Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg *tror* jeg ser et reaksjonsmønster i kroppen min ved at når jeg spiser hvetemel svulmer magen opp og jeg ser gravid ut. Det kan være innbilt og tilfeldig, så jeg er ikke sikker.

Det går mye cøliaki i familien min og jeg tok gastroskopi i høst. Konklusjonen ble at jeg ikke har 100% cøliaki, men "litt" cøliaki som legen beskrev det. Jeg skal følge med på evt. symptomer som dukker opp de nærmeste årene.

Hvis jeg feks spiser speltbrød uten hvetemel går det helt fint. Det samme gjelder musli og diverse kornblandinger. At jeg reagerer på hvetemel, betyr det at jeg har cøliaki?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg *tror* jeg ser et reaksjonsmønster i kroppen min ved at når jeg spiser hvetemel svulmer magen opp og jeg ser gravid ut. Det kan være innbilt og tilfeldig, så jeg er ikke sikker.

Det går mye cøliaki i familien min og jeg tok gastroskopi i høst. Konklusjonen ble at jeg ikke har 100% cøliaki, men "litt" cøliaki som legen beskrev det. Jeg skal følge med på evt. symptomer som dukker opp de nærmeste årene.

Hvis jeg feks spiser speltbrød uten hvetemel går det helt fint. Det samme gjelder musli og diverse kornblandinger. At jeg reagerer på hvetemel, betyr det at jeg har cøliaki?

Jeg var en av de som svarte deg tidligere... (tror jeg)

Det var du som hadde flekkvis totteatrofi, ikke sant?

Det er veldig mye gluten i spelt, og du kan spise müsli og kornblandinger, så det er

"bare" hvetemelet du reagerer på.

Det betyr nok ikke at du har utviklet det legen vil kalle "full cøliaki" ennå.

(Ikke at jeg skjønner legnes holdning. I følge mitt hode, kan du like lite ha "litt" cøliaki, som du kan være "litt" gravid. Enten har du det, eller så har du det ikke)

Men det kan virke som om du har utviklet en hveteintoleranse, mange av dem tåler spelt.

Hvis jeg var deg, ville jeg informert legen hvordan du opplever dette.

Skrevet

Det stemmer, det er meg ja ;)

Tusen takk for svar :) Skal teste kroppen min litt, så jeg kan finne ut om det er tilfeldig eller ikke.

Skrevet

Kanskje du har intoleranse mot hvete eller noe?

Skrevet

Det betyr ikke at du har cøliaki, det betyr at du har intoleranse mot hveteproteinet, noe som er veldig vanlig. Jeg kan ikke spise hvete, men spelt går helt fint. Helt greit, for hvetemel er overhodet ikke bra :)

• 2 år senere...
Skrevet

Hvilket mel bruker dere evt til pizzadeig istedenfor hvetemel?

Skrevet

Hvilket mel bruker dere evt til pizzadeig istedenfor hvetemel?

Jyttemel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...