korean89 Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 du lurer kansje på hvorfor jeg skrev den overskriften, men saken er den at jeg lurer på om det er tilfelle. At de bare godtar folk som har høy status og masse penger. Jeg og min samboer fra Sørkorea søkte om samboer visum i mars. Men etter det vi har lest overalt så virker det som at man MÅ ha 217.000 brutto i året, både i år og i fjor. det er omtrent umulig for meg akkurat nå, jeg fikk jobb i januar på Ica, jobber 50 % og som dere skjønner så kan jeg umulig tjene 217.000 i året med det. Udi vil heller ikke svare meg på hvilke jobber som er godt betalte for det. de er bare opphengt i å oppfylle kravet til 217.000 i året. Vi har plass og bo og alt ellers bare dette kravet har vi problemer med. Begynner og bli ganske deprimerte begge to. Så mitt spørsmål er, er det noen som er i en lignende situasjon med UDI? og er det slik at de virkelig regelrett avslår om du ikke har 217.000 i året? jeg forstår ikke hvorfor de bare ikke kan godta, om vi har nok penger til å klare oss og han også får seg jobb? blir helt frustrert av dette. teller ikke følelser i dette UDI opplegget?
Gjest Polina Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 For det første så er det ikke sånn at UDI har bestemt seg for at kjæresten din ikke kan komme til Norge. Det er regjering og storting som bestemmer reglene for innvandring. UDI bare håndhever regelverket. Jeg har vært gjennom litt av samme papirmølla som du snuser på nå, men må si at du forklarer deg veldig dårlig, så det er fint om du oppklarer litt. Har du foreksempel bodd i Sør-Korea med ham? Vet du hva hans utdannelse er? Hvor gamle er dere? PS: Det er ingentng som heter samboervisum, men du tenker nok på "familieinnvandring med samboer", ikke sant?
korean89 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. juni 2010 For det første så er det ikke sånn at UDI har bestemt seg for at kjæresten din ikke kan komme til Norge. Det er regjering og storting som bestemmer reglene for innvandring. UDI bare håndhever regelverket. Jeg har vært gjennom litt av samme papirmølla som du snuser på nå, men må si at du forklarer deg veldig dårlig, så det er fint om du oppklarer litt. Har du foreksempel bodd i Sør-Korea med ham? Vet du hva hans utdannelse er? Hvor gamle er dere? PS: Det er ingentng som heter samboervisum, men du tenker nok på "familieinnvandring med samboer", ikke sant? han kom til meg først i 2008 på sommeren da møttes vi første gang, siden han er visum fri kan han være her i 3 mnd uten Visum. jeg har aldri vært i sør korea før. jeg er 20 og han er 21 år gammle. han har utdanelse som mekaniker. siden han var visumfri kunne vi søke familieinnvandring med samboer fra Norge. er så frustrerende dette =( må jeg vente helt til jeg har en topp betalt jobb før jeg kan vente på å få godkjent søknaden vår? må vi fortsette å reise frem og tilbake til hverandre? blir utrolig dyrt i lengden :/ uff
Zzyzx Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 (endret) Selvsagt er det ikke bare for de med status og penger, hva tror du egentlig? Du må kunne dokumentere at du kan forsørge han hvis han ikke får seg jobb i Norge, det er ikke verre enn det. Hvordan har du tenkt å forsørge to mennesker med 50% stilling på Ica? For han får ikke ei krone noen steder fra før han har jobb. Jobb får han heller ikke før han kan norsk. Hjelper hvis han kan engelsk, men det er ingen garanti, det heller. (Tipper du tjener 217 000 brutto hvis du går opp til 100% stilling på Ica.) Endret 24. juni 2010 av Zzyzx
Gjest Vampen Skrevet 25. juni 2010 #5 Skrevet 25. juni 2010 Heh, beklager å måtte si det, følelser er ikke det UDI bryr seg mest om. For å si det på en forsiktig måte. At du ikke tjener nok til å klare underholdskravet vil kunne bli et problem. Det ble innført nye regler for en stund siden, og om dere søkte i mars i år kommer dere under de nye reglene. Da er det isåfall krav til både tidligere inntekt og nåværende. Når det er sagt, 217 brutto er ikke akkurat en toppjobb. Det er mulig, men du må nok belage deg på å jobbe mer enn en 50% stilling. Om du er student og får stipend/lån, så teller også de pengene med. Beklager å måtte si det, men det er heller ikke UDIs ansvar å fortelle deg hva slags jobber du må ta for å tjene 217 brutto.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #6 Skrevet 25. juni 2010 Som de andre sier, kravet om minimumsintekt er fordi de skal være sikre på at du kan forsørge han når han kommer til landet. Så enkelt er det.
Gjest Polina Skrevet 25. juni 2010 #7 Skrevet 25. juni 2010 han kom til meg først i 2008 på sommeren da møttes vi første gang, siden han er visum fri kan han være her i 3 mnd uten Visum. jeg har aldri vært i sør korea før. jeg er 20 og han er 21 år gammle. han har utdanelse som mekaniker. siden han var visumfri kunne vi søke familieinnvandring med samboer fra Norge. er så frustrerende dette =( må jeg vente helt til jeg har en topp betalt jobb før jeg kan vente på å få godkjent søknaden vår? må vi fortsette å reise frem og tilbake til hverandre? blir utrolig dyrt i lengden :/ uff Hei igjen. Så fint at du oppklarte litt. Du sier at dere skal søke på samboertillatelse. Da tror jeg dere har bommet litt. Det er et KRAV ved den tillatelsen at dere kan dokumentere at dere har bodd sammen i minimum 2 år. Dette må dokumenteres ved foreksempel bostedsattester fra skatteetaten. Det er også et KRAV om at du (som er den han søker om innvandring til), kan dokumentere at du har hatt inntekt på minst 217 000 tidligere år (2009) og at du kommer til å ha denne inntekten neste år også. Det tas ikke unntak fra denne regelen dessverre. Ut fra det du skriver kommer søknaden altså ikke til å bli innvilget.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #8 Skrevet 25. juni 2010 217 000 er strengt tatt en veldig lav lønn (om du hadde jobbet 100%) så å si at det er kun for de rike blir ganske... teit.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2010 #9 Skrevet 25. juni 2010 Ut fra det du skriver kommer søknaden altså ikke til å bli innvilget. Enig med denne. Dere oppfyller ikke 2 av kravene til denne oppholdstillatelse (ikke bodd sammen i 2 år og ikke nok inntekt). Uansett hvor mye du hadde tjent så vil en sånn søknad bli avslått, så lenge dere faktsik ikke allerede er samboere. Det er pinadø helt utrolig at du ikke sjekket kravene før han leverte inn søknaden... Særlig siden dette er en så viktig søknad for dere begge. Og ja det er en søknad så det er ikke automatikk i at alle får den innvilget. Dyrt er det visst også å søke om dette.
Gjest Krizzy Skrevet 25. juni 2010 #10 Skrevet 25. juni 2010 (endret) teller ikke følelser i dette UDI opplegget? Denne setningen virkelig provoserer meg! Mener du at UDI ikke skal håndheve NORSK LOV i dette tilfellet, fordi du og en utenlandsk mann har forelsket dere???? Endret 25. juni 2010 av Krizzy
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #11 Skrevet 25. juni 2010 Det er fordi de antar at kjæresten din skal bare leve på de pengene du tjener, altså at du skal 100% forsørge ham. Du skjønner jo selv at din inntekt blir for lite for 2 å leve av. Men det finnes jo andre muligheter. Dere kan søke studentvisum for kjæresten din, han er jo bare 21, jeg regner nesten med at han vil studere videre? Eller, siden du sier at han er en mekaniker, han kan få visum som "faglært", med den betingelsen at han finner seg jobb i Norge. Da kommer han til å ha sin egen inntekt, og er ikke avhengig av at du har en bra nok inntekt for å forsørge dere begge. Det finnes også egen visum, den gis for 6 måneder, for å søke jobb i Norge, tror det heter noe som jobbsøker-visum. Men da må man ha en utdannelsen som er godkjent i Norge (NOKUT vil hjelpe dere der). Du bør lese litt mer på udi.no, masse informasjon der. Det er jo ikke sånn at dere må absolutt gifte dere, eller søke samboervisum, og at du må "høy inntekt" (ville egentlig ikke kalt inntekten på 217 tusen for "høy"), det finnes andre muligheter. Studier i Norge Arbeid i Norge Visum for faglært arbeidssøker Lykke til!
korean89 Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #12 Skrevet 25. juni 2010 han går på norsk kurs, fullførte level 1, og skal videre til level 2 i høst. Vi har klart å leve på 1000 kr i mnden hittil, vi har ikke strøm regning eller noe siden vi bor i min mors hus i leilgihet i kjelleren. betaler litt for husleie. Nei jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, siden ikke han kan engelsk så godt er ikke skole noe alternativ heller vanskelig detta Brutal_mann: tusen takk for positivt svar og dere andre:)
I Grosny Skrevet 25. juni 2010 #13 Skrevet 25. juni 2010 Jeg kan dessverre ikke reglene. Men hvis du må ha mer inntekt, så tror jeg det er lettest å få jobb som ufaglært innenfor boliger for utviklingshemmede, og gamlehjem. Iallfall hvis du bor i Oslo. Det er egentlig bare å ringe rundt, få en avtale med boligleder, og begynne med ekstravakter. Etter en tid dukker det opp stillinger man kan søke på.
Nemesis75 Skrevet 25. juni 2010 #14 Skrevet 25. juni 2010 hei Du skrive at du aldri har vært i sør-korea. Regner med at dere traff hverandre via nettet?
Gjest brutal_mann Skrevet 25. juni 2010 #15 Skrevet 25. juni 2010 Om 217 000 i inntekt klassifiserer til "å ha status og penger" så er jeg på høyde med K.I.Røkke...
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #16 Skrevet 25. juni 2010 Hvordan kommuniserer dere om han ikke snakker norsk og ikke engelsk? Snakker du Koreansk?
korean89 Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #17 Skrevet 25. juni 2010 Hvordan kommuniserer dere om han ikke snakker norsk og ikke engelsk? Snakker du Koreansk? hehe jepp, han kan en god del norsk. jeg snakker koreansk, men siden han må lære norsk må jeg tvinge meg selv til å snakke norsk med han.
korean89 Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #18 Skrevet 25. juni 2010 jeg begynner og bli ganske deprimert av dette UDI opplegget..jeg hadde ikke intekt på 217.000 i fjor da jeg slet med sykdom og jobbet ikke, det var tungt for meg å gå ut i arbeid pga sykdommen, og nå har jeg klart å få meg 50%. vet ikke om jeg skal le eller gråte. om min kjære reiser nå, så kan han ikke reise frem og tilbake som han gjorde før, hver 3.mnd for å besøke meg. da får han garantert jobb nedi korea og jeg har jobb her, og når du har jobb nedi korea er det omtrent umulig og få seg ferie lengre enn 3 uker..jeg har ikke lyst å slå opp heller, han er det beste som har hendt meg og jeg elsker han virkelig, bare tanken på å si hadet en gang til brister hjertet mitt i tusen biter jeg har lyst til å være sammen med han, men jeg er redd for at familien min skal hate meg om jeg sier opp jobben og drar til Korea. jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger..alt føles helt håpløst. brutal_mann: tusen takk for oppmuntrende ord kansje jeg våkner opp i korea en vakker dag
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #19 Skrevet 25. juni 2010 Hvorfor jobber du bare 50%? Du kunne med enkelhet ha kommet over 217 tusen i året om du hadde jobbet mer. Du klarer deg greit nå når du bor i din mors kjeller, men der kan du ikke bo resten av livet. For å kunne forsørge deg og kjæresten frem til han får seg jobb, noe som kan ta en stund, er du nødt til å øke inntekten din.
ninuska_ Skrevet 25. juni 2010 #20 Skrevet 25. juni 2010 (endret) Ikke gi opp håpet. Hvis det er ment at dere skal være sammen, så vil det ikke ha noe å si å vente på hverandre et par år? Endret 15. mars 2018 av ninuska_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå