Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2010 #1 Skrevet 23. juni 2010 Lurer på om det er andre som har gått -lenge- med kneskade før det ble opperasjon ? Hvilke behandling /trening fikk du ? Hvor lang tid med trening det tok etterpå ? Har du blidt så og si helt/delvis bra og kommet seg helt/delvis ut i jobb igjen ? Ønsker gjerne å høre din historie. Min historie. (noen kjenner mulig igjen noe av historien min fra før siden jeg har søkt, lett etter svar og spurt om råd,erfaringer og veiledning her underveis ) For 3 år og 3 mnd fikk jeg en kneskade. Først for ca 4 uker siden ble det omsider opperasjon. Måtte en tur innom privat undersøkelse til slutt for å få svar og fortgang på ting. Brusk skaden var egentlig oppdaget 4 mnd etter skaden, men legen og fysioterapauten var på "vent å se /snart blir du bra om 1 mnd - 3 mnd - 1/2 år" og ville ikke gjøre noe som helst. Nevrologen jeg var til i fjord fant ut at jeg har skade på hudnervegrener på femoralisnerven på grunn av slaget på kneet. (hovednervegrenen i benet) Denne skaden blir antakelig ikke borte. (ble annbefalt nevrolog 1 mnd etter skaden, men legen overså også denne annbefalningen) Jeg merket godt at kneet og til slutt resten av kroppen (hofte, rygg, skulder, nakke og også andre kneet ) bare ble verre og verre etter mnd og årene som gikk. Å gå med krykker så og si hele dagen, så lang tid setter sine spor. Betennelser, slitarsjeskader, irritasjon i vev og til slutt en rygg som var helt skjev av feilbelastninger. En fysioterapaut jeg gikk til i 5 mnd forværret i tillegg svært mye siden han "kjørte" meg på altfor hard trening . Gikk fra å kunne gå noe til å bli totalt avhengig av krykker og smertebehandling siden dette. Det har vert en lang vei å gå med ubeskrivelig mye smerter, plager og problemer av mange slag ... men nå ser det endelig ut til at ting "går rette veien" Endelig, etter at jeg gikk til privat undersøkelse fikk jeg svar og fortgang på ting. Og for litt over 4 uker siden var jeg på dagkirurgi og fikk fjernet noe brusk og "rensket opp" inni kneet. Etter 3 dager med mye paracet sluttet jeg med de. Er vant med å gå med smerter og føltes bedre ut å gå med smerter en å være neddopet døgnet rundt. Begynte raskt med små øvelser så ofte jeg bare klarte. Til min store glede merket med en gang at det var endringer i kneet, "noe" var helt anderledes en tidligere. Men det gikk 2 uker før jeg klarte legge krykkene bort innomhus og klarte belaste kneet i kortere perioder. Og for 2 uker siden begynt med fysioterapi trening. Er undelig å kunne gjøre øvelser jeg ikke har klart å gjøre på over 3 år uten å få store smerter av det. Var 2 1/2 år siden jeg har kunnet gå normalt i en trapp, nå klarte jeg plutselig 20 stek i en lav trapp uten å få helt sinnsyke smerter etterpå. Er så jeg nesten ikke tør å tro det er sant. Må jobbe mye for "å finne igjen" musklene og merker godt at musklene "ikke er der" lengre. Regner med det blir mye trening før ting kommer "mer på plass igjen" Er ennå en hard kul innenfor det ene opperasjons såret som gnisser inn mot kneskålen. Dette kan stikke og gi noe smerter av og til. Er også noe hoven under kneet der de gikk inn i kneet ennå, men jeg regner med dette er noe som vil gå over i løpet av en mnd eller to. Aner ennå ikke hvor lang tid det vil ta å trene opp kneet, få ryggen rett igjen og få redusert noen av de andre skadene og plagene. Vet heller om jeg noen gang blir 100% (eller nesten) og om jeg kan fungere i 100% jobb som jeg gjorde før skaden. Ingen kan gi noen svar ennå, det er for tidlig. Men nå føler jeg det omsider går rette vei, og jeg ser litt lysere på fremtiden. For andre som sliter med de samme eller opplever lignende ting. Ikke gi opp, det handler om å stå på og gjøre noe aktivt selv skal en komme frem. Selv om det går tid og det virker helt håpløst i perioder så ikke gi opp. For det er DIN kropp, DIN velvære og DIN helse det gjelder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå