Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Heihei! La meg for det første beklage for lengden på innlegget, og håper at noen tar seg tid til å lese det allikevel! Jeg er ferdig med min bachelor i samfunnsvitenskap, samfunn og kultur eller samfunnsfag og psykologi (det kan hete så mangt, så jeg hiver med alle jeg kan! ) med valg av psykologi og antropologi-fag, og jeg har søkt på ulike masterprogrammer. Æææ, det nærmer seg opptakstid (hvertfall i mitt hode!) og jeg står fast.. Jeg fant "Master i pedagogikk, studieretning rådgiving" på NTNU sine sider. Her står det at programmet er rettet mot det pedagogisk-psykologiske rådgivingsfeltet. Betyr dette at man må arbeide med barnehage / skole? At de aller fleste holder på med dette? Dette er jeg ikke spesielt interessert i, ettersom jeg har bakgrunn fra kommunikasjon, samhandling, gruppeprosesser, lagutvikling og deltagelse, bedriftspsykologi- og antropologi. Jeg er interessert i å jobbe i bedrift; veiledning av tverrfaglige team, tilrettelegge for effektive arbeidsmiljø og god arbeidspraksis, å kunne utvikle samarbeidsteam og medarbeiderressurser. Dette er en del av beskrivelsen av masteren, og det høres ut som noe for meg, med mindre jeg har misforstått. Coaching? Rådgivning? Vil det være en ulempe å ha flere bakgrunner? :klø: Jeg valgte å gå to studieretninger ettersom jeg selv syns det er viktig å fokusere på både individ (psykologi) og grupper (antropologi) - tverrfaglig bakgrunn syns jeg er viktig i og med at man skal jobbe med mennesker på alle mulige nivåer. Jeg følte dessuten at det meste hang sammen i hele bacheloren min. Og nå... pedagogikk? Det tar opp for det meste alt (av temaer da, teknikkene er nye for meg) jeg har vært borti tidligere, kanskje på en litt annen måte og mye grundigere; rådgivningsteknikker, grupperådgivning, organisasjonsrådgivning, etc. Det høres ut som et supert masterprogram i og med at det er erfaringsbasert og med mye praktisk aktivitet - noe jeg ikke har hatt så mye av tidligere. Har noen tatt denne masteren eller kjenner noen som har tatt den? Er det noen som har råd eller tips å komme med (selv om du ikke har kjennskap til masteren)? Da blir jeg evig takknemlig!! Kanskje det blir to år i Trondheim på meg også! (etter all skryt om at det er den beste studentbyen! ) Så kanskje det blir noe vettugt av meg også - hilsen meg!
Kokkelimonke Skrevet 21. juli 2010 #2 Skrevet 21. juli 2010 Jeg har master i spesialpedagogikk og vet at "vi" er ettertraktet også på andre områder enn barnehage/skole pga erfaring, relevans og utdanning innen blant annet mellommenneskelige ledd. For eksempel er det mange som jobber i forhold til coaching og veiledning av personal o.l. I disse dager har vel Samordnet Opptak sendt ut svarene sine. Håper du kom inn!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå