Gå til innhold

Brune pelsbiller


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Noen som har noen gode tips til å bli kvitt brune pelsbiller? Har sjekka sidene til skadedyrutryddere men det ser ut som at de er vanskelig å bli kvitt :kjefte:

Noen som har hatt slike i hus og har fått de bort? Hvordan??

Hvor mye koster det å leie profesjonelle til sånt egentlig? Sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo Majorstu-billen, en god gammel venn fra min tid i Oslo....;)

Vel, vi var plaget av denne brune pelsbillen i kjøkkenskapene (og etter hvert oppdaget vi noen i stue og soverom..) og måten vi ble kvitt dem på var å ta en real støvsuging/vask av alle skap og skuffer pluss innhold! Vi merket ikke noe til dem etter det, men vi bodde kanskje ikke lenge nok til å få med oss om de kom tilbake?

Kast alle gamle tørrvarer og sørg for at det ikke finnes matrester, trespon eller støv i skap, skuffer og hyller. De er superirriterende! Jeg så mest larver, og som regel var de døde...

Det kan vel hende du må ha flere runder med rengjøring hvis det er mange av dem, men det er i alle fall mitt beste tips.

Litt info hentet fra sidene til Folkehelseinstituttet (som i grunnen bekrefter at det kan være lurt å gjøre rent...):

"Det er larvene, og ikke de voksne billene som tar til seg næring. I Afrika lever de tørt og varmt av hår, fjær, som begge består av keratin, og matrester som finnes i fugleredene og flaggermushulene. Forholdene innendørs i Nord-Europa likner deres opprinnelige levested. Innendørsklimaet er varmt og tørt, og næring finner larvene i støv, som i stor grad består av hår, hudavfall og matsmuler. De kan også spise ulike plantefrø, tørre insekter, tørre kjøttbiter med mer. Favorittsteder synes å være under kjøleskap og komfyr, under og langsmed lister på soverom og i sprekker mellom gulplanker på alle rom."

De anbefaler forøvrig å støvsuge heller enn å vaske. Sjekk denne siden: Folkehelseinstituttet

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...