Gå til innhold

Trenger hjelp....

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei! Nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre, vet heller ikke hva jeg vil med dette innlegget men jeg må få ut litt frustrasjon. Har siden høst slitt med veldig dårlig selvtillitt, noen dager er det slik at jeg ikke klarer å se meg selv i speilet. Ikke engang for å sminke meg. Jeg ser virkelig ingenting positivt med meg selv. Hvis jeg går på byen så ender det alltid med at jeg går hjem gråtende, ikke for at noen har sagt noe til meg; men jeg er så overbevist om at jeg er ekstremt stygg og ekkel. Jeg er forøvrig en jente med gode venner, har hatt kjæreste og er noenlunde populær. Men alikevel kommer alltid de triste tankene.

Nå blir det bare værre og værre, jeg har ferie nå og det eneste jeg gjør er å sove lenge, ligge i sengen hele dagen osv.. Hvis venner ringer er det ikke ofte jeg tar telefonen. Jeg orker ingenting og når jeg ser på framtiden min så blir jeg bare kvalm. Hva skal det liksom bli utav meg? Nå er det blitt slik at jeg ikke orker mer..

Før har jeg alltid klart å spille glad sånn at ingen har merket noe, men nå klarer jeg ikke engang det. Jeg ser ingen lys i tunellen og jeg tror jeg må få hjelp før det er for sent. Noen som har noen råd å komme med? Jeg er 19 år og nettopp ferdig med videregående.. Mine foreldre er det ingen hjelp i. Velger å holde meg anonym her.. Må bare beklage hvis innlegget ble rotete, måtte bare få ut noe frustrasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du har gått fra en vanlig/mild depressjon til en dyp depressjon. Er veldig "klassisk" å isolere seg, ikke besvare telefoner og aller helst bare ville være i fred. Apatisk og ikke bryr deg om det som skjer i verden rundt deg og ikke ser noe hensikt med hverdagen eller livet.

Finn en venn/vennine som er litt oppgående og omtenksom å snakke med, da hun lettere klarer å påvirke deg til å ta kontakt med psykolog. Eventuellt hvis du er en flink jente, så kontakter du psykolog selv, få time hos fastlegen, forklar han situasjonen og be om å bli henvist til en psykolog. Ikke ta imot anti depressiver, da du bare utsetter problemet med det og ikke gjør noe bedre. Eneste tiden det er noe nytte med anti depressiver er når man er på nippet til å være suicidal.

Er ingen lett sirkel å komme ut av, men er fullt mulig. Det krever litt av deg, i form av å oppsøke hjelp og ignorere følelsene og tankene og heller bruke hode å tenke at du er verdt det og det er ingen grunn til at du ikke skal ha det like bra som alle andre.

Du er nok en fin jente/dame som har alt potensialet i verden, men trenger bare et lite push i rette retning. Er mange som er glad i deg og unner deg en bedre psykisk helste, så hør på de og gjør det du kan for å få et fint liv som du fortjener.

Skrevet

Hei! Nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre, vet heller ikke hva jeg vil med dette innlegget men jeg må få ut litt frustrasjon. Har siden høst slitt med veldig dårlig selvtillitt, noen dager er det slik at jeg ikke klarer å se meg selv i speilet. Ikke engang for å sminke meg. Jeg ser virkelig ingenting positivt med meg selv. Hvis jeg går på byen så ender det alltid med at jeg går hjem gråtende, ikke for at noen har sagt noe til meg; men jeg er så overbevist om at jeg er ekstremt stygg og ekkel. Jeg er forøvrig en jente med gode venner, har hatt kjæreste og er noenlunde populær. Men alikevel kommer alltid de triste tankene.

Nå blir det bare værre og værre, jeg har ferie nå og det eneste jeg gjør er å sove lenge, ligge i sengen hele dagen osv.. Hvis venner ringer er det ikke ofte jeg tar telefonen. Jeg orker ingenting og når jeg ser på framtiden min så blir jeg bare kvalm. Hva skal det liksom bli utav meg? Nå er det blitt slik at jeg ikke orker mer..

Før har jeg alltid klart å spille glad sånn at ingen har merket noe, men nå klarer jeg ikke engang det. Jeg ser ingen lys i tunellen og jeg tror jeg må få hjelp før det er for sent. Noen som har noen råd å komme med? Jeg er 19 år og nettopp ferdig med videregående.. Mine foreldre er det ingen hjelp i. Velger å holde meg anonym her.. Må bare beklage hvis innlegget ble rotete, måtte bare få ut noe frustrasjon.

Huff, dette høres trist ut.. - Klem til deg! :klemmer:

Du skriver at dette begynte/ble verre i høst,- var det noe spesielt som skjedde i livet ditt på den tiden som kan ligge bak?

Du skriver også at du føler deg stygg og ekkel, betyr det at den dårlige selvtilliten bunner ut i usikkerhet rundt utseendet eller er det andre ting i tillegg som skaper den dårlige selvfølelsen?

Kommer du på noen egenskaper hos deg selv som du er glad for at du har, noe du er flink i eller andre ting som kan være med på å dra opp et positivt selvbilde?

Jeg håper dette bare er en periode som går over, jeg tror mange kan føle seg mislykket/stygg/dum iblant, uten at det betyr at dette er sannheten. Nå har jo dette vart ei stund for din del, så kanskje du har noen nære venner du kan snakke med, eller ta det opp med helsesøster evt. Lykke til :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Huff, dette høres trist ut.. - Klem til deg! :klemmer:

Du skriver at dette begynte/ble verre i høst,- var det noe spesielt som skjedde i livet ditt på den tiden som kan ligge bak?

Du skriver også at du føler deg stygg og ekkel, betyr det at den dårlige selvtilliten bunner ut i usikkerhet rundt utseendet eller er det andre ting i tillegg som skaper den dårlige selvfølelsen?

Kommer du på noen egenskaper hos deg selv som du er glad for at du har, noe du er flink i eller andre ting som kan være med på å dra opp et positivt selvbilde?

Jeg håper dette bare er en periode som går over, jeg tror mange kan føle seg mislykket/stygg/dum iblant, uten at det betyr at dette er sannheten. Nå har jo dette vart ei stund for din del, så kanskje du har noen nære venner du kan snakke med, eller ta det opp med helsesøster evt. Lykke til :)

TS her.

I høst begynte jeg på en ny skole der det er veldig stor fokus på utseende, jeg har alltid tenk at jeg ikke er noe særlig pen men når jeg begynte på denne skolen så ble det bare værre. Jeg vet rett og slett ikke, jeg har aldri følt meg bra nok på noen plan egentlig. For å være helt ærlig så ser jeg ingenting positivt med meg selv, enten det gjelder utseende eller egenskaper.

Takk for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...