Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #21 Skrevet 24. juni 2010 Det var det jeg skrev også, men tror det ble oversett av TS... TS her. å ja, neii da, det ble ikke oversett av meg i det hele tatt altså! Jeg merket at du nevnte det med nok timer osv. Jeg skal nå gå inn og sjekke hvor mange timer jeg har. men det vil altså si at hvis jeg har mer enn nok timer enn det som kreves, så har jeg studiekompetanse uansett? hva om hvis jeg har akkurat de antallet timer som kreves da,- og ikke noe ekstra, da har jeg ikke studiekompetanse før jeg består i denne markedsføringseksamenen?
I.am.me Skrevet 24. juni 2010 #22 Skrevet 24. juni 2010 ^ TS, du har valgt Markedsføring som et av dine valgfag sant? På allmenn velger de fleste 3 eller 4 valgfag. Man må ha i hvert fall 3, men noen velger jo flere. Hvor mange valgfag har du, og hvilke?
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #23 Skrevet 24. juni 2010 ^ TS, du har valgt Markedsføring som et av dine valgfag sant? På allmenn velger de fleste 3 eller 4 valgfag. Man må ha i hvert fall 3, men noen velger jo flere. Hvor mange valgfag har du, og hvilke? Ah valgfag var det, ja da stiller vel saken seg kanskje litt annen. Jeg tok 2 valgfag selv for å få nok timer. Hadde jeg valgt bare ett, hadde jeg akkurat fått noen få timer for lite. Så får håpe for TS sin del at h*n har mer enn 2 valgfag, for da er det jo enda en sjans :-)
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #24 Skrevet 24. juni 2010 ^ TS, du har valgt Markedsføring som et av dine valgfag sant? På allmenn velger de fleste 3 eller 4 valgfag. Man må ha i hvert fall 3, men noen velger jo flere. Hvor mange valgfag har du, og hvilke? Ja, faktisk så tenkte jeg over det med 3 eller 4 valgfag eller mer. Jeg har jo bare valgt 3 programfag, og tror derfor at det er akkurat det som kreves for å få nok timeundervisning, eller hva? Valgfagene mine er Markedsføring og Ledelse (Både 1 og andre året.), Samfunnsfaglig engelsk (1 og 2 året) og Samfunnsfaglig matte (Altså S-matte, har tatt både S1 og S2.) Hvor mange timer kreves det å ha, igjen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #25 Skrevet 24. juni 2010 Ja, faktisk så tenkte jeg over det med 3 eller 4 valgfag eller mer. Jeg har jo bare valgt 3 programfag, og tror derfor at det er akkurat det som kreves for å få nok timeundervisning, eller hva? Valgfagene mine er Markedsføring og Ledelse (Både 1 og andre året.), Samfunnsfaglig engelsk (1 og 2 året) og Samfunnsfaglig matte (Altså S-matte, har tatt både S1 og S2.) Hvor mange timer kreves det å ha, igjen? Og også det med studiepoeng osv, blir det lagt til i utregningen av gjennomsnittet for i år? Hvordan regner universiteter ut gjennomsnittet egentlig? De legger vel sammen karaktergjennomsnitt + studiepoeng og lar kanskje eksamenskarakterene stå for seg selv? Noen som vet hvor mange studiepoeng de valgfagene jeg har tatt, har?
I.am.me Skrevet 24. juni 2010 #26 Skrevet 24. juni 2010 Jeg mener du er nødt til å tilsammen 35 uketimer. Og hvis mine beregninger er rett, så har du akkruat det og da må du ha karakter i faget Markedsføring for å få fullverdig vitnemål desverre.
Rosalie Skrevet 24. juni 2010 #27 Skrevet 24. juni 2010 Er det ikke minimum 90 uketimer (dvs snitt på 30 undervisningstimer pr år), da?
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #28 Skrevet 24. juni 2010 Er det ikke minimum 90 uketimer (dvs snitt på 30 undervisningstimer pr år), da? TS,her. Mulig det, Wadjet. For jeg regna ut nå at jeg har nøyaktig totalt 30 undervisningstimer. Det er 5 undervisningstimer per valgfag. Resten av fellesfagene består av mer eller mindre.. Men HVIS jeg forhåpentligvis fåår en karakter høyere på den eksamenen, er tanken på det med å ta opp eksamen på nytt fremdeles lurt å ta?
I.am.me Skrevet 24. juni 2010 #29 Skrevet 24. juni 2010 Oi, unnskyld skrivefeilen i mitt innlegg over, mente så klart 30 uketimer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #30 Skrevet 24. juni 2010 Hei:) Jeg strøyk en eksamen på siste året mitt på v.g.s. Jeg hadde et snitt på 5, men desverre så kom jeg opp i et fag som jeg var svakest i og strøyk da altså. Det hjelper nok ikke hvor høyt snittet er, du må nok ha bestått alle fagene. Jeg fikk ikke kommet inn på offentlig høgskoler (HiO el UiO), men jeg snakket med en privat høgskole og fikk tatt et år der med betingelse på at jeg måtte bestå eksamen til jul, ellers ville jeg miste plassen. Dette klarte jeg og fikk flyttet over til UiO til andre året mitt:) . Så det er fullt mulig å snakke med skolen, kanskje du kommer inn selv om og kan ta faget du støyk i samtidig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #31 Skrevet 24. juni 2010 Hei:) Jeg strøyk en eksamen på siste året mitt på v.g.s. Jeg hadde et snitt på 5, men desverre så kom jeg opp i et fag som jeg var svakest i og strøyk da altså. Det hjelper nok ikke hvor høyt snittet er, du må nok ha bestått alle fagene. Jeg fikk ikke kommet inn på offentlig høgskoler (HiO el UiO), men jeg snakket med en privat høgskole og fikk tatt et år der med betingelse på at jeg måtte bestå eksamen til jul, ellers ville jeg miste plassen. Dette klarte jeg og fikk flyttet over til UiO til andre året mitt:) . Så det er fullt mulig å snakke med skolen, kanskje du kommer inn selv om og kan ta faget du støyk i samtidig. Ja, men hvordan er det egentlig å ta igjen en eksamen samtidig som du likevel får begynne på den skolen? Er ikke det litt rart,- får du samme eksamensoppgave som den du fikk da du strøk,- og hva var det du gjorde bedre på neste slik at du bestod? TS.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #32 Skrevet 24. juni 2010 Ja, men hvordan er det egentlig å ta igjen en eksamen samtidig som du likevel får begynne på den skolen? Er ikke det litt rart,- får du samme eksamensoppgave som den du fikk da du strøk,- og hva var det du gjorde bedre på neste slik at du bestod? TS. hei:) Det var ikke rart, og det gikk helt greit. Fulgte med på skolen som jeg hadde fått plass på samtidig som jeg leste til eksamen. Jeg fikk hjelp av en klasse vennine som var veldig flink i det faget, hun kom bort til meg en gang i uken og leste med meg. Jeg ga jo henne penger for det da:p men det var fordi jeg følte hun fortjente det når hun brukte tiden på meg, det var ikke noe hun spurte om selv. Men du kan jo spørre kanskje noen i klassen din om de kan hjelpe deg. Fikk en helt annen eksamensoppgave, tror ikke du får den samme. Jeg fikk faktisk 5 på den eksamen, fikk 3 som standpunkt karakter så var jo veldig fornøyd Hvis du begynner å lese nå i ferien så kommer du nok langt. Jeg brukte sommerferien min på å lese slik at det ikke ble for mye når skolen startet. Du får jo et halvt år på å lese:) lykke til:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #33 Skrevet 24. juni 2010 hei:) Det var ikke rart, og det gikk helt greit. Fulgte med på skolen som jeg hadde fått plass på samtidig som jeg leste til eksamen. Jeg fikk hjelp av en klasse vennine som var veldig flink i det faget, hun kom bort til meg en gang i uken og leste med meg. Jeg ga jo henne penger for det da:p men det var fordi jeg følte hun fortjente det når hun brukte tiden på meg, det var ikke noe hun spurte om selv. Men du kan jo spørre kanskje noen i klassen din om de kan hjelpe deg. Fikk en helt annen eksamensoppgave, tror ikke du får den samme. Jeg fikk faktisk 5 på den eksamen, fikk 3 som standpunkt karakter så var jo veldig fornøyd Hvis du begynner å lese nå i ferien så kommer du nok langt. Jeg brukte sommerferien min på å lese slik at det ikke ble for mye når skolen startet. Du får jo et halvt år på å lese:) lykke til:) Hei, og tusen takk for et tankevekkende innlegg! fint av deg å fortelle meg hvordan du hadde det, altså! :D I sommerferien tenker jeg at hvis jeg skal øve på noe, så får det bli å lese teorien for bilkjøring, hehehe. Men det er fordi jeg ikke er helt sikker på om jeg faktisk blir satt opp en karakter til eller ikke, for hvis jeg fremdeles får stryk i den, så er det da jeg bør lese. Men uansett, fint å lese uansett sikkert for å være klar for hva som helst. Men det med at jeg får en helt ny eksamensoppgave og ikke den samme, var nytt for meg. Var den helt ulik den du hadde på eksamen som du fikk dårlig på? Lurt å få hjelp av en som er god i faget, ja! absolutt
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #34 Skrevet 24. juni 2010 Hei, og tusen takk for et tankevekkende innlegg! fint av deg å fortelle meg hvordan du hadde det, altså! :D I sommerferien tenker jeg at hvis jeg skal øve på noe, så får det bli å lese teorien for bilkjøring, hehehe. Men det er fordi jeg ikke er helt sikker på om jeg faktisk blir satt opp en karakter til eller ikke, for hvis jeg fremdeles får stryk i den, så er det da jeg bør lese. Men uansett, fint å lese uansett sikkert for å være klar for hva som helst. Men det med at jeg får en helt ny eksamensoppgave og ikke den samme, var nytt for meg. Var den helt ulik den du hadde på eksamen som du fikk dårlig på? Lurt å få hjelp av en som er god i faget, ja! absolutt nei det var ikke helt annerledes, antall oppgaver osv var jo helt likt. men det var jo i et språkfag jeg fikk stryk( er ikke så flink med språk) , første oppgaven var jo gramatikk, andre oppgave var å skrive et innlegg, og siste var å skrive en stil. Slik var det andre gang jeg måtte ta eksamen også, men med andre oppgaver. tema første gang var noe med livet etter v.g.s, mens tema for andre gang var juleferie:p .Nå er det nesten 4 år siden så jeg er ikke sikker på hvordan det er nå. Jeg tror nok det blir det samme opplegget bare med andre spørsmål/oppgaver? Men hadde ikke jeg fått litt hjelp fra den venninen jeg hadde så hadde jeg nok ikke klart meg. Det hjelper å ha en som er flink med faget til å hjelpe deg. Men jeg føler at den nye eksmane jeg måtte ta var lettere enn orginalen. Det kan hende det er slik at du får lettere eksamensoppgave.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #35 Skrevet 25. juni 2010 nei det var ikke helt annerledes, antall oppgaver osv var jo helt likt. men det var jo i et språkfag jeg fikk stryk( er ikke så flink med språk) , første oppgaven var jo gramatikk, andre oppgave var å skrive et innlegg, og siste var å skrive en stil. Slik var det andre gang jeg måtte ta eksamen også, men med andre oppgaver. tema første gang var noe med livet etter v.g.s, mens tema for andre gang var juleferie:p .Nå er det nesten 4 år siden så jeg er ikke sikker på hvordan det er nå. Jeg tror nok det blir det samme opplegget bare med andre spørsmål/oppgaver? Men hadde ikke jeg fått litt hjelp fra den venninen jeg hadde så hadde jeg nok ikke klart meg. Det hjelper å ha en som er flink med faget til å hjelpe deg. Men jeg føler at den nye eksmane jeg måtte ta var lettere enn orginalen. Det kan hende det er slik at du får lettere eksamensoppgave. Ok. Nå har jeg akkurat snakket med bachelorkontoret på BI og fått vite at jeg kan ta enkeltkurs dersom jeg blir nødt til å ta opp eksamenen om igjen for å få generell studiekompetanse... :@ Og det vil si at jeg kan ta enkeltkurs som deltidsstudent i de generelle fagene, og inntil da jeg har bestått den eksamenen jeg strøk på, så trekker de fra betalingen de enkeltkursene kostet, og så begynner jeg på nytt liksom,- altså på år 1.. og da ligger jeg altså bak i og med at jeg ikke får tatt undervisning i markedsføringslinja, men bare i de generelle fagene! Men så glemte jeg å spørre om selve fristen for å ha tatt eksamenen om igjen, er det slik at så fort skolestart begynner så kan jeg lese meg opp til å ta eksamenen om igjen, eller er det en sånn fast rute som må følges,- eks. at eksamenen har du mulighet til å ta, men ikke før jul e.l ?
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #36 Skrevet 25. juni 2010 Når jeg gikk på v.g.s for 4 år siden måtte jeg vente helt til jul for å kunne ta eksamen. men jeg er ikke sikker på hvordan det er nå? Det er lurt å ta enkelt fagene slik at du får fritak i de fagene når du begynner. Kan jo hende du blir fortere ferdig da? Jeg bestod ikke bachelor graden min slik jeg hadde planer(altså 3 år), brukte et halvt år ekstra. Men fikk lov å ta enkeltemner på master nivå og nå har jeg søkt på master og vet jeg får fritak på de enkeltemnene jeg tok (tok 6 fag slik at det tilsvarte et år). Selv om jeg begynner på første året igjen så blir jeg ferdig på et år:D har bare masteroppgaven igjen nå. så har på den måten ikke mistet noen år da:p hehe...
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #37 Skrevet 26. juli 2010 Hei, igjen! (TS, her) Endelig klarte jeg å finne frem til dette forumet, det tok sin tid å bla igjennom! Jeg kom tilbake fra ferien for to dager siden. Det er synd å være borte uten å ha den sikre følelsen om at jeg HAR bestått videregående. Og at jeg kan gi alle venner og familie et JA svar om at jeg har bestått. Lei følelse. Jeg fikk et brev mens jeg var borte da: Endringen av karakter blir det ikke. Dvs at klagen jeg sendte ikke hjalp noe særlig, dessverre. Men var jo verdt et forsøk. Karakter blir nok 1. Det er SÅ skuffende! Hva i all verden, hvordan kunne ALT det jeg skrev ikke passe til noen av eksamensoppgavene? Og så er det så typisk at hver minste detalj teller. Hvis jeg var nærme en toer så kan en liten feil jeg gjorde trekke ned igjen til karakter 1, for eksempel. Jeg vil kontakte videregående, sensor for å få nærmere beskrivelse på hva jeg kunne gjøre bedre på den eksamenen. Men jeg vil også kontakte vgs for å gå over til, det vi snakket tidligere om her på dette forumet,- nemlig forhandlinger: Hva med å gå ned én karakter i ett fag for så å gå opp i markedsføring? Men NÅ ringte det en bjelle: Dette er tross alt snakk om eksamenskarakter, og den isolerer seg fra andre vanlige karakterer. Betyr det at jeg kun kan ´´leke´´med eksamenskarakterene i mellom? Er forhandlinger mulig hvis jeg går f.eks ned ett hakk på norsk skriftlig eksamen for å komme opp i en 2ér i markedsføring skriftlig eksamen? (Poenget er altså for å i hvertfall bestå i alle fag og få generell studiekompetanse slik at jeg kan gå på BI som fulltidsstudent.) Jeg håper virkelig at dette går.. :´( Har noen gjort dette før, og har det gått bra osv? Takker for alle svar TS.
Rosalie Skrevet 26. juli 2010 #38 Skrevet 26. juli 2010 Eksamenskarakterer kan man ikke forhandle på.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #39 Skrevet 26. juli 2010 Men jeg vil også kontakte vgs for å gå over til, det vi snakket tidligere om her på dette forumet,- nemlig forhandlinger: Hva med å gå ned én karakter i ett fag for så å gå opp i markedsføring? Men NÅ ringte det en bjelle: Dette er tross alt snakk om eksamenskarakter, og den isolerer seg fra andre vanlige karakterer. Betyr det at jeg kun kan ´´leke´´med eksamenskarakterene i mellom? Er forhandlinger mulig hvis jeg går f.eks ned ett hakk på norsk skriftlig eksamen for å komme opp i en 2ér i markedsføring skriftlig eksamen? (Poenget er altså for å i hvertfall bestå i alle fag og få generell studiekompetanse slik at jeg kan gå på BI som fulltidsstudent.) Det høres VELDIG spesielt ut, så lenge det er snakk om stryk på eksamen og ikke i standpunkt. For noen av mine klassekamerater som vippet mellom to karakterer i to ganske like fag (standpunktkarakterer i feks geografi og samfunnsfag) ble det slik at lærerne snakket sammen og ble enige om å vippe opp i ett fag og ned i det andre faget, men selv det er jo en litt tvilsom ordning. Don't get your hopes up... Men det skader jo ikke å prøve! (Har du forresten snakket noe med faglæreren din om eksamensbesvarelsen? Du må jo ha skrevet ganske mye galt for å prestere å stryke på en VGS-eksamen.)
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #40 Skrevet 26. juli 2010 Så det vil si at selvom jeg har over 3,2 i snitt, så vil 1eren i den eksamenen gjøre det slik at jeg ikke har studiekompetanse likevel ? Om det fins en 1-er eller en 0 på vitnemålet, enten det er eksamen eller standpunktkarakter, så har man ikke studiekompetanse, dessverre Det samme skjedde med meg på matte-eksamen ... jeg hadde gode karakter i alle fag og alle eksamene gikk bra, men så fikk jeg 1 på matte-eksamen ... så da brukte jeg 1 år på å ta matte-eksamen om igjen og jeg fant meg en jobb, så fikk tjent litt penger. Utrolig kjipt! men 1 år går fort - heldigvis så du må nok ta eksamen om igjen og finne deg en jobb, slik at du ikke får hull i CV-en din.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå