Gå til innhold

Utovernavle og 'kringlenavle'

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som overskriften sier; hvorfor har noen mennesker kronisk utovernavle og/eller såkalt kringlenavle?

Ble navlestrengen klippet feil da disse var spedbarn? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har innovernavle, og barna mine har utovernavle..(faren deres har også innover navle) jeg lurer også på hvorfor det er slik!

Skrevet

googlet,å fant denne forklaringen:

I fosterlivet går det to blodårer fra lysken/blæren til navelen og en blodåre fra navelen til leveren. Når disse blodårene kuttes rett etter fødselen, vil det ikke lenger være bruk for dem, og de omdannes til arrvev, eller sener om du vil. Disse senene gå derfor fra blæren til navelen, og fra navelen til leveren. Hos noen vil disse senene være kortere enn hos andre, og derfor vil navelen trekkes mer inn. Dette kan være litt tilfeldig, men man ser gjerne familielikheter. Siden navlesnoren ikke klippes helt inntil, men faktisk faller av av seg selv etter en tid, så har ikke jordmor noen som helst innvirkning på hvordan navelen blir seende ut.

Skrevet

Ah, takker for svar!

Jeg googlet litt jeg også, og fant ut via nettstedet Klara Klok at det også ofte kan være navlebrokk som lager utovernavle! Hvis det er slik, pleier man å operere dette mens barna er små.

I allefall greit å vite at det ikke er jordmor eller barnefar som 'klipper feil' på fødestuen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...