Gå til innhold

Yrkesskade

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Går kronisk senebetennelse og ødelagt skulder som følge av dette under definisjonen "yrkesskade" hos Nav? Eller er det kun ulykker?

Har ødelagt skulder som følge av feilbelastning på jobb, og kan derfor ikke jobbe som det jeg er utdannet innen lengre (og ikke med så veldig mye annet heller :tristbla: ). Noen som har opplevd noe av det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok litt variabelt, for å få svar på det hadde jeg tatt kontakt med fastlege og NAV og hørt hva de mener.

Skrevet

Går kronisk senebetennelse og ødelagt skulder som følge av dette under definisjonen "yrkesskade" hos Nav? Eller er det kun ulykker?

Har ødelagt skulder som følge av feilbelastning på jobb, og kan derfor ikke jobbe som det jeg er utdannet innen lengre (og ikke med så veldig mye annet heller :tristbla: ). Noen som har opplevd noe av det samme?

Nei, dette er ingen yrkesskade. Loven unntar plager/smerter forårsaket av belastning fra ulykkesbegrepet.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er SVÆRT vanskelig å få godkjent en yrkesskada.

Det skal påvises at skaden er en direkte årsak av jobb, skade/ sykdom på jobb. Sannsynliggjøres at det er pga dette at du har dine plager og ikke en "normal" slitarsje som uansett ville kommet over tid.

Både leger, spesialister, jobb, advokat, forsikrings selskap, NAV osv. Vil gjøre alt de kan for å motbevise at skaden/ sykdommen skyldes jobb. (vri seg unna)

Det er en laaang prosess, med mange undersøkelser.

Først må du gå de normale rundene hos spesialister for å finne ut hva plagene er. MR/CT/ Rønken kan og være nødvendig.

Etter det må du inn til en spesialist som skal utrede deg for om det er sansynlig at skaden/sykdommen skyldes arbeid. Denne sansynligheten må være SVÆRT sterk.

Så skal det regnes ut medisinsk uføregrad. Er denne på under 15% får du ikke dekket noe.

Det er svært vanskelig å få godkjent yrkesskade gjennom ARBEIDS STEDETS forsikrings selskap.

Skaden/plagen skal da være registrert både hos lege og sendt inn til det aktuelle forsikrings selskap til arbeids stedet. Helst fra den dagen plagene startet.

Men noe som du uanset kan prøve å gjøre er å få arbeidsgiver til å skrive et skademeldings sjema som skal sendes inn til NAV. Legen kan og melde fra om skade/sykdom til NAV.

Da blir det vurdert om dette kan betegnes som en yrkesskade.

Får du en godkjent yrkesskade/sykdom gjennom NAV er det ikke like sikkert en får en godkjent yrkesskade gjennom jobbens forsikrings selskap alikevel.

Du bør vurdere om du orker denne jobben, for det ER en lang og tung prosess. ALT skal dokumenteres, prøver og undersøkelser må tas og det kan ta mange år før prosessen er ferdigbehandlet. Det tar på fysisk og psykisk dette arbeidet også. Og står du ikke på mye selv kommer du ingen vei.

Ikke for å ta fra deg motet, men det er bare slik det er. Spessielt i en sak der det kan være vanskelig å finne årsakssammenheng med arbeid og skade/sykdom.

Nå fant jeg ikke andre linker i farten da jeg søkte rundt på nett. Men gogle Yrkesskade så kommer det opp en del.

Her er en link det står litt om dette http://yrkesskadekontoret.no/yrkessykdom/

Her er info fra NAV om yrkesskader http://www.nav.no/systemsider/Søk?queryparameter=yrkesskade

Jeg fikk en skade på jobb selv. En konkret skade som det ikke burde være noe som helst tvil om at hadde skjedd på jobb. Jeg har måtte sloss med lege, arbeid, forsikrings selskap, advokater, spesialister mm. Men selv om jeg ikke hadde noe plager før den aktuelle skaden skjedde vil de ha det til at "skaden er en normal slitarsje" Selv om 3 spesialister skriver at de kan -sansynliggjøre at skaden skjedde under ulykken"

En MÅ altså ha svært gode beviser og papirer og møte de RETTE folkene/spesialistene på veien for å nå frem.

Etter 5 års kamp om å få godkjent yrkesskade ga jeg opp. Det ble for mye jobb, tok for mye på og så fant jeg ut at kostnadene ved å betale advokater og undersøkelser selv ikke sto i samsvar med hva jeg antakelig kunne fått i erstatning.

Min skade er godkjent yrkesskade på NAV men får ingenting "fårdeler" hos NAV med det.

( Jeg har ennå store plager etter skaden og vil mest sannsynlig aldri mer komme ut i 100% jobb pga denne skaden. Ennå er jeg til rehabelitering og kan ikke jobbe)

Som du skjønner så er det mye jobb. Men det kan være værd et forsøk. Ring til de som kan med Yrkesskade på NAV og forhør deg. Prøv og å finn ut hvilke forsikrings selskap jobben din har, for dit kan du også ringe å forhøre deg. Legg frem saken din.

En kan få gratis advokatbistand for en rask gjennomgang av saken OM det er yrkesskade.

Ønsker deg lykke til. Håper det går bra med deg. :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...