Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 162 cm høy og sist gang jeg veide meg var jeg 60,9 kg. Har gått ned fra 65 siden mars.

Greit at det går så langsomt, for da er det jo varig.

Jeg har lyst på noe nesten hele tiden, sjokoladen som ligger i skuffen,bollene og svelene i fryseren .

Det blir jo vanskeligere og vanskeligere å gå ned siden jeg ikke akkurat er overvektig lenger.

Men 55 kg vil jeg til, og kanskje 50 vist det blir nødvendig. Men ser først og fremst ned i mot 50 kg.

Nå som det er sommer er jo det på en måte vanskeligere , men allikevel er det bare to uker jeg skal være på ferie og resten er jeg hjemme så det skal vel gå fint. I de to ukene jeg er på feire kommer jeg til å kose meg litt, men skal prøve å holde treningen på 2-3 ganger i uken.

Jeg trener 5 ganger i uka. Noen ganger kan det bli 4 , andre ganger 6.

Spinning,løping på tredemølle,styrketrening for hele kroppen,corebar,bodypump.

Prøver å variere.

Kostholdet er omtrent det samme hver dag,men det kan variere. F.eks idag har det vært sånn:

Frokost: Havregrøt med bringebær,varmt vann med sitron, 2omega3kapsler

Før trening:Mango

Etter trening:Banan

Middag:Salat med eggehvite,kylling,avokado,paprika,agurk

Mellom: 2 kiwi

Mellom: 1 liten banan

Kveld:2 rugsprø med kalkunfilet naturell og paprika

Kanskje lite ? Det ble sen frokost,fordi jeg sto opp sent.

Jeg skal holde kostholdet sunt fram til lørdag, da trenger jeg en dag der jeg slipper å tenke kalorier og bare kan spise akkurat det jeg har lyst på. Så lenge jeg er sunn søndag-fredag går vel det fint?

Noen synspunkt på kostholdet og tips til hva jeg kan gjøre for å komme meg til 55 kg ? Har ikke hastverk på det , men i løp av året hvertfall!

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal du ikke ha noe ordentlig kosthold mellom Frokost og middag? Hva med lunch? Du burde vel legge inn noen påfyll der. Du sier du også trener 5 ganger i uka, noen ganger 6. Da MÅ du spise mer. Ikke vær redd for å spise!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å leve på så lite mat! Jeg trener mindre enn du, spiser mye mer, bl.a. grovt brød, gjerne fettrikt pålegg sålenge det er sunt fett, "vanlige" middagsretter - bare med mindre saus og noe mer grønnsaker på tallerkenen, og mindre/sunnere desserter, og jeg går radig nedover, hittil gått ned 12 kilo, har ennå 5 kilo å gå, merker det går saktere, men det går rette veien!!!

Du har vel ikke tenkt å leve resten av livet på så lite mat??

Skrevet

Nei. Dette er ikke nok mat for en som er så aktiv som du er! Du trenger minst 2000 kcal på en treningsfri dag, legg på 300-500 på de dagene du trener. Greit at du vil ned i vekt og at du derfor spiser "slankefor", men det finnes en bedre og en sunnere måte som vil få deg ned i vekt:) (ikke meningen og være streng her altså)

Så mye som du trener, så gjør det på en fornuftig måte! Hvorfor ikke heller satse på å utnytte all denne treningen for å komme i kjempeform? Bygg muskler og bli slank og stram! Med denne motivasjonen så har du muligheten:) Og får å beholde denne formen du har nå, og ikke minst for å kunne fortsette å trene slik som du gjør, så må du spise mye mer. Pøs på med proteinrik mat, cottage cheese, kokt egg, bønner og makrell i tomat; dette er sunn mat som du IKKE skal være redd for å spise.

Dersom du spiser litt mer, så vil du kunne fortsette å trene og bli bedre på treningen. Jeg var en gang der at jeg ikke spiste, men jeg klarte likevel å trene beinhardt. Jeg oppdaget til slutt at det ikke var energi som drev meg, men en mye sterkere vilje. Denne viljen ga meg en spiseforstyrrelse - og jeg er ikke særlig fornøyd med det ;)

Ha det i tankeboksen. Jeg mener, du er 162 høy - og du burde ikke gå lenger ned en til 55 kg.

Skrevet

Takk for bra svar :)

Jeg vet at det er lite, jeg merker det...

Føler bare at vekten går opp vist jeg spiser mer !

Men jeg skal ikke fokusere på vekten på en stund, og heller se forskjell i speilet og kjenne forskjell.

Grunnen til at det ikke var noe lunsj var fordi frokosten var så sen at vist jeg skulle spist lunsj tre timer etter det hadde det blitt alt for nær på treningen,og derfor ble det bare mango..

Men har noen forslag til hvordan jeg skal spise for å spise nok? Og også for å kunne gå ned til 55.

Skrevet

Diorgirl, jeg må bare si at jeg kjenner meg veldig igjen i deg. Har omtrent samme vekt, trener ca like mye og vil også gå ned til 55. Nå som det er sommerferie synes jeg det er vanskelig å la vær og spise, for jeg hjemme mer. Men de siste dagene har jeg klart å spise ganske lite, bare når jeg er sulten.

Da får jeg en del blandede følelser. For jeg vil gjerne ned i vekt, og jeg vet ikke om jeg spiser nok eller for lite. Også føler jeg meg flink når jeg har klart å spise sunt og ikke så mye, men jeg vil absolutt IKKE ha en spiseforstyrrelse. Ååh, merker det tar en del energi å tenke så mye på trening og mat. Jeg vil ikke ha det sånn!

Men rådet mitt er: fortsett med å trene så mye og variert som du gjør, spis sunt og ikke sult deg selv :) og jeg tror det er en del folk her på kg som kan mye om kosthold og trening, så hør på dem så lenge det ikke strider mot sunn fornuft ^^

Skrevet

Diorgirl, jeg må bare si at jeg kjenner meg veldig igjen i deg. Har omtrent samme vekt, trener ca like mye og vil også gå ned til 55. Nå som det er sommerferie synes jeg det er vanskelig å la vær og spise, for jeg hjemme mer. Men de siste dagene har jeg klart å spise ganske lite, bare når jeg er sulten.

Da får jeg en del blandede følelser. For jeg vil gjerne ned i vekt, og jeg vet ikke om jeg spiser nok eller for lite. Også føler jeg meg flink når jeg har klart å spise sunt og ikke så mye, men jeg vil absolutt IKKE ha en spiseforstyrrelse. Ååh, merker det tar en del energi å tenke så mye på trening og mat. Jeg vil ikke ha det sånn!

Men rådet mitt er: fortsett med å trene så mye og variert som du gjør, spis sunt og ikke sult deg selv :) og jeg tror det er en del folk her på kg som kan mye om kosthold og trening, så hør på dem så lenge det ikke strider mot sunn fornuft ^^

Så godt å høre at det er noen i omtrent samme situasjon:) Enig i det at det blir travelt til tider å tenke mye på trening og mat,for det gjør jeg også. Enig i det at jeg ikke vet om jeg spiser nok eller for lite, og noen ganger for mye. Irriterende å tenke så mye på det.Skulle egentlig bare vært sånn at vi kunne spise det vi ville ha uten å legge på oss og alt det der..

Jeg også er hjemme mer nå når det ikke er skole, og da er fristelsene der hele tiden, men har klart det bra så langt i uken. Har egentlig lyst å bare ta noen boller fra fryseren og varme de fordi jeg tenker at det er ferie og da er det lov, men det er forsatt tirsdag og jeg prøver å holde motivasjonen oppe sånn jeg kan ha god samvittighet når lørdagen kommer.

Skrevet

Spis mer enn en banan rett etter trening feks. da er forbrenningen på høygir; det er nå du trenger energi og næringsstoffer slik at du får bygget opp alt du har brutt ned gjennom treningen:)du kjenner deg ikke like mett heller, og du blir raskt sulten igjen - altså er det ikke farlig:) Dersom du vil ned i vekt, men likevel ha konroll, så ikke aldri gå under 1500 kcal. Få hjelp til å se sånn ca på hvor mange kcal du inntar hver dag. Dersom du er under dette allerede, så er det direkte usunt - og stol på meg, du vil ikke dit!!

Har du problemer med å få i deg de resterende 2-300 kcal, så ta kjøp deg en litagomilkshake, eller en pose nøtter - ting du ikke får noen metthetsfølelse av, altså ting du kan glemme rett etterpå, slik at du unngår dårlig samvittighet!

Og ta ta en tur på sunnjenteidrett.no! en fantastisk nettside med mange gode råd, både mht. trening, kosthold og matoppskrifter:)

Skrevet

Spis mer enn en banan rett etter trening feks. da er forbrenningen på høygir; det er nå du trenger energi og næringsstoffer slik at du får bygget opp alt du har brutt ned gjennom treningen:)du kjenner deg ikke like mett heller, og du blir raskt sulten igjen - altså er det ikke farlig:) Dersom du vil ned i vekt, men likevel ha konroll, så ikke aldri gå under 1500 kcal. Få hjelp til å se sånn ca på hvor mange kcal du inntar hver dag. Dersom du er under dette allerede, så er det direkte usunt - og stol på meg, du vil ikke dit!!

Har du problemer med å få i deg de resterende 2-300 kcal, så ta kjøp deg en litagomilkshake, eller en pose nøtter - ting du ikke får noen metthetsfølelse av, altså ting du kan glemme rett etterpå, slik at du unngår dårlig samvittighet!

Og ta ta en tur på sunnjenteidrett.no! en fantastisk nettside med mange gode råd, både mht. trening, kosthold og matoppskrifter:)

Spiser skyr etter trening når jeg har det :) Skal se på den siden !:)

Og hva skal jeg gjøre med lysten på alt det usunne vi har i huset?

Skrevet

Spis en liten bit sjokolade av og til, go får du lyst på noe mer knask en gulrot, agurk eller en anneng rønnsak du liker. Du spiser lite grønnsaker i forhold til frukt, og jeg ville valgt og spist en kvart agurk, paprika, gulrot, kålrot eller noe annet i den duren.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Spiser skyr etter trening når jeg har det :) Skal se på den siden !:)

Og hva skal jeg gjøre med lysten på alt det usunne vi har i huset?

Aldri ha det i hus. Bare handle det når man skal ha det :nigo:

Skrevet

Gjør det:)

Ok, all drittmat skal ut av skapene. Kjenner du den minste antydnig til fristelse for å hive innpå med "drittmat" - så spiser du for lite, og du er i faresonen. ERGO: gjør alt du kan for å spise litt mer til frokost og til lunsj. Dette vil få forbrenningen i gang - og kroppen til å innse at du ikke er i superslankemodus. Går kroppen for lene i et slikt modus så tar den kontroll, jeg lover deg!

Men det er klart, dersom du har lyst på noe ekstra en kveld, så skal du lære deg å unne deg det. Cottage cheese er et strålende eksempel, bland med div. frukt og topp med kanel :) Kjempegodt og sunt! Eller rist deg en proteinshake og ha i frysern, akkurat som henning olsen:D nesten:)

Skrevet

Kostholdet jeg skrev lenger oppe var bare sånn jeg hadde det idag, det er ikke alltid det er så lite :) Har som oftest mer grønnsaker enn frukt.

Ja, det hadde vært noe å ikke ha det i hus, men det går nesten ikke når jeg bor med tre andre:)

Det er nok tegn på at jeg spiser for lite ja, så skal legge til 1 egg til frokost imorgen og prøve å øke på de andre måltidene også-med sunn mat.

Hva med å lage is av bare funlight saft?:) Satt det i fryseren for noen timer siden. Det er jo nesten ingen kcal i fun light?

Skrevet

ja, funlight is er nok en god ide hvis du føler at du mååå ha godteri. Men ikke for mye, for det er fullt av kunstig sukker, og selv om det ikke har mange kalorier så er det ikke så bra for kroppen. Men litt går nok greit :)

Haha, utrolig hvor mye jeg kjenner meg igjen i alt du sier!

Skrevet

Frokost:Havregrøt med bringebær, vann med antioxidant water booster, 1 egg, 2omega3kapsler,varmt vann med sitron, 2 dl juice

Lunsj:Laks med eggehviter,paprika,agurk,avokado og tomat

Etter trening:Banan og skyr

Middag:Laks med brokkoli,fullkornris,cottage cheese og asparges

Kveld:2 rugsprø med kyllingpostei og litt salat med eggehviter,agurk,avokado,paprika og tomat

Bedre nå ? Bare kom med endringer om det er noe som er feil :)

Er den original cottage cheese sunnest eller finst det noe med mindre fett?

Skrevet

Frokost:Havregrøt med bringebær, vann med antioxidant water booster, 1 egg, 2omega3kapsler,varmt vann med sitron, 2 dl juice

Lunsj:Laks med eggehviter,paprika,agurk,avokado og tomat

Etter trening:Banan og skyr

Middag:Laks med brokkoli,fullkornris,cottage cheese og asparges

Kveld:2 rugsprø med kyllingpostei og litt salat med eggehviter,agurk,avokado,paprika og tomat

Bedre nå ? Bare kom med endringer om det er noe som er feil :)

Er den original cottage cheese sunnest eller finst det noe med mindre fett?

Nå er ikke jeg noen ekspert eller noe men jeg synes det der ser veldig bra ut!! :)

I norge (som jeg vet om ihvertfall) har vi bare en type cottage cheese.. I sverige derimot har de (selvfølgelig) en med mindre fett. Ja, det irriterer meg at sverige nesten alltid har bedre utvalg enn oss!! :fnise::kjefte:

Skrevet

Dette synes jeg så bra ut:) Du har vært flink!

Dersom du noen ganger bli i tvil på hva som er lite eller mye, så følg denne lenken:

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=&artid=10626.

I forbindelse med min behandling hos Regionalt senter for Spiseforstyrrelser, så skrev ernæringsfysiologen ut en slik kostplan, bare med 2000 kcal.

Dette er en super side!

Skrevet

Bra at det ser bedre ut:) Kommer til å variere med kyllingpostei og kalkunskinke på kveldsmaten. Og Til middag og lunsj er ikke det alltid laks, varierer med kylling,karbonadedeig og torsk . Og har forskjellige grønnsaker til middagen osv. :)

Men merker jeg har mer energi nå. Så hender det at jeg spiser mango og annen frukt mellom måltidene avogtil.

Får ikke åpnet linken, feil har oppstått står der :S

Skrevet

Og bare for å si fra så er antioxidant water booster noe jeg har i vannet fra dr.brandt:) Koster over 500 for en sånn liten flaske, så det er bare noe jeg har akkurat nå.

Varmt vann med sitron, det drikker jeg før jeg spiser noe, for har lest at det skal rense kroppen osv.

Hva synst dere om å gå eller sykle en tur før frokost? Leste også noe om at før frokost eller etter styrketreningen var bra tid å ha kardiotrening på for da tar det fra fettlagrene eller noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...