Rosalie Skrevet 3. august 2010 #61 Skrevet 3. august 2010 Eller koster det enda mer? http://soknad.bi.no/Templates/Pages/LightBoxContentExtractor.aspx?pagelink=56187&heading=Price%20and%20financing Jess, forvirrende er BIs sider...
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #62 Skrevet 5. august 2010 Eller koster det enda mer? http://soknad.bi.no/Templates/Pages/LightBoxContentExtractor.aspx?pagelink=56187&heading=Price%20and%20financing Jess, forvirrende er BIs sider... koster 17 100 for 2 enkelt kurs per semester. fant ut at begge semestrene kan bestå av enkeltkurs, og man blir uansett ikke fulltidsstudent før neste inntak starter. kjipt as!
FrøkenFrøken Skrevet 6. august 2010 #63 Skrevet 6. august 2010 Det er rådyrt med tanke på at du ikke får støtte fra lånekassen ja. Jeg har selv gjort det på den måten, eller rettere sagt, jeg begynte slik. Men syns de kveldskursene var gørr kjedelige, og ufattelig demotiverende som inngangsbillett til studentlivet. Du får ingen følelse av å være student, du sitter der med en haug med "gamle" folk, og det er temmelig lenge med forelesninger på fire timer om gangen. Heldigvis fikk jeg trekke meg fra kursene etter 5-6 uker. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste at du tar kontakt med UiO og hører om ikke du kan få komt deg inn på noen fag der det er plass (f.eks. noe økonomigreier som kan være brukbart på BI fremover).
Rosalie Skrevet 6. august 2010 #64 Skrevet 6. august 2010 Og jeg vil anbefale degå droppe studiene det kommende året og heller jobbe fulltid. Lev på studentbudsjett og legg deg opp en buffer enten til å spe på økonomien i løpet av studieårene eller til egenkapital til den dagen du skal etablere deg. Om du kommer ett år senere i gang med studiene spiller ingen rolle. De færreste begynner å studere rett fra videregående for å fullføre på normert tid og gå rett ut i jobb.
Kokkelimonke Skrevet 6. august 2010 #65 Skrevet 6. august 2010 Du må bestå alle fag for å få generell studiekompetanse. Når du har stryk i norsk mangler du altså det faget desverre.
Neala Skrevet 6. august 2010 #66 Skrevet 6. august 2010 Du må bestå alle fag for å få generell studiekompetanse. Når du har stryk i norsk mangler du altså det faget desverre. Akkurat, det er jo derfor hun må ta eksamen.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #67 Skrevet 6. august 2010 Hei kjære KG brukere. Mange tusen takk for alle svar jeg har fått hittil,- særlig disse siste her nå som også har bidratt, det var mange spontane men tankevekkende svar og råd om hva jeg bør gjøre. Først og fremst vil jeg bare understreke for ''Nixon'' at jeg ikke strøk i akkurat norsk, men i markedsføringseksamen fra 3 vgs, som jeg derfor skal ta opp igjen . Så til ''FrøkenFrøken'' som bl.a sa: ''Men syns de kveldskursene var gørr kjedelige, og ufattelig demotiverende som inngangsbillett til studentlivet. Du får ingen følelse av å være student, du sitter der med en haug med "gamle" folk, og det er temmelig lenge med forelesninger på fire timer om gangen.Heldigvis fikk jeg trekke meg fra kursene etter 5-6 uker.Jeg vil anbefale deg på det sterkeste at du tar kontakt med UiO og hører om ikke du kan få komt deg inn på noen fag der det er plass (f.eks. noe økonomigreier som kan være brukbart på BI fremover).Jeg glemte faktisk at selv i store klasser for fulltidsstudenter (som jeg faktisk hadde muligheten til å kaste et blikk på under ''velkommen-til-BI-dagen'',) var det mange bekjente PLUSS en god del vel så VOKSNE mennesker der. Og siden du sier at selv i enkeltkursene,- så er det størst sannsynlighet å se voksne folk der, og det kan jeg tenke meg å være grusomt kjedelig.. men det er synd at det, i tillegg til at det er 4 timer i bare dét enkelte faget per gang også bidrar til litt demotivasjon. Får ikke deltidsstudenter prosjekter og gruppearbeid osv? Er det bare klasseundervisning og små prøver her og der? Forklar meg gjerne hva dere pleide å gjøre som deltidsstudenter. Hva studerte du i løpet av bare de 5-6 ukene, og hva gjorde du etter at du trakk deg unna kursene? Du nevnte også det med å kontakte UiO! Mener du at jeg kan spørre om jeg nå kan studere der - uten at jeg enda ikke har fått generell studiekompetanse? Og at jeg da, når jeg har bestått eksamenen i Markedsføring., så kan jeg evnt. gå tilbake til BI og fortsette med fagene der? Minner om at jeg søkte meg inn på BI for å studere linja ''Markedsføring'' Til ''Wadjet'' som sa: ''Og jeg vil anbefale degå droppe studiene det kommende året og heller jobbe fulltid. Lev på studentbudsjett og legg deg opp en buffer enten til å spe på økonomien i løpet av studieårene eller til egenkapital til den dagen du skal etablere deg.Om du kommer ett år senere i gang med studiene spiller ingen rolle. De færreste begynner å studere rett fra videregående for å fullføre på normert tid og gå rett ut i jobb.''Det høres utrolig lurt ut. Men så kommer det med hvor jeg aller helst bør jobbe fulltid. Jeg bor i Akershus fylke, men med tanke på faget jeg skal ta opp fra vgs, har jeg fått vite at det var mest takket være hjelp fra erfarne BI studenter (venner derfra osv.) som kunne hjelpe personen litt ekstra for å få høyere karakter. Hva om jeg prøver å gjøre meg bedre kjent med den enkelte, eller andre BI studenter som viser vilje til å hjelpe meg med faget? Da bør jeg nok kanskje jobbe på et sted nær BI, eks. Storo e.l. Også når det gjelder å treffe nære ''oslo-''venner <<etter skoletid>> , så kan det være til fordel om jeg er i Oslo både på jobb osv.. Hinderet her er bodstedet i Akershus, det tar dessverre lang tid å reise hjem med T-bane og buss helt tilbake, hver dag, men. Hva bør prioriteres her, egentlig? Til slutt som du sa, så er det heldigvis bare snakk om ett år. Jeg tar opp faget nå til jul, satser alt for å bestå, og så vente til neste inntak av studenter på BI starter igjen. Blir vel kjipt når jeg ikke får med ekstrafordelene ved å treffe venner som til vanlig befinner seg i nærheten av skolen. Men det bør likevel ikke være et hinder da! Finnes alltid muligheter Og spørsmål i forhold til dette, ligger i avsnittet over. Håper fremdeles på tilbakemeldinger fra dere . Alt dette er vel så viktig, og må aller helst bestemme meg for hva jeg skal gjøre - snarest! Mvh TS.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #68 Skrevet 6. august 2010 Også en annen ting jeg alltid lurer på , og det er følgende: hvordan regner / tenker f.eks UiO og andre høyskoler/universiteter/BI når det gjelder studentens gjennomsnitt? Siden eksamenskarakterene er like dominerende som vanlige fagkarakterer for å kunne få generell studiekompetanse; står jo eksamenskarakterene for seg selv. jeg har et snitt på 3,5 i vanlige fag, og har 3 andre forskjellige karakterer i eksamnene. hvordan regner skolen som UiO gjennomsnitt da? og hvor mange studiepoeng blir lagt til på fagene Matte S1+ S2, Samfunnsfaglig Engelsk og Markedsføring 1+2?
Kokkelimonke Skrevet 7. august 2010 #69 Skrevet 7. august 2010 Akkurat, det er jo derfor hun må ta eksamen. Akkurat, derfor må hun ta faget om igjen for å få den generelle studiekompetansen Lykke til TS!
FrøkenFrøken Skrevet 7. august 2010 #70 Skrevet 7. august 2010 Hei kjære KG brukere. Mange tusen takk for alle svar jeg har fått hittil,- særlig disse siste her nå som også har bidratt, det var mange spontane men tankevekkende svar og råd om hva jeg bør gjøre. Først og fremst vil jeg bare understreke for ''Nixon'' at jeg ikke strøk i akkurat norsk, men i markedsføringseksamen fra 3 vgs, som jeg derfor skal ta opp igjen . [*]Så til ''FrøkenFrøken'' som bl.a sa: [*]''Men syns de kveldskursene var gørr kjedelige, og ufattelig demotiverende som inngangsbillett til studentlivet. Du får ingen følelse av å være student, du sitter der med en haug med "gamle" folk, og det er temmelig lenge med forelesninger på fire timer om gangen. [*]Heldigvis fikk jeg trekke meg fra kursene etter 5-6 uker. [*]Jeg vil anbefale deg på det sterkeste at du tar kontakt med UiO og hører om ikke du kan få komt deg inn på noen fag der det er plass (f.eks. noe økonomigreier som kan være brukbart på BI fremover). [*]Jeg glemte faktisk at selv i store klasser for fulltidsstudenter (som jeg faktisk hadde muligheten til å kaste et blikk på under ''velkommen-til-BI-dagen'',) var det mange bekjente PLUSS en god del vel så VOKSNE mennesker der. Og siden du sier at selv i enkeltkursene,- så er det størst sannsynlighet å se voksne folk der, og det kan jeg tenke meg å være grusomt kjedelig.. men det er synd at det, i tillegg til at det er 4 timer i bare dét enkelte faget per gang også bidrar til litt demotivasjon. Får ikke deltidsstudenter prosjekter og gruppearbeid osv? Er det bare klasseundervisning og små prøver her og der? Forklar meg gjerne hva dere pleide å gjøre som deltidsstudenter. Hva studerte du i løpet av bare de 5-6 ukene, og hva gjorde du etter at du trakk deg unna kursene? Du nevnte også det med å kontakte UiO! Mener du at jeg kan spørre om jeg nå kan studere der - uten at jeg enda ikke har fått generell studiekompetanse? Og at jeg da, når jeg har bestått eksamenen i Markedsføring., så kan jeg evnt. gå tilbake til BI og fortsette med fagene der? Minner om at jeg søkte meg inn på BI for å studere linja ''Markedsføring'' Vi fikk ingen prosjekter eller gruppearbeid i den lille perioden jeg var der. Da var det stort sett forelesninger i mindre klasser enn "vanlige" BI klasser. Og lite samhold, da elevene som sagt var voksne, gjerne i jobb, og med forpliktelser før og etter undervisningen. Jeg tok bed.øk. makroøk, rettslære og statistikk. Jeg fikk heller ikke vitnemål da jeg var ferdig på VGS, grunnet en operasjon i eksamenstiden. Jeg gikk ut fra VGS i 2007, og begynte på BI januar 2008. Jeg var alltid kjempeflink på skolen, gikk ut med skyhøyt snitt, og var ekstremt klar for å studere. Men i feb.08 fikk jeg en gøy deltidsjobb, og har endt opp med å jobbe der i flere forskjellige stillinger siden. En erfaring jeg ikke ville vært foruten! Slik at det er først nå jeg skal bli fulltidsstudent, og jeg føler meg veldig klar, og tar det mye mer seriøst enn jeg hadde gjort om jeg hadde begynt rett på studier etter videregående. Så jeg slenger meg faktisk på det en annen her sa: prøv å få deg fulltidsjobb, gjerne deltidsjobb også - er ofte folk bytter vakter, og hadde jeg vært deg så hadde jeg bodd hjemme dette året, og spart opp en del av pengene du tjener. Ikke stress med Oslo, og at du bør få deg venner på BI o.l. disse vil du uansett ikke gå i klasse med når du begynner å studere selv. Og tro meg, det er vanvittig lett å komme inn i et godt studentmiljø med fadderuke og alt det der. Alternativt kan du som sagt ta kontakt med UiO, forklare situasjonen din, og høre om de har ledig kapasitet på noen av fagene sine. Selv om du skal studere Markedsføring senere, så er det alltid greit å ha noen økonomi fag, ledelse, psykologi, pedagogikk o.l. Husk at BI er dyrt, og at du kommer til å betale tilbake de pengene du låner for å gå der, så å betale enda mer for enkeltkurs er ikke så lurt.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2010 #71 Skrevet 7. august 2010 Vi fikk ingen prosjekter eller gruppearbeid i den lille perioden jeg var der. Da var det stort sett forelesninger i mindre klasser enn "vanlige" BI klasser. Og lite samhold, da elevene som sagt var voksne, gjerne i jobb, og med forpliktelser før og etter undervisningen. Jeg tok bed.øk. makroøk, rettslære og statistikk. Jeg fikk heller ikke vitnemål da jeg var ferdig på VGS, grunnet en operasjon i eksamenstiden. Jeg gikk ut fra VGS i 2007, og begynte på BI januar 2008. Jeg var alltid kjempeflink på skolen, gikk ut med skyhøyt snitt, og var ekstremt klar for å studere. Men i feb.08 fikk jeg en gøy deltidsjobb, og har endt opp med å jobbe der i flere forskjellige stillinger siden. En erfaring jeg ikke ville vært foruten! Slik at det er først nå jeg skal bli fulltidsstudent, og jeg føler meg veldig klar, og tar det mye mer seriøst enn jeg hadde gjort om jeg hadde begynt rett på studier etter videregående. Så jeg slenger meg faktisk på det en annen her sa: prøv å få deg fulltidsjobb, gjerne deltidsjobb også - er ofte folk bytter vakter, og hadde jeg vært deg så hadde jeg bodd hjemme dette året, og spart opp en del av pengene du tjener. Ikke stress med Oslo, og at du bør få deg venner på BI o.l. disse vil du uansett ikke gå i klasse med når du begynner å studere selv. Og tro meg, det er vanvittig lett å komme inn i et godt studentmiljø med fadderuke og alt det der. Alternativt kan du som sagt ta kontakt med UiO, forklare situasjonen din, og høre om de har ledig kapasitet på noen av fagene sine. Selv om du skal studere Markedsføring senere, så er det alltid greit å ha noen økonomi fag, ledelse, psykologi, pedagogikk o.l. Husk at BI er dyrt, og at du kommer til å betale tilbake de pengene du låner for å gå der, så å betale enda mer for enkeltkurs er ikke så lurt. Okey! Ble plutselig veldig nysgjerrig på hva slags fulltidsjobb/deltidsjobb du har hatt så god erfaring med? Og hvis jeg har forstått riktig, så har du ikke studert på to år, men jobbet både fulltid og deltid istedet? Og at det er først i år du føler deg klar for å studere videre? Lurer selv på hvilke jobber jeg kan ha som man kan tjene mest på per time også. Det er en ekstrafordel til at man også liker arb. oppgavene sine. Kan tenke meg å jobbe på smykke/klesbutikker og liknende, men ikke spisesteder. Når det gjelder når man skal føle seg klar osv, så er det jo alltid best tanke å fortsette videre rett etter vgs og ikke gå på folkehøyskolen og såkalt ''kaste bort tida si'' på å finne ut hva man vil osv. Men tenker man på den andre siden så kan det være lurt å begynne å jobbe og spare en del penger som dere sier, det er jo alltid lurt - for penga kan til slutt brukes enten på privatskolen BI eller på prosessen med å ta lappen! Dessuten er det viktig med jobberfaring mtp CV innhold +++. Jeg er derfor glad jeg ikke stressa med å sende søknad til BI for å ta deltidskurs altså, og det takket være rådene her! Når det gjelder å kontakte UiO, så kan jeg nå si at jeg har snitt på 3,5. Karakterene på eksamnene kommer deretter for seg selv, ikke sant. Har jeg likevel sjans på UiO med det snittet jeg har? Forstår ikke hvordan skoler regner ut gjennomsnitt for elever når eksamenskarakterene ikke inngår i regningen for snitt,- men som likevel er like dominerende som resten av karakterene.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2010 #72 Skrevet 7. august 2010 Har tenkt litt. Igjen. Så igjennom karakterkortet. Jeg liker IKKE 2eren jeg fikk på samfunnsfaglig engelsk skriftlig eksamen. Og jeg liker IKKE stryk i markedsføring skriftlig eksamen. Jeg vet at jeg ikke rakk NOE særlig av del 3 i engelsk,- så den er grei - MEN jeg VET at jeg KAN bedre og dermed kan jeg gjøre meg fortjent til en BEDRE karakter i begge fagene. Jeg vil ikke gå ut av vgs med disse to lave karakterene i skriftlig eksamen; jeg var OVERLYKKELIG over at jeg ikke kom opp i matte skriftlig/muntlig og likevel bommet jeg fullstendig på disse mer litterære fagene! Nå må jeg klare dette. Jeg vil få gode nok karakterer - i hvertfall MINST en treer på begge fagene. Nå kan jeg ta opp eksamen til jul. Har altså 6 mnd på meg. Er det nok til å gjøre seg ordentlig klar til både engelsk og markedsføring eksamen? I tillegg til deltidsjobb noen dager i uken osv.
Pooo Skrevet 7. august 2010 #73 Skrevet 7. august 2010 hei. jeg aner ikke hva slags fag du har strøket i, men det er ikke poenget. tilsammen må du ha bestått 90 timer for å ha godkjent vitnemål. om du har det finner du ut ved å regne sammen hvor mange timer hver enkelt fag hadde. dersom du står igjen med 90 timer etter stryk, så skulle det gå bra, men snakk med rådgiver på skolen, det skulle være mulig å kontakte dem nå, hvis ikke må du maile eller ringe til samordna opptak. lykketil!
Gjest Bond Skrevet 8. august 2010 #74 Skrevet 8. august 2010 (endret) Det om å søke enkeltemnestatus på UiO tviler jeg litt på - så vidt jeg vet må man likevel ha studiekompetanse og eventuelle andre forkunnskapskrav i de fleste fagene. I tillegg blir de fleste mer poplære fagene fort fylt opp og de prioriterer jo selvfølgelig egne studenter. Men du kan lese mer her og kanskje ringe dem, men som sagt - jeg er temmelig sikker på at det ikke går an uten generell studiekompetanse. Sjekket noen av fagene nå og alle hadde studiekompetanse som krav, men du kan jo se litt rundt her. Endret 8. august 2010 av Bond
Rosalie Skrevet 11. august 2010 #75 Skrevet 11. august 2010 Det om å søke enkeltemnestatus på UiO tviler jeg litt på - så vidt jeg vet må man likevel ha studiekompetanse og eventuelle andre forkunnskapskrav i de fleste fagene. I tillegg blir de fleste mer poplære fagene fort fylt opp og de prioriterer jo selvfølgelig egne studenter. Men du kan lese mer her og kanskje ringe dem, men som sagt - jeg er temmelig sikker på at det ikke går an uten generell studiekompetanse. Sjekket noen av fagene nå og alle hadde studiekompetanse som krav, men du kan jo se litt rundt her. Jepp. For å få gå opp til eksamen på UiO (eller annet universitet) må man være immatrikulert. Og for å bli immatrikulert må man ha bestått videregående (evt bli tatt opp på særskilt grunnlag eller 23/5-regelen, og ingen av disse er aktuelle for trådstarter).
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #76 Skrevet 15. august 2010 Jepp. For å få gå opp til eksamen på UiO (eller annet universitet) må man være immatrikulert. Og for å bli immatrikulert må man ha bestått videregående (evt bli tatt opp på særskilt grunnlag eller 23/5-regelen, og ingen av disse er aktuelle for trådstarter). Åja, ok. Men hva er 23/5 -regelen igjen ? Nå har jeg for mange dager siden meldt meg inn for å ta opp eksamen i markedsføring nå til jul, og droppet engelsken fordi man tar den på en annen skole enn den jeg vanligvis går på + at det koster ekstra for å ta den. Min vgs gir altså kun studentene sjanse til å ta opp ett fag som de har strøket i. Så lenge du har bestått, må du betale for å ta den opp; og den må taes på en annen skole lenger unna. Jeg fikk 4 på engelsk muntlig eksamen,- og dessverre en 2'er på engelsk skriftlig i år. Men ellers så er jeg god i engelsk, og vet at jeg kan og kommer til å bli bedre i engelsk. BI tar jo spesielt til nytte engelsken, det blir jo et undervisningsspråk i andre året! jeg håper derfor ikke at denne 2'eren i engelsk skriftlig eksamen påvirker sjansen for at jeg får komme inn - negativt. Jeg regner med at etter at jeg har tatt opp markedsføringseksamen at jeg har bestått 90 timer- for jeg har valgt nok programfag osv. Det eneste som bekymrer meg litt nå, er det med engelsken, men også det med at jeg tviler på at jeg får undervisning i faget og må forberede meg på dette på egenhånd.. men jeg kan ta kontakt med læreren denne uka for å vite hva som skulle ha stått på eksamenen istedet for alt det JEG skrev... men hvordan kommer neste eksamen til å se ut for meg? veldig lik, eller noe helt annet?
Rosalie Skrevet 15. august 2010 #77 Skrevet 15. august 2010 23-5-årsreglen. Ellers kjøres opptaket kun på poengsnitt. De ser ikke på spesifikke karakterer.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #78 Skrevet 15. august 2010 23-5-årsreglen. Ellers kjøres opptaket kun på poengsnitt. De ser ikke på spesifikke karakterer. takk for linken, wadjet. og så var det poengsnittene, ja!! det er noe jeg har spurt om så mange ganger på dette forumet, og har fremdeles ikke fått noe svar. det med at universitetene kjører opptaket kun på poengsnitt; gjelder det kun privatskoler; eller alle universiteter og høyskoler? jeg skjønner meg ikke helt på hvordan universitetene generelt ,- og BI spesielt regner ut det vi kaller gjennomsnittet,- og poengsnitt! jeg har s2, markedsføring og ledelse 2 og samfunnsfaglig engelsk. hvor finner man poeng per fag? og hvor mange poengsnitt bør man ha for å være godkjent?
Rosalie Skrevet 15. august 2010 #79 Skrevet 15. august 2010 takk for linken, wadjet. og så var det poengsnittene, ja!! det er noe jeg har spurt om så mange ganger på dette forumet, og har fremdeles ikke fått noe svar. det med at universitetene kjører opptaket kun på poengsnitt; gjelder det kun privatskoler; eller alle universiteter og høyskoler? jeg skjønner meg ikke helt på hvordan universitetene generelt ,- og BI spesielt regner ut det vi kaller gjennomsnittet,- og poengsnitt! jeg har s2, markedsføring og ledelse 2 og samfunnsfaglig engelsk. hvor finner man poeng per fag? og hvor mange poengsnitt bør man ha for å være godkjent? Alle i samordna opptak har samme opptaksgrunnlag, dvs. poengsnittet. Også har noen studier minstekrav i enkelte fag, f.eks. allmennlærerstudiene som har krav til minimum 3 i norsk og matte (om jeg husker helt riktig). Poengsnittet regnes ut ved at man legger sammen alle karakterene man har og deler på antall karakterer (f.eks. hvis man har 10 standpunktkarakterer og 4 eksamenskarakterer, legger man sammen alle 14 karakterene og deler på 14). Deretter ganger man dette karaktersnittet med 10 og legger til eventuelle tilleggspoeng.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #80 Skrevet 15. august 2010 Alle i samordna opptak har samme opptaksgrunnlag, dvs. poengsnittet. Også har noen studier minstekrav i enkelte fag, f.eks. allmennlærerstudiene som har krav til minimum 3 i norsk og matte (om jeg husker helt riktig). Poengsnittet regnes ut ved at man legger sammen alle karakterene man har og deler på antall karakterer (f.eks. hvis man har 10 standpunktkarakterer og 4 eksamenskarakterer, legger man sammen alle 14 karakterene og deler på 14). Deretter ganger man dette karaktersnittet med 10 og legger til eventuelle tilleggspoeng. åjaa, ok! så det er dette poengsnittet som altså består av alle karakterer osv som skolene ser på før studentene blir dratt inn! men BI derimot er ikke del av samordna opptak, de får jo ikke støtte av staten osv, og har derfor rullerende opptak. de har et minimumskrav på minst 3,2 i snitt. jeg er godt over det, men regner med å få mer enn 3,5 når jeg har bestått eksamenskarakteren. systemet for BI og minstekrav i enkeltefag har de kanskje ikke ,- i hvertfall ikke i markedsføringslinja ikke sant? det er mest det med at man ligger over snittet og at man har bestått for å få plass på bi? (sånn med tanke på at jeg faktisk kan få plass når jeg har bestått eksamen i markedsføring og ledelse) men hvis BI også ser på poengsnitt, hva er minstekravet da? jeg tror ikke det blir et problem hvis man i verste fall skulle ligge et lite hakk under det, men fint å vite i hvert fall!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå