Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #1 Skrevet 21. juni 2010 Hvor slitne er dere til vanlig etter en dag på jobben. Jeg spør fordi jeg er totalt utmattet stort sett hele tiden, med få lysglimt, og sitter som en zoombie i en stol hele ettermiddagen/kvelden etter å ha vært på arbeid. Hodet er som bomull og konsetrasjonen for å greie å gjøre noe er totalt i ulage. Greier knapt å lage middag, og ikke å være med barna på aktiviteter. greier dog å gå korte turer på flat mark (3-5 km), uten at det gir utslag på slappheten (verken positiv eller negativt). Har vært slik i et par år, jobber 75 % så får mulighet til å ta meg igjen innimellom, men blir aldri helt opplagt. Spiser sunt og variert, og prøver å gå korte turer flere ganger for uka. Stoffskifte, jern, infeksjonsprøver, rtg, ultralyder osv osv er greie. Lurer på om jeg bare er lat...eller at dette er normalt?.. føler ikke at jeg er deprimert heller..
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #2 Skrevet 21. juni 2010 Høres ut som meg før jeg ble utbrent det der. En blanding av en jobb som ikke ga meg noenting men som jeg følte et ansvar ovenfor og en begynnende utbrenthet. Ta symptomene dine på alvor, kanskje det ikke er riktig jobb for deg? Kanskje du heller skal prøve deg innen noe annet? Som jeg har funnet ut etter mitt utbrenthetshelvette; penger er ikke alt, helsa er viktigere.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #3 Skrevet 21. juni 2010 Jeg tror ikke dette er normalt, men slik du beskriver deg selv føler jeg det svært ofte selv og har gjort det lenge nå. Å være trøtt etter en arbeidsdag og at middagen ikke lager seg selv er normalt, men hver dag skal ikke være en kamp. For min del har jeg forhøyede ferritinnivå, noe jeg mistenker kan forklare symptomene selv om jeg ikke er diagnostisert. Om du ikke har noen unormale prøver, kan det rett og slett være at du er deprimert. Depresjon kommer i mange varianter. Det er ikke nødvendig at alt er mørkt og at man ikke lenger vil leve for å kvalifisere som deprimert. Du kan være mildt deprimert. Kanskje er du uinspirert av jobben din og livssituasjonen forøvrig? Har du merket om du kvikner til enkelte dager når du får et brudd i rutinen og skal gjøre noe gøy? Ferie eller helgeturer for eksempel? Høye doser med Omega3 kan hjelpe mot lett nedstemthet. Prøv dette om du ikke allerede har gjort det. Prøv å få så mye sollys du kan her i Norge. Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #5 Skrevet 23. juni 2010 Har tenkt tanken på at det kan være en depresjon jeg har, men føler jo glede over livet, og mye jeg ville ha gjort hvis jeg hadde hatt energi. De dagene jeg har fri fra arbeid er jeg som et slakt, og greier bare små gjøremål hjemme. Greier meg gjennom arbeidsdagen, men er altså helt utappet etterpå. Tror ikke det er utbrenhet heller. Trives på jobben, men skulle ønske jeg hadde litt mer overskudd i hverdagen. hilen ts
Ellam Skrevet 5. juli 2010 #6 Skrevet 5. juli 2010 Jeg også er sliten etter arbeidsdagen, men ikke så mye at det hemmer hele ettermiddagen min. Høres trist ut å ha det slik
mariab Skrevet 5. juli 2010 #7 Skrevet 5. juli 2010 Huff, det hørtes ikke noe hyggelig ut. Jeg er ofte fysisk og psykisk sliten etter jobb (jobber på sykehjem) men pleier å ta en liten lur før jeg begynner på middagen, og etter det er jeg "good to go" igjen. I hvertfall såpass at jeg kan finne på ting på kvelden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #8 Skrevet 5. juli 2010 Her kjenner jeg meg igjen og jeg har ikke barn! Fatter ikke hvordan folk med barn får dagen til å gå rundt uten å ramle sammen selv. Hvis jeg skulle reist hjem til tre små barn etter jobb så vet jeg ikke hvordan jeg skulle klart det. Bare det å lage middag til meg og mannen er et ork! Har også lurt på om jeg er lat eller om det er noe annet. Hvordan vet man egentlig forskjellen? Kan symptomene på latskap være noe av det samme som sliten? Føler meg veldig lat noen ganger, men også veldig utslitt. Vanskelig å forklare syns jeg. Har ikke ork til å ta ned klesvasken. Enkle ting som å tømme oppvaskmaskinen er slitsomt. Jeg spiser sunt og tar vitaminer. Har også tatt utvidet blodprøve som viser normale verdier. Legen hadde ikke noe svar. Jeg har vært sånn lenge og vet ikke hva jeg skal gjøre. Trener noen dager i uka, men det er et enormt tiltak og selvdisiplin. Hva gjør jeg når ikke engang legen vet det? Er jeg bare lat da?
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #9 Skrevet 5. juli 2010 Prøvd psykolog? Kanskje det er ting som gjør deg sliten som du ikke en gang er klar over? Min erfaring er i hvert fall at ekstremt mye fysiske symptomer egentlig sitter i hodet. Å snakke med psykolog kan faktisk være kjempeinteressant, man lærer mye om seg selv.
Gjest Cipheria Skrevet 5. juli 2010 #10 Skrevet 5. juli 2010 Jeg er veldig trøtt og sliten etter jobb. Og er som regel trøtt resten av dagen. Av og til prøver jeg å sove litt, men noen ganger er jeg "for trøtt" til å sove. Jeg er rett og slett avhengig av å ha nesten hele resten av dagen alene for å lade batteriene. Hadde ikke orket noe barn! Jeg går også en del turer i skog og mark. Da blir jeg som regel enda trøttere, noe som iallfall hjelper meg å sovne raskere på kvelden.
Gjest nora Skrevet 5. juli 2010 #11 Skrevet 5. juli 2010 vel, jeg har lavt stoffskifte - og kan beskrive hvordan gode og dårige perioder kan være ifht energinivå. fikk stoffskifteproblemer i slutten av tenårene, så jeg har ingen formening om hvordan normalt friske i arbeidslivet har det. DÅRLIG PERIODE: - trett gjennom absolutt hele dagen - når jeg står opp lurer jeg på hvordan jeg skal klare meg gjennom dagen ifht konsentrasjon. kjenner meg utrolig trett og sliten inn til "beinet", og kroppen kjennes tung. - selve dagen kan variere i energinivå, fra moderat til lavt. på det lave lurer jeg oppriktig på hvordan jeg skal klare å sykle hjem(2 km)/ gå innom butikken/lage middag. - må gi ekstra innsats på å konversere/vise oppmerksomhet til samboer - aktiviteter på kveldstid er helt uaktuelt. i helgene går det greit sålenge jeg sover først. jeg må "tjene inn til energibanken" før aktiviteter. - er såpass bomullshode at det er vanskelig å ha lengre samtaler. ingen andr merker noe, men jeg gir tusen prosent av meg selv på noe som virker helt ok. - samboer sier jeg faller ut av samtaler med flere involvert Hver dag blir jeg overrasket over at jeg klarte å komme meg gjennom dagen, og det er vanskelig å ikke føle seg nedfor og isolert av det lave energinivået. NORMAL/BRA PERIODE: - når jeg våkner er jeg normalt trett, men lurer ikke på hvordan jeg skal klare meg gjennom dagen - jeg trenger ikke sove før aktiviteter - når jeg er på en aktivitet etter jobb er jeg trett underveis/etterpå, men på en helt normal måte. det føles som om det vil hjelpe å bare hvile litt/innta litt energi via mat etc. - klarer fint å gå på trening. kan være trett/bomullshode, men ikke er problem å få gjennomført. - går gjerne på butikken etter jobb uten problemer. kjenner meg ikke utmattet av hver ekstra aktivitet. - gjennomfører andre huslige aktiviteter uten at det føles som om man har løpt maraton. - kroppen kjennes ikke tung, og når jeg blir sliten fungerer kroppen igjen etter litt hvile. generelt sett vil det alltid være problemer med at man blir fortere sliten/ukonsentrert etc, men ingen andre merker det i normale perioder. de innleggene jeg har lest til nå om hvordan man føler seg sliten høres etter min mening ikke normalt ut, og jeg ville bytett fastlege for å få bedre oppfølgning. både stoffskifte og ME kan vøre vanskelig å utrede, er ikke alltid bare å ta en blodprøve. det tok meg 3 år å få diagnostisert feil i stoffskiftet fordi prøvene ikke virker fullstendig unormale.
Capricorn Skrevet 6. juli 2010 #12 Skrevet 6. juli 2010 vel, jeg har lavt stoffskifte - og kan beskrive hvordan gode og dårige perioder kan være ifht energinivå. fikk stoffskifteproblemer i slutten av tenårene, så jeg har ingen formening om hvordan normalt friske i arbeidslivet har det. DÅRLIG PERIODE: - trett gjennom absolutt hele dagen - når jeg står opp lurer jeg på hvordan jeg skal klare meg gjennom dagen ifht konsentrasjon. kjenner meg utrolig trett og sliten inn til "beinet", og kroppen kjennes tung. - selve dagen kan variere i energinivå, fra moderat til lavt. på det lave lurer jeg oppriktig på hvordan jeg skal klare å sykle hjem(2 km)/ gå innom butikken/lage middag. - må gi ekstra innsats på å konversere/vise oppmerksomhet til samboer - aktiviteter på kveldstid er helt uaktuelt. i helgene går det greit sålenge jeg sover først. jeg må "tjene inn til energibanken" før aktiviteter. - er såpass bomullshode at det er vanskelig å ha lengre samtaler. ingen andr merker noe, men jeg gir tusen prosent av meg selv på noe som virker helt ok. - samboer sier jeg faller ut av samtaler med flere involvert Hver dag blir jeg overrasket over at jeg klarte å komme meg gjennom dagen, og det er vanskelig å ikke føle seg nedfor og isolert av det lave energinivået. NORMAL/BRA PERIODE: - når jeg våkner er jeg normalt trett, men lurer ikke på hvordan jeg skal klare meg gjennom dagen - jeg trenger ikke sove før aktiviteter - når jeg er på en aktivitet etter jobb er jeg trett underveis/etterpå, men på en helt normal måte. det føles som om det vil hjelpe å bare hvile litt/innta litt energi via mat etc. - klarer fint å gå på trening. kan være trett/bomullshode, men ikke er problem å få gjennomført. - går gjerne på butikken etter jobb uten problemer. kjenner meg ikke utmattet av hver ekstra aktivitet. - gjennomfører andre huslige aktiviteter uten at det føles som om man har løpt maraton. - kroppen kjennes ikke tung, og når jeg blir sliten fungerer kroppen igjen etter litt hvile. generelt sett vil det alltid være problemer med at man blir fortere sliten/ukonsentrert etc, men ingen andre merker det i normale perioder. de innleggene jeg har lest til nå om hvordan man føler seg sliten høres etter min mening ikke normalt ut, og jeg ville bytett fastlege for å få bedre oppfølgning. både stoffskifte og ME kan vøre vanskelig å utrede, er ikke alltid bare å ta en blodprøve. det tok meg 3 år å få diagnostisert feil i stoffskiftet fordi prøvene ikke virker fullstendig unormale. Her var det mye kjent. Da har jeg noen spørsmål til deg. Da jeg tok blodprøven sa legen at det var den mest utvidede prøven de hadde. Den testet alt. Jeg så han krysset av på alt på listen til labaratoriet. Den kom tilbake med normale verdier. Vises stoffskifte på en slik blodprøve? Er det noen behandling for dette? Hva kan du gjøre bortsett fra å sove/hvile? Syns ikke det hjelper stort å sove mye, men jeg har mer engergi i helgene. Det er opp og ned uansett hvor mye eller lite jeg sover. Må nevne at jeg har endometriose og leste at mange fikk symptomer som likner veldig på ME. Det kan selvfølgelig være forklaringen og da er det lite man kan gjøre. Syns dette er vanskelig siden legen ikke har noen forklaring til meg. Da ender det opp med at jeg syns jeg er litt lat Det er ikke det at legen ikke trodde meg. Jeg har aldri bedt om sykemelding. Er aldri borte fra jobb, men det går utover resten av livet.
Gjest Spinell Skrevet 6. juli 2010 #13 Skrevet 6. juli 2010 (endret) TS: Det kan også være noe så enkelt som mangel på jern, vitamin B12 eller folsyre. Dette gir i alle fall slapphet, trøtthet og depresjonssymptomer. Heldigvis finner man det lett ut med en blodprøve, og det er enkelt å gjøre noe med. Endret 6. juli 2010 av Spinell
Gjest nora Skrevet 6. juli 2010 #14 Skrevet 6. juli 2010 http://www.endometriose.no/files/Oversettelse_Endometriose_-_en_dyr_sykdom.pdf utfra hva jeg ser på denne linken så kan jo tretthet linkes direkte til endometriose, som du har. ifht stoffskiftet bør man alltid be om å få tallene selv. jeg gikk undermedisinert(og overmedisinert, enda verre) i flere år, mye fordi jeg ikke hadde ekstreme utslag. det var likevel for lite/mye for meg - balansen er hårfin. jeg trives best på en verdi og får vanvittige symptomer når jeg er over dette, mens andre jeg kjenner har det som plommen i egget på de verdiene jeg ikke klarer selv og omvendt. du må be om prøver for TSH, fritt T4 og T3(veldig viktig med fritt) samt sjekke anti-TPO verdi. Normalverdiene på t4&tsh er: T4: 9-22 TSH :normalverdi 0,7-4. for å illustrere enkelt: jeg ha ganske lav tsh, og T4 på rundt 18 for å føle meg ok. er det høyere eller lavere får jeg betydelige symptomer, selv om en lege teoretisk sett vil si at jeg er "normal". men min venninne igjen har T4 på 22 og har ingen symptomer på for høyt. når jeg hadde samme verdi fikk jeg såpass kraftige symptomer at jeg var arbeidsufør, og helt på en koko-tur. for å helt sikkert utelukke stoffskifte bør du gjerne ta disse prøvene/tsh,fritt t4 og t3 samt anti-tpo) - gjerne en to-tre ganger i løpet av noen måneder for å sjekke om de varierer betydelig. er de helt normale(altså midt imellom), så kan dette nok skyldes endometriosen. da ville jeg tatt kontakt med fastlegen og fått hjelp til å behandles med skolemedisin/alternativ medisin. jeg registrerer at mange nettsider/leger sier at de fleste blir helt symptomfrie med medisinering av stoffskifte, men jeg kjenner enda ingen.(og jeg kjenner mange med lavt stoffskifte...). jeg har ingen tips til hvordan bli frisk, men ganske mange til hvordan håndtere trettheten og legge tilrette i hverdagen:)
Gjest Kjersti Skrevet 19. september 2010 #15 Skrevet 19. september 2010 Hvor lenge har du hatt det slik? Med mindre det har vært slik i flere år, ville jeg testet meg for kyssesyken hvis jeg var deg. Jeg har selv hatt kyssesyken og det varte i vel over 11 måneder. Det kan også vare så lenge som opp i mot 16 måneder om jeg ikke husker feil. Jeg var konstant trøtt, og bare det å gå på butikken gjorde meg helt utmattet. Jeg sov veldig tungt og kunne oppleve å ikke våkne av noe i det hele tatt (som jeg vanligvis ville våknet av). Mange opplever også smerter i mageregionen (i leveren og milten), jeg hadde bare disse smertene i varierende grad i løpet av to uker, men det er også folk som har opplevd å ikke få smerter i det hele tatt. Jeg ble egentlig aldri helt den samme igjen som jeg var før sykdommen i forhold til energi i hverdagen.. Jeg hadde nesten ingen av de vanlige symptomene (hvitt belegg på tunga osv..) da jeg gikk å sjekket meg hos legen. Han var bombesikker på at det ikke var det, men jeg insisterte på å ta en kyssesyketest allikevel. Og han ble passe flau da det viste seg at det var kyssesyken jeg hadde. Så det skader jo ikke å bare ta en test for å sjekke? Kan ikke huske det kostet så mye heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå