Gå til innhold

Hva gjør du på


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg ser så utrolig mange skrive "hva gjør du på". Hvor kommer på fra?

Har alltid lurt på hvorfor for jeg synes bare det høres litt rart og tungt ut. Sikkert fordi jeg ikke er så vant med å høre det for har kun lest det på diverse forum og har egentlig bare trodd at det er bare noe man sier steder i landet.

Men så så jeg nå i en tråd at noen sa at det ikke heter det. Stemmer det? Er det ingenting som heter det eller er det steder man sier det?

Og hvor er dere som sier det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg ser så utrolig mange skrive "hva gjør du på". Hvor kommer på fra?

Har alltid lurt på hvorfor for jeg synes bare det høres litt rart og tungt ut. Sikkert fordi jeg ikke er så vant med å høre det for har kun lest det på diverse forum og har egentlig bare trodd at det er bare noe man sier steder i landet.

Men så så jeg nå i en tråd at noen sa at det ikke heter det. Stemmer det? Er det ingenting som heter det eller er det steder man sier det?

Og hvor er dere som sier det fra?

Jeg vet det brukes i Bergen og omegn i hvert fall. For meg fra Østlandet høres det merkelig. "Hva gjør du?" eller "Hva holder du på med?" ville vært naturlig for meg å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katee

Helt vanlig på Vestlandet. Både sier og skriver det. Betyr (for meg) akkurat det samme som 'hva holder du på med?'

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både sier og skriver "hva gjør du på." Har aldri tenkt over at det ikke er grammatisk korrekt å skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, husker første gangen jeg hørte noen si det, på FHS, og det var selvfølgelig noen fra Bergen ;) Ble nesten litt vant til det på slutten av året, men kommer aldri til å si det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...