig til å jobbe, så skal du bli. Det betyr uansett hvordan han behandler deg/forholdet deres så skal du bli (og jada, jeg ser også bort fra vold og utroskap). En annen ting: hvis det må jobbes noe så fryktelig med forholdet: er du sikker på at det da er bra nok? Jeg ønsker nemlig ikke et forhold som til en hver tid må "jobbes med". JEg mener nemlig at et forhold skal være bra, det skal stort sett være en berikelse i livet mitt, ikke en belastning. Og noe jeg stadig må "jobbe med" anser jeg faktisk som en belastning.... (men igjen: jeg må selvsagt respektere at andre ser dette anderledes....) Så er det alle kravene: man skal ha xxx års utdannelse, helst flere (!) samboerforhold bak seg, ha reist, ha jobbet og fandens oldemor før man kan tenke på å stifte familie. Vil dere virkelig ha et sånt samfunn hvor det er helt klare krav til hva som må gjørese og hvordan det skal gjøres før det er mulig å bli gift? Igjen: hva med å innse at folk er forskjellige og har forskjellige ønsker?? og å RESPEKTERE det?? Selv om DU ikke kunne tenkt deg å gjøre det ene eller andre, så betyr det vel ikke at det er feil? Dagens samfunn er ikke som det var på 40-50-60 tallet, på godt og vondt. Vi har ikke så klare kjønnsroller lenger, sånn sett er livet "vanskeligere". Samfunnet er også mer komplisert, vi bombarderes med inntrykk, og med hva som er "vellykket". En av de tingene som er med i "vellykket pakken" er "det perfekte parforhold" og det å finne "den rette" som gjør at vi er lykkelige til envher tid. Det tror jeg stiller store krav til oss, krav som gjør av mange ofte stiller spørsmålstegn ved sine helt ok forhold. At kravet om 100% lykke til envher tid gjør at en del forhold ryker, det tror jeg. Men da burde vi kanskje heller se på samfunnet som helhet, våre holdninger, reklame etc. istedenfor å anklage de som skiller seg fra å "gi opp for raskt". Jeg har en leveregel som jeg tror flere av dere kunne tenkt litt på: live and let live.
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2003 #77 Skrevet 26. september 2003 applaus til Sissi!!! :D :enig_animasjon:
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2003 #78 Skrevet 26. september 2003 Sissi: hvor naivt er det ikke å tro at det i det hele tatt eksisterer et forhold/ ekteskap som overhodet ikke må "jobbes med" på et aller annet tidspunkt? Hvis innstillingen din er 'live and let live' tror jeg du vil møte veggen et par ganger... 'wake up and smell the coffee'! Jeg tror ikke folk er fordømmende, men det er en god ting å etterstrebe et samliv der barna blir spart for den traumatiske opplevelsen en skilsmisse er. Jeg ville faktisk "jobbet" veldig, veldig mye for å unngå akkurat det! Noen oppskrift har jeg ikke, men beina plantet på jorda og 100% innsatsvilje kommer godt med. La Flaca :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå