Rumohra Skrevet 23. juni 2010 #1 Skrevet 23. juni 2010 Jeg har ikke noe i mot verken hunder eller hundeeiere (ønsker å bli en selv en dag :P ), men synes det er så synd med de dårlige som ødelegger for de flinke. I går gikk jeg tur med en venninne, vi kom til en liten sti i en bitteliten skog midt i et boligstrøk. Så treffer vi en hund med eier som kommer mot oss, hvor hunden kommer mot oss bjeffende. Hunden er løs altså (trodde det var båndtvang i Oslo hele året?). Jeg synes det var litt ubehagelig, så jeg sier det til eieren. "Det der er faktisk litt ubehagelig..!". Hun stiller seg da totalt uforstående til dette..? Er det ikke oppe og avgjort at hunden din ikke skal bjeffe på tilfeldig forbipasserende? Folk som er redde for hunder kan jo bli veldig skremt av dette, og for andre er det ganske irriterende. En godt oppdratt hund vil jo ikke gjøre dette heller.. Blir litt oppgitt altså.. Er så mange flinke hundeeiere overalt, men er disse jeg legger merke til.. Og såklart all hundedritten som ligger overalt..
Gjest reebok Skrevet 23. juni 2010 #2 Skrevet 23. juni 2010 Enig med deg.... Jeg gikk nylig tur på en tursti, og der kommer en diger fårehund løpende og bjeffer mot min lille hund, jeg har ikke mulighet til å løfte han opp, for bandet var ca 3m foran meg, så jeg roper bare NEEEEI!!! og da stoppa faktisk den andre hunden opp, jeg ble livredd, en stor svart hund løs, med eieren like etter, hun beklager, og ropte at han er ikke farlig. Vel, det vet jo ikke jeg... Noen dager senere kom en hund litt større en min plutselig rundt svingen, jeg ble litt paff, og satte meg ned på huk og holdt i sela til min hund, de snusa på hverandre, og akkurat idet eieren kom joggende rundt svingen, angrep den andre hunden min hund, og det ble fullstendig kaos! Fy søren så redd jeg ble! Når dette har skjedd, er det som regel større hunder, og de glefser over nakken og legger min lille hund i bakken, grusomt! Jeg føler meg ikke trygg noe sted lengre :oS Hvorfor kan de ikke bare ha hunden sin i band??
I.am.me Skrevet 23. juni 2010 #3 Skrevet 23. juni 2010 Dette irriterer også meg, som selv er flink hundeeier. Hunden min bjeffer aldri på andre folk eller dyr, går alltid i bånd, går pent og hopper ikke opp på folk, og jeg tar opp bæsjen. Da blir jeg dritsur når noen ødelegger for meg, å gjøre sånn at folk uten hund ser stygt på alle med hund, bare fordi en liten brøkdel ikke er flinke.
Lillaa Skrevet 23. juni 2010 #4 Skrevet 23. juni 2010 Jeg har ikke hunden min løs i "offentlige" områder. Går heller mye tur i utmark og fjellområder hvor han kan få springe løs uten å forstyrre andre (dyr og mennesker).
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. juni 2010 #5 Skrevet 23. juni 2010 Jeg er absolutt enig med deg i at hunden burde ha vært i bånd, men bare en liten kommentar til dette med bjeffing. Noen raser bjeffer (desverre) mer enn andre, og for enkelte individer er det helt umulig å få denne bjeffingen helt bort, uansett hvor godt oppdratt hunden er. Når det er sagt har man jo da selvfølgelig et større ansvar for å ha kontroll på en hund som bjeffer, nettopp fordi den kan virke mer skremmende på andre. Bare sånn fordi jeg ikke liker å høre at alle hunder er dårlig oppdratt bare fordi de bjeffer (for å varsle eieren), for noen raser ligger dette rett og slett i genene.
Rumohra Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2010 Ja.. Skjønner hva du mener. Er jo faktisk ganske store mentale forskjeller på ulike raser. Den hunden jeg traff var forsåvidt en spaniel, synes jeg å huske. Cocker-spaniel muligens. Vet ikke om de er kjent for mye bjeffing? Men veldig sant som du sier, at når bjeffingen er genetisk og vanskelig å få bort stiller det desto strengere krav til eieren så hunden ikke virker for truende.
Emelie Skrevet 23. juni 2010 #7 Skrevet 23. juni 2010 Skal ut med hunden min nå - det står en spent og lydig border collie ved tastaturet... Jeg pleier å ha henne løs i skogen, men ser at jeg at det kommer noen tar jeg henne i bånd med en gang... Vår border collie er ganske liten, og jeg synes det er ekkelt å møte store pesende huner hvor eieren ikke har kontroll, nå har min hund blitt såpass voksen at hun sier i fra - men det er ikke lett når den andre hunden angriper fysisk... heldigvis skjer det ikke så ofte...
fink Skrevet 23. juni 2010 #8 Skrevet 23. juni 2010 Enig med deg....Jeg gikk nylig tur på en tursti, og der kommer en diger fårehund løpende og bjeffer mot min lille hund, jeg har ikke mulighet til å løfte han opp, for bandet var ca 3m foran meg, så jeg roper bare NEEEEI!!! og da stoppa faktisk den andre hunden opp, jeg ble livredd, en stor svart hund løs, med eieren like etter, hun beklager, og ropte at han er ikke farlig. Vel, det vet jo ikke jeg...Noen dager senere kom en hund litt større en min plutselig rundt svingen, jeg ble litt paff, og satte meg ned på huk og holdt i sela til min hund, de snusa på hverandre, og akkurat idet eieren kom joggende rundt svingen, angrep den andre hunden min hund, og det ble fullstendig kaos! Fy søren så redd jeg ble!Når dette har skjedd, er det som regel større hunder, og de glefser over nakken og legger min lille hund i bakken, grusomt! Jeg føler meg ikke trygg noe sted lengre :oSHvorfor kan de ikke bare ha hunden sin i band?? Dette er faktisk uakseptabelt uansett. Hunden er et individ, hun kan ikke vite hvordan den vil reagere i ulike situasjoner, og mot ulike hunder. Jeg fikk samme kommentar ropt til meg da jeg ba eieren til en løs Rottweiler kalle ham til seg. "han er helt harmløs. Så snill så". I neste øyeblikk ble min lille Dachs bitt til blods i hodet. Så jeg stoler ALDRI på slike kommentarer. Nå er min hund liten, alltid i bånd, og bjeffer skjelden, men dersom noen hadde blitt skremt av den, hadde jeg lagt meg flat og bedt om unnskyldning.
Lalle Skrevet 23. juni 2010 #9 Skrevet 23. juni 2010 Nå er det båndtvang over hele landet. Forstår deg godt, er skeptisk til andre hunder selv, og særlig hvis de bjeffer når de møter andre. Leser stadig her inne, "på klager fra dere" og lærer noe hele tiden som hundeeier. Så takk til dere som sier i fra Selv er jeg en lykkelig hundeeier av en golden
Elena Skrevet 23. juni 2010 #10 Skrevet 23. juni 2010 Jeg har ikke hunden min løs i "offentlige" områder. Går heller mye tur i utmark og fjellområder hvor han kan få springe løs uten å forstyrre andre (dyr og mennesker). Til dere som "bare" lar bikkja løpe uten band i skog og utmark... Er det ikke nettopp der man bør ha band på bikkja? Her fra Lov om hundehold: I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.
Troilltøva Skrevet 23. juni 2010 #11 Skrevet 23. juni 2010 er veldig enig i det som skrives her! er hundeeier selv og min hund er en sånn en som springer bort bjeffende når han ser noen, hund eller menneske. så derfor har jeg han i bånd nettopp pga at jeg vet folk kan bli redde, så har han bare løs på store oversiktlige områder som vi pleier og være på og når jeg ser det kommer folk så tar jeg han i band. en venninne av meg gikk tur med han en gang og de hadde vært på det området der hvor han pleier og springe løs, men hadde han i bånd siden det var andre folk der med hund. men den hunden va løs og kom springende mot de og hadde begynt og sirkle rundt venninna mi og hunden min, så hun ble jo redd for hva som holdt på og skje! mens eierne bare sto og så på uten og gjøre noe! hun ble jo redd fordi det var en stor hund, min hund er jo også passelig stor men denne var større og av en "skumlere" rase som jeg ikke husker hva var akkurat nå. hun hadde blitt sinna og ropt etter eierne om at de måtte ta hunden sin og de hadde visst gjort det etterhvert...hva tenker folk med?
fink Skrevet 23. juni 2010 #12 Skrevet 23. juni 2010 er veldig enig i det som skrives her! er hundeeier selv og min hund er en sånn en som springer bort bjeffende når han ser noen, hund eller menneske. så derfor har jeg han i bånd nettopp pga at jeg vet folk kan bli redde, så har han bare løs på store oversiktlige områder som vi pleier og være på og når jeg ser det kommer folk så tar jeg han i band. en venninne av meg gikk tur med han en gang og de hadde vært på det området der hvor han pleier og springe løs, men hadde han i bånd siden det var andre folk der med hund. men den hunden va løs og kom springende mot de og hadde begynt og sirkle rundt venninna mi og hunden min, så hun ble jo redd for hva som holdt på og skje! mens eierne bare sto og så på uten og gjøre noe! hun ble jo redd fordi det var en stor hund, min hund er jo også passelig stor men denne var større og av en "skumlere" rase som jeg ikke husker hva var akkurat nå. hun hadde blitt sinna og ropt etter eierne om at de måtte ta hunden sin og de hadde visst gjort det etterhvert...hva tenker folk med? Ja, si det.. Det er i alle fall respektløst å bare si "neida, han er snill" eller lignende, når noen ber en om å ta til seg hunden sin. Folk har ulike grunner til å ikke ønske kontakt med fremmede hunder, og man skal slippe å holde en times lang tale om hvorfor.
Cayenne Skrevet 23. juni 2010 #13 Skrevet 23. juni 2010 Jeg har ikke noe i mot verken hunder eller hundeeiere (ønsker å bli en selv en dag :P ), men synes det er så synd med de dårlige som ødelegger for de flinke. I går gikk jeg tur med en venninne, vi kom til en liten sti i en bitteliten skog midt i et boligstrøk. Så treffer vi en hund med eier som kommer mot oss, hvor hunden kommer mot oss bjeffende. Hunden er løs altså (trodde det var båndtvang i Oslo hele året?). Jeg synes det var litt ubehagelig, så jeg sier det til eieren. "Det der er faktisk litt ubehagelig..!". Hun stiller seg da totalt uforstående til dette..? Er det ikke oppe og avgjort at hunden din ikke skal bjeffe på tilfeldig forbipasserende? Folk som er redde for hunder kan jo bli veldig skremt av dette, og for andre er det ganske irriterende. En godt oppdratt hund vil jo ikke gjøre dette heller.. Blir litt oppgitt altså.. Er så mange flinke hundeeiere overalt, men er disse jeg legger merke til.. Og såklart all hundedritten som ligger overalt.. Nei, det er ikke helårsbåndtvang i Oslo, men ja, det er båndtvang i hele landet akkurat nå. Synes heller ikke noe om å bryte båndtvang, eller generelt ha hunder løs med mindre man har god innkalling og kontroll på dem. Og ja, det er mange 'idioter' der ute som ødelegger for de som plukker opp bæsj, respekterer båndtvangen osv, dessverre MEN; "Er det ikke oppe og avgjort at hunden din ikke skal bjeffe på tilfeldig forbipasserende" synes jeg er et ekstremt merkelig utsagn. Hunder bjeffer, det er en del av språket deres. Jeg forstår så absolutt at det kan oppleves ubehagelig at en løs, fremmed hund bjeffer på en, men at hunder "ikke skal få lov til" å bjeffe, synes jeg er tull.
Rumohra Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #14 Skrevet 23. juni 2010 Ja, jeg formulerte meg litt dumt. Som jeg har skrevet tidligere i tråden har jeg forståelse for at f.eks. enkelte raser har lettere for å bjeffe enn andre og at det kan være vanskelig å trene bort. Det er også stor forskjell på et enkelt bjeff for å varsle og vedvarende hissig bjeffing, en aggressiv fremtoning og oppsøke dem som går forbi uten invitasjon. Jeg vet ikke så mye om hundepsykologi, men antar dette er to ulike ting som avgjøres bla. av hvor hunden føler seg i rang i forhold til eier.
Maneo Skrevet 23. juni 2010 #15 Skrevet 23. juni 2010 Dette irriterer også meg, som selv er flink hundeeier. Hunden min bjeffer aldri på andre folk eller dyr, går alltid i bånd, går pent og hopper ikke opp på folk, og jeg tar opp bæsjen. Da blir jeg dritsur når noen ødelegger for meg, å gjøre sånn at folk uten hund ser stygt på alle med hund, bare fordi en liten brøkdel ikke er flinke. Underskriver. Ikke minst er det utrolig plagsomt med løse hunder som kommer mot min hund som går i bånd. Enkelte folk har ikke vett!
Gjest ThatWoodcut Skrevet 23. juni 2010 #16 Skrevet 23. juni 2010 Jeg bare sier at jeg er enig i alt som er blitt sagt her nå, men som hundeeier som ofte har den ene hunden løs(den er så gammel at om den hadde ville jaget noe hadde den ikke kommet langt uansett, mens den yngre er alt for vill til å ha løs) er det veldig frustrerende og irriterende at andre turgåere hele tiden føler seg forpliktet til å si at det er båndtvang, hunden kan være farlig, folk kan være redd for hunder osv. Og jeg kan legge til at de er minst like sure og frekke som hundeeiere i forsvarsposisjon.
fink Skrevet 24. juni 2010 #17 Skrevet 24. juni 2010 Jeg bare sier at jeg er enig i alt som er blitt sagt her nå, men som hundeeier som ofte har den ene hunden løs(den er så gammel at om den hadde ville jaget noe hadde den ikke kommet langt uansett, mens den yngre er alt for vill til å ha løs) er det veldig frustrerende og irriterende at andre turgåere hele tiden føler seg forpliktet til å si at det er båndtvang, hunden kan være farlig, folk kan være redd for hunder osv. Og jeg kan legge til at de er minst like sure og frekke som hundeeiere i forsvarsposisjon. Jeg er enig i at det ikke alltid er like gøy å ha hunden i bånd, men de har jo faktisk loven på sin side. Ikke alle andre vet hvor snill og gammel hunden din er da, vet du. Båndtvang finnes for å ta hensyn til folk og fe som ferdes rundt omkring, og når folk sier ifra, må det jo være fordi de ikke er komfortable med løse hunder? Og som jeg nevnte tidligere: folk kan ha ulike årsaker til at de ikke ønsker kontakt med fremmede, løse hunder, og de skal ikke være nødt til å forklare seg i øst og vest hver gang de møter en løs hund. Jeg er selvsagt helt enig i at man skal si ifra på en ordentlig måte.
SiljeMa Skrevet 24. juni 2010 #18 Skrevet 24. juni 2010 En ting er at kanskje denne hunden er snill. En annen ting er at kanskje ikke din hund reagerer like bra på den som kommer løpende. Det kan jo være at faktisk den hunden du selv har ikke er så glad i fremmede hunder, og når da denne personen sier at "han er så snill", så hjelper det fint lite. Man har jo all slags rett til å gå tur ute med hunden sin selv om han er agresiv eller har andre adferdsproblemer mot andre hunder, det må andre respektere også.
I.am.me Skrevet 24. juni 2010 #19 Skrevet 24. juni 2010 En ting er at kanskje denne hunden er snill. En annen ting er at kanskje ikke din hund reagerer like bra på den som kommer løpende. Det kan jo være at faktisk den hunden du selv har ikke er så glad i fremmede hunder, og når da denne personen sier at "han er så snill", så hjelper det fint lite. Man har jo all slags rett til å gå tur ute med hunden sin selv om han er agresiv eller har andre adferdsproblemer mot andre hunder, det må andre respektere også. Det er helt riktig at man har 100% rett til å lufte hunden sin i parken dersom hunden har adferdsproblemer, men da burde man som hundeeier lære seg teknikker for å temme hunden i den situasjonen hvor hunden kan bli helt psyko mot andre hunder/barn osv. At hunden går i bånd trenger ikke holde den unna å skade noen. Vi hadde en helt super fantastisk hund i lang, lang tid. Men etter den hadde levd et veldig langt liv og begynte å bli gammel, ble den også senil og endret litt personlighet. Plutselig gikk den fra å være den snilleste, elskverdige hunden i verden til en kjempe snill hund som ikke likte gamle damer med stokk. Han begynte å bjeffe og sette i til gamle damer som gikk med stokk, og da fant vi ut at det var best å avlive. For det at en hund viser aggressivitet på den måten, uansett hvem mot, viser at den inneholder alle ingrediensene til å også angripe. Det er bedre å være på den sikre siden, enn at man håper det skal gå bra, og så gjør det ikke det.
SiljeMa Skrevet 24. juni 2010 #20 Skrevet 24. juni 2010 ja selvfølgelig mener jeg at man skal gjøre noe med det, og prøve å gjøre alt for å få hunden til å takle slike sitvasjoner. Det jeg egentlig bare mener er at om man går med hunden sin på fot og med full kontakt, også kommer en annen hund, løs eller med lang line løpene bort så er det ikke sikkert det blir tatt like godt imot, og da kommer man ikke langt med at hunden som kommer bort er snill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå