Gå til innhold

Problemer med naboen....


HelenaF

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 30 som bor med min forlovede i 1 etg i en 4 mannsbolig på byggefelt. I fjor skaffet vi oss 2 kattunger, som nå har blit store og sosiale søte dyr. Jeg elsker dyr av hele mitt hjerte, og skulle gjerne vært sammen med kattene mine 24 timer i døgnet. Men vi jobber begge to, så det betyr at kattene er alene ca 8 timer hver dag. På sommeren utendørs og på vinteren innendørs.

Det som har blitt problematisk er at naboen vår som også har katt, har begynt å "slippe inn" kattene våre og gi dem mat, da de har katteluke som de har begynt å gå inn gjennom. Det bor en annen voksen katt der som synes dette er veldig hyggelig. Men naboen har begynt å bli veldig ufin med oss, og insinuerer at vi ikke gir kattene våre nok mat, og at vi ikke er nok sammen med de. (De er hjemme hele dagen med sin katt.)

Jeg begynner å føle meg uvel av å komme hjem, og føler meg overvåket av naboen. Han har nemlig fortalt at han har "full kontroll" på når vi er hjemme og ikke hjemme. Han er rett og slett ikke særlig hyggelig. Jeg har forsøkt å snakke med han, men det er som å snakke til en vegg. Han har bestemt seg for at vi er dårlige katte-eiere.

Hva kan vi gjøre for at kattene våre ikke skal gå inn til naboen? Jeg begynner å mistrives veldig pga dette, føler meg overvåket, og har konstant dårlig samvittighet når kattene er ute alene i 8 timer.

Håper på svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe du kan gjøre for å hindre kattene dine i å gå inn til naboene. Kanskje bortsett fra å låse dem inne, men det er neppe ønskelig. Katter går der hvor de får mat, sånn er det bare. Med dette mener jeg ikke å si at dere ikke gir kattene mat, for det tror jeg dere gjør.

Forøvrig trenger du ikke ha dårlig samvittighet over at kattene er alene åtte timer i døgnet. Katter er veldig selvstendige, med unntak av løver er det ingen kattedyr som er flokkdyr. Vi mennesker liker ofte å tro kattene tilhører "flokken vår," men det gjøre de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redstar

Jeg ville gitt klar beskjed til naboen at han ikke skal slippe inn kattene dine, og ivertfall ikke mate dem? Kattene kan være ute i 8timer, siden dem ikke er innekatter og du skal ikke ha dårlig samvittighet for dette.

Hadde min nabo el noen andre tatt inn mine katter og matet dem hadde jeg blitt forbanna, det er mine katter og mitt ansvar og så lenge han vet at det er dine så har han ingenting han skulle ha sakt.(så lenge dem ikke sulter osv, noe jeg tviler på dem gjør) Ikke bry deg om han men gi klar beskjed om at han ikke skal mate dem, får da går dem jo til ham og ikke til dere?

Endret av redstar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt klar beskjed til naboen at han ikke skal slippe inn kattene dine, og ivertfall ikke mate dem? Kattene kan være ute i 8timer, siden dem ikke er innekatter og du skal ikke ha dårlig samvittighet for dette.

Hadde min nabo el noen andre tatt inn mine katter og matet dem hadde jeg blitt forbanna, det er mine katter og man skal aldri mate dyr osv som ikke er dems?

Naboen har en katteluke, så det er ikke slik at de åpner døren for kattene. Men jeg er enig i at naboen absolutt ikke bør mate kattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redstar

Naboen har en katteluke, så det er ikke slik at de åpner døren for kattene. Men jeg er enig i at naboen absolutt ikke bør mate kattene.

De fleste kattedører har jo slik magnet som kattene har på halsbåndet for at andre katter ikke skal komme inn? Han har nok ikke dette da men selvfølgelig går jo kattene inn når han mater dem, jeg ville gitt beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar :-)

Jeg har forsøkt å si til naboen at han må slutte å mate kattene, men som han sier de smetter jo inn til dem, og "ser sultne ut". Og da klarer de ikke la være å mate dem. De har hatt katteluke i 10 år, og det har aldri vært problemer med andre katter før vi flyttet hit. Dette gjelder da spes den ene katten min som er hannkatt og som har blitt bestevenn med hans hannkatt. MEn han hisser seg veldig opp når jeg sier i fra til ham, og mener at vi bruker altfor lite tid med katten, og at vi ikke kan la de være ute alene så lenge når vi bor på byggefelt. I tillegg til at han mener de ser sultne ut. Men de fora meget godt med tunfisk og tørrfor hver eneste dag. Og hannkatten begynner å bli skikkelig lubben, sikkert fordi han får for både hos oss og hos dem... :(

Innerst inne vet jeg nok at han er litt på viddene, men han er så utrolig ufin og jeg føler meg overvåket og litt truet av ham....

Jeg må nok gå over til ham og fortelle ham at neste gang kattene våre forsøker seg inn til dem, så må han bare "skremme" de bort på et vis! Jeg er en person som ikke liker å ha "uvenner" , det er sikkert derfor jeg føler meg så spak i denne saken. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, det hørtes utrivelig ut! Men husk at man trenger ikke "gå hjemme" for å være en god katteeier. Kanskje naboen er trygdet eller arbeidsledig og har komplekser for det, og lar det gå ut over deg? Du kan jo foreslå at han installerer chipleser i katteluken sin slik at ikke dine katter kan gå fritt inn til han? Ikke din feil at han har en slik åpen port med fri mat.. Hadde jeg hatt katteluke uten chipleser her kan jeg garantere at jeg hadde hatt minst 20 katter innom hver dag.. Du får ta en prat med han, og forklare hvordan situasjonen innvirker på deg. Kanskje han viser noen gode sider da, naboen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter klarer seg fint alene i 8 timer. Både ute og inne. Vår er alene hver ukedag. Som regel inne fordi han velger det selv. Han kommer han seg inn selv i løpet av dagen hvis han er ute også.

Vi har flere katter her som stjeler mat. De piler inn så fort vi har døra åpen. Rekker aldri å stoppe dem, men jager dem så fort jeg oppdager det. Dette er katter som ser velstelte og runde ut. Har ikke dårlig samvittghet for å nekte dem mat!

Er kattene dine tynne? Det kan være noen som reagerer på det og tror de ikke får mat. Min var veldig tynn en periode, så tynn at folk reagerte på det. Fikk derfor fôr av dyrlegen så han skulle legge på seg. Hjalp litt, men han er så aktiv at han holder seg tynn.

Naboen din tror nok at dine katter kommer til han fordi de er sultne, men katter stjeler uansett! Ikke tenkt så mye på det, bare fortsett å forlang at han ikke skal mate dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kunnet gå inn til naboen og forsynt meg i kjøleskapet hver gang jeg følte for det så hadde jeg aldri spist hjemme!

Fortell han at hvis han ikke vil ha uønskede katter inn så får han enten installere en chipleser, eller jage ut kattene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar :-)

Jeg har forsøkt å si til naboen at han må slutte å mate kattene, men som han sier de smetter jo inn til dem, og "ser sultne ut". Og da klarer de ikke la være å mate dem. De har hatt katteluke i 10 år, og det har aldri vært problemer med andre katter før vi flyttet hit. Dette gjelder da spes den ene katten min som er hannkatt og som har blitt bestevenn med hans hannkatt. MEn han hisser seg veldig opp når jeg sier i fra til ham, og mener at vi bruker altfor lite tid med katten, og at vi ikke kan la de være ute alene så lenge når vi bor på byggefelt. I tillegg til at han mener de ser sultne ut. Men de fora meget godt med tunfisk og tørrfor hver eneste dag. Og hannkatten begynner å bli skikkelig lubben, sikkert fordi han får for både hos oss og hos dem... :(

Innerst inne vet jeg nok at han er litt på viddene, men han er så utrolig ufin og jeg føler meg overvåket og litt truet av ham....

Jeg må nok gå over til ham og fortelle ham at neste gang kattene våre forsøker seg inn til dem, så må han bare "skremme" de bort på et vis! Jeg er en person som ikke liker å ha "uvenner" , det er sikkert derfor jeg føler meg så spak i denne saken. :-)

Tidligere har jeg hørt om gale kattedamer. Nå har jeg sannelig hørt om gale kattemenn også.

Katter ser så å si alltid sulten ut. Det er slik de er, men det betyr ikke at de faktisk er sulten.

Du kan ikke gjøre noe annet enn å si i fra til ham ennå en gang. Kanskje ta med deg en person til, siden du nå taler for døve ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS nevner jo at katten hennes holder på å bli lubben, spesielt da den ene. :)

Det er ikke farlig for katter å gå alene om dagene. Jeg har selv hatt katt som har gått alene ute, veldig mye. Da av eget valg.

Denne mannen høres ustabil ut. Du kan jo evt si at du ikke vil at din katt skal spise noe annet enn et spesielt type for som du har fått av dyrelegen, nettop fordi katten ser ut til å ha plager, allergi, overvekt osv. Eller at det er viktig at han ikke gir katten mat fordi han bare skal ha mat hjemme, fordi han skal ha en medisin i maten. Du kan lyve på med at katten ikke vil spise hjemme når han spiser så mye andre steder.

Det er forresten dyreplageri med overvektige dyr.

Pes på med historier for å få ham til å slutte å mate dyrene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WoW! For et utrolig fint forum! Må jaggu bli flinkere til å benytte meg av dette når jeg har noe på hjertet :-)

Dere har gitt meg ro i sjela, og jeg skjønner nå at jeg nok må ta med meg en utenforstående person bort til ham. Det nytter ikke å grue seg til å komme hjem pga naboen - da blir ikke livet særlig hyggelig.

Takk for masse tips og råd!!!!! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter klarer seg fint alene i 8 timer. Både ute og inne. Vår er alene hver ukedag. Som regel inne fordi han velger det selv. Han kommer han seg inn selv i løpet av dagen hvis han er ute også.

Vi har flere katter her som stjeler mat. De piler inn så fort vi har døra åpen. Rekker aldri å stoppe dem, men jager dem så fort jeg oppdager det. Dette er katter som ser velstelte og runde ut. Har ikke dårlig samvittghet for å nekte dem mat!

Er kattene dine tynne? Det kan være noen som reagerer på det og tror de ikke får mat. Min var veldig tynn en periode, så tynn at folk reagerte på det. Fikk derfor fôr av dyrlegen så han skulle legge på seg. Hjalp litt, men han er så aktiv at han holder seg tynn.

Naboen din tror nok at dine katter kommer til han fordi de er sultne, men katter stjeler uansett! Ikke tenkt så mye på det, bare fortsett å forlang at han ikke skal mate dem.

Kattene er ikke tynne, men helt normale. Bortsett fra hannkatten som begynner å bli ordentlig god og rund.... Han får jo mat 24/7 enten av oss eller naboen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

si at du har vært hos dyrlegen og har funnet ut at de lider av matallergi, så de må ikke få noe annet enn det du gir dem. At begge to har dem kommer SELVSAGT at det er arvelig, de er jo fra samme kull, er de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

si at du har vært hos dyrlegen og har funnet ut at de lider av matallergi, så de må ikke få noe annet enn det du gir dem. At begge to har dem kommer SELVSAGT at det er arvelig, de er jo fra samme kull, er de ikke?

Heh, syntes denne var smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 30 som bor med min forlovede i 1 etg i en 4 mannsbolig på byggefelt. I fjor skaffet vi oss 2 kattunger, som nå har blit store og sosiale søte dyr. Jeg elsker dyr av hele mitt hjerte, og skulle gjerne vært sammen med kattene mine 24 timer i døgnet. Men vi jobber begge to, så det betyr at kattene er alene ca 8 timer hver dag. På sommeren utendørs og på vinteren innendørs.

Det som har blitt problematisk er at naboen vår som også har katt, har begynt å "slippe inn" kattene våre og gi dem mat, da de har katteluke som de har begynt å gå inn gjennom. Det bor en annen voksen katt der som synes dette er veldig hyggelig. Men naboen har begynt å bli veldig ufin med oss, og insinuerer at vi ikke gir kattene våre nok mat, og at vi ikke er nok sammen med de. (De er hjemme hele dagen med sin katt.)

Jeg begynner å føle meg uvel av å komme hjem, og føler meg overvåket av naboen. Han har nemlig fortalt at han har "full kontroll" på når vi er hjemme og ikke hjemme. Han er rett og slett ikke særlig hyggelig. Jeg har forsøkt å snakke med han, men det er som å snakke til en vegg. Han har bestemt seg for at vi er dårlige katte-eiere.

Hva kan vi gjøre for at kattene våre ikke skal gå inn til naboen? Jeg begynner å mistrives veldig pga dette, føler meg overvåket, og har konstant dårlig samvittighet når kattene er ute alene i 8 timer.

Håper på svar :-)

Jeg synes du skal be naboen din om å slutte og mate kattene dine. For det første kan det være at kattene får fôr de ikke skal ha, for det andre så kan kattene bli feite av å spise så mye. De klarer seg fint ute, og noen katter spiser også mus og det de finner.

Han naboen din virker som en ordentlig tulling, og jeg har selv møtt slike folk.. Det kan være slitsomt! :(

PS: Det anbefales ikke å stenge utekatter inne, ikke om vinteren en gang.. Når de først har vært ute, vil de veldig ofte ikke trives like godt om de ikke får være ute, selv når det er vinter..

Om de velger å være inne fordi det er kaldt, blir det en annen sak :)

Lykke til med naboen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...