Gå til innhold

P-pillen Diane eller fruktbarhetskalkulator?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 25 år, som har gått på p-piller i ca 10år til sammen nå. De siste 3-4 årene har jeg brukt Diane. Det lengste oppholdet jeg har hatt er et par måneder, utenom det har jeg tatt p-pillen hele tiden i alle disse årene.

Nå har jeg akkurat vært 1mnd uten fordi jeg ikke fikk tak i p-pillene i tide, og tenkte som så at kroppen sikkert ikke hadde vondt av en liten pause uansett.

Denne måneden jeg nå har vært uten Diane har jeg fått masse kviser!! Spesielt i pannen!! Ser helt vil ut, og jeg vil bare rett tilbake på pillen igjen.

Men så leser jeg så mye på nettet hvor det står at Diane er farlig å bruke over lang tid, at man kan legge på seg når man begynner å bruke den igjen og at man kan få blodpropp.

Jeg lurer rett og slett på om jeg har gått for lenge på p-piller eller om det ikke har noe å si?

Jeg har også sett det finnes slike fruktbarhetskalkulatorer hvor man bare måler tempen også får man opp info på om det er trygt å ha sex eller ikke. Lurer litt på å skaffe meg en slik, men da får jeg jo disse fordømte kvisene igjen da...

Er litt i tvil om hva jeg bør gjøre.

Ser forresten også det er fruktbarhetskalkulatorer her på Internett (babyverden eller noe slikt), hvor man plotter inn siste mens osv, også får man opp hvilke dager man er mest fruktbar på. Kan man bruke dette som prevansjon? Altså, hvis jeg da ikke har sex disse dagene som kommer opp, så vil jeg ikke bli gravid?

Håper på tilbakemelding fra noen som har litt å komme med;)

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei , jeg har brukt diane i 12 år sammenhengendes. Ettersom ppiller inneholder hormoner,kan du få et større utbrudd av kviser når du stopper bruk av diane.

Diane ble lansert som p-pille. Men allerede etter kort tid ble bruken innskjerpet. I dag skal pillen bare forskrives til kvinner som har betydelige kviseproblemer eller enkelte andre typer hudproblemer.

Diane har lignende sammensetning som p-piller av kombinasjonstypen, det vil si p-piller som inneholder to typer hormoner: østrogener og gestagener. Bruk av kombinasjons-p-piller eller Diane medfører økt risiko for blodpropp. Risikoen for blodpropp ved bruk av p-piller er imidlertid ikke like stor som risikoen ved graviditet. Ved graviditet er risikoen for blodpropp i størrelsesorden 60 tilfeller per 100 000 graviditeter. I 1-2 % av disse tilfellene dør pasientene. Ved bruk av lavdose kombinasjons-p-piller (inneholder østrogenkonsentrasjoner <50 mikrogram) er risikoen for blodpropp ca. 40 tilfeller per 100 000 eksponerte kvinneår. Tilsvarende tall for ikke-brukere er 5-10 tilfeller per 100 000 kvinneår.

Ref : felleskatalogen.

Jeg vil ikke ha brukt denne "fruktbarhetskalkulatorer" da det ikke finnes noen sikker periode.

Bruk kondomer om du ikke ønsker å bruke ppiller eller snakk med legen/gyn og hør hva slags alternativer det finnes

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei , jeg har brukt diane i 12 år sammenhengendes. Ettersom ppiller inneholder hormoner,kan du få et større utbrudd av kviser når du stopper bruk av diane.

Diane ble lansert som p-pille. Men allerede etter kort tid ble bruken innskjerpet. I dag skal pillen bare forskrives til kvinner som har betydelige kviseproblemer eller enkelte andre typer hudproblemer.

Diane har lignende sammensetning som p-piller av kombinasjonstypen, det vil si p-piller som inneholder to typer hormoner: østrogener og gestagener. Bruk av kombinasjons-p-piller eller Diane medfører økt risiko for blodpropp. Risikoen for blodpropp ved bruk av p-piller er imidlertid ikke like stor som risikoen ved graviditet. Ved graviditet er risikoen for blodpropp i størrelsesorden 60 tilfeller per 100 000 graviditeter. I 1-2 % av disse tilfellene dør pasientene. Ved bruk av lavdose kombinasjons-p-piller (inneholder østrogenkonsentrasjoner <50 mikrogram) er risikoen for blodpropp ca. 40 tilfeller per 100 000 eksponerte kvinneår. Tilsvarende tall for ikke-brukere er 5-10 tilfeller per 100 000 kvinneår.

Ref : felleskatalogen.

Jeg vil ikke ha brukt denne "fruktbarhetskalkulatorer" da det ikke finnes noen sikker periode.

Bruk kondomer om du ikke ønsker å bruke ppiller eller snakk med legen/gyn og hør hva slags alternativer det finnes

Tusen takk for et grundig svar!

Jeg har absolutt ikke betydelige kviseproblemer, men det er par år siden jeg fikk resept på Diane for første gang, og etter den første resepten har jeg bare ringt til legekontoret når jeg skal ha en ny resept, også har de bare fakset den til apoteket.

Jeg har aldri vært til en gynekologisk undersøkelse heller.

Jeg har bare bedt om Diane for det er det jeg har hatt de siste årene, og ikke tenkt mer over det. Men som sagt har jeg ikke betydelige kviseproblemer, men merket selvsagt at huden ble superfin av å bruke Diane, så det er jo ikke akkurat et minus;)

Jeg vil gjerne fortsette å bruke Diane hvis ikke det er så "farlig" som noen skal ha det til. Du sier jo at du selv har gått på det i 12år.. merker du noen spesielle bivirkninger?

Skrevet

Fruktbarheitskalkulatorane du finn på nettet skal du ikkje bruke som prevensjon! Dei er berre meint som ein liten peikepinn, og veit jo ingenting om korleis akkurat din syklus er.

Maskinar som Ladycomp eller liknande, som måler temperaturen, kan fungere prevensjon. Men dette bør du berre bruke dersom det ikkje er fullstendig krise å bli gravid! Produsenten påstår sjølv at sikkerheiten er så høg som 99,3 % ved riktig bruk.

Skrevet

Da jeg byttet lege for etpar år siden og den nye legen så over journalen min, byttet han p-pille konsekvent. Han uttalte at han ikke skjønte hvorfor den forrige legen min hadde latt meg gå på det så lenge (i 7 år), da sjansen for blodpropp er mye større med Diane enn med andre typer p-piller. Selv skrev han ikke ut Diane i det hele tatt lenger. Så om du skal fortsette på p-pillen ville jeg iallefall ha byttet merke. Siden du ikke er veldig plaget med kviser kommer andre p-pille merker mest sannsynlig til å ha samme effekt på huden din.

Skrevet

jeg har ikke merket noen bivirkninger så langt.Fikk diane pga kviser (perioral dermatitt)

Ifølge både fastlegen min og gyn så er det ingen problemer med å bruke diane i 10år eller mer.Men du skal sjekkes hos lege (blodtrykk) og røyker eller er en overvektig skal dette vurderes sterkt når du fyller 35år. Jeg har i tillegg til kviser ,enodometriose og ppilla tar noe av mine menssmerter. Har ikke tenkt å kutte ut pilla ennå-Selv om jeg er over 35års alderen.Sjangsen for blodpropp er der ja,men det er et valg jeg tar,med legens godkjenning

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da jeg byttet lege for etpar år siden og den nye legen så over journalen min, byttet han p-pille konsekvent. Han uttalte at han ikke skjønte hvorfor den forrige legen min hadde latt meg gå på det så lenge (i 7 år), da sjansen for blodpropp er mye større med Diane enn med andre typer p-piller. Selv skrev han ikke ut Diane i det hele tatt lenger. Så om du skal fortsette på p-pillen ville jeg iallefall ha byttet merke. Siden du ikke er veldig plaget med kviser kommer andre p-pille merker mest sannsynlig til å ha samme effekt på huden din.

Såpass, ja! Det hørtes jo ikke helt bra ut mtp å bruke Diane...

Jeg er aldri hos legen, og ringer bare inn og prater med helsesekretæren hver gang jeg trenger en ny resept, og da blir den bare fakset til apoteket.

Så jeg har aldri noen kontakt med legen. Men regner med hun hadde kontaktet meg hvis hun mente jeg hadde gått på Diane for lenge eller burde komme inn til en sjekk?

Jeg er ikke veldig plaget med kviser nei, men kommer jo litt i ny og ne da.. Så derfor var jo Diane ganske så kjekk, men du mener andre p-piller også har denne effekten altså? :)

Skrevet

Siden du aldri er der måler hun jo heller aldri blodtrykket ditt. Ikke vet hun om du røyker eller ikke heller kanskje?

Ja, jeg tror det. Jeg fikk også Diane fordi jeg var plaget med kviser, hadde aldri kviser så lenge jeg gikk på diane, men de kom heller ikke tilbake etter at jeg byttet til et annet merke. Hører at det er veldig mange som får kviser når de slutter på pillen, og siden alle disse mest sannsynlig ikke går på Diane virker det som om andre piller også har noenlunde lignende effekt på huden. Du kunne jo alltids prøve å bytte, og så heller bytte tilbake om du skulle få kviseutbrudd? Da må du vel forhåpentligvis også inn til legen og får sjekket blodtrykk og diverse. Og angående å ikke ha vært til GU, det bør du nok også gjøre. Det er vel i år du blir kalt inn til å ta celleprøve tror jeg, men så lenge du er seksuelt aktiv burde du vel ha testet deg for kjønnssykdommer også.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Siden du aldri er der måler hun jo heller aldri blodtrykket ditt. Ikke vet hun om du røyker eller ikke heller kanskje?

Ja, jeg tror det. Jeg fikk også Diane fordi jeg var plaget med kviser, hadde aldri kviser så lenge jeg gikk på diane, men de kom heller ikke tilbake etter at jeg byttet til et annet merke. Hører at det er veldig mange som får kviser når de slutter på pillen, og siden alle disse mest sannsynlig ikke går på Diane virker det som om andre piller også har noenlunde lignende effekt på huden. Du kunne jo alltids prøve å bytte, og så heller bytte tilbake om du skulle få kviseutbrudd? Da må du vel forhåpentligvis også inn til legen og får sjekket blodtrykk og diverse. Og angående å ikke ha vært til GU, det bør du nok også gjøre. Det er vel i år du blir kalt inn til å ta celleprøve tror jeg, men så lenge du er seksuelt aktiv burde du vel ha testet deg for kjønnssykdommer også.

Nei hun har ikke målt blodtrykk og vet heller ikke at jeg ikke røyker.

Jeg er ikke plaget med kviser, men synes heller ikke det var noen bakdel at diane sørget for at jeg ikke fikk noen kviser whatsoever heller;) hehe.

Men plutselig nå denne mnd jeg har vært uten har jeg hatt litt kviser gitt.

Så hvis jeg skal bytte merke må jeg inn til legen igjen?

Har nettopp (to dager siden) hentet ny pakke på apoteket med Diane, og fikk mensen i dag og skulle da egentlig begynt på pillen igjen. Har vært deilig å gå uten pille, men har jo samboer så jeg vil jo beskytte meg mot å bli gravid.. Hadde jeg vært alene hadde jeg gått uten!

Jeg har hatt samme partner i 9år så jeg har ikke kjønnssykdommer..... Og har heller ikke mye lyst til å dra på en gynekologisk undersøkelse:(

Skrevet

De fleste plasser er det som regel praksis å ta en GU om man skal bytte p-piller (også når man begynner på p-piller), men siden legen din har vært så slapp på dette tidligere høres det jo ut som om dette nødvendigvis ikke kommer til å bli noe pes :P Du får ringe og høre hva hun sier. Og det med at du fikk kviser når du ikke gikk på Diane kan som sagt like godt skyldes at du ikke gikk på hormonbehandling, trenger ikke nødvendigvis å være mangel på Diane som gjorde det. Lykke til :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

De fleste plasser er det som regel praksis å ta en GU om man skal bytte p-piller (også når man begynner på p-piller), men siden legen din har vært så slapp på dette tidligere høres det jo ut som om dette nødvendigvis ikke kommer til å bli noe pes :P Du får ringe og høre hva hun sier. Og det med at du fikk kviser når du ikke gikk på Diane kan som sagt like godt skyldes at du ikke gikk på hormonbehandling, trenger ikke nødvendigvis å være mangel på Diane som gjorde det. Lykke til :)

Dette stemmer ikke. Det er ikke noen selvfølge å ta GU i forbindelse med p-piller, og man kan faktisk nekte dersom man ikke vil.

TS: Det er mer skadelig å slutte og å starte opp på p-piller enn å gå på dem konstant. Faren for blodpropp er størst i begynnelsen, og du øker risikoen dersom du stadig slutter og begynner igjen. Det er heller ingen ting som tilsier at det er skadelig for kroppen å gå på p-piller lenge av gangen.

Diane er i utgangspunktet utviklet som et kvisemiddel og man fant ut at det samtidig fungerte som prevensjon. Dersom du ikke sliter med ekstreme kviser så kan det være lønnsomt å bytte til en p-pille med litt mindre hormoner i. Yasmin er også kvisedempende, men inneholder ikke på langt nær så mye hormoner som Diane.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...