Kristin Skrevet 25. juni 2010 #21 Skrevet 25. juni 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler.]Regler Kristin, mod
Gjest Silje33 Skrevet 26. juni 2010 #22 Skrevet 26. juni 2010 jeg har lyst til å være sammen med han, men jeg er redd for at familien min skal hate meg om jeg sier opp jobben og drar til Korea. jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger..alt føles helt håpløst. Du er 20 år, kan koreansk(!), har ikke barn, er ikke under utdanning, har en midlertidig jobb og du har ein kjæreste som bor i Sør-Korea! Hva venter du på, jente? Skjebnen har sendt deg en fantastisk mulighet til å bo i et spennende land! Hvorfor skulle familien din hate deg om du drar? De elsker deg jo og vil at du skal være lykkelig, ikke bo i din mors kjeller og arbeide 50% på ICA hele livet! Og at du kan koreansk og engelsk er jo perfekt i forhold til å få seg jobb der eller ta høyere utdannelse! Enig med Ninusk; i hvertfall ikke gi opp håpet! Dere er unge og har hele livet foran dere. Og dersom dere er ment til å være sammen, så ordner det seg!
ninuska_ Skrevet 26. juni 2010 #23 Skrevet 26. juni 2010 Du er 20 år, kan koreansk(!), har ikke barn, er ikke under utdanning, har en midlertidig jobb og du har ein kjæreste som bor i Sør-Korea! Hva venter du på, jente? Problemet er at dette kanskje kun er en midlertidig løsning? Jeg får inntrykket av at trådstarter ønsker å bo i Norge på lang sikt. Om hun bestemmer seg for å flytte tilbake etter x antall år, så vil jo ikke han kunne bli med, for reglene om inntekt gjelder fortsatt?
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2010 #24 Skrevet 26. juni 2010 Problemet er at dette kanskje kun er en midlertidig løsning? Jeg får inntrykket av at trådstarter ønsker å bo i Norge på lang sikt. Om hun bestemmer seg for å flytte tilbake etter x antall år, så vil jo ikke han kunne bli med, for reglene om inntekt gjelder fortsatt? Hun er bare 20 år og livet er ikke skrevet i stein... Mye kan forandre seg på de neste ti årene, inkludert henne selv!
korean89 Skrevet 26. juni 2010 Forfatter #25 Skrevet 26. juni 2010 ja jeg har utrolig lyst til å oppleve litt mer enn å stå bak kassen hele livet. men akkurat nå har jeg nok med å tenke med hva vi skal gjøre frem over. jeg er virkelig villig til å satse på dette forholdet uansett hvor det er. håper det ordner seg etterhvert, det er så utrolig vondt og si hadet når han må dra kansje jeg hiver meg med på neste fly sammens med han, hvem vet.
Colargol Skrevet 29. juni 2010 #26 Skrevet 29. juni 2010 Ja hvorfor ikke sette deg på flyet og ta en sjanse? Jeg tror jeg ville vurdert den tanken ganske kraftig iallefall! han går på norsk kurs, fullførte level 1, og skal videre til level 2 i høst. Vi har klart å leve på 1000 kr i mnden hittil, vi har ikke strøm regning eller noe siden vi bor i min mors hus i leilgihet i kjelleren. betaler litt for husleie. Nei jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, siden ikke han kan engelsk så godt er ikke skole noe alternativ heller Det at han hverken snakker godt norsk eller engelsk gjør jo ingenting -han kan jo starte med engelskstudier først? Her jeg studerer nå så har vi utrolig mange som kommer fra utlandet og hit for å studere -noen gjennom andre universiteter der de tar ett år her som en del av en grad, men det kommer også folk som vil ta hele utdannelsen sin her. En i klassen min snakket ikke et ord norsk da han kom så da tok han ett år med norsk og ble så god at han starta rett på den bacheloren han ønsket seg etterpå. Å lære seg språk er jo uansett en vinn/vinn greie -kanskje han blir god nok i norsk til å kunne bruke det mot skandinaviske bedrifter eller turister i Korea en gang i fremtiden? Eller motsatt selvfølgelig! Og om han snakker bra nok norsk eller engelsk til å kunne gjøre seg forstått så vil han jo kunne få seg en ok jobb ved siden av studiene som mekaniker. Mener at de som studerer her har lov til å tjene noen titusener ved siden av skolen nemlig. This is your chance to think outside the box jente -ta sjansen når du har den!
Bintou Skrevet 29. juni 2010 #27 Skrevet 29. juni 2010 Hold ut Min erfaring er at de er mye "snillere" ift regelverket for de som kan reise hit visumfritt. Vi søkte familiegjenforening fra Gambia i juli 2009, jeg har vært lærling dette året med ekstrajobb ved siden av og studielån for å holde inntekten. Og endelig kom han hit forrige uke :D Uansett finnes det løsninger - og som et tips er Sverige mye enklere å få familiegjenforening. Lykke til
Bintou Skrevet 29. juni 2010 #28 Skrevet 29. juni 2010 Bare for å ha det nevnt; jeg vet veldig godt hvordan du har det. Og kjenner igjen følelsene du gjenspeiler i overskriften her. Og jeg synes vi har et heltpåtrynet regelverk, som faktisk bryter med menneskerettighetene. MEN det jeg kom til å tenke på: det kan bli et problem at dere ikke har bodd sammen 2 år, hvorfor ikke gifte dere, eller søke forlovedetillatelse. For dere har jo faktisk ikke rett på gjenforening når dere har bodd sammen så kort..
korean89 Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #29 Skrevet 29. juni 2010 Hold ut Min erfaring er at de er mye "snillere" ift regelverket for de som kan reise hit visumfritt. Vi søkte familiegjenforening fra Gambia i juli 2009, jeg har vært lærling dette året med ekstrajobb ved siden av og studielån for å holde inntekten. Og endelig kom han hit forrige uke :D Uansett finnes det løsninger - og som et tips er Sverige mye enklere å få familiegjenforening. Lykke til gratulerer så masse! håper det går bra med vår søknad også! kansje vi reiser ned til Sverige og bor der haha:P
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2010 #30 Skrevet 30. juni 2010 håper det går bra med vår søknad også! Blir litt oppgitt her. Hvordan kan du ikke forstå at søknaden kommer til å bli avslått?? Ikke tjener du nok og ikke har dere bodd sammen i 2 år...
Bintou Skrevet 30. juni 2010 #31 Skrevet 30. juni 2010 Altså, vi er gift, da. Så vi har jo rettighetene på vår side. Sånn som et PS.
Gjest liza Skrevet 30. juni 2010 #32 Skrevet 30. juni 2010 Blir litt oppgitt her. Hvordan kan du ikke forstå at søknaden kommer til å bli avslått?? Ikke tjener du nok og ikke har dere bodd sammen i 2 år... Ja, ut fra opplysningene du gir her får han garantert et avslag. Du fyller jo ingen av forsørgerkravene eller de andre vilkårene. Det skal dokumenteres at utlendingen som ønsker å flytte til Norge kommer til å bli forsørget av sin norske samboer/ektefelle. Selv om du synes det går greit å bo i kjelleren til moren din på brødsmuler så stiller den norske stat et minimumskrav (lønnstrinn 8)til din inntekt, slik at personenen som skal flytte hit overlever fremover (uten hjelp av sosialen).. Hvordan kan du søke om familiegjenforening uten å sette deg inn i hva som kreves på forhånd? Beklager men dette var bortkasta penger for deg.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2010 #33 Skrevet 2. juli 2010 gratulerer så masse! håper det går bra med vår søknad også! kansje vi reiser ned til Sverige og bor der haha:P Wow. Just wow.....
kontorstol Skrevet 2. juli 2010 #34 Skrevet 2. juli 2010 Bare for å ha det nevnt; jeg vet veldig godt hvordan du har det. Og kjenner igjen følelsene du gjenspeiler i overskriften her. Og jeg synes vi har et heltpåtrynet regelverk, som faktisk bryter med menneskerettighetene. MEN det jeg kom til å tenke på: det kan bli et problem at dere ikke har bodd sammen 2 år, hvorfor ikke gifte dere, eller søke forlovedetillatelse. For dere har jo faktisk ikke rett på gjenforening når dere har bodd sammen så kort.. Hva er det du mener bryter med menneskerettighetene her egentlig...? :klø:
Bintou Skrevet 2. juli 2010 #35 Skrevet 2. juli 2010 (endret) Hva er det du mener bryter med menneskerettighetene her egentlig...? :klø: Staten krever at for å kunne leve sammen som ektefeller i Norge må den ene parten dokumentere inntekt på over 217 600, ikke bare per dags dato, men også foregående kalenderår. I tillegg skal man vente adskilt på et svar i ca 12 mnd'er, pluss at man skal intervjues for å bevise at man har et kjrærlighetsforhold hvor staten selv setter kriterier for boksen forholdet skal passe inn i for at det skal kunne kalles et kjærlighetsforhold. F.eks kan man nektes et samliv i Norge hvis UDI mener den ene parten er for tjukk/gammel/stygg/rik til at den andre parten ville være sammen med deg av andre grunner enn visum/penger. Jeg får ikke være sammen med ektefellen min hvis jeg har mottatt sosialstønad, har en lønn på 217 599,- osv. Jeg mener da det er å dømmes etter status/inntekt. Alle har rett til å velge hvem de vil leve med. Om jeg er arbeidsledig, men har en million på bok så blir jeg unntatt kravet om underhold. Altså får du lov til å velge livspartner fra et annet land om du er født rik Noen med opprinnelse fra visse regioner/religioner/økomiske forhold granskes i sine mellommenneskelige relasjoner her nøyere enn andre, pluss at behandlingstid er forskjellig etter hvor søkeren opprinner fra. Så kan vi se dette mot en del paragrafer i menneskerettighetserkæringen. Artikkel 1 Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd. Artikkel 2 Enhver har krav på alle de rettigheter og friheter som er nevnt i denne erklæring, uten forskjell av noen art, f. eks. på grunn av rase, farge, kjønn, språk, religion, politisk eller annen oppfatning, nasjonal eller sosial opprinnelse, eiendom, fødsel eller annet forhold. Det skal heller ikke gjøres noen forskjell på grunn av den politiske, rettslige eller internasjonale stilling som innehas av det land eller det område en person hører til, enten landet er uavhengig, står under tilsyn, er ikke-selvstyrende, eller på annen måte har begrenset suverenitet. Artikkel 7 Alle er like for loven og har uten diskriminering rett til samme beskyttelse av loven. Alle har krav på samme beskyttelse mot diskriminering i strid med denne erklæring og mot enhver oppfordring til slik diskriminering. Artikkel 16 1. Voksne menn og kvinner har rett til å gifte seg og stifte familie uten noen begrensning som skyldes rase, nasjonalitet eller religion. De har krav på like rettigheter ved inngåelse av ekteskapet, under ekteskapet og ved dets oppløsning. (Jeg har ikke like rettigheter når jeg gifter meg med min utenlandske mann som en hvilken som helst annen person i Norge, som f.eks går på sosialstønad og kan flytte sammen med sin ektefelle uten å skulle avhøres av politiet for å bevise kjærlighetens ekthet, når jeg må gjøre det pluss at vi må vente fra hverandre i uvisshet om den norske stat vil innvilge oss det privilegiet det er å få lov til å bo sammen mener jeg at vi IKKE har like rettigheter ved inngåelse av ekteskapet) 2. Ekteskap må bare inngås etter fritt og fullt samtykke av de vordende ektefeller. 3. Familien er den naturlige og grunnleggende enhet i samfunnet og har krav på samfunnets og statens beskyttelse. Håper du forstår nå hva jeg mener med at den norske utlendingsloven bryter med menneskerettighetene. Endret 2. juli 2010 av Bintou
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #36 Skrevet 2. juli 2010 Kunne ikke du bare flytta til Ghana da, om Norge er så slemme?
Gjest Vampen Skrevet 2. juli 2010 #37 Skrevet 2. juli 2010 Kunne ikke du bare flytta til Ghana da, om Norge er så slemme? Hva i all vide verden skal hun i Ghana?
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #38 Skrevet 2. juli 2010 Hva i all vide verden skal hun i Ghana? Beklager beklager, Gambia
Bintou Skrevet 2. juli 2010 #39 Skrevet 2. juli 2010 Kunne ikke du bare flytta til Ghana da, om Norge er så slemme? Dagens Ja, om jeg måtte flytte til Ghana så viser jo bare det at jeg ikke behandles likeverdig med andre norske borgere i Norge. Mannen min er fra Gambia forresten, og han er i Norge nå. Jeg jobbet 120% selv om jeg fortsatt er under utdanning for å nå de kravene som er satt, og fikk derfor innvilget familiegjenforening etter 11 måneders ventetid og politiintervju. Men jeg synes fortsatt det er problematisk at vi har et så firkantet regelverk, og jeg sympatiserer med alle de som ikke kommer gjennom nåløyet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #40 Skrevet 2. juli 2010 Jeg syns derimot det er flott at vi ikke slipper inn alt som er helt uten videre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå