Gjest imli Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 Mini er snart 10 mnd og sitter ikkje godt i babysetet no. Nokon som har erfaring med dette setet? Eller har link til andre bakovervendte seter i den vektklassa som ikkje er altfor dyre (helst ikkje mykje meir enn 2000 kr).
Bing Skrevet 22. juni 2010 #2 Skrevet 22. juni 2010 (endret) Vet at dette er et bra sete, men det koster vel mer enn 2000. Har ingen erfaring med sete du linker til dessverre. ¨Hvilket sete har mini nå ? Mine er passert året og sitter fremdeles godt i sine Maxi-cosi. (0-13kg). Så jeg kommer ikke til å bytte på noen måneder. Endret 22. juni 2010 av Bing
FangeLiv Skrevet 22. juni 2010 #3 Skrevet 22. juni 2010 Ser ut som et veldig behagelig sete. Det eneste jeg er litt skeptisk til, er hvordan det skal festes når det er bakovervendt. Virker som det ikke har ekstra seler eller fester som unngåt at det blir lealaust bakovervendt. Vi måtte bytte ut babysetet litt før 10 måneder, og valgte dette. Mulig det koster over 2000. Det kan ikke reguleres i ryggen i sitte/liggestilling, men bortsett fra det er jeg veldig fornøyd. Det er veldig godt festet og hun sitter veldig godt der.
Gjest elisabeth Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 Mini er snart 10 mnd og sitter ikkje godt i babysetet no. Nokon som har erfaring med dette setet? Eller har link til andre bakovervendte seter i den vektklassa som ikkje er altfor dyre (helst ikkje mykje meir enn 2000 kr). dette setet er kun godkjent bakovervendt til 9kg, så det ville jeg ikke satset på.
Gjest imli Skrevet 23. juni 2010 #5 Skrevet 23. juni 2010 Trudde det var godkjent bakovervendt fram til 18 kg eg. Men at eit så billeg sete kunne vere bra nok var vel for godt til å vere sant
Gjest imli Skrevet 23. juni 2010 #6 Skrevet 23. juni 2010 Merkeleg at det aldri står kor mykje setene kostar? :klø:
Shade Skrevet 23. juni 2010 #7 Skrevet 23. juni 2010 (endret) Vi har nylig kjøpt oss dette http://www.britax.no/bilseter/hi-way og er veldig fornøyd med det Det er billigere en det FangeLiv linket til og den bøylen forann gjør at han får god plass til bena når han blir større. Her er link med pris på Barnas Hus http://www.barnashus.no/nettbutikk/detaljer/bilstoler/britax-hi-way.html?manufacturer_id=15 Endret 23. juni 2010 av Shade
Gjest molte Skrevet 23. juni 2010 #8 Skrevet 23. juni 2010 dette setet er kun godkjent bakovervendt til 9kg, så det ville jeg ikke satset på. Utfra ordlyden i annonsen kan det virke slik ja, men jeg synes det høres merkelig ut. De fleste seter av den typen SKAL stå bakovervendt 0-9 kg, og KAN stå fremovervendt 9-18 kg. Altså kan man velge om man vil snu det etter 9 kg, men det bør fortsatt stå bakovervendt. Det står jo også i annonsen at barnet bør sitte bakovervendt til 18 kg. Hva med å spørre produsenten for sikkerhets skyld?
Gjest imli Skrevet 23. juni 2010 #9 Skrevet 23. juni 2010 Kan sjølvsagt ring produsenten og høyre. Eg syns og det høyrer litt rart ut at det berre kan stå framovervendt frå 9 kg. Setet så jo veldig behageleg og stødig ut... Veit at Britax two way kostar ca 2000 kr, så viss det framleis er i sal er jo det eit alternativ.
Susan Sto Helit Skrevet 23. juni 2010 #10 Skrevet 23. juni 2010 Vi kjenner mange som har byttet til Britax Two Way fra ca ettårsalder, og som er superfornøyde med det. Det ser kanskje ut som det har dårlig sidestøtte, men det vrir seg og skjermer barnet i en evt. kollisjon, så det kommer veldig godt ut i tester. Det bør ikke være noe problem å få dette til under 2000,- Selv har vi Britax Hi-Way, og er veldig fornøyde med det. Men betalte vel 2500,- så det blir vel litt for dyrt. Dessuten må det prøves i bil, for Britax kan ha litt korte støtteben på de bakovervendte som har det.
Honesty Skrevet 23. juni 2010 #11 Skrevet 23. juni 2010 Britax Two-way ser ut til å være det billigste bakovervendte derfra. Ellers koster bilseter i den klassen gjerne 3500+; vi så på både Besafe izi Combi, Akta Graco Duologic og Britax Multi-Tech, og endte opp med sistnevnte. Tror vi betalte 3600 hos Barnas Hus. De har ofte kampanjer, så det lønner seg å følge med.
Gjest imli Skrevet 23. juni 2010 #12 Skrevet 23. juni 2010 Har Britax two way frå før av, for så vidt fornøgd med det, men syns det ser ut til å ha litt dårleg sidestøtte ja. Men viss det kjem bra ut i testar er det jo greit. Eit sete til nærmare 4000 kr er uaktuelt
Bing Skrevet 23. juni 2010 #13 Skrevet 23. juni 2010 Har Britax two way frå før av, for så vidt fornøgd med det, men syns det ser ut til å ha litt dårleg sidestøtte ja. Men viss det kjem bra ut i testar er det jo greit. Eit sete til nærmare 4000 kr er uaktuelt Det er synd at sikkerhet skal være så dyrt !!!
Gjest imli Skrevet 23. juni 2010 #14 Skrevet 23. juni 2010 Ja, verkeleg. Er ikkje av gjerrigheit eg vil ha eit billeg sete, altså. Hadde eg hatt råd, hadde eg kjøpt det beste til begge ungane. Men det beste er som regel det dyraste, så me får ta det nest beste...
Susan Sto Helit Skrevet 23. juni 2010 #15 Skrevet 23. juni 2010 Det viktigste er jo at det er et trygt og sikkert sete, og det er det jo tydelig at du tenker på!
Honesty Skrevet 23. juni 2010 #16 Skrevet 23. juni 2010 Ja, det er helt syke priser. Two Way er i hvertfall et sete som jeg har fått med meg at mange på bilsikrings-forum ofte anbefaler.
Pasha Skrevet 23. juni 2010 #17 Skrevet 23. juni 2010 ville ikke ha kjøpt det nei, er jo alltid fint når produsenten motsier seg selv (anbefaler å ha barnet bakovervendt til 18kg men dette må du snu etter 9kg). twe er nok det beste for deg jmf pris og det har kommet godt ut på sidekolleksjonstester. du kan jo evt kjøpe ekstra nakkestøtte til de setene. ellers er det jo mange bilstoltilbud om dagen da
Sissan Skrevet 23. juni 2010 #18 Skrevet 23. juni 2010 Babyshop har tilbud på Besafe Izi Combi x2 nå - 2599,-, ordinær pris 3499. Om du kan gå så langt opp i pris, er det et veldig godt sete. Vi har brukt det fra 1 års alder, og trives fremdeles med det nå som hun er godt over to år. Vi har byttet til sete med isofix nylig - det kostet nesten 4000, men dette uten isofix kommer også godt ut i tester, og selve setet er jo helt likt komfortmessig. Barn skal ikke sitte forovervendt før de er 4 år. Ja, det blir ofte hyling og skriking og masing og forstyrrelser den siste tiden. Men det er superviktig for sikkerheten til barnet. Derfor er det ikke noe poeng i at slike seter kan snus fra et visst antall kilo. Etter fire år, trenger man en annen type sete (og de er heldigvis billigere). Når minisnupp her kommer i masealderen, flytter vi det bakovervendte setet til passasjersiden foran, og så får hun den plassen til hun blir 4 år. Og husk: Bakovervendte seter MÅ HA støtteben i forkant (bak på setet). Isofix-variantene har også det.
Susan Sto Helit Skrevet 23. juni 2010 #19 Skrevet 23. juni 2010 Babyshop har tilbud på Besafe Izi Combi x2 nå - 2599,-, ordinær pris 3499. Om du kan gå så langt opp i pris, er det et veldig godt sete. Vi har brukt det fra 1 års alder, og trives fremdeles med det nå som hun er godt over to år. Vi har byttet til sete med isofix nylig - det kostet nesten 4000, men dette uten isofix kommer også godt ut i tester, og selve setet er jo helt likt komfortmessig. Barn skal ikke sitte forovervendt før de er 4 år. Ja, det blir ofte hyling og skriking og masing og forstyrrelser den siste tiden. Men det er superviktig for sikkerheten til barnet. Derfor er det ikke noe poeng i at slike seter kan snus fra et visst antall kilo. Etter fire år, trenger man en annen type sete (og de er heldigvis billigere). Når minisnupp her kommer i masealderen, flytter vi det bakovervendte setet til passasjersiden foran, og så får hun den plassen til hun blir 4 år. Og husk: Bakovervendte seter MÅ HA støtteben i forkant (bak på setet). Isofix-variantene har også det. Hvorfor MÅ de det? TWE leveres ikke med dette, men kommer greit ut i tester alikevel. Hva er det som er så farlig med dette setet, kontra de med støtteben? Vi har forøvrig ikke hatt noe som helst masing om å få sitte fremover, og har hatt lillegutten i samme bakovervendte sete fra 8mnd. Han er på god vei mot 4 år, og eneste argumentene for å snu er det ganske usaklige mannen eller besteforeldrene som kommer med. (Det ser ut som han har dårlig plass til bena, eller Han ser mye bedre ut av frontvinduet når han sitter fremover.) Så for vår del var det mye argumentet med at setet kun kan stå bakovervendt, som gjorde at det ble Highway istedenfor TwoWay... Det er vanskelig å argumentere for hvorfor man skal kjøpe enda ett sete til en unge som ikke klager selv...
Umuriel Skrevet 23. juni 2010 #20 Skrevet 23. juni 2010 Seter MÅ ikke ha støtteben nei, mange seter skal hvile mot forsetet, og trenger da ikke støtteben, f.eks Britax TWE. Men forankringsseler må det ha. Britax TWE får du kjøpt bl.a på barnas hus sine nettsider for 1999,- Jeg bestilte derfra da jeg kjøpte dette setet til bilen til foreldrene mine. Helt ok sete, selv om sidestøtten ikke er optimal for de minste. Sidebeskyttelsen er derimot veldig bra. Ryggen er kjempehøy, så dette setet varer lenge! Og monteringen er superenkel. I vår bil har vi Besafe Izi Combi, men det blir en litt annen prisklasse. Veldig, veldig fornøyd med dette setet! Men som jeg har skrevet før kunne vi like gjerne kjøpt Izi Kid, da vi aldri kommer til å snu dette setet uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå