Gjest Ellisiv Skrevet 24. september 2003 #1 Skrevet 24. september 2003 Jeg vet ikke om denne debatten har vært tatt her inne før? Uansett synes jeg det er interessant å diskutere dette med nynorsk og bokmål, fordi landet er omtrent delt i to angående synet på disse målformene. Bør barn få velge ett målføre til norsken på skolen, og slippe det andre? Hva er dine argumenter for/mot det ene målføret, hvis du har noen? Jeg liker både nynorsk og bokmål, men synes elever i skolen skulle få velge bare ett av dem, og heller ha muligheten til å ta det andre som valgfag. Hvilket skulle de fått bestemme selv. Selv har jeg hatt både nynorsk og bokmål som hovedmål i skolen, og jeg liker begge målformer, som sagt. Hvis jeg måtte velge ett, tror jeg nesten at jeg hadde valgt nynorsken. (Også kalt landsmål) Heia Ivar Aasen! :blunke: Grunn: Han (Aasen) dro rundt i Norge og laget en målform med inspirasjon fra mange dialekter. Altså er nynorsk nærmere sånn mange av oss prater, bokmål er etter min mening videreutviklet fra dansk. Nå skriver jeg likevel bokmål her på forumet, fordi... De fleste andre gjør det. (Skal slutte straks pga elendig grunn. Heretter skriver jeg på nynorsk.) Kva meiner dykk?
ivanka Skrevet 24. september 2003 #2 Skrevet 24. september 2003 syns det er greit å lære å LESE sidemålet. men at det er mer fornuftig å konsentrere seg om å bli god på å skrive sitt eget hovedmål. tror det ville bidra til litt mindre sidemålshat og.
VesleBråka Skrevet 24. september 2003 #3 Skrevet 24. september 2003 Den varianten har jeg ikke hørt før ivanka, og den er faktisk meget god. Jeg er ikke særlig god på nynorsk skriftlig, til tross for årene med stiler og grammatikk. Jeg synes likevel det er greit å være komfortabel med å lese nynorsk. Jeg husker ikke engang om jeg valgte a-endinger eller en-endinger! Jeg har ikke skrevet nynorsk siden 3.gym. Jeg stemmer for ivankas tanker, lære å lese sidemål godt, mens man fokuserer på hovedmål for skriving. Kanskje man til og med får frigjort tid til å lære tegnspråk da..
hanni Skrevet 24. september 2003 #5 Skrevet 24. september 2003 Det er viktig at vi lærer å skrive på både målformer fordi dette er ein del av kulturen vår. Det er faktisk ikkje så vanskelig å skrive nynorsk. Eg skriv eigentlig bokmål, det er hovudmålet mitt, men når eg skriv nynorsk, skriv eg radikalt nynorsk fordi det er enklare for meg som snakkar austlandsk. Elevane trur at nynorsk er så vanskelig å lære, men sjølv fekk eg seksar i sidemål og femmar i hovudmål på skolen. Om ein prøver å lære seg noen reglar, er det faktisk lettare å få ein god karakter i nynorsk - om ein har nynorsk som sidemål, enn i bokmål, nettopp fordi innhaldet tel mindre i sidemålet. Eg er likevel redd for at det snart kjem endringar i skolen som gjør sidemål valfritt eller noe slikt... Men eg håpar det ikkje. Og Ellisiv, eg synast du skal skrive nynorsk! Nynorsk er jo eit stilig skriftspråk! Helsing Hanni
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 24. september 2003 #6 Skrevet 24. september 2003 Hørte en gang argumentet at det hadde vært viktigere å lære seg å forstå samisk enn sidemål, og jeg vet idag ikke om jeg synes det er like tåpelig som den gang det ble sagt. Er i alle fall noe å tenke på.
hanni Skrevet 24. september 2003 #7 Skrevet 24. september 2003 Vi har to jamstilte offisielle målformer i Noreg; Nynorsk og Bokmål. Samisk er eit anna skriftspråk. Nynorsk og bokmål er variantar av det same språket. Så det blir jo ein ganske stor skilnad der meiner eg.
vixen Skrevet 24. september 2003 #8 Skrevet 24. september 2003 Var ikke intensjonen at disse to stadig skulle nærme seg hverandre for til slutt å bli ett? Mulig at denne sammensmeltinga går litt tregt for noen utålmodige sjeler... Det er jo ikke gjort på et blunk, og selv om det har tatt en god stund allerede er jo mye tilnærming gjort allerede. Synes egentlig tanken bak er veldig god. For å få til denne prosessen er det jo viktig at alle deltar litt så integreringa faktisk videreføres... Språk endres jo ved naturlig ved at menneskene endrer talemåte, ordlyd, ny teknologi tas i bruk og vi må lage nye ord for nyvinninger. Impulser fra andre språk og land hentes inn og integreres først muntlig og så blir det gjort som en standard slik at vi kan bruke den lovlig skriftlig også... Alt er en prosess og skal man noen gang få til den sammensmeltinga, må det gå naturlig for seg, og det skjer under evolusjon. Og det tar selvfølgelig tid. -viXen-
Gjest Starya Skrevet 24. september 2003 #9 Skrevet 24. september 2003 Jeg foretrekker definitivt å både lese og skrive bokmål. Når jeg en sjelden gang i blant skriver nynorsk er jeg nokså konservativ. For meg gjør alle lihetene det vanskeligere å holde rede på formene. Så jo mer forskjellig, jo bedre.
hanni Skrevet 24. september 2003 #10 Skrevet 24. september 2003 Vixen - du har heilt rett i at meininga var at dei to skriftspråka skulle smelte saman i eit skriftspråk - samnorsk. Men eg trur det var så seint som i fjor at det blei offisielt vedteke at ein ikkje skal arbeide for ett skriftspråk ut av dei to lenger. Meir om dette kan de lese om på landslag for språklig samling si heimeside: http://home.no.net/lss/ hanni - nynorskforkjempar :D
Gjest Poirot Skrevet 24. september 2003 #11 Skrevet 24. september 2003 syns det er greit å lære å LESE sidemålet. men at det er mer fornuftig å konsentrere seg om å bli god på å skrive sitt eget hovedmål. tror det ville bidra til litt mindre sidemålshat og. Akkurat det jeg skulle skrive! Ser ingen grunn til å pugge noe som er nesten likt (derfor er det enda vanskeligere å lære), når begge parter forstår hverandre. Mye bra litteratur på nynorsk, helt greit å lese. Kan ikke alle skrive det målet de identifiserer seg best med? Har hørt flere her inne si at de egentlig skriver nynorsk. SÅ GJØR DET DA!!! :blunke: Samnorsk var bare jævlig... (jeg er så godt som riksmål i min dagligtale og skriveform)
Pip Skrevet 24. september 2003 #12 Skrevet 24. september 2003 Har hørt flere her inne si at de egentlig skriver nynorsk. SÅ GJØR DET DA!!! :blunke: Takk Donpedro, for nyttig påminning!! Eg byrja å skrive bokmål her inne då eg vanka mykje inne på bryllaupsforumet, i frykt for at nokon 'uvekomande' skulle finne ut kven eg var... (lettare å skjule seg i mengda for bokmålsfolk!) Men no som eg er gift, er det jo noko stort tull å skrive dansknorsk!!! Så dermed er Pip ute av skapet, kan ein seie! :D
Gjest Madam Felle Skrevet 24. september 2003 #13 Skrevet 24. september 2003 Hadde det blitt folkeavstemning i dag hadde mest sannsynlig bokmål vunnet. Det er ca 2/3 av befolkningen som har bokmål som hovedmål, og 1/3 som har sidemål. Jeg er for en av delene, hvilken det blir spiller liten rolle, men forstår ikke hvorfor vi skal ha to "språk". Sidemål blir mer og mer likt bokmål, og er det så viktig å bevare den kulturen, hvorfor da bytte ut ord fra sidemål med bokmålsord? Jeg mener det var lettere å skille de to formene før, fordi de var såpass ulike som de var. I dag blir det vanskligere å skille på grunn av reglene for sidemål er forandret. Sidemål er ikke som det var, og barn i dag er mer forvirret enn de var før tror jeg, på grunn av dette.
manji Skrevet 24. september 2003 #14 Skrevet 24. september 2003 Det er viktig at vi lærer å skrive på både målformer fordi dette er ein del av kulturen vår. Men trenger vi det?! Har vi nytte av den informasjonen!? Vi klarer jo å forstå hverandre. Vi klarer jo å lese hva de med andre skriftsmålet skriver. På lik linje med Svensk. Eller Dansk. Vi trenger det jo ikke. Ideélt sett hadde vi tjent bedre på å lære oss Samisk. (Evt. Latin) (manji som bare fikk lyst til å sette opp posten slikt)
Pip Skrevet 24. september 2003 #15 Skrevet 24. september 2003 Sidemål blir mer og mer likt bokmål. Må berre påpeike at for meg er BOKMÅL sidemål!! Så sidemål-bokmål er ikkje eit begrepspar...! Tykkjer elles at det å snakke om folkerøysting på eit sånt spm. vert litt imperialistisk. Målet mitt er jo ein del av identiteten min, så viss fleirtalet berre skulle bestemme at det var 'mindreverdig', ville eg føle meg litt overkjørt, trur eg...
Donnie Darko Skrevet 25. september 2003 #16 Skrevet 25. september 2003 Før så hadde vi riksmål og nynorsk... så begynte samnorsk politikken og legge sin grusomme hånd over begge disse og har nå klart og ødelegge dem fullstendig! eksempel: hvor er det blitt av -ning endinger? de er blitt slettet med et pennestrøk! Det er forskjell på skriving og skrivning.. I en klasse hvor det undervises i skrivning foregår det skriving. -ning endingene er nå borte i dag kan du bare skrive skriving. Hvorfor? fordi riksmål ble sett på som et overklassefenomen og for mye dansk. Dette er jo såklart helt feil.. Riksmål var/er et kulturspråk som det er blitt skrevet verdensliteratur på! Ibsen, Bjørnson, Hamsun +++ Tenk deg om nasjonalsangen var på moderne bokmål: Ja vi elsker detta landet.. Eller hva med Synnøve Solbakka. Nei! dette er og blir heselig og feil Dette er det samnorskpolitikken har ført til! De har pervertert språket! Lesing og lesning skriving og skrivning Man kan ikke bare fjerne dette! det blir som om man skulle fjerne tangenter på et piano. Man kan ikke spille rent da!? Nynorsk VAR bra en gang i tiden det og. Hadde godeste Ivar sett hva som hadde skjedd så hadde han snurret rundt i graven. Slik som disse språkene har utviklet seg nå så er det lenger ingen grunn til å påtvinge den oppvoksende generasjon sidemålet! Frem for riksmål!
tuji Skrevet 25. september 2003 #17 Skrevet 25. september 2003 Et vanlig argument mot sidemål er at mange ikke mestrer det, og at det er vanskelig å lære for de med lese- og skrivevansker. Det er etter min mening ikke noen god grunn til å slutte å ha det i skolen. Hva med meg som ikke taklet matte i det heeele tatt, skulle jeg slippe faget av den grunn? Vi er alle flinke/dårlige til forskjellige ting. Har vi bruk for sidemål senere? Det vet man jo ikke før "senere" kommer. Skal man f.eks. arbeide på et offentlig kontor, plikter man å svare brev på samme målform, og da er det jo greit å kunne litt. Jeg har fått bruk for mange ting jeg lærte på skolen, som jeg aldri trodde jeg skulle få bruk for! Problemet er i bunn og grunn, slik jeg ser det, at undervisningen er alt for dårlig, og da særlig nynorskundervisningen. Lærerne kan rett og slett ikke målet godt nok selv, og da kan de jo ikke lære det fra seg. Dessuten har sidemålsundervisningen fått negativt rykte, og da må lærerne legge inn litt ekstra for å gjøre det spennende.
Gjest Poirot Skrevet 25. september 2003 #18 Skrevet 25. september 2003 Har vi bruk for sidemål senere? Det vet man jo ikke før "senere" kommer. Skal man f.eks. arbeide på et offentlig kontor, plikter man å svare brev på samme målform, og da er det jo greit å kunne litt. Men slik jeg vil ha det så trenger man ikke å svare på nynorsk/bokmål. Kan ikke alle akseptere å få svar på det målet saksbehandleren skriver? Når det gjelder matte, så synes jeg ikke sammenlikningen din holder. Hvis du kan en annen måte å gange på enn den man lærer på skolen, men du får samme svar, så synes jeg man bør få bruke den. men gange må man kunne. Det samme gjelder lesing og forståelse av den andre målformen.
tuji Skrevet 25. september 2003 #19 Skrevet 25. september 2003 Du skjønner poenget, matte var bare et eksempel. Man kan ikke slutte å ha undervisning i et fag bare fordi det er vanskelig for noen! Dessuten må jeg jo ikke kunne å gange, jeg har jo kalkulator...
Cawarra Skrevet 25. september 2003 #20 Skrevet 25. september 2003 Men trenger vi det?! Har vi nytte av den informasjonen!? Vi klarer jo å forstå hverandre. Vi klarer jo å lese hva de med andre skriftsmålet skriver. På lik linje med Svensk. Eller Dansk. Vi trenger det jo ikke. Ideélt sett hadde vi tjent bedre på å lære oss Samisk. (Evt. Latin) (manji som bare fikk lyst til å sette opp posten slikt) Enig med deg! Jeg synes det er mye bedre å konsentrere seg fullt og helt om det skriftspråket man bruker selv og lære det ordentlig enn å lære to varianter av norsk sånn passe bra. Det er jo åpenbart at folk sliter med sitt eget skriftmål, det avsløres til stadighet her i forumet også (og/å, da/når, ennå/enda osv). Jeg ser rett og slett ikke poenget med å kunne skrive nynorsk, jeg bruker det aldri likevel, så lenge vi forstår hva andre sier/skriver til oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå