Gå til innhold

Atkins-dietten / Lav karbohydrat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på hvor mye er mye karbohydrat per 100g?

Sitter her med blant annet fitness;

100g = 75,2g

Per posjon 30g + 125ml skummelt melk = 6,9g

Jeg bestemte meg for å begynne med denne dietten i dag, så jeg må ha litt hjelp! :)

Hilsen Elisabeth!

Videoannonse
Annonse
Gjest Kate :)
Skrevet

Jeg vil si JA, 75,2g karbohydrater er mye, men det blir jo ikke så veldig mye per porsjon. en 30 grams porsjon er ikke mye, og det er ikke sikkert du blir mett av det, men kalkuleringen din er desverre feil. dersom du skal spise den porsjonen blir det 28,5 g karbohydrater.

Jeg vil imidlertid anbefale deg å revurdere om det er denne dietten du ønsker å velge. Det kan bli vanskeligere å finne "lovlige" matvarer dersom du må passe deg for karbohydratene. Jeg tror du vil oppnå like gode resultater ved å spise variert, sunn kost som inkluderer karbohydrater, så lenge du passer på å begrense kalorimengden. Noen opplever vektøkning når de starter å spise karbohydrater igjen, pga at de suger til seg væske, noe som egentlig lurer deg litt når du tror du går ned i vekt.

en annen ting å tenke på er jo at du skal spise NOE, og dersom du velger protein og en del fett, kan det være større risiko for å få høyere kolesterol og evt avleiring i blodårene.

Menmen, LYKKE TIL IHVERTFALL :goodbye:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvor mye er mye karbohydrat per 100g?

Sitter her med blant annet fitness;

100g = 75,2g

Per posjon 30g + 125ml skummelt melk = 6,9g

Jeg bestemte meg for å begynne med denne dietten i dag, så jeg må ha litt hjelp! :)

Hilsen Elisabeth!

Jeg må kommentere regnestykket ditt først.

Det er 75,2 g karbohydrater pr 100 g matvare.

Hvis du deler på 100, får du karbohydrater pr gram matvare.

Så må du gange opp til den porsjonen du skal ha, for å finne ut hvor mye karbohydrater det er i porsjonen.

75,2/100= 0,752*30=22,56

Bare 30 g fitness vil gi deg 22,56 g karbohydrater, så kommer melken i tillegg.

Jeg har aldri beregnet karbohydrater, jeg ser bare på typen karbo, men du skal ha i deg 20 g karbohydrater pr dag?

Jeg kan tenke meg at det er en ting som avgjør om det er mye karbo, eller ikke...

Hvor stor mengde du skal spise av matvaren?

Skal du spise 5 gram av noe som har 70 g karbohydrater pr 100 g, vil det gi deg 3,6 g karbohydrat, og det er ikke så mye.

Skal du spise 30 g av noe som har 70 g karbohydrater pr 100 g, vil det gi deg 21 g karbohydrater, og det er veldig mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...